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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 704-707 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Meningomyelozele ; Orthopädische Langzeitbetreuung ; Frakturen ; Klinik ; Differentialdiagnose ; Therapie ; Key words Myelomeningocele ; Orthopedic treatment ; Fractures ; Diagnosis ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report on 3 exemplary case studies of patients with myelomeningocele who are under regular care in our outpatient clinic, and discuss the clinical and diagnostic problems and the therapeutic concept of fractures in patients with myelomeningocele. Our case reports are in accordance to previous publications; they show that signs of confined and systemic infection and variable X-ray signs with often extensive reactive formation of callus make the diagnosis of fractures in myelomeningocele patients difficult. Fractures often occur without pain or trauma. Discussion: The differential diagnosis includes osteomyelitis, skeletal tumors, skeletal cysts, and others. Shortening the period of immobilisation is an important point to prevent further fractures in patients with spina bifida. The therapy of fractures in myelomeningocele patients differs from common surgical and orthopedic guidelines.
    Notes: Zusammenfassung Anhand von 3 Fallbeispielen aus der Spina-bifida-Ambulanz der Klinik für Kinder und Jugendliche der Universität Erlangen wird über die Problematik von Frakturen bei Patienten mit Meningomyelozele sowie deren Therapiekonzept berichtet. In Übereinstimmung mit Literaturberichten zeigen die Kasuistiken, daß schwere Allgemeinreaktionen, lokale und systemische Entzündungsparameter und variable radiologische Befunde mit häufig ausgedehnter reaktiver Kallusbildung die Diagnosestellung von Frakturen bei Patienten mit Meningomyelozele, die nicht selten schmerzlos und ohne erinnerliches Trauma verlaufen, erheblich erschweren können. Differentialdiagnostisch kommen Osteomyelitis, maligne Knochentumoren und aneurysmatische Knochenzysten in Frage. Diskussion: Statische Belastung durch Geh-/ Stehtraining sowie die Verkürzung von Immobilisationsphasen stellen wichtige Faktoren in der Prophylaxe von Frakturen bei Meningomyelozyelepatienten dar. Das Therapiekonzept von Frakturen bei unserer Patientengruppe weist wesentliche Unterschiede zu den allgemeinen unfallchirurgischen und orthopädischen Richtlinien auf.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Meningomyelozele ; Wachstumshormonmangel ; Wachstumshormontherapie ; Skoliose ; Key words Myelomeningocele ; Growth hormone deficiency ; Growth hormone therapy ; Skeletal deformities
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report on two patients with myelomeningocele and hydrocephalus in whom hypothalamo-pituitary growth hormone deficiency and neurosecretory dysfunction were diagnosed. The patients were treated with human growth hormone (0.5–0.7 IU/ kg/week) since the age of 4.2 and 8.7 years. Short stature, retarded growth velocity, retarded bone age, reduced arm span and low IGF1 and IGFBP-3 serum levels were found. During growth hormone therapy (duration: 24–33 months) patients improved in growth velocity, supine length and arm span. In one girl with thoraco-lumbar scoliosis a rapid progression of the deformity developed. Tethered cord and syringomyelia were present. Discussion: Because of several growth limiting factors (skeletal deformities, tethered cord), growth response to therapy shoud be judged carefully and interdisciplinarily. Further prospective studies are necessary to assess the long-term benefits of growth hormone treatment on the physical and psychosocial state of myelomeningocele patients.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über 2 Patientinnen mit Meningomyelozele und Hydrocephalus internus, die ab dem Alter von 4,2 bzw. 8,7 Jahren nach biochemischem Nachweis eines Wachstumshormonmangels (bzw. einer neurosekretorischen Dysfunktion) mit rekombinantem Wachstumshormon (0,5–0,7 IE/kg und Woche) behandelt wurden. Hinweise auf einen Wachstumshormonmangel gaben neben Kleinwuchs, Knochenalterretardierung und verminderter Wachstumsgeschwindigkeit pathologische Serumspiegel von IGF1 und IGFBP-3 sowie eine verminderte Armspannweite. Im Verlauf der Wachstumshormontherapie (Therapiedauer 24–33 Monate) konnte eine Verbesserung der Wachstumsgeschwindigkeit, Körperlänge sowie der Armspannweite erreicht werden. Eine Patientin mit vorbestehender Lähmungsskoliose entwickelte eine Progredienz der Wirbelsäulendeformität auf dem Boden einer Syringomyelie und eines symptomatischen Tethered-cord-Syndroms. Diskussion: Eine individuelle Auswahl der Patienten für eine Wachstumshormontherapie sowie eine interdisziplinäre Langzeitbetreuung vorausgesetzt, scheint Wachstumshormon nach den derzeitigen Erfahrungen Wachstum, Mobilität und soziale Integration der Patienten positiv zu beeinflussen. Prospektive Studien zur Beurteilung des Langzeittherapieerfolgs von Wachstumshormon bei Patienten mit Meningomyelozele sind erforderlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 109 (1991), S. 160-161 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European spine journal 8 (1999), S. 27-33 
    ISSN: 1432-0932
    Keywords: Key words Occipito-cervical ; fusion ; Bone thickness ; Spiral CT ; Skull morphology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Arguments concerning the best procedure for occipito-cervical fusion have rarely been based upon occipital bone thickness or only based on in vitro studies. To close this gap and to offer an outlook on preoperative evaluation of the patient, 28 patients were analysed in vivo by means of spiral CT. Ten macerated human skulls were measured by means of CT and directly. Measurements were taken according to a matrix of 66 points following a grid with 1 cm spacing based upon McRae’s line. Maximum thickness in the patient group was met 4 cm above the reference plane in the median slice (11.87 mm; SD 3.41 mm) and 5 cm above it in the skull group (15.85 mm; SD 1.81 mm). Correlation between CT and direct measurements was good (91.79%). Intra-individual discrepancies from one side to the respective point on the other side are common (difference 〉 1 mm in 60%). Judging areas suitable for operative fixation using the 10% percentile value (6.68 mm for the maximum value of 11.87 mm) led to the conclusion that screws should only be inserted along the occipital crest in an area extending from 1.5 cm above the posterior margin of the foramen magnum to the external occipital protuberance (EOP). At the level of the EOP screws may also be inserted up to 1 cm lateral of the midline. A reduction of screw length to 7 mm (9 mm for the EOP) is proposed. Preoperative evaluation of the patient should be carried out by spiral CT with 1 mm slicing and sagittal reconstructions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-0932
    Keywords: Traumatic atlantoaxial instability ; Odontoid process ; Ossiculum terminale ; Computerized tomography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A case of atlantoaxial instability with a rare etiology in a boy of 7 years and 3 months is presented. Computerized tomography with three-dimensional reconstruction revealed avulsion of the ossiculum terminale (apical odontoid epiphysis). Developmental peculiarities and relevant disorders of the infantile upper cervical spine are discussed. Temporary posterior C1/C2 fusion and transdental screw fixation of the ossiculum terminale were attempted in order to stabilize C1/C2 and avoid permanent fusion. After removal of the dorsal implants, the transdental screw broke, the instability recurred and a permanent atlantoaxial fusion had to be performed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 43 (1982), S. 52-56 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This is a report on the frequency of variations, anomalies and deformities of the upper and middle cervical vertebrae of nearly 500 young patients. This was studied by the use of lateral cephalometric radiographs which provide an excellent picture of this region, especially since the homogeneous group of young patients X-rayed, showed no sign of orthopaedic problems. The notable results was that these anomalies tended to occur more frequently in patients with mandibular prognathism, whereas patients with open bite showed no significant differences when compared with the whole group of patients.
    Abstract: Résumé Les auteurs présentent une étude sur la fréquence des variations, des anomalies et des malformations de la colonne vertébrale au niveau cervical chez 500 jeunes patients. On a pris des téléradiographies en vue latérale qui fournissaient une excellente vision, particulièrement des parties haute et moyenne de la colonne vertébrale; on a pris également des radiographies à des sujets ne nécessitant aucun traitement orthopedique. thopedique. Par rapport au groupe témoin, les patients avec une prognathie inférieure montrent de frequentes différences, alors que les patients avec une béance ne présentent pas de discordance signifactive.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über die Häufigkeit von Variationen, Anomalien und Mißbildungen der oberen und mittleren Halswirbelsäule bei fast 500 jugendlichen Patienten berichtet. Für die Auswertung wurden die Fernröntgenaufnahmen des Schädels im seitlichen Strahlengang herangezogen, die gleichzeitig eine ausgezeichnete Darstellung der oberen und mittleren Halswirbelsäule ergeben, zumal diese Röntgenbilder ohne orthopädische Notwendigkeit bei einem homogenen jugendlichen Patientengut angefertigt wurden. Auffallendes Ergebnis ist die Häufung dieser Veränderungen bei Patienten des progenen Formenkreises, während Patienten mit offenem Biß keine signifikante Abweichung zum Gesamtkollektiv erkennen lassen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 44 (1983), S. 457-467 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 101 patients with spinal scoliosis we measured the coincidence of scoliosis and deformities of the head. About 50 per cent of patients with spinal scoliosis show different degrees of scoliosis of the head. This can be proved in those cases of a scoliosis, which is convex to the right side. Patients with severe thoracal scoliosis have a correlation between scoliosis of the spinal column and head.
    Abstract: Résumé Chez 101 patients affectés de scoliose, on en a examiné les effets sur la face. Près de la moitié de tous les patients atteints de scoliose présentaient aussi à différents degrés de gravité des scolioses de la face. Celles-ci étaient plus fréquemment des scolioses convexes droites. Il existe une relation statistique nette entre la colonne vertébrale et la scoliose de la face dans les cas de graves scolioses convexes droites du thorax.
    Notes: Zusammenfassung Bei 101 Skoliosepatienten wurden die Auswirkungen der Skoliose auf den Gesichtsschädel nachgeprüft. Es zeigte sich, daß etwa die Hälfte aller Skoliosepatienten auch Gesichtsskoliosen unterschiedlichen Schweregrades aufwiesen. Dies wird an den zahlenmäßig weit überwiegenden rechtskonvexen Skoliosen deutlich. Ein direkter statistisch sicherbarer Zusammenhang zwischen Wirbelsäulen- und Gesichtsskoliosen besteht bei schweren rechtskonvexen thorakalen Skoliosen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 52 (1991), S. 302-309 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A cervico-cephalometric examination of 61 yet untreated orthodontic patients was performed in order to analyze differences in head posture between standardized cephalograms and lateral cephalograms taken in natural head position. Additional x-rays were taken in extreme flexion and extention of the head in 48 patients examining the mobility of the upper cervical spine. Finding partly large differences in cranio-vertical and cranio-cervical parameters between the two methods of registration it could be shown, that head posture on the average was more proclined in natural than in fixed standardized position. Subjects with class III malocclusion tended to a more extended head posture relatively to those with class I or class II malocclusion. Judging the atlas position with regard to the functional mobility of the upper cervical spine, a superior and inferior atlas position was not thought to be a pathologic fixed malposition.
    Notes: Zusammenfassung Im Rahmen einer zervikokephalometrischen Untersuchung von 61 unbehandelten Patienten wurde die Kopfhaltung in üblicher Aufnahmetechnik und in individueller Neutralhaltung analysiert und miteinander verglichen. Zusätzlich wurden von 48 Probanden Fernröntgenseitaufnahmen in Funktionsstellung angefertigt, um die Beweglichkeit der oberen Halswirbelsäule beurteilen zu können. Bei zum Teil erheblichen individuellen Schwankungen zwischen den kraniovertikalen und kraniozervikalen Meßergebnissen beider Registrierungen zeigte sich, daß die Kopfhaltung in individueller Gewohnheitshaltung im Durchschnitt stärker prokliniert war. Probanden mit progener Kieferrelation wiesen relativ zu denen mit Neutral-oder Distalbißlage tendenzmäßig eine eher extendierte Kopfhaltung auf. Die in Neutralhaltung ermittelte Atlassuperior-bzw. Atlasinferiorstellung war in Relation zur funktionellen Beweglichkeit der Halswirbelsäule nicht als pathologisch fixierte Fehlstellung einzustufen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 46 (1985), S. 138-148 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Mandibular form and structure was analysed in 32 patients by computerized tomography. Thereby it could be shown, that this X-ray technique helps to ascertain mandibular asymmetries as well as changes in the TMJ and anomalies in mandibular bone-structure more extensively than ever before. Simultaneous presentation of bony structures and masticatory musculature enables the muscular influence on mandibular formation to be estimated.
    Abstract: Résumé On a analysé la forme et la structure de la mandibule chez 32 patients à l'aide d'un scanner. Ce procédé radiographique permet d'obtenir une meilleure visualisation des asymétries mandibulaires, des variations au niveau de l'ATM ou d'autres anomalies du maxillaire inférieur. Comme la musculature masticatrice est également représentée, il est possible d'évaluer le rôle de cell-ci sur le développement de la mandibule.
    Notes: Zusammenfassung Form und Struktur der Mandibula wurden bei 32 Patienten computertomographisch analysiert. Dabei zeigte es sich, daß mit diesem Röntgenverfahren Unterkieferasymmetrien, Kiefergelenkveränderungen und Strukturbesonderheiten des Unterkiefers umfassender als bisher möglich beurteilt werden können. Durch die gleichzeitige Darstellbarkeit der Kaumuskulatur läßt sich darüber hinaus der muskuläre Einfluß auf die Unterkieferformentwicklung abschätzen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 48 (1987), S. 436-448 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A clinical study of 118 patients from the orthodontic department of the University of Erlangen-Nürnberg was carried out to determine whether there was a possible correlation between sagittal jaw-relation and vertebral column-posture. On examining various postures in relation to neutral, distal and mesial jawrelation certain tendencies existed but these were not statistically significant using the χ2-Test. This result suggests that postural deficiency and incorrect sagittal jaw-relation develop independently, and must be evaluated separately when undertaking orthodontic treatment.
    Abstract: Résumé Dans une étude clinique portant sur 118 patients du Département d'orthopédie dento-faciale de l'Université de Erlangen-Nürnberg on a cherché à déterminer s'il existait une interdépendance entre la relation sagittale des deux maxillaires et la posture de la colonne vertébrale. En examinant le taux élevé des differentes tenues incorrectes de la colonne vertébrale par rapport à la relation mandibulo-maxillaire (normale, distale ou mésiale) on a soupçonné une certaine interdépendance, mais on n'en a pas trouvé statistiquement la preuve en employant le χ2-Test. Ce résultat indique en conclusion, qu'une tenue incorrecte et les anomalies de la relation mandibulo-maxillaire sagittale représentent deux irrégularités du développement, dont l'une est indépendante de l'autre, mais qu'il faut tenir compte de chacune d'elles dans l'observation intégrale du patient.
    Notes: Zusammenfassung Im Rahmen einer klinischen Studie wurden 118 Patienten aus der Poliklinik für Kieferorthopädie der Universität Erlangen-Nürnberg orthopädisch untersucht, um eventuelle Abhängigkeiten zwischen sagittaler Kieferrelation und Wirbelsäulenhaltung herauszufinden. Bei der Überprüfung der Häufigkeitsverteilung verschiedener Haltungsfehler in Beziehung zur neutral, distal oder mesial basalen Kieferrelation deuteten sich zwar gewisse Tendenzen einer Abhängigkeit an, die sich bei der statistischen Überprüfung im χ2-Test jedoch nicht absichern ließen. Dieses Ergebnis läßt den Schlußzu, daß Haltungsstörungen und sagittale Bißlageanomalien im wesentlichen wohl voneinender unabhängige Entwicklungsstörungen darstellen, die im Rahmen der ganzheitlichen Betrachtungsweise in der Kieferorthopädie einer differenzierten Beurteilung bedürfen.
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