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  • 1
    ISSN: 1365-2559
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Different patterns of β-catenin expression in gastric carcinomas: relationship with clinicopathological parameters and prognostic outcome Aims: The cadherin–catenin complex is known to play a critical role in maintenance of cell adhesion. Additionally β-catenin (β-ct) can also take part in signal transduction and nuclear β-ct expression could be correlated with poor prognosis in several malignancies. Since, in gastric cancer, this role of β-ct is still uncertain, we investigated the expression pattern of β-ct as well as the possible prognostic role. Methods and results: β-catenin expression was immunohistochemically investigated in a retrospective series of 401 R0-resected gastric carcinomas. Out of these cases, 54 tumours (13.5%) revealed a preserved membranous β-ct expression similar to that in normal gastric mucosa. In 80 tumours β-ct expression was moderately reduced and in 117 tumours highly reduced. In 150 tumours (37.4%), no or only a weak membranous β-ct expression was found. Additionally, in 53 tumours, a strong β-ct expression could be observed in the cytoplasm with a simultaneous nuclear β-ct immunoreactivity in 17 of these 53 tumours, while nine tumours only showed nuclear immunoreactivity without cytoplasmic staining. There were no significant correlations between the degree of membranous β-ct expression or the different staining pattern (membranous vs. cytoplasmic/nuclear) and the grade of tumour differentiation, the histological tumour type according to Lauren, as well as with the prognostic parameters pT, pN category and vascular invasion. No associations could be found with tumour cell proliferation and the expression of E-cadherin, irrespectively of the different β-ct staining pattern. Univariate analysis revealed no influence on survival, either for membranous or for cytoplasmic/nuclear β-ct expression. Conclusion: Our data on 401 tumours suggest that activation of the Wnt/β-catenin signalling does also occur in a subset of gastric carcinomas. However, in gastric cancer, neither the presence of cytoplasmic/nuclear β-ct expression nor the reduction or loss of membranous β-ct expression is correlated with a specific histological tumour type, tumour progression or prognosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Computers and Education 2 (1978), S. 205-212 
    ISSN: 0360-1315
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Education
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 365 (1975), S. 103-118 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Gegenstand der vorliegenden Arbeit ist die Untersuchung von Pankreasgefäßveränderungen bei chronischer Pankreatitis. Dabei wird insbesondere die Sachhypothese statistisch geprüft, die Lichtung der arteriellen Gefäße sei eingeengt. Als Untersuchungsmaterial dienten histologische Präparate in Elastica-van-Gieson-Färbung von zwei Gruppen: Gruppe I bestand aus 50 Sektionsfällen mit gut erhaltenem Pankreasgewebe, Gruppe II aus 50 Operationsfällen mit chronischer Pankreatitis. Mit Hilfe einer Meßskala im Okular eines Lichtmikroskops wurden bei 320facher Vergrößerung Mediadicke, Lichtungsdurchmesser und Intimadicke von vier arteriellen Gefäßen pro Fall bestimmt. Die Meßwerte wurden auf Lochkarten übertragen und mittels Computerrechnung statistisch ausgewertet. Die arteriellen Gefäße zeigen im Bereich des Endothels ins Lumen hineinragende Zellkerne. Besonders auffällig ist die Verdickung des subendothelialen Intimagewebes in Form einer Intimafibrose und Intimaelastose. Die Media atrophiert in späteren Stadien, bis sie schließlich aufgelöst wird. Das Lumen der arteriellen Gefäße scheint im Gegensatz zu dem der venösen Gefäße stark eingeengt. Zum Nachweis dieser Lichtungseinengung wurde davon ausgegangen, daß einer bestimmten Mediadicke eigentlich ein bestimmter Lichtungsradius entsprechen müsse. Verglichen wird daher der Zusammenhang von Mediadicke und Lichtungsradius bei beiden Gruppen. Dabei wurde die Lichtungseinengung durch die als Modell gewählten Regressionsgeraden statistisch signifikant bestätigt. Demgegenüber sind die Regressionsgeraden für die Korrelation gedachter Lichtungsradius (Summe Lichtungsradius und Intimadicke) und Mediadicke schon erheblich einander angenähert, allerdings noch immer signifikant verschieden. Dieser verbleibende Unterschied könnte durch Mediaveränderungen, aber auch durch zusätzlich wirksame Merkmale, in denen die beiden Vergleichsgruppen nicht übereinstimmen, bedingt sein. Daher wird der Einfluß der verschiedenen Altersverteilung, Geschlechtsverteilung und des verschiedenen Stadiums der Parenchymreduktion auf den Zusammenhang von Lichtungsradius und Mediadicke untersucht. Dabei ergibt sich, daß die Unterschiede der beiden Vergleichsgruppen durch das Alter wohl kaum beeinflußt werden. Die unterschiedliche Geschlechtsverteilung scheint das Ergebnis eher abzuschwächen als zu verstärken. Das Stadium der Parenchymreduktion schließlich läuft mit der Schwere der Gefäßveränderungen parallel. Zur Deutung dieser Gefäßveränderungen kommt in erster Linie eine Anpassungserscheinung an den verminderten Blutbedarf des reduzierten Parenchyms in Frage. Weniger anzunehmen ist dagegen, daß die Gefäßveränderungen einen wichtigen pathogenetischen Faktor der chronischen Pankreatitis darstellen, oder daß sie Folge einer Druckeinwirkung von außen sind, bedingt durch perifokale Entzündung und einschnürendes Narbengewebe.
    Notes: Summary This study deals with changes in pancreatic vessels in cases of chronic pancreatitis. In particular the hypothesis that the diameter of the arterial vessels is reduced is examined statistically. Histological preparations from two groups, stained by the Elastica van Gieson method, were used for the investigation: Group I consisted of 50 section cases with healthy pancreatic tissue, group II consisted of 50 operative cases of chronic pancreatitis. At a 320-fold magnification, media thickness, vessel diameter, and intima thickness of four arterial vessels in each case were determined by a measuring scale in the ocular of a light microscope. The test results were transferred to perforated cards and analyzed statistically by computer. In the region of the endothel, the arterial vessels show cell nuclei projecting into the lumen. Especially remarkable is the thickening of the subendothelial intima tissue in the form of intimafibrosis and intimaelastosis. Atrophy of the media is noted in later stages, and it finally dissolves. The lumen of the arterial vessels seems to be considerably constricted as compared to that of the venous vessels. In attempting to prove vessel constriction, it was assumed that a certain media thickness corresponds to a certain vessel radius. Thus, we determined the relations between media thickness and vessel radius in both groups. Using regression lines as a model, we found vessel constriction to be statistically significant. However, although regression lines for the correlation between assumed vessel radius (sum of vessel radius and intima thickness) and media thickness are quite close, they are still significantly different. This remaining difference could have been caused by alteration in the media or also by additional influencial characteristics that differ in the two test groups. Therefore, the effect on the relationship between vessel radius and media thickness was examined with regard to the following variables: distribution of age, sex, and phases of parenchym reduction. Results show that the differences between the two groups were hardly influenced by age. The different distribution of sex seems to weaken the result more than to intensify it. Finally, the phase of parenchym reduction corresponds to the extent of vessel alteration. These vessel alterations probably represent an adaption of the reduced parenchym to the lowered demand for blood. On the other hand, it is rather unlikely that such alteration is an important pathogenetic factor of chronic pancreatitis or a consequence of exterior pressure caused by perifocal inflammation and incisive cicatricial tissue.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Diabetes mellitus ; Insulin-dependent diabetics ; Non-insulin-dependent diabetics ; Blood glucose ; Insulin secretion ; Dietary carbohydrates ; Dietary fats ; Dietary proteins ; Dietary fibre
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The postprandial insulin requirements after three mixed meals of equal carbohydrate and energy content were assessed in 10 type-1 and 12 type-2 diabetics by a glucose-controlled insulin infusion system. These were compared with the glycemic response to the same meals of 10 healthy individuals (glycemic index). In type-1 diabetics, we found the highest insulin requirements after consumption of a continental breakfast (low fibre, low protein, high fat). Ten percent less insulin was infused after milk (low fat, high protein) and 30% less after an English breakfast (high fibre, high protein). Type-2 diabetics showed no significant differences in insulin requirements between the three test meals. The glycemic response in healthy individuals had no relation to these insulin requirements. Continental and English breakfast had a similar glycemic effect, whereas milk produced only 30% of the blood glucose response observed after the continental breakfast. These results indicate that neither the carbohydrate content (exchange lists) nor the glycemic index enable prediction of postprandial insulin requirements in insulin-deficient diabetes. For this purpose, we propose the insulin-need index, elaborated by testing whole meals in closed-loop experiments with type-1 diabetics.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 221 (1976), S. 61-72 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 75 Frauen wurde nach Langzeiteinnahme von Ovulationsblockern die Konzentration von Seruminsulin und Blutglucose während eines intravenösen Glucosetoleranztestes (0,33 g/kg KG) gemessen. Ovulationsblocker wurden im Durchschnitt über 76 Zyklen ohne Unterbrechung eingenommen. 40 Frauen bevorzugten ein Kombinationspräparat (Gruppe A), 23 ein Sequenzpräparat (Gruppe B). 12 Frauen wechselten wiederholt zwischen Präparaten vom Kombinations- und Sequenztyp (Gruppe C). Als Kontrollgruppe dienten 15 Frauen mit ovulatorischen Zyklen. Das Durchschnittsalter war mit 32 Jahren in allen Gruppen gleich. Erhöhte Insulinspiegel konnten in allen Gruppen nicht gefunden werden. Statistisch signifikante Unterschiede der mathematisch ermittelten k-Werte, der Reaktionsflächen für Glucose und Insulin fanden wir gegenüber der Kontrolle nicht. Die Dauer der Einnahme von Ovulationsblockern scheint keinen Einfluß auf die Glucosetoleranz zu haben ebenso wie Übergewicht, familiäre Diabetesbelastung und potentieller Diabetes. Die gewonnenen Stoffwechseldaten machen aber deutlich, daß zunehmendes Alter einen belastenderen Faktor darstellt.
    Notes: Summary Blood glucose and plasma insulin were measured during an intravenous glucose tolerance test (0.33 g/kg bodyweight) performed on 75 subjects. Various types of oral contraceptives were taken for an average period of 6.5 yrs. The cases were divided into several groups in order to examine the effect of combination-type drugs (group A; n=40) and sequential-type drugs (group B; n =23) separately. A third group had used both types of drugs (group C; n=13). Fifteen women who have never taken hormone drugs served as control group. It was found that plasma insulin levels, blood glucose and k-values were not significantly elevated in the drug treated groups. The duration of treatment does not seem to have an effect on glucose tolerance and insulin secretion. In this study the patient's age is the most important associated data, and not overweight, family history of diabetes or past obstetric history. No statistical change in insulin levels, reaction areas of glucose and insulin after IVGTT was seen in any drug treated group.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 221 (1976), S. 129-137 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 135 Frauen wurde nach Hysterektomie Glykogen quantitativ im Myometrium, Endometrium, der Cervix uteri sowie im Tumorgewebe bestimmt. Die Befunde bei Uterus myomatosus (n=48), Uterus myomatosus und Endometriose (n=18) sowie ausschließlich Endometriosis interna (n=30) wurden mit denen bei histologisch unauffälligem Uterus (n=39) verglichen. Ergänzend wurde Glucose und Seruminsulin im Nüchternblut bestimmt. Menopause, Zyklusphase, Paritätstatus, pathologische Glucosetoleranz wurden als klinische Parameter bei der statistischen Auswertung der gewonnenen Daten berücksichtigt. Signifikant höhere Blutglykogenspiegel finden sich bei Endometriose unter Ovarialfunktion. Im Myometrium sind dagegen die Glykogenspiegel signifikant niedriger. Bei Myom oder Endometriose finden sich zudem höhere Glykogenkonzentrationen in der Cervix uteri sowohl unter Ovarialfunktion als auch in der Menopause. Gleich hohe Glykogenspiegel ließen sich im Endometrium der ersten und zweiten Zyklusphase bei Uterus myomatosus und bei Endometriose nachweisen. Der Glykogengehalt ist dabei signifikant größer als der im Endometrium des morphologisch unauffälligen Uterus. Die Blutglucose- und Seruminsulinwerte liegen im Normbereich. Pathologische Glucosetoleranz und häufige Schwangerschaften hatten keinen Einfluß auf die Glykogenspiegel im Gewebe.
    Notes: Summary The amount of glycogen in venous blood and uterine tissue from 135 women undergoing gynecologic surgery was quantitatively determined. One group had myoma (n=48), another endometriosis (n=30). 18 women had myoma combined with endometriosis of the myometrium. 39 women served as control group. The following samples of the uterus were obtained immediately after removal: endometrium, myometrium, cervix and “tumour”. The glycogen content in pathological cases was compared to normal tissue of comparative endocrine state, parity status and glucose tolerance. The significance levels were determined by standard analysis of variance and “t” tests. In the group with endometriosis, a significant difference occurred in the amount of blood glycogen, while a significant decrease was observed in the myometrial tissue. The cervical tissue glycogen levels of patients with myoma or endometriosis were significantly higher and did not exhibit cyclic or menopausal changes. There were no significant cyclic differences in the amount of endometrial tissue glycogen in women with myoma or endometriosis. In these cases the glycogen content was significantly higher than in healthy endometrial tissue. Blood glucose and plasma insulin levels were found to be in a normal spectrum. Pathological glucose tolerance and parity status showed no correlation to the variation of uterine tissue glycogen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 227 (1979), S. 249-265 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Cervical cancer ; Early diagnosis ; Ectocervical scraping and endocervical curettage ; Cone biopsy ; Positive cytology ; Cervixcarcinom ; Frühdiagnostik ; Portioabschabung und Cervixcurettage ; Konisation ; Positive Cytologie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Portio-Abschabung und Cervix-Curettage (PA u. CC) wurden in einer prospektiven klinischen Studie simultan mit der individuellen Messer-Konisation verglichen. Die angestrebte Randomisierung mußte nach 2 Jahren aufgegeben werden zugunsten einerMatched-Pair-Analyse. 558 cytologische oder kolposkopische Verdachtsfälle wurden erfaßt. Für den engeren Vergleich standen 212 Portio-Abschabungen und Cervix-Curettagen 125 Messer-Konisationen und 64 primären Uterus-Exstirpationen gegenüber. 15 PA und CC mit negativen oder geringstgradigen Befunden wurden und werden zunachst überwacht. Gleiche Altersklasse, Körpergewicht, Zahl der Schwangerschaften und präoperative zytologische Klassifizierung waren die Bedingungen für die Paarebildung. Die Verteilung der histologischen Diagnosen war in den verglichenen Kollektiven sehr ähnlich. Die diagnostische Sicherheit der Portio-Abschabung und Cervix-Curettage für die nächste Therapieentscheidung war bei weitem höher als die der Konisation und primären Uterus-Exstirpation (p 〈 0,01). Mit der Portio-Abschabung und Cervix-Curettage lassen sich nicht nur intra- und postoperative Komplikationen vermeiden, sondern auch zahlreiche Zweiteingriffe einsparen, die nach Konisation und/oder primärer Uterus-Exstirpation notwendig werden (p 〈 0,05). Portio-Abschabung und Cervix-Curettage sind also sicherer, billiger und weniger belastend für die Patientin als die Konisation. In mehr als 15jähriger klinischer Praxis hat die Portio-Abschabung und Cervix-Curettage ihre hohe diagnostische Sicherheit von 98% bei mehr als 1000 Patientinnen behalten. Sie hat sich als lehrbar in der Facharztausbildung erwiesen. Sie erfordert eher noch größere Sorgfalt bei der operativen Materialgewinnung als die Konisation. Die histologiche Untersuchungstechnik ist aber weniger aufwendig als bei der Konisation und gleichfalls erlernbar.
    Notes: Summary A prospective clinical trial was carried out to compare the pros and cons of scraping of the cervix outside and inside the canal with appropriate cold knife cone biopsy. Initially, randomization was scheduled and done but after 2 years it had to be abandoned in favor of matched-pair analysis. The study covers 558 cases with positive colposcopy or cytology. For close comparison, 212 scrapings stood against 125 cone biopsies and 64 primary hysterectomies. One hundred fifty-seven ectocervical and endocervical curettings with negative or minimal findings have been observed so far. Age, body weight, parity, and preoperative cytology grading were taken as criteria for matching pairs. Histologic results among the different groups were almost equally distributed. The diagnostic accuracy of ectocervical scraping and endocervical curettage as needed for adequate therapy was much higher as compared with cone biopsy or primary hysterectomy (p 〈 0.01). Cervical scraping not only helps to avoid complications during and after surgery but to do without numerous secondary operations which were imposed after cone biopsy or primary hysterectomy (p 〈 0.05). Ecto- and endocervical scraping, therefore adds safety, lowers medical costs, and is less invasive for the patient than cone biopsy. During more than 15 years of clinical experience, cervical scraping has kept its high diagnostic accuracy of 98% in more than 1,000 patients. It has proved to be well performed during postgraduate education. It asks for even more precision while specimen-taking than cone biopsy. However, the histologic work-up involved demands less service than the cone and is equally reproducible by different laboratories.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 223 (1977), S. 259-268 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Gestational diabetes ; IVGTT ; Insulin response ; Discriminant analysis ; Gestationsdiabetes ; IVGTT ; Insulinsekretion ; Diskriminanzanalyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur Aufrechterhaltung der Glucosehomöostase wird in der Schwangerschaft mehr Insulin benötigt. Eine Schwangerschaft kann sich zudem diabetogen auswirken. Genetisch und anamnestisch belastete Frauen sind besonders betroffen. Prospektiv untersuchten wir bei 195 Schwangeren im 3. Trimenon die Glucosetoleranz mittels eines IVGTT (0,33 g/kg KG) sowie die Insulinsekretion auf den Glucosereiz. Im Wochenbett wurde der Test wiederholt. Die Befunde bei Schwangeren mit pathologischer Glucosetoleranz (k≤1,0; n=98) wurden mit denen von Stoffwechselgesunden (n=97) verglichen. Auch interessierte neben der Stimulierbarkeit der B-Zellen der quantitative Unterschied der Insulinsekretion. Mittels statistischer Methoden einschließlich einer Diskriminanzanalyse werden die Unterschiede herausgestellt. Bei Stoffwechselgesunden sowie Schwangeren mit gestörter Glucosetoleranz wird im 3. Trimenon quantitativ mehr Insulin auf den Glucosereiz hin freigesetzt als im Wochenbett (verbundener t-Test p〈0,01). Bei Gestationsdiabetikerinnen konnte eine quantitativ eingeschränkte Sekretionsleistung der B-Zellen nicht festgestellt werden im Vergleich mit Stoffwechselgesunden. Andererseits ist die Insulinsekretion in der Initialphase nach dem Glucosereiz bei Gestationsdiabetikerinnen charakterisiert durch niedrigere Insulinkonzentrationen im Blut zum Meßzeitpunkt 5–10 min und anhaltend höhere Konzentrationen gegen Ende des Meßzeitraums von 60 min. Bei diesen Schwangeren muß man eine Insulinresistenz annehmen. Im Gesamtkollektiv ist der Hyperinsulinismus mit den Faktoren Übergewicht (≥ 10%) sowie Gewichtszunahme von 12 kg und mehr während der Schwangerschaft korreliert.
    Notes: Summary More insulin is needed to maintain glucose homeostasis during pregnancy. Pregnancy also has a diabetogenic effect on the mother, especially in genetically and obstetrically predisposed women. In the third trimester 195 pregnant women were screened for glucose tolerance by IVGTT (0.33 g/kg bodyweight) and for plasma insulin response. In early puerperium the test was repeated. The results in gestational diabetics (k-value≤1.0; n=98) were to be compared to pregnant women with normal glucose tolerance (n=97). Statistical methods (incl. discriminant analysis) were to verify differences in acute insulin release of theβ-cell and the cumulative insulin response following intravenous glucose. During the third trimester quantitatively more insulin is released when compared with early puerperium both in gestational diabetics and normal subjects (paired t-test p〈0.01). A quantitative hypofunction of theβ-cells following intravenous glucose in gestational diabetics can be excluded. On the other hand, the most striking findings are a delayed insulin response in the initial phase of secretion (5–10 min) and significantly higher insulin levels during the late phase especially at the end of the test period (60 min) in gestational diabetics. In these cases a peripheral insulin resistance can be discussed. Hyperinsulinism is correlated to the clinical parameters overweight (〉 10%) and the gaining of at least 12 kg of weight during pregnancy.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 221 (1976), S. 83-91 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 792 Frauen wurde ein Brustbefund histologisch abgeklärt. Die Glucosetoleranz wurde bei allen Patienten präoperativ durch eine orale Belastungsprobe mit 100 g Glucose überprüft. Die Häufigkeit pathologischer Glucosetoleranz von 22% bei 326 Frauen mit Brustkrebs wird mit der bei Frauen mit Fibroadenom (n=101), Papillom (n=80), Mastopathia cystika fibrosa (n=107), Lipom, Granulom, Fibrose (n=88), proliferierender Papillomatose (n=32), proliferierender Mastopathie (n=33) sowie lobulärem Carcinoma in situ (n=11) verglichen. Die Auswertung erfolgte mittels einer elektronischen Informationsverarbeitungsanlage durch Bildung von matched pairs unter Berücksichtigung diabetogener Faktoren wie Alter, Größe und Gewicht. Im statistischen Vergleich wird deutlich, daß die 2–3fach höhere Diabeteshäufigkeit bei Frauen mit Brustkrebs nicht ausschließlich durch Alter, Übergewicht oder Menopause bedingt ist. Während sich bei Frauen mit Fibroadenom, Mastopathia cystika fibrosa oder Lipom, Granulom, Fibrose eine Diabeteshäufigkeit von 1–3% findet, haben Frauen mit proliferierenden Befunden (einschließlich eines Ca in situ) zu 7% eine Glucoseintoleranz. Die überraschend höhere Diabetesrate von 14% bei Frauen mit Papillomen erklärt sich durch das höhere Alter und die häufigere Adipositas dieses Kollektivs.
    Notes: Summary Breast diseases in 792 women were studied by biopsy and histological evaluation. In all subjects glucose tolerance was examined by OGTT (100 g glucose). The diabetes frequency of 22% in 326 women with breast cancer was compared with the frequency in women with fibroadenoma (n=101), papilloma (n=80), fibrocystic disease (n=107), lipoma, granuloma, fibrosis (n=88), papilloma with proliferation (n=32), mastopathy with proliferation (n=33) and carcinoma in situ lobulare (n=11). The statistical evaluation was done with an electronic data processing system. We used matched pairs according to age, height and weight. Diabetogenic factors like age and overweight were thus allowed for. These comparative statistics showed a frequency of diabetes twice or three times higher in women with breast cancer. This result cannot be regarded as a consequence of age, overweight and menopause. In groups with fibroadenoma, fibrocystic disease and lipoma, we found glucose intolerance in 1–3%, whereas the group with proliferation (including carcinoma in situ) showed an incidence of 7%. The remarkably high incidence rate of 14% in women with papilloma can be explained by the higher age and the more frequent obesity in this collective.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 220 (1975), S. 73-81 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven Studie vom 1. 1. 1971 bis zum 31. 12. 1973 wurde an der Erlanger Universitäts-Frauenklinik bei 837 Frauen mit Mammacarcinom, gutartigen Tumoren und Erkrankungen, die unter Tumorverdacht Anlaß zur Excision waren, die Häufigkeit pathologischer Glucosetoleranz bestimmt. Die Glucosetoleranz wurde bei allen Patienten durch eine orale Belastung mit 100 g Glucose oder eine i.v. Belastung (0,33 g Glucose/kg Körpergewicht) überprüft. Die Ergebnisse bei 327 Frauen mit Mammacarcinom wurden denen bei 510 Frauen mit einer gutartigen Brusterkrankung gegenübergestellt. Die Auswertung erfolgte mit einer elektronischen Informationsverarbeitungsanlage durch Bildung von „matched pairs“. Diabetogene Faktoren wie Alter und Körpergewicht wurden somit berücksichtigt. Im Gesamtkollektiv waren Frauen mit Brustkrebs (n=327) zu 22,3% manifest und zu 6,7% subklinisch diabetisch. Unsere Ergebnisse lassen folgende Aussagen zu: 1. Manifester Diabetes mellitus findet sich bei Frauen mit Brustkrebs gut zweimal so häufig wie bei Frauen mit einer gutartigen Brusterkrankung. 2. In dem Kollektiv der „matched pairs“ nach Alter, Größe und Gewicht (n=217) haben 21% der Frauen mit Brustkrebs gegenüber 10% der Frauen mit einer gutartigen Brusterkrankung eine pathologische Glucosetoleranz. 3. Nur 25 von 73 manifest diabetischen Frauen mit Brustkrebs kannten bereits ihre Stoffwechselstörung vor dem Klinikaufenthalt, während dieser Befund 3/4 der diabetischen Frauen mit gutartigen Excisionsbefunden bekannt war.
    Notes: Summary In a prospective study at the Department of Obstetrics and Gynecology, University Erlangen-Nürnberg, covering the period from January 1st 1971 til December 31st 1973 the incidence of pathological glucose tolerance was examined in 837 women with breast cancer, benign tumours and conditions requiring excision or air cystography and/or mammography because of suspicion of tumour. The glucose tolerance was tested in all patients by oral ingestion with 100 g glucose or i.V. by means of intravenous injection of 0.33 g glucose/kg body weight. The results in 327 women with breast cancer were compared with those in 510 women with benign breast affections. Using matched pairs, the evaluation was done with an electronic data processing system. Diabetogenic factors like age and body weight were thus allowed for. In the total collective 22.3% out of 327 women with breast cancer were manifestly and 6.7% subclinically diabetic. Our findings allow the following conclusions. 1. Manifest diabetes mellitus is found twice as frequently in women with breast cancer compared to women with benign breast affections. 2. In the collective of pairs matched according to age, height and weight (n=217) 21% of the women with breast cancer have a pathological glucose tolerance, compared with 10% of the women with benign breast affections. 3. Only 25 out of 73 manifestly diabetic women with breast cancer were aware of their metabolic disorder before admission to hospital, whereas 75% of the diabetic women with benign histological findings did know of it.
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