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  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Ultrasound ; Three-dimensional sonography ; Meniscal tears. ; Schlüsselwörter: Ultraschall ; dreidimensionale Sonographie ; Meniscusläsion.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die klinische Bedeutung der konventionellen zweidimensionalen Sonographie in der Diagnostik von Meniscusläsionen am Knie wird kontrovers diskutiert. Die dreidimensionale Sonographie erlaubt eine räumlich wirkende Bildrekonstruktion aufeinanderfolgender Schnittbilder. In einer experimentellen Untersuchung an 96 isolierten Meniscen konnten Radiärrisse und Lappenrisse mit der dreidimensionalen Sonographie häufiger diagnostiziert werden. Eine klinische Untersuchung von 60 Meniscen ergab für die zweidimensionale und dreidimensionale Sonographie eine Sensitivität von 92 und 100 %, eine Spezifität von 83 und 88 %, einen positiven Vorhersagewert von 58 und 67 % und einen negativen Vorhersagewert von 98 und 100 %. Insgesamt ergaben sich jedoch keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen beiden Methoden. Der hohe negative Vorhersagewert läßt die dreidimensionale Sonographie für spezifische Fragestellungen in der Diagnostik von Meniscusläsionen als klinisch relevante Untersuchungsmethode erscheinen.
    Notes: Summary. There is no consensus regarding the clinical significance of conventional two-dimensional ultrasound in the diagnosis of meniscal tears of the knee. Three-dimensional ultrasound spatially reconstructs a transparent image of subsequent ultrasound scans. In an experimental study of 96 menisci, radial and oblique tears were detected more often by three-dimensional ultrasound. In a clinical study of 60 menisci the two- and three-dimensional ultrasound reached a sensitivity of 92 % and 100 %, a specificity of 83 % and 88 %, a positive predictive value of 58 % and 67 %, and a negative predictive value of 98 % and 100 %, respectively. Altogether, there was no statistically significant difference between both methods. The high negative predictive value, however, shows that the three-dimensional ultrasound may be a clinically relevant examination for special questions in the diagnostics of meniscal tears.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Pigmented villonodular synovitis ; Knee ; MRI ; Synovectomy. ; Schlüsselwörter: Pigmentierte villonoduläre Synovitis ; Knie ; MRT ; Synovektomie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die Therapie der pigmentierten villonodulären Synovitis (PVNS), insbesondere der diffusen Form, wird weiterhin unterschiedlich beurteilt aufgrund der geringen Incidenz dieser Erkrankung. Die wichtigsten operativen Verfahren stellen die arthroskopische oder offene Synovektomie dar. Zur Vermeidung von Gelenkdestruktionen und funktionellen Einschränkungen ist die frühe Erkennung der PVNS entscheidend. In den Jahren 1994 und 1995 haben wir 4 Fälle operativ behandelt und in einem Zeitraum von mehr als 12 Monaten nachuntersucht. In 2 Fällen wurde die komplette Synovektomie, in einem Fall die partielle Resektion der Synovia und in einem weiteren Fall die Gelenkresektion und Arthrodese als offene Verfahren durchgeführt. Anhand unserer Ergebnisse ließ sich zeigen, daß das MRT unverzichtbar in der Diagnostik und der operativen Therapieplanung ist. Liegt ein lokaler Befall der Synovia vor, so scheint die partielle Synovektomie ausreichend. Bestehen aber Zweifel in der Einschätzung oder zeigt sich klar das Bild eines diffusen Befalls, sollte die komplette Synovektomie, aufgrund der hohen Rezidivrate der diffusen PVNS, bevorzugt werden. Es zeigte sich weiterhin, daß bei allen unseren Patienten sekundäre ossäre Läsionen auftraten bis hin zur Gelenkdestruktion bei einem Patienten. Daher ist die frühzeitige operative Therapie als z. Z. einzig kausale Behandlung zu empfehlen. Inwieweit arthroskopisch oder als offenes Verfahren vorgegangen werden kann, ist abhängig von der Form der PVNS, dem Ausmaß des Tumorbefalls und sekundären Gelenkveränderungen.
    Notes: Summary. Because this disease is so rare the optimum treatment of pigmented villonodular synovitis (PVNS), in particular the diffuse form differs in the literature. The most important surgical procedures are arthroscopic and open synovectomy. The prevention of disease progression, as well as joint destruction and dysfunction, depends upon the early diagnosis of PVNS. During 1994 and 1995, we treated four cases of PVNS surgically and followed the patients for a time period of more than 12 months. Two patients were treated with complete synovectomy, one patient underwent partial synovial resection, and in the final case an arthrodesis was performed. Our results indicate that an MRI is essential for diagnosis and treatment planning. For the localized form of PVNS, it appears that a partial synovectomy is appropriate. However, in the event of diagnostic uncertainty or obvious diffuse involvement of the synovium, a total synovectomy is indicated because of the high recurrence rate. In our study, all four patients had disease involving secondary bony lesions and, in one case, joint destruction. Based on our findings, it is clear that early surgical therapy is the only recommended curative intervention. The decision regarding the surgical approach, arthroscopic versus open, depends on the form of PVNS, the extent of the disease and secondary changes of the joint.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic, fibular instability of the ankle joint ; Biomechanical principle and results of a modified Watson-Jones procedure ; Chronische Instabilität am oberen Sprunggelenk ; modifizierte Watson-Jones-Plastik — Operationstechnik und Ergebnisse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Film zeigt die Anatomie des Außenbandapparates am oberen Sprunggelenk und das biomechanische Prinzip einer modifizierten Watson-Jones-Plastik durch Verwendung eines distal gestielten Sehnenspanes aus der Peronealmuskulatur. Die einzelnen Phasen der Operation werden aus der Sicht des Operateurs dargestellt, das postoperative Management teilt man mit. Der Film schließt mit der Demonstration der wesentlichen klinischen und röntgenologischen Befunde, entsprechend einer Nachuntersuchung 100 operierter Patienten der Jahre 1970–1978.
    Notes: Summary The film shows the anatomy of the lateral ligaments of the ankle joint and the biomechanical principle of a modified Watson-Jones procedure using a split of the peroneus longus or brevis muscle. The several steps of the operation are shown from the viewpoint of the surgeon. The postoperative management and the results of 100 patients, treated from 1970 to 1978 are reported.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 625-625 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Arthroscopy ; Rupture of the anterior cruciate ligament ; Diagnostic procedure ; Arthroskopie ; Vorderer Kreuzbandschaden ; Diagnostik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 300 wegen unklarer Kniegelenksbeschwerden durchgeführten Arthroskopien (19781980) fanden sich 57 alte vordere Kreuzbandverletzungen. Diese Zahl beweist, daß die frische vordere Kreuzbandruptur häufig nicht erkannt wird. Bei 15 frischen Kniegelenkstraumen mit Hämarthrose ohne klinische oder röntgenologische Instabilität wurde innerhalb 7 Tagen eine Arthroskopie durchgeführt, die in jedem Fall eine vordere Kreuzbandruptur ergab. Der Hämarthros stellte somit das klinische Leitsymptom für die frische vordere Kreuzbandruptur dar, die Arthroskopie erlaubte die sichere Diagnose.
    Notes: Summary In 300 arthroscopies of the knee joint we found 57 old ruptures of the anterior cruciate ligament. This number shows that a rupture of the anterior cruciate ligament is often not diagnosed early. In 15 fresh cases of knee-joint trauma with hemarthrosis and without clinical or radiological instability, arthroscopy was performed within 7 days after trauma. There was a fresh rupture of the anterior cruciate ligament in every case. Hemarthrosis was the leading clinical sign in all cases of fresh ruptures, and arthroscopy led to definite diagnosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 590-590 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Complete acromioclavicular Separation ; Results of suturing the ligaments combined with tension wire bending ; Komplette AC-Sprengung ; Ergebnisse einer operativen Behandlung durch Bandnaht und Zuggurtungsosteosynthese
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Diagnose einer kompletten acromio-claviculären Luxation (Typ III) stellt eine Operationsindikation dar, wobei in der Literatur verschiedene Operationsmethoden angegeben werden. In der Zeit vom 1.1.1970 bis 31.12.1978 sind in der Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik Tübingen 33 Patienten mit frischen AC-Sprengungen Typ Tossy III durch Zuggurtungsosteosynthesen und Bandnaht versorgt worden. Die Ergebnisse dieser Operationsmethode werden mitgeteilt und auf intra- und postoperative Komplikationen wird eingegangen. Die Vorzüge einer Freilegung des AC-Gelenkes durch einen bogenförmigen Hautschnitt schildert man, nicht zuletzt aus kosmetischen Erwägungen.
    Notes: Summary The diagnosis of a complete acromio-clavicular separation (Tossy III) is a indication for a surgical repair. Many and different methods are reported in the literature. 33 patients with a fresh, complete acromioclavicular separation were treated at the BG-Unfallklinik Tübingen from 1. 1. 1970 to 31.12.1978 by suturing the ligaments, inserting pins across the joint and tension wire bending. With this method good results have been achieved, possible intra- and postoperative complications are reported. The incision along the clavicle quite often gives scar problems. Therefore we now use an arched incision across the AC-joint.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 347 (1978), S. 648-648 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Hip complications ; Girdlestone pseudarthrosis, indications ; Girdlestone pseudarthrosis, results ; Hüftendoprothesenkomplikation ; Girdlestonehüfte ; Indikation ; Ergebnisse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 41 Patienten mit Girdlestone-Hüftgelenken aus dem eigenen Krankengut von 1969–1977 wurden hinsichtlich objektiver und subjektiver Befunde nachkontrolliert. Davon waren 36 Prothesenkomplikationen die Operationsursache. Die Ergebnisse zeigen, daß der größte Teil der Patienten stark gehbehindert ist und ihren Zustand wegen Beinverkürzung, Instabilität und Gelenksschmerzen als schlecht einstufen. Deshalb sollte jeweils kritisch geprüft werden, ob die Indikation zur Reimplantation einer Alloarthroplastik gestellt werden kann.
    Notes: Summary Forty-one patients with Girdlestone pseudarthrosis, operated on between 1969 and 1977, were examined in a follow-up study. Objective and subjective findings were critically analyzed. Thirty-six cases of Girdlestone pseudoarthrosis resulted from complications after total hip prosthesis. Nearly all patients have severe walking disabilities and problems in helping themselves. The subjective evaluation of Girdlestone pseudarthrosis was poor because of considerable leg shortening, instability of the limb, and general disability. Therefore all patients should be checked at regular intervals to determine whether another hip joint replacement is indicated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 345 (1977), S. 606-606 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Talus, fractures ; Talus, dislocations of ; Talus ; Frakturen ; Luxationen ; ErgebniBe
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: ZusammenfaBung Die Indikation zu einer differenzierten Behandlung der Talusverletzungen wird an Hand der verschiedenen Verletzungsformen geschildert. Bei unverschobenen Brüchen ist eine konservative Behandlung vorzunehmen, dislozierte Frakturen bedürfen der notfallmäBigen stabilen Osteosynthese, Luxationen müBen evtl. blutig reponiert werden. Die Indikation zur Arthrodese wird diskutiert. Die BehandlungsergebniBe von 38 Patienten werden mitgeteilt, auf mögliche Ursachen der Spätschäden nach Talusverletzungen wird gesondert eingegangen.
    Notes: Summary Various types of treatment based on the type of talus lesion are described. Conservative treatment is preferred in cases of nondislocated fractures. Dislocated fractures require immediate rigid internal fixation: dislocations are treated by closed or open reduction and immobilization in a plaster cast. Indications for arthrodesis are discuBed. Results from a series of 38 patients are presented. PoBible reasons for late damage after talusinjury are described separately.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 530-531 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Dislocated fractures humeral head ; Indikation ; Operationstechnik ; Nachuntersuchung ; Humeruskopfluxationsfrakturen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Frakturen am proximalen Humerus werden meist frühfunktionell behandelt. Bei einigen Frakturarten, z. B. der Humeruskopfluxationsfraktur, muß die Indikation zur Osteosynthese gestellt werden. Bei jüngeren Patienten ist die T- oder L-Platte die Osteosynthese der Wahl, bei Älteren kann die offene Kirschner-Draht-Spickung verwendet werden. Schraubenosteosynthesen sind selten; die Alloarthroplastik stellt die Ausnahme dar. Die p.o. Ergebnisse werden an 24 nachuntersuchten Fällen dargestellt; die Grundsätze für die Osteosynthese werden verdeutlicht.
    Notes: Summary Fractures of the proximal end of the humerus are treated by early functional movement. Dislocated fractures of the humeral head should be treated by means of osteosynthesis. In younger patients osteosynthesis with T- or L-shaped plates is the method of choice; in older patients open reduction and K-wire fixation can be used. Indication for screw osteosynthesis is rare; alloarthroplasty is an exceptional procedure. The functional results are demonstrated by 24 cases with dislocated fractures operated on; the principles of operative treatment are pointed out.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 114 (1995), S. 335-339 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Bone cement implantation syndrome (BCIS) is characterised by hypotension, hypoxaemia, cardiac arrhythmias, cardiac arrest or any combination of these, leading to death in 0.6–1% of patients. One of the mechanisms suggested to explain these complications is diffuse microembolisation of the lungs as a consequence of extrusion of the bone marrow content by the pressurised bone cement. By reducing intramedullary pressure and changing the operative technique, BCIS can be diminished, but deaths still occur. An anaphylactoid mechanism as a major factor in BCIS is receiving renewed attention since increased plasma histamine levels were recently demonstrated after the implantation of bone cement and a prosthesis. Therefore, we conducted a prospective, randomised study to demonstrate the potential benefit of histamine-receptor-blocking agents in patients undergoing cemented hip arthroplasty. Thirty patients were divided into two groups: group 1, the control group, received no histamine-receptor-blocking agents; group 2, the antihistamine group, received H1 and H2-receptor-blocking agents in standard dosages preoperatively. Both groups were comparable concerning age, sex and physical status (ASA criteria). There was no hospital mortality in either group. Thirteen patients of group 1 demonstrated a sudden fall by more than 10% of their blood pressure, level of PaO2 or both. Fourteen patients of group 2 showed similar changes. The mean decrease of blood pressure in group 1 was 14.6 mmHg (SD 36.8) and in group 2 20.5 mmHg (SD 33.43). The difference is not significant (P = 0.65). The mean decrease of PaO2 in group 1 was 30.5 mmHg (SD 30.5) and in group 2 33.4 mmHg (SD 34.1). The difference is not significant (P = 0.81). Overall, we found even a slight disadvantage for patients receiving antihistamine drugs (statistically not significant). Therefore, histamine-receptor-blocking agents do not have a prophylactic potential in BCIS.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 115 (1996), S. 38-42 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Forty patients (18–89 years old, mean 58 years) with comminuted intra-articular fractures of the distal radial end (AO-type C 2 or C 3) treated with external fixation could be followed for an average of 2.3 years. After 3 weeks, the distraction was released, and after another 3 weeks, the device was removed. Complications seen were one malunion, one radial shaft fracture caused by excentric drilling of a Schanz screw, one Sudeck atrophy, and one subcutaneous pin-track infection. Radial and ulnar deviations were reduced to 52% and 71% of the untreated wrist, whereas the range of motion in the other planes reached about 80% or more of the healthy side. In all, 82.5% of the patients showed good or excellent radiological and functional results. This study demonstrates that external fixation of distal radial C 2 and 3 fractures for 6 weeks results in good recovery for young patients and elderly patients with osteoporosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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