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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Histochemistry and cell biology 59 (1978), S. 45-53 
    ISSN: 1432-119X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die parallel zu den Säulenknorpelzellen in der Knorpelmatrix der Wachstumszone menschlicher Rippen verlaufenden Faserbündel untersuchten wir nach standardisierter Toluidinblau-Färbung absorptionsoptisch mit dem Leitz-Mikrospektrographen und polarisationsoptisch mit einem Berek- und einem Brace-Köhler-Kompensator. Bei 35 Autopsiefällen zwischen 0 und 22 Jahren wurde der Gangunterschied der Doppelbrechung an ungefärbten und an gefärbten Schnitten und der Dichroismus der Faserbündel an gefärbten Präparaten bestimmt. Der metachromatische Index wurde berechnet. Für alle Parameter ergab sich eine charakteristische altersabhängige Verteilung der Meßwerte, die darauf hinweist, daß die höchste molekulare und strukturelle Ordnung der Faserbündel bereits im 8. Lebensjahr erreicht wird. Der mit dem Lebensalter kintinuierlich zunehmende Gangunterschied kann durch den progredienten Wasserverlust der Fasern erklärt werden.
    Notes: Summary The chondral fibers running parallel to the chondrocyte columns within die costo-chondral junction of human ribs were investigated quantitatively following standardized Toluidine blue staining by using the Leitz-Mikrospektrograph for observing the absorption spectrum, and by employing both a Berek- and a Brace-Köhler compensator for polarization measurements. Autopsy material was obtained from the ribs of 35 children and adults at the age of 0 to 22 years. Refractivity was measured in stained and unstained paraffin sections, whereas dichroism and metachromatic index (MI) of the fibers were determined in stained specimens. All three parameters showed characteristic, quantitative age-dependent variations indicating that the highest degree of molecular and structural adjustment and alignment of the fibers is already being reached at the age of 8 years. The continuously higher refractivity of the fibers with increasing age and bone maturity may be explained by a progressive loss of water by the fibers.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 0044-281X
    Keywords: Schlüsselwörter Grad Objektiver Gesundheitlicher Belastung (OGB) – geriatrisches Basisassessment – Expertenrating – Beeinträchtigung durch körperliche Erkrankung ; Key words Objective Health Burden (OHB) – geriatric basic assessment – expert rating – impairment by somatic illnesses
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The degree of Objective Health Burden (OHB) is an expert assessment of the impairment caused by somatic illnesses. It allows an overall clinical rating of the severity of a patient's somatic condition, considering all available information, not only the content or number of diagnoses. The rating on a five point scale is demonstrated with clinical examples. Interrater-reliability is satisfactory, being at least 0.74. External criteria indicate the OHB's validity. As the OHB is easy to comprehend and to employ, it is suitable for broad clinical application in geriatric basic assessment as well as for scientific purposes.
    Notes: Zusammenfassung Mit dem Grad Objektiver Gesundheitlicher Belastung (OGB) wird ein Expertenrating zur Erfassung der Beeinträchtigung durch körperliche Erkrankungen vorgestellt, das unter Berücksichtigung des Alters eine diagnoseübergreifende klinische Schweregradeinschätzung körperlicher Erkrankungen ermöglicht. Die fünf Skalenstufen werden mit klinischen Ankerbeispielen belegt. Die Interrater-Reliabilität des OGB ist mit mindestens 0,74 zufriedenstellend. Externe Kriterien geben erste Hinweise auf die Validität des Instruments. Seine leichte Erlernbarkeit und Handhabbarkeit sprechen für einen breiten klinischen Einsatz sowohl im Rahmen des geriatrischen Basisassessments als auch unter Forschungsaspekten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Zeitschrift für Gerontologie + Geriatrie 32 (1999), S. 225-230 
    ISSN: 0044-281X
    Keywords: Schlüsselwörter Psychotraumatologie – Retraumatisierung – Trauma-Reaktivierung – Biographie – Alter – Psychotherapie ; Key words Posttraumatic stress disorder (PTSD) – trauma reactivation – biography – old age – psychotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Psychic symptoms by psychic traumas are fundamentally different from those caused by psychodynamic conflicts or cognitive behavioral conceptualizations. For the purposes of a discriminating psychotraumatology, there is the need to differ traumas by their etiology. Adults suffering not immediately after a specific trauma from a posttraumatic stress disorder (PTSD) can develop a trauma reactivation 30 or more years after the trauma by demands of the somatic process of aging. It is discussed that the possibility of being helpless in the face of the somatic aging process could reactivate the traumatic dynamic. Need is stressed to differ trauma reactivation from retraumatization. Psychotherapeutic possibilities of trauma reactivation in old age are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die psychische Symptombildung durch psychische Traumata unterscheidet sich bei Erwachsenen grundlegend von einer psychodynamischen Konfliktgenese und von einem kognitiv-behavioralen Symptomverständnis. Außerdem müssen im Sinne einer differentiellen Psychotraumatologie Traumata verschiedener Genese unterschieden werden. Es wird begründet herausgearbeitet, daß Erwachsene, die nicht sofort eine posttraumatische Belastungsstörung (PTSD) entwickeln, u. U. 30 und mehr Jahre nach dem Trauma durch die Anforderungen des somatischen Alternsprozesses eine Trauma-Reaktivierung erleiden. Es wird die Hypothese entwickelt, daß insbesondere eine drohende Ausgeliefertheit im Alter zu einer Trauma-Reaktivierung führen kann. Eine Trauma-Reaktivierung ist von einer Retraumatisierung strikt zu differenzieren. Es werden Behandlungsaspekte beim traumabedingtem spätem Symptombeginn diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Memory Clinic ; Demenz vom Alzheimer-Typ ; Demenz vom vaskulären Typ ; Differentialdiagnose demenzieller Prozesse ; Key words Memory clinic ; Dementia of the Alzheimer type ; Vascular dementia ; Differential diagnosis of dementia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The results from 1000 patients included in a consecutive sample of older persons showing signs of “age-related memory deficits” clearly demonstrate the necessity for a wide spectrum of differential diagnostic competence. The patients included in the study were diagnosed in succession by an interdisciplinary team of psychiatrists, neurologists, geriatric medical specialists, psychologists and gerontologists. The diagnostic process for clarification of DSM-III-R and ICD-10 criteria are discussed in detail. In all, 49.6 % of the patients were diagnosed as suffering from dementia of the Alzheimer type, 31 % from vascular dementia and 10 % from a mixed form. In all, 12.5 % of the patients were somatically ill and 31.4 % displayed other psychiatric conditions, 50 % of which were evaluated as being treatable with psychotherapy. The results are primarily discussed for their relevance to the reality of current treatment.
    Notes: Zusammenfassung Die Untersuchungsergebnisse von 1000 Patienten, die sich in einer konsekutiven Stichprobe unter dem Verdacht einer Gedächtnisstörung im Alter in einer Memory-Clinic vorstellten, zeigen die Notwendigkeit einer breiten differentialdiagnostischen Kompetenz. Die Patienten wurden von einem interdisziplinär arbeitenden Team (Psychiater und Neurologe, Geriater, Dipl.-Psychologe, Dipl.-Geragoge) nacheinander untersucht. Der diagnostische Weg zur Klärung der DSM-III-R- und der ICD-10-Kriterien wird ausführlich diskutiert. 49,6 % der Patienten litten tatsächlich unter einer demenziellen Störung (davon 48,2 % unter einer DAT, 31 % unter einer DVT und 10 % unter einem Mischtyp). Im Gesamtkollektiv fanden sich bei 31,4 % andere psychiatrische Diagnosen, die in der Hälfte der Fälle als psychotherapeutisch behandelbar eingeschätzt wurden. 12,5 % waren internistisch erkrankt. Die Ergebnisse werden v. a. im Hinblick auf ihre Bedeutung für die Versorgungsrealität diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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