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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 958-964 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Spiral-CT ; Mehrzeilen-Spiral-CT ; Pankreaskarzinom ; Tumorstaging ; 2D-/3D-Bildgebung ; Key words Computed tomography ; Computed tomography ; helical ; Computed tomography ; technology ; Computed tomography ; thin-section ; Pancreatic neoplasms ; CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose. Investigation of the capabilities of MSCT and its value for the staging of pancreatic carcinomas. Methods. 50 Patients with suspected pancreatic carcinoma were examined with a biphasic multislice-spiral-CT protocol: slice collimation 4×1 mm, Pitch 3.5–4 mm. After administation of 120 ml contrast medium and 50 ml NaCl with a flow rate of 3.0 ml/s the examination was started with a delay of 40 s (pancreatic phase) and 80 s (portalvenous phase). Results. Multislice spiral CT allows the examination of the whole upper abdomen with nearly isotropic data sets. This is the premise for the optimal assessment of the tumor extent in all planes, excellent demarcation of the tumor against the adjacent vessels and organs and the demarcation of small peripancreatic lymph nodes. Conclusions. Multislice spiral CT and the use of interactive multiplanar reconstructions improve the staging of pancreatic cancer.
    Notes: Zusammenfassung Ziel unserer Untersuchungen war es, die Möglichkeiten der Mehrzeilen-Detektor-Spiral-CT und ihre Bedeutung für das Staging von Pankreastumoren zu evaluieren. Bei insgesamt 50 Patienten, bei denen der Verdacht auf ein Pankreaskarzinom bestand, wurde im Rahmen der Tumorstagings ein biphasisches hochaufgelöstes Mehrzeilen-Spiral-CT mit einer Schichtkollimation von 4×1 mm, einem Pitch von 3,5–4, 120 ml Kontrastmittel, 50 ml 0,9%NaCl-Bolus, 3,0 ml/s Fluß und einem Startdelay von durchschnittlich 40 s (Pankreasparenchymphase) und 80 s (portalvenöse Phase) durchgeführt. Die Mehrzeilen-Spiral-CT ist in der Lage die gesamte Pankreasloge und auch die angrenzenden Organe mit hoher Ortsauflösung in allen Raumebenen abzubilden. Die nahezu isotrope multiplanare Bildgebung erlaubt die vollständige Erfassung der Tumorausdehnung in allen Raumebenen und eine bessere Abgrenzung der Tumoren gegenüber dem angrenzenden Fettgewebe, den benachbarten Organen (Gefäße, Duodenum, Magen) und einen sichereren Nachweis von peripankreatischen Lymphknoten. Die Mehrzeilen-Spiral-CT und der Einsatz von interaktiven multiplanaren Rekonstruktionen verbessern nachhaltig die Bestimmung der Ausdehnung von Pankreaskarzinomen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Computed tomographic Spiral – Dose reduction – Image quality – Technical aspects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. This study investigated the potential of attenuation-based on-line modulation of tube current to reduce the dose of computed tomography (in milliamperes) without loss in image quality. The dose can be reduced for non-circular patient cross-sections by reducing the tube current at the angular positions at which the diameter through the patient diameter is smallest. We investigated a new technical approach with attenuation-based on-line modulation of tube current. Computed tomographic projection data were analyzed to determine the optimal milliampere values for each projection angle in real time, instead of performing prior measurements with localizer radiographs. We compared image quality, noise pattern, and dose for standard scans and for scans with attenuation-based on-line modulation of tube current in a group of 30 radiation therapy patients. Six different anatomical regions were examined: head, shoulder, thorax, abdomen, pelvis, and extremities (knee). Image quality was evaluated by four radiologists in a blinded fashion. We found the dose to be reduced typically by 15–50 %. In general, no deterioration in image quality was observed. Thus the dose in computed tomography be reduced substantially by technical measures without sacrificing image quality. Attenuation-based on-line modulation of tube current is an efficient and practical means for this.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomograpie ; Mehrzeilen-Spiral-CT ; Funktionelle Bildgebung ; Plattenepithelkarzinom ; Nasopharynx ; Oropharynx ; Hypopharynx ; Larynx ; Key words Computed tomography ; multislice CT ; functional imaging ; squamous cell carcinoma ; nasopharynx ; oropharynx ; hypopharynx ; larynx
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate the improvment of multislice-spiral CT in the assessment of head and neck tumors. Material and Methods: 80 patients with suspected tumor in the head and neck region were examined with MSCT ( Somatom Plus 4 VZ) after the administration of i.v. contrast material. Slice collimation was 4×1 mm with a pitch factor of 6. Additional multiplanar reformations were calculated in each case. Results: The specific anatomy and pathways of tumor spread is difficult to demonstrate in cross-sectional imaging. Tumor infiltration of the base of the skull or the palate could be depicted or excluded on coronal MPR, additional coronal scanning was not necessary. The detection of pathologic lymph nodes was improved with MPR in 7 patients. Discussion: The exact determination of tumor margins is mandatory for modern therapy conceps of limited surgery. High resolution datasets are basis for reformations in arbitrary planes, making additional coronal scanning not necessary. Functional imaging of the larynx and hypopharynx improve the diagnostic accuracy of CT, a short scantime is necessary to reduce motion artifacts. Conclusive assessment of tumor infiltration, lymphatic spread and functional alterations is improved with MSCT.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Mehrzeilen-Spiral-CT (MSCT) bietet den Vorteil kurzer Untersuchungszeiten bei verbesserter Auflösung in der Körperlängsachse (z-Richtung). Die daraus resultierenden Verbesserungen für die Bildgebung in der Kopf-Hals-Diagnostik sollen aufgezeigt werden. Material und Methoden: 80 Patienten mit Tumorverdacht im Kopf-Hals-Bereich wurden an einem MSCT (Somatom Plus 4 VZ) mit einer Schichtkollimation von 4×1mm und pitch 6 nach i.v.-Kontrastmittelgabe untersucht. In allen Fällen wurden zusätzlich zu den axialen Schnittbildern Sekundärrekonstruktionen angefertigt. Ergebnisse: Die besonderen anatomischen Verhältnisse dieser Region sowie die Lage der bevorzugten Ausbreitungswege von Kopf-Hals-Tumoren können in axialer Schichtführung nicht immer befriedigend dargestellt werden. Eine Infiltration der Schädelbasis oder des harten Gaumens konnte in allen Fällen mit koronaren MPR’s ohne zusätzliche koronare Schichtung nachgewiesen bzw. ausgeschlossen werden. Bei 7 Patienten wurden auf den Sekundärreformationen zusätzliche pathologische Lymphknotenbefunde erhoben. Diskussion: Die modernen Therapiekonzepte der limitierten Tumorchirurgie erfordern eine sehr exakte präoperative Festlegung der Tumorgrenzen. Dazu dient das vorgestellte Untersuchungsprotokoll, das hochauflösende Reformationen in beliebiger Schnittführung erlaubt. Funktionelle Studien des Larynx und Hypopharynx verbessern die diagnostische Aussagekraft der CT, kurze Scanzeiten sind hier von besonderer Bedeutung, um Bewegungsartefakte zu minimieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 81-82 
    ISSN: 1432-2102
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    HNO 46 (1998), S. 766-767 
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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