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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 67 (1996), S. 1123-1128 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Operation theatre clothing ; Bacterial contamination ; Infection rates ; Behaviour control ; Personal protection. ; Schlüsselwörter: Operationskleidung ; Kontamination ; Infektionsraten ; Verhaltenskontrolle ; Infektionsschutz des Personals.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Perioperative Infektionsprophylaxe stellt ein Zusammenspiel aus technischem Equipment, gutem Operieren und hygienegerechtem Verhalten dar. Der Boden, auf dem dies wächst, ist ein überschaubarer, gut organisierter Betrieb mit bekannten, allgemein eingeübten Funktionsabläufen und mit einer soliden, einhaltbaren Zeitplanung. Die wichtigste Technik zur Überwachung und Verbesserung des Verhaltens (hinsichtlich Operationstechnik und Hygiene) ist das Vorbild, das Anwesend-sein („Inter-esse“). Hierbei werden gleichzeitig Detailfehler erkannt. Darüber hinaus dient zur Erfolgskontrolle (bzw. Mißerfolgskontrolle) eine langfristig ehrlich und in einer Hand geführte Infektionsstatistik, welche sich vorrangig mit den intern beeinflußbaren Faktoren zu beschäftigen hat und welche zur externen Präsentation in der Regel nicht taugt. Dem Schutz des Personals kommt der selbe hohe Stellenwert zu wie dem Schutz der Patienten vor Infektionen. Ob antibiotische routinemäßige Prophylaxemaßnahmen in der Unfallchirurgie unter heutigen Bedingungen eine Berechtigung haben, ist im Augenblick theoretisch nicht geklärt.
    Notes: Summary. The prevention of perioperative infection requires an interplay of technical equipment, good surgical technique and proper attention to hygiene. The basis for this is a well-structured and well-organized department using well-known, generally practised routine procedures and solid, realistic time planning. The most important technique for supervising and optimizing behaviour (with regard to both operative technique and hygiene) is the example of “being there” (“inter-esse”). In this way, mistakes regarding details are noticed immediately. Moreover, the best form of quality control is a long-term, honest survey of infection statistics that is managed by one responsible person only. Above all, the infection statistics should detect factors predisposing to infection that can be modified by everyday staff attention. The protection of staff against infection is equally as important as the protection of patients. The question of whether routine perioperative antibiotic prophylaxis or treatment in trauma surgery is useful under the present conditions has not yet been answered.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Soft tissue defects ; Biceps femoris flap ; Local muscle flaps ; Osteitis. ; Schlüsselwörter: Weichteildefekt ; M.-biceps-femoris-Lappen ; Schwenklappen ; Muskellappen ; Femurosteitis.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Anhand des Falls einer 30 jährigen Patientin, die im Rahmen eines Autounfalls eine drittgradig offene Oberschenkelfraktur erlitten hat, wird der „reversed“ oder distal gestielte M.-biceps-femoris-Lappen zur Defektdeckung am antero-lateralen, distalen Oberschenkel dargestellt. Zum Zeitpunkt der Verlegung in die Unfallchirurgische Klinik der Universität Bonn, 14 Wochen nach dem Unfall, hatte sich u. a. aufgrund eines Weichteildefekts und einer instabilen Osteosynthese eine posttraumatische Osteitis entwickelt. Nach Infektberuhigung durch die Materialentfernung, Anlage eines Fixateur externe sowie mehrere Débridements wurde zweizeitig ein M.-biceps-femoris-Lappentransfer, in Verbindung mit einer inneren Osteosynthese, durchgeführt. Dank der Defektdeckung und Durchblutungsförderung im Frakturareal durch den M.-biceps-femoris-Lappen kam es zu einer Ausheilung der Fraktur. Die Operationstechnik wird dargestellt.
    Notes: Summary. We report the case of a 30-year-old female patient, who had suffered a grade III open femur fracture in a motor vehicle accident 14 weeks prior to being transferred to the trauma department of the University Hospital in Bonn. Upon admission to our unit, posttraumatic osteitis, an unstable fracture following compression plating, and a soft tissue defect of the anterolateral distal thigh were discovered. Following removal of the hardware and stabilization of the fracture with external fixation, the infection was brought under control. Because the patient refused the time-consuming segmental transport utilizing the callus distraction technique, local muscle transfer and shortening of the femur were carried out. The most lateral of the hamstring muscles, the biceps femoris, was used as a distally based muscle flap utilizing a delay technique. With the help of a reversed biceps femoris flap, the soft tissue defect was closed, the infection subsided and the fracture healed. The surgical technique is outlined.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Malpractice ; Wound infection ; Locomotor system ; Surgical expert opinion. ; Schlüsselwörter: Behandlungsfehler ; Wundinfektion ; Bewegungsapparat ; chirurgische Begutachtung.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Postoperative Infekte am Bewegungsapparat können zum Vorwurf eines ärztlichen Behandlungsfehlers führen. Untersuchungsziel war, Anerkennungsrate und Art gutachtlich bestätigter Fehler festzustellen, um Vermeidungsstrategien anzubieten. 261 Bescheide zu vermuteten Behandlungsfehlern bei postoperativen Infekten am Bewegungsapparat wurden retrospektiv ausgewertet. Die Anerkennungsrate betrug 43,7 %. Häufigster Fehler war die verspätete Diagnose (34,2 %), gefolgt von inkonsequenter Therapie (27,2 %) und insuffizienter operativer Revision (5,3 %). In 33,3 % lagen Fehlerkombinationen vor. Die meisten Fehler wurden bei Infektionen nach Eingriffen an der Hand und Osteosynthesen großer Knochen vermutet. Die Anerkennungsrate war nach Gelenkpunktionen am höchsten (69,2 %). In 15,3 % wurden Dokumentationsmängel attestiert. Die Mehrzahl der Fehler resultierte aus diagnostischer und therapeutischer Unsicherheit, die z. B. durch eine klare Infektdefinition, Einholen einer zweiten Meinung, „Second-look-Operation“, unverzögerte und radikale Revisionseingriffe, sorgfältige Nachkontrolle und disziplinierte Dokumentation vermeidbar wären.
    Notes: Summary. Postoperative infection in the locomotor system may lead to malpractice suits. The aim of the study was to determine the success rate of these claims and the type of expert-confirmed medical negligence so that strategies for avoiding such negligence can be offered. A total of 261 decrees concerning suspected malpractice after postoperative infection in the locomotor system were retrospectively evaluated. Of these, 43.7 % claims were successful. The most frequent type of negligence was late diagnosis (34.2 %), followed by inconsistant treatment (27.2 %) and insufficient surgical revision (5.3 %). In 33.3 %, combined types of negligence were found. Most frequently, negligence was suspected after infection following hand surgery and internal fixation of long bones. The highest success rate of claims was seen after puncture of joints (69.2 %). Insufficient documentation was confirmed in 15.3 %. The majority of negligence resulted from diagnostic and therapeutic doubts, which could be avoided, e. g., by a clear definition of infection, consultation of a second opinion, a 2nd-look operation, undelayed and radical surgical revision, painstaking follow-up and disciplined documentation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 101 (1998), S. 799-801 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Spinal occupational disease • Medical expert opinion • Hamburg Formula ; Schüsselwörter Berufskrankheit Wirbelsäule • Begutachtung • Hamburger Formel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Voraussetzung für die Annahme einer Berufskrankheit Wirbelsäule (BKWS) ist die vorangegangene übermäßige berufliche Exposition und ein mit dieser Exposition nicht nur kompatibles, sondern ihr ausdrücklich kausal zuordenbares Krankheitsbild (bandscheibenassoziierte Erkrankung). Die Definition des letzteres ist schwer, da es bislang weder experimentell noch epidemiologisch sicher darstellbar war. Hilfsweise kann man sich darauf einigen, eine BKWS aus medizinischer Sicht dann anzunehmen, wenn das Vollbild einer (bevorzugt mehrsegmentalen) bandscheibenassoziierten Erkrankung vorliegt (mit Schmerzanamnese, Funktionsstörung und röntgenologisch nachweisbaren Schäden), wenn konkurrierende eigenständige Krankheitsbilder ausgeschlossen sind (z. Z. noch einschließlich des monosegmentalen Schadens) und wenn die Erkrankung im exponierten Abschnitt deutlich stärker ausgeprägt ist als in den nicht exponierten Abschnitten. Diese von uns als „Hamburger Formel“ erstmals beschriebene Konsensformel ist bislang ohne Konkurrenz und ohne ernstzunehmenden Widerspruch. Ihre Anwendung in der gutachterlichen Praxis ist reproduzierbar möglich. Ihre Nicht-Anwendung führt zu Sozialgerichtsauseinandersetzungen. Ohne Zweifel stellt diese Formel eine Behelfsmaßnahme dar – so lange, bis die „richtigen“ Positivkriterien als Ergebnis solider experimenteller oder epidemiologischer Untersuchungen darstellbar sind.
    Notes: Summary Necessary precondition for acceptance of spine disorders as occupational disease is an excessive occupational exposition, its compatibility with and an explicit causal relation to this disorders. The latter may be assumed in case of multisegmental spondylosis of the column, combined with local impairment of function and pain, if the vertebral disorders of the occupationally exposed column-segment are significantly worse than those of other vertebral segments. Finally non-occupational, preexisting discrete vertebral disorders (e. g. scoliosis, spondylolisthesis) have to been excluded. So far there are no alternatives or rejections to this consensus, called “Hamburg formula”. It should be used as long as no other valid, positive markers of occupationally caused disorders can be defined on the basis of reliable epidemiological investigations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 12 (1984), S. 342-344 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary During 27 months at the Tübingen Accident Hospital,Staphylococcus epidermidis could be found in 464 of 1824 bacteriological wound swabs. This normally had to be considered as contamination. However, in at least 69 cases,S. epidermidis alone undoubtedly caused or maintained a fresh or chronic infection of the bone and soft tissue following aseptic orthopedic surgery, whereby the infection was temporarily sustained byS. epidermidis during pathogen change. The findings are demonstrated and compared with the literature.
    Notes: Zusammenfassung In der Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik Tübingen wurden in einem Zeitraum von 27 Monaten in 1824 Wundabstrichen 464malStaphylococcus epidermidis nachgewiesen. Diese Besiedlung ist überwiegend als reine Kontamination anzusehen. Bei kritischer Wertung muß jedoch in mindestens 69 Fällen das Vorliegen oder das Weiterbestehen einer manifesten Infektion durchS. epidermidis als einzigem Keim als nachgewiesen angesehen werden. Dies betrifft sowohl frische Infektionen nach aseptischen unfallchirurgischen oder orthopädischen Operationen als auch chronische Knochen- oder Weichteilinfektionen. Bei den letzteren wird die fortbestehende Infektion passager durchS. epidermidis im Zuge eines Keimwechsels unterhalten. Die Befunde werden im einzelnen dargestellt und diskutiert und mit der vorhandenen Literatur verglichen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 366 (1985), S. 644-644 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Corrective osteotomy ; Lower leg ; Post-traumatic malpositions ; Korrekturosteotomie ; Posttraumatische Fehlstellung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Anhand eigener Untersuchungen nach 67 posttraumatischen Korrekturosteotomien des Unterschenkels wird über Indikation, Technik and Ergebnisse berichtet. Der Eingriff soll mäglichst frühzeitig durchgeführt werden. Er ist technisch anspruchsvoll and muß sorgfältig geplant werden. Die korrigierte Stellung ist durch eine stabile Osteosynthese zu sichern. Bei Rotationsfehlern kann ein einliegender Marknagel mit einem zusätzlichen Implantat verwendet werden. Die adäquate Begleitbehandlung ist für den Erfolg von großer Bedeutung.
    Notes: Summary Indication, surgical methods, and results of corrective osteotomy of the lower leg caused by post-traumatic malpositions are reported in accordance with 67 personally researched cases. The operation should be carried out at an early stage and requires high technical skill and careful planning. The corrected position should be stabilized by a osteosynthesis. If there is rotation failure, an extramedullary nail with minimal additional implant can be used. It is very important for the success of the operation that there be sufcantly competent postoperative care (physiotherapy and/or orthopedic aids).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 42 (1999), S. 789-801 
    ISSN: 1437-1588
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein intermittierendes Schwimmtraining von 8 Wochen führte bei 40 Ratten zu einer Herzgewichtszunahme von 17%, was als ein Kriterium für den Grad der Hypertrophie betrachtet wird. Am offenen Thorax durchgeführte Messungen von Druck und Volumen beim isovolumetrisch schlagenden linken Ventrikel sowie sofort nach Herzstillstand ergaben für die Herzen trainierter Tiere folgende Ergebnisse-jeweils im Vergleich zu Kontrolltieren von gleichem Alter und Körpergewicht: 1. Aufgrund der vergrößerten Ventrikelkapazität sind die isovolumetrischen Maxima und die Ruhedehnungskurve in den Bereich höherer Volumina verlagert. 2. Die diastolische Wandspannung ist für einen gegebenen diastolischen Druck trotz des vergrößerten Radius nur geringfügig erhöht. Die diastolische Belastung des linken Ventrikels dürfte daher beim intakten Tier nicht wesentlich erhöht sein. 3. Der Elastizitätsmodul als Funktion der Wandspannung ist nicht vermindert. Die sogenannte regulative Dilatation ist durch das Wachstum der Muskelfasern ausreichend erklärt und ist nicht auf eine funktionell bedingte Abnahme des „diastolischen Tonus” zu beziehen. Die passiven elastischen Wandeigenschaften sind bei dieser Art der Hypertrophie praktisch unverändert. 4. Unter der Voraussetzung, daß gleiche diastolische Wandspannung einer weitgehend übereinstimmenden Sarkomerenlänge entspricht, beinhaltet die Korrelation zwischen der isovolumetrisch entwickelten Spannung und der Geschwindigkeit der Spannungsentwicklung mit der jeweiligen diastolischen Spannung eine geringfügige Steigerung der querschnittsbezogenen Leistungsfähigkeit. 5. Im isovolumetrischen Mechanogramm wird der Wendepunkt später erreicht, jedoch bei höheren Drücken. Eine geringfügige Abnahme des Quotienten (dp/dtmax)/Pi kann nicht als Kontraktilitätsminderung interpretiert werden. Diese Befunde sind vereinbar mit früheren Ergebnissen unserer Arbeitsgruppen am Muskelstreifen (Goltz et al., 1972). Bei kritischer Würdigung der Ergebnisse kann festgestellt werden, daß die Leistungsfähigkeit des Ganzherzens wesentlich verbessert ist, daß die querschnittsbezogene Leistungsfähigkeit sicher nicht vermindert, sondern eher geringfügig gesteigert ist und daß die Herzvergrößerung ausreichend erklärt ist durch hypertrophiebedingte morphologische Veränderungen.
    Notes: Summary An intermittent swimming training of 40 rats for eight weeks resulted in an increase of 17% in heart weight, which is regarded as an index for the degree of hypertrophy. Measurement of left ventricular pressure and volume in the isovolumetrically beating and the arrested heart of open chest rats gave the following results of the trained rats, as compared with controls of the same age and body weight: 1. Due to the increased ventricular capacity, the diastolic and systolic pressurevolume curves are shifted to higher volumes. 2. In spite of the enlarged radius the diastolic wall stress is only slightly increased for a given diastolic pressure. Thus diastolic load of left ventricular myocardium should not be essentially increased in the intact animal. 3. The passive elastic wall properties are practically unaltered in this type of hypertrophy. The elastic stiffness (tangent modulus) as a function of wall stress is not decreased. The “regulative Dilatation” is not to be attributed to a functional decrease of “diastolic tone”, but is sufficiently explained by muscle fibre growth. 4. Under the condition that the same diastolic wall stress corresponds with practically the same length of sarcomeres, the correlation between isovolumetric systolic wall stress as well as velocity of wall stress development and the corresponding diastolic wall stress reveals a slight increase in contractile capability. 5. In the isovolumetric mechanogram the point of inflexion is reached later, but at higher pressures. The slight decrease of the quotient (dp/dtmax)/Pi cannot be interpreted as decreased contractily. These findings are in agreement with former findings in our laboratory on the linear cardiac muscle strip (Goltz et al., 1972,Kämmereit, 1973). Upon critical evaluation of the results and their meaning in relation to the cardiac performance, it can be confirmed that the performance of the total heart is improved considerably after a period of physical training, that the contractile capability, related to cross-section, is definitely not decreased but rather slightly increased, and that cardiac enlargement can be sufficiently explained by the morphological changes with occur during hypertrophy.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 116 (1997), S. 390-395 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract During the time period from May 1990 to December 1992, a total of 75 tibia fractures were treated in the Department of Traumatology at the University of Bonn. Thirtyeight patients with 40 tibial fractures were managed according to a regimen including primary stabilization, usually using external fixation, soft tissue reconstruction and delayed open reduction and internal fixation using an AO compression plate. The majority of the patients had been involved in motor vehicle accidents, leading to multiple injuries in 24 instances. An open fracture was seen 18 times. The 20% complication rate is comparable to the reports following intramedullary stabilization. Only one infection, following a grade 2 open fracture, was seen after the definitive stabilization. Bony union was achieved after 15.7 weeks. In light of the complications associated with intramedullary nailing, such as fat or air embolism, heterotopic ossification and non- or malunions, use of the tibial plate does not offer just logistic advantages, but is a viable alternative for delayed stabilization of tibial fractures. No benefits in any form have been received or will be received from a commercial party related directly or indirectly to the subject of this article. No funds were received in support of this study.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 116 (1997), S. 390-395 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract During the time period from May 1990 to December 1992, a total of 75 tibia fractures were treated in the Department of Traumatology at the University of Bonn. Thirtyeight patients with 40 tibial fractures were managed according to a regimen including primary stabilization, usually using external fixation, soft tissue reconstruction and delayed open reduction and internal fixation using an AO compression plate. The majority of the patients had been involved in motor vehicle accidents, leading to multiple injuries in 24 instances. An open fracture was seen 18 times. The 20% complication rate is comparable to the reports following intramedullary stabilization. Only one infection, following a grade 2 open fracture, was seen after the definitive stabilization. Bony union was achieved after 15.7 weeks. In light of the complications associated with intramedullary nailing, such as fat or air embolism, heterotopic ossification and non- or malunions, use of the tibial plate does not offer just logistic advantages, but is a viable alternative for delayed stabilization of tibial fractures. No benefits in any form have been received or will be received from a commercial party related directly or indirectly to the subject of this article. No funds were received in support of this study.
    Type of Medium: Electronic Resource
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