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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 723 (1994), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: absorption ; portal venous flow ; catheter jejunostomy ; canine model
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein neues chronisches Hundemodell zur Resorptionsmessung am wachen Tier wird beschrieben. Ein portalvenöser sowie ein arterieller Katheter, eine Katheterjejunostomie und ein portalvenöser elektromagnetischer Strömungsaufnehmer werden implantiert. Während intrajejunaler Infusion kann damit die Resorption beliebiger Substrate beim nicht sedierten Tier als das Produkt von portoarterieller Konzentrationsdifferenz und portalvenösem Blutfluß bestimmt werden. Dieses Modell wurde bei fünf Tieren validisiert: 1. Katheter und Strömungsaufnehmer wurden derart modifiziert, daß sie über mehrere Monate funktionsfähig bleiben. 2. Die Empfindlichkeit der Resorptionsmessung wurde nach intrajejunaler Applikation des Dipeptides l-Glycin-l-Tyrosin untersucht. Bei Infusion von 4 mmol/h (20 mM Lösung, 200 ml/h) konnte eine portoarterielle Konzentrationsdifferenz und damit Resorption gemessen werden. 3. Die Infusion einer nährstoffdefinierten Diät führte zu einem raschen Anstieg des portalvenösen Blutflusses, während weder Kochsalz noch die genannte Peptidlösung einen entsprechenden Effekt hatten. 4. Nach sechswöchiger Implantation eines Strömungsaufnehmers wurde ein zweiter Aufnehmer leberfern des ersten in einem zuvor unberührten Abschnitt der Portalvene implantiert. Trotz histologisch eindeutiger narbiger Verdickung der Gefäß-wand unter dem chronischen Implantat gaben beide Aufnehmer gleiche Strömungssignale. Die beschriebene Methode gestattet daher erstmals quantitative Resorptionsmessungen durch Bestimmung von portalvenösen Erscheinensraten enteral infundierter Substrate.
    Notes: Summary Research in absorption physiology requires animal models which closely resemble the in vivo situation. The description of a new canine model satisfying these requirements is the objective of this report. Dogs were instrumented with indwelling portal vein and carotid artery catheters, a catheter jejunostomy and an electromagnetic flow measuring probe around the portal vein enabling continuous flow recordings. Following intrajejunal infusion of nutritive substrates in the conscious animal, absorption was measured as the product of porto-arterial substrate difference and portal venous flow. The model was validated in five mongrel dogs: (1) Catheters and flow measuring device function over several months. (2) The sensitivity of the method was evaluated following intrajejunal infusion of 1-glycine-l-tyrosine and its constituent amino acids. A significant portoarterial concentration difference of both amino acids enabling quantitative measurement of absorption resulted when the peptide was infused at 4 mmoles/hour (20 mM solution, 200 ml/h). (3) Infusion of complete nutritive formulas caused a significant increase in portal venous flow whereas neither saline nor the amino acids or the peptides investigated had a comparable effect. (4) A validation experiment by implantation of a second flow probe distal to the chronically implanted device provided evidence that granulomatous tissue forming around the probe does not alter the accuracy of the flow recording. In summary, this method permits for the first time quantitative measurement of absorption by appearance rates in portal venous blood instead of by disappearance from the intestinal lumen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 524-524 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastroduodenal ulcer ; Perforation ; Proximal gastric vagotomy ; Gastroduodenalulcus ; Perforation ; Proximal-selektive Vagotomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 64 unselektionierte konsekutive Patienten mit perforiertem Gastroduodenalulcus wurden mit einer PSV behandelt. Die Letalität betrug 8% (5 Patienten) und betraf nur über 65jährige. Postoperative Komplikationen waren häufig (34%). Die Nachkontrollen erfaßten 86%. der Überlebenden, die Beobachtungszeit war 4 Jahre (Median). Rezidive traten in 10%, beim Ulcus duodeni in 7%, auf. Eine Pyloroplastik wurde selbst bei Perforation im Pylorus nur bei 20% durchgeführt. Die PSV erweist sich als sicheres definitives Verfahren mit ungleich besseren Spätergebnissen als die Übernähung.
    Notes: Summary Of 64 unselected, consecutive patients with perforated ulcers treated by PGV, 5 patients died (8%), all over 65 years of age. Postoperative complications were common (34%). Of the survivors, 86% were followed up for 4 years (median). The recurrence rate was 10%, 7% among duodenal ulcers. Pyloroplasty had only been performed in 20%, including pyloric perforation, but no late obstruction occurred. PGV is an immediate definitive procedure which gives much better long-term results than simple closure of the perforation without carrying an unacceptable operative risk.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter Ischämische Präkonditionierung ; Skelettmuskulatur ; Ratten ; Ischämie ; Muskelfunktion ; Keywords Ischemic preconditioning ; Skeletal muscle ; Rats ; Ischemia ; Muscle function
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract  Ischemic preconditioning (IP), using one or more brief periods of ischemia before a sustained ische- mia, represents a new approach in reducing ischemia-induced skeletal muscle damage. The aim of this study was to investigate the effect of IP on skeletal muscle function after 3 h ischemia and 2 h reperfusion in a rodent model. IP protocols using one, two, or three preconditioning cycles of 10 min ischemia and 10 min reperfusion each, were compared to non-preconditioned controls. IP was found to significantly improve force, performance, endurance, and contractility of postischemic skeletal muscle. The efficacy of IP- induced protection was correlated with the number of preconditioning cycles. Preconditioning with three cycles resulted in a more effective protection as compared to one or two cycles. Altogether, this study describes the efficacy of IP in improving post-ischemic muscle function and the need of more than one IP cycle to achieve this improvement. The respective clinical potential warrants further exploration.
    Notes: Zusammenfassung  Die ischämische Präkonditionierung (IP) ist ein neues Konzept zur Verbesserung der Ischämietoleranz, welches bisher fast ausschließlich am Herzmuskel untersucht wurde. Unter IP versteht man eine schnelle Gewebereaktion auf einen oder mehrere kurze Zyklen alternierender Ischämie und Reperfusion, welche die Toleranz für eine kurz darauffolgende, längerdauernde Ischämie verbessert. Das Ziel dieser Studie ist die Wirksamkeit der IP auf die postischämische Funktion der Skelettmuskulatur zu prüfen und die Wirksamkeit verschiedener Präkonditionierungsprotokolle zu vergleichen. Ratten wurden in 4 Gruppen (je n=12) eingeteilt. Gruppe A wurde nicht präkonditioniert und diente als Kontrolle. Bei den Gruppen B-D wurde der rechte Hinterlauf mit 1, 2 bzw. 3 Zyklen von je 10 min Ischämie und 10 min Reperfusion präkonditioniert. Danach wurden die rechten Beine einer Tourniquetischämie von 3 h, gefolgt von 2 h Reperfusion, unterworfen. Die postischämische Funktion des M. extensor wurde durch elektrische In-vitro- Stimulation analysiert. Es konnte eine zunehmende Funktionsverbesserung mit zunehmender Anzahl IP-Zyklen dokumentiert werden. Die IP mit nur einem Zyklus bewirkte eine geringgradige, nichtsignifikante Verbesserung der postischämischen Funktion. Die IP mit 2 und 3 Zyklen bewirkte eine signifikante Verbesserung sämtlicher funktionellen Parameter. Die hier präsentierte Studie zeigt, dass eine IP die postischämische Skelettmuskelfunktion verbessert und dass hierzu eine IP mit mindestens 2 IP-Zyklen notwendig ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 1305-1312 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Hospital management ; Balanced scorecard ; Market analysis ; Customer orientation ; Focused service strategy ; Strategy development. ; Schlüsselwörter: Krankenhausmanagement ; Umfeldanalyse ; Marktanalyse ; Kundenorientierung ; Strategieentwicklung ; balancierte Unternehmensstrategie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Steigendem Bedarf an medizinischen Leistungen und zunehmendem medizinischem Leistungspotential stehen wirtschaftlich und politisch bedingte Ausgabengrenzen entgegen. Für die Anbieter medizinischer Leistungen resultiert verstärkter Wettbewerb und damit die Notwendigkeit, wirksame Management- und Steuerungsinstrumente einzusetzen. Das Konzept der balancierten Unternehmensstrategie vermag dies zu leisten: Aus den individuellen Umfeldbedingungen einer Klinik werden übergeordnete Ziele sowie eine in den Dimensionen Finanzen, Kunden, Medizin und Weiterbildung ausgeglichene Klinikstrategie abgeleitet. Anhand einer Analyse der Basler Universitätskliniken werden aktuell allgemeine Erfolgsfaktoren der Klinikführung abgeleitet: (I) proaktives Management, (II) Bildung klinischer Kompetenzzentren, (III) Kundenorientierung sowie (IV) horizontale und vertikale Integration von Teilfunktionen der medizinischen Wertschöpfungskette.
    Notes: Summary. The hospital environment of most Western countries is currently undergoing dramatic changes. Competition among hospitals is increasing, and economic issues have become decisive factors for the allocation of medical care. Hospitals therefore require management tools to respond to these changes adequately. The balanced scorecard is a method of enabling development and implementation of a business strategy that equally respects the financial requirements, the needs of the customers, process development, and organizational learning. This method was used to derive generally valid success factors for hospital management based on an analysis of an academic hospital in Switzerland. Strategic management, the focus of medical services, customer orientation, and integration of professional groups across the hospital value chain were identified as success factors for hospital management.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 1443-1448 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Chemiluminescence ; Leucocytes ; Oncology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The aim of the present study was to investigate chemiluminescence (CL) of stimulated peripheral phagocytic cells (PC, i.e. granulocytes and monocytes) in patients with malignant disease at various stages. As a first step the zymosan-induced and luminol-amplified CL was determined in diluted whole blood samples from healthy volunteers. A characteristic daytime dependence of the CL activity was observed in six volunteers which had to be taken into account for blood sampling. The detectable CL was demonstrated to depend on the number of erythrocytes in the assay, but correction for this is not necessary for clinical investigation. The specific CL activity (activity related to 103 PC, was significantly but identically increased both in 1) patients with acute inflammatory disease and 2) in patients with carcinoma. The total CL activity (activity/µl whole blood), however, was significantly increased in patients with acute inflammation as compared to the tumour group. This greatly reflects the leucocytosis of patients with acute inflammation. In a small number of patients with benign and malignant disease the CL of PC was measured both pre- and postoperatively. Operations in benign disease and palliative operations in malignancy did not influence the CL activity. In contrast, CL activity returned to normal after clinical cure by radical tumour resection.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Ischemic preconditioning ; Skeletal muscle ; Rats ; Tourniquet ischemia ; Skeletal muscle function. ; Schlüsselwörter: Ischämische Präkonditionierung ; Skelettmuskulatur ; Ratten ; Tourniquet-Ischämie ; Muskelfunktion.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die ischämische Präkonditionierung (IP) ist ein neues Konzept zur Verbesserung der Ischämietoleranz, welches bisher fast ausschließlich am Herzmuskel untersucht wurde. Unter IP versteht man eine schnelle Gewebereaktion auf einen oder mehrere kurze Zyklen alternierender Ischämie und Reperfusion, welche die Toleranz für eine kurz darauffolgende, längerdauernde Ischämie verbessert. Die vorliegende Arbeit zeigt, daß die IP auch die postischämische Funktion der Skelettmuskulatur verbessern kann. Dazu wurde die Wirkung einer Muskelischämie bei präkonditionierten Ratten und einer nicht vorbehandelten Ischämiegruppe (je n = 12) verglichen. Die Präkonditionierung erfolgte am rechten Hinterlauf mit 3 Zyklen von je 10 min Tourniquet-Ischämie und 10 min Reperfusion. Es folgte in beiden Gruppen eine Tourniquet-Ischämie von 3 Std mit 2 stündiger Reperfusion. Im Vergleich zur Kontrollgruppe führte die IP postischämisch zu einer signifikanten Verbesserung der Kraft (240 ± 47 mN vs. 409 ± 63 mN), des Kraft-Zeit-Integrals (1081 ± 242 mN*s vs. 2546 ± 481 mN*s) und der Ausdauer (29,6 ± 3,4 s vs. 48,0 ± 5,0 s) der Skelettmuskulatur. Diese Daten weisen darauf hin, daß eine IP die Ischämietoleranz der Skelettmuskulatur bei Operationen in Blutsperre verbessern könnte.
    Notes: Summary. Ischemic preconditioning (IP), using one or more brief periods of ischemia, each followed by a short reperfusion phase, improves tolerance of subsequent sustained ischemia in different organs. The aim of this experimental study was to evaluate the effects of IP on postischemic function in skeletal muscle. Right hindlimbs of anesthetized rats were pretreated with three cycles each of 10 min of ischemia and 10 min of reperfusion (n = 12). Non-preconditioned animals (n = 12) served as controls. These hindlimbs were then subjected to 3 h of ischemia and 2 h of reperfusion. IP resulted in a significant increase in postischemic skeletal muscle force (240 ± 47 mN vs 409 ± 63 mN), force-time integral (1081 ± 242 mN*s vs 2546 ± 481 mN*s) and endurance (29.6 ± 3.4 s vs 48.0 ± 5.0 s). These data support the potential of IP to reduce postischemic skeletal muscle damage in surgery of the extremities using tourniquet ischemia. The concept deserves clinical evaluation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    World journal of surgery 10 (1986), S. 12-19 
    ISSN: 1432-2323
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Le traumatisme chirurgical aboutit à une perte azotée qui peut être le fait de la désintégration des protéines, de la diminution de la synthèse protéique ou des deux mécanismes. La désintégration protéique est constante alors que la synthèse protéique parfois reste normale ou augmente. Les mesures pour améliorer l'équilibre azoté doivent prendre en compte les deux mécanismes. La protéolyse est diminuée 1) en évitant les altérations tissulaires et en prévenant l'infection qui détermine la libération de peptides cataboliques; 2) en évitant la formation des hormones de stress, en particulier le Cortisol; 3) en apportant des éléments énergétiques comme le glucose, les acides gras à chaîne moyenne ou longue. La synthèse protéique est renforcée par l'apport d'agents nutritifs comprenant des éléments énergétiques et des amino-acides. Les données recueillies chez des volontaires ont permis de démontrer que l'élévation passagère du cortisol plasmatique sous l'effet du stress resultait d'une élévation des amino-acides plasmatiques témoignant d'une augmentation de la protéolyse. Quatre heures après ce phénomène les dosages du glucose témoignent d'une résistance à l'insuline du métabolisme du glucose hépatique et périphérique. En revanche l'action de l'insuline sur les amino-acides plasmatiques n'est pas altérée ce qui suggère que l'hyperinsulinémie est capable de contrôler la protéolyse provoquée par le Cortisol. Les effets du traitement postopératoire par des amino-acides ont été étudiés chez 60 sujets qui ont subi une intervention chirurgicale majeure et qui ont été soumis à une perfusion veineuse soit d'amino-acides, soit d'hydrates de carbone, soit des deux nutriments. L'équilibre azoté au cours des 6 jours suivant l'intervention ne fut pas nettement amélioré lorsque les amino-acides furent employés quelles qu'aient été les différentes concentrations plasmatiques du glucose, de l'insuline et des corps cétoniques en fonction des différents régimes nutritionnels. Par conséquent toutes les actions possibles pour diminuer la protéolyse et accroître la synthèse protéique doivent être employées en postopératoire de manière à diminuer la perte azotée et à diminuer la morbidité.
    Abstract: Resumen El trauma quirúrgico da lugar a un aumento en las pérdidas de nitrógeno, fenómeno que puede ser el resultado de un incremento en la degradación proteica, de una disminución en la síntesis proteica, o de ambos factores combinados. El aumento en la degradación proteica es un fenómeno predominante después del trauma quirúrgico, en tanto que la síntesis proteica, según ha sido publicado, puede permanecer sin alteración o aparecer aumentada. Los esfuerzos destinados a mejorar el balance de nitrógeno deben estar dirigidos hacia la intervención sobre ambos mecanismos; la degradación proteica puede ser disminuída evitando daño tisular y mediante la prevención de la sepsis, la cual puede resultar en la liberación de péptidos catabólicos, por ejemplo la interleucina 1. La degradación proteica también puede ser disminuída evitando las hormonas del estrés, particularmente el cortisol, y mediante la provisión de sustratos energéticos, como lo son la glucosa o los ácidos grasos de cadenas largas o medias. Se puede estimular la síntesis proteica mediante la provisión de nutrientes, incluyendo sustratos energéticos y aminoacidos. La información obtenida en voluntarios humanos demuestra que la elevación transitoria en el cortisol plasmático para llegar a los niveles de estrés resulta en una elevación sostenida de los aminoácidos, lo cual indica proteolisis. Por varias horas después de que aparece la elevación plasmática de cortisol, estudios de “clamp” de glucosa indican la presencia de resistencia a la insulina por parte del metabolismo periférico y hepático de la glucosa. Por el contrario, la acción insulínica sobre los aminoácidos del plasma aparece sin alteraciones, lo cual sugiere que la hiperinsulinemia es capaz de revertir la degradación proteica inducida por el cortisol. El efecto de la terapia postoperatoria con aminoácidos fué estudiado en 60 pacientes sometidos a cirugía mayor, los cuales recibieron amionácidos o carbohidratos, o ambos nutrientes, por vía venosa periférica. El balance postoperatorio de nitrógeno en el curso de los primeros seis días no apareció significativamente incrementado cuando los aminoácidos fueron administrados, a pesar de concentraciones diversas de glucosa, insulina y cuerpos cetónicos, en el curso de los diversos régimenes nutricionales. Por ello, las medidas que se emprendan para disminuír la degradación proteica y para aumentar la síntesis de proteína deben ser integradas dentro del manejo postoperatorio del paciente, con el objeto de disminuir la pérdida de nitrógeno y lograr así minimizar la morbilidad postoperatoria.
    Notes: Abstract Surgical trauma leads to increased nitrogen loss which may result from increased protein breakdown, diminished protein synthesis, or both. Increased protein breakdown is predominant after surgical trauma, whereas protein synthesis has been reported to be either unchanged or increased. Attempts to improve nitrogen balance should be directed toward both mechanisms; protein breakdown is diminished by avoiding tissue damage, and by prevention of sepsis which results in release of catabolic peptides, e.g., of interleukin 1. Protein breakdown may also be diminished by avoidance of stress hormones, particularly of cortisol, and by providing energy substrates, i.e., glucose, long- or medium-chain fatty acids. Protein synthesis is enhanced by providing nutrition, including supply of energy and amino acids. Data obtained in human volunteers demonstrated that transient elevation of plasma cortisol to stress levels resulted in sustained elevation of plasma amino acids, indicating increased proteolysis. Four hours after plasma cortisol elevation, glucose “clamp” studies indicated insulin resistance of peripheral and hepatic glucose metabolism. In contrast, insulin action on plasma amino acids was unimpaired suggesting that hyperinsulinemia was capable of reverting the cortisol-induced protein breakdown. The effect of postoperative amino acid therapy was studied in 60 patients after major surgery who received either amino acids or carbohydrates, or both by peripheral venous administration. Postoperative nitrogen balance during 6 days was not significantly improved when amino acids were administered in spite of different plasma concentrations of glucose, insulin, and ketone bodies during the various nutrition regimens. Thus, measures to diminish protein breakdown and to increase protein synthesis should be integrated into the management of the postoperative patient, in order to diminish nitrogen loss and thus to decrease postoperative morbidity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 41 (1985), S. 342-346 
    ISSN: 1420-9071
    Keywords: Chemiluminescence ; anesthesia ; surgery ; abdominal ; granulocytes ; perioperative period ; immunological resistance
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary The effect of anesthesia and major abdominal surgery on zymosan-induced chemiluminescence (CL) of neutrophil granulocytes was evaluated. CL was measured in diluted whole blood taken at distinct intervals within the perioperative period. In addition, blood samples from healthy volunteers were supplemented with ether and halothane to investigate the in vitro effect of these agents. The phagocytosis-induced CL was not found to be depressed by anesthesia and surgery. Only at supranarcotic concentrations was CL reduced. Surgery and anesthesia, therefore, do not appear to impair this defense system significantly under the conditions of this investigation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 44 (1988), S. 158-161 
    ISSN: 1420-9071
    Keywords: Postoperative protein absorption ; jejunostomy ; splanchnic amino acid exchange ; canine model
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary Postoperative alterations in amino acid exchange across the intestinal tract and in the capacity for protein absorption were investigated in a chronic canine model. Changes in postoperative splanchnic amino acid exchange consisted of a temporary decrease of total splanchnic amino acid release, including a significant reduction in alanine production, and an increase in glutamine consumption. Contrary to results under stable metabolic conditions, branched chain amino acids were also taken up by the intestine in the early postoperative period. The changes in postoperative amino acid exchange were not, however, reflected by a corresponding alteration in protein transport capacity. The absorptive capacity for a protein hydrolysate remained stable during the early postoperative period.
    Type of Medium: Electronic Resource
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