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  • 1
    ISSN: 1432-0428
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 19 (1980), S. 566-566 
    ISSN: 1432-0428
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Keywords Proinsulin C-peptide ; erythrocyte deformability ; microcirculation ; laser diffractoscopy ; shear stress.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Aims/hypothesis. In recent years, evidence has arisen that proinsulin C-peptide exerts biological effects especially on microcirculation, e. g. C-peptide has been shown to increase skin microcirculation in patients with Type I (insulin-dependent) diabetes mellitus and to activate endothelial nitric oxide synthase. This study aimed to investigate the influence of proinsulin C-peptide on erythrocyte deformability which was assessed by means of laser diffractoscopy. Methods. Blood samples from healthy control subjects (n = 10) and Type I diabetic patients (n = 15) completely deficient of C-peptide were analysed at shear stresses ranging from 0.3 to 30 Pa. Results. Erythrocyte deformability was lower in the group of Type I diabetic patients than in the control subjects. Preincubation of the diabetic blood samples with various concentrations of human proinsulin C-peptide for 8 h restored the deformability of erythrocytes, almost reaching the values of control samples. In contrast, proinsulin C-peptide did not modify the erythrocyte deformability of control subjects. Conclusion/interpretation. We conclude that proinsulin C-peptide is able to ameliorate the impaired deformability of erythrocytes in Type I diabetic patients and we hypothesise that this effect is mediated by restoration of Na+-K+-ATPase activity, which is known to be attenuated in diabetic patients. [Diabetologia (1999) 42: 465–471]
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Tolbutamide ; glibenclamide ; glibornuride (Ro 6-4563) ; glisoxepide (BS 4231) ; i.v. dose response relations ; dynamics of insulin secretion ; repeated administration of sulphonylurea compounds
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Deux types d'expérimentations ont été réalisés: 1. Tolbutamide, glibenclamide, glibornuride (Ro 6-4563) et glisoxepide (BS 4231) ont été appliquées par voie intraveineuse aux sujets normaux pour déterminer les doses exactes, qui diminuent la concentration du glucose du sang de 30% (ED 30). 2. Ces doses (ED 30) ont été appliquées aux diabétiques âgés, deux fois dans un intervalle de trois heures. La deuxiéme injection de toutes les substances provoquait des concentrations d'insuline inférieures en comparaison avec les résultats initiaux. Ces effets sont contraires aux résultats des recherches précédentes d'autres auteurs. Les concentrations d'insuline provoquées par les substrances injectées sont indiquées et comparées.
    Abstract: Zusammenfassung Vergleichende klinisch-experimentelle Untersuchungen wurden mit Tolbutamid, Glibenclamid, Glibornurid (Ro 6-4563) und Glisoxepid (BS 4231) durchgeführt. Zunächst wurden exakte Dosiswirkungsbeziehungen aufgestellt, die durch i.v. Gabe der vier Substanzen an Stoffwechselgesunden ermittelt wurden. Aufgrund d ieser Untersuchungen wurde die ED 30, bezogen auf den Blutzuckerabfall, errechnet. Daraufhin wurden die vier Sulfonylharnstoffe in der Dosierung der ED 30 Altersdiabetikern zweimal im Abstand von drei Stunden intravenös appliziert. Es zeigte sich ein deutlicher Unterschied in der Dynamik der Insulinsekretion nach Tolbutamid, Glibornurid und Glisoxepid einerseits und Glibenclamid andererseits. Im Gegensatz zu anderen Untersuchungsgruppen wurde bei allen vier Präparaten deutlich niedrigere Insulinspiegel nach der zweiten Stimulation festgestellt als nach der ersten Gabe.
    Notes: Summary Pharmacodynamic studies were performed using tolbutamide, glibenclamide, glibornuride (Ro 6-4563) and glisoxepide (BS 4231). The four compounds were administered intravenously, and exact dose-response relations were established, calculating the ED 30 of the decrease in blood glucose in healthy volunteers. Accordingly, the dose corresponding to the ED 30 was given twice with a three hour interval to maturity-onset diabetics. Different dynamics of insulin response were observed after tolbutamide, glibornuride and glisoxepide on the one hand, and glibenclamide on the other. In contrast to other reports in the literature, an obvious uniformly weaker degree of insulin secretion was seen after each of the different sulphonylurea compounds when given repeatedly.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Tolbutamide ; glibenclamide ; glibornuride (Ro 6-4563) ; glisoxepide (BS 4231) ; i.v. dose-response relations ; dynamics of insulin secretion ; repeated administration of sulphonylurea compounds ; effect of added glucose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Quatre types de sulfonylurées hypoglycémiantes — tolbutamide, glibenclamide, glibornuride (Ro 6-4563) et glisoxepide (BS 4231) — ont étés appliqués par voie intraveineuse à des diabétiques âgés, deux fois dans un intervalle de trois heures. Les doses qui diminuent la concentration du glucose du sang de 30% (ED 30) ont été examinées en combinaison avec du glucose. Dans des expérimentations précédentes nous avons trouvé des concentrations d'insuline inférieures aprés la deuxième injection de toutes les sulfonylurées hypoglycémiantes, appliquées sans une dose de glucose additioneile. L'administration combinée stimulait la sécrétion d'insuline à la deuxième injection d'une intensité comparable à la première. Les maximums de la réponse insulinique n'étaient pas influencés par les effets du glucose, mais l'insulinémie était plus prolongée. Ce résultat indique qu' il y a un mode différent de la stimulation bêtacytotropique entre le glucose et les sulfonylurées hypoglycémiantes. L' application combinée ne provoquait qu' une augmentation additionelle de la sécrétion d'insuline comparée à l'effet de l'injection de glucose seul.
    Abstract: Zusammenfassung In der Untersuchung werden die Wirkungen von 4 Sulfonylharnstoffderivaten auf die Insulinsekretion des Erwachsenendiabetikers verglichen. Hierzu wurden äquipotente Mengen (ED 30) von Tolbutamid, Glibenclamid, Glibornurid (Ro 6-4563) und Glisoxepid (BS 4231) zweimal in 3 stündigem Abstand in Kombination mit Glucose injiziert. Sogar bei zusätzlicher Glucoseapplikation zeigt sich wiederum der charakteristische Unterschied in der Dynamik der Insulinsekretion nach Tolbutamid, Glibornurid und Glisoxepid einerseits und Glibenclamid andererseits. In früheren Untersuchungen haben wir gezeigt, daß es zu signifikant niedrigeren Insulinsekretionsraten bei der 2. Gabe der 4 Substanzen kommt. Die kombinierte Sulfonylharnstoff-Glucosegabe hebt jedoch diesen Mechanismus auf und führt zu gleich hohen Insulinspiegeln nach beiden Stimulationen. Die maximalen Insulinspiegel nach Sulfonylharnstoffen werden durch eine zusätzliche Glucoseapplikation nicht verstärkt, jedoch wird der übliche schnelle Abfall der Insulinkonzentration verhindert und wirksame Spiegel über eine längere Zeit aufrechterhalten. Aufgrund dieser Resultate wird auf verschiedenartige betacytotrope Wirkungen von Sulfonylharnstoffen und Glucose geschlossen. Die Insulinsekretion auf Glucose hin wurde durch die Kombination mit Sulfonylharnstoffen etwa im Verhältnis 1:1,5 verstärkt. Dies gilt ebenfalls für Glibenclamid. Die in der Literatur beschriebene „Glucosefreundlichkeit“ der Substanz, die sich in der Potenzierung seiner Wirkung in Anwesenheit von Glucose zeigen soll, war bei Verwendung äquipotenter Dosen nicht zu erkennen.
    Notes: Summary The dynamics of insulin secretion have been studied in patients with maturity-onset diabetes, after i. v. administration of tolbutamide, glibenclamide, glibornuride (Ro 6-4563) and glisoxepide (BS 4231). The injection of each of the four compounds was combined with glucose, and administered in equipotent doses (ED 30) twice with a 3 h interval. The addition of glucose had no influence on the characteristic differences in insulin secretion after tolbutamide, glibornuride and glisoxepide on the one hand, and glibenclamide on the other. Earlier experiments without glucose had shown an obviously reduced insulin response after the second injection of each of the sulphonylureas studied. This response was modified by the administration of glucose, which led to equal peaks of insulin after the first and second injections. Furthermore, the peak level of insulin was maintained longer if each of the four substances was given together with glucose. These findings are evidence for a differentiation of the β-cytotrophic effect of sulphonylureas and glucose. Thus, the combined administration of both sulphonylureas and glucose, led to an almost additive increase of serum insulin. In contrast to the findings of other authors, even glibenclamide acted in this respect just like the other substances, as long as equipotent doses were compared.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-0428
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 8 (1972), S. 185-188 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Tolbutamide ; antilipolytic activity ; lipolytic system ; adipose tissue ; adrenoceptive structures
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'effet antilipolytique du tolbutamide a été examiné dans différentes conditions à l'aide du tissu adipeux isolé du rat. Pour la stimulation de la lipolyse, on a employé de la noradrénaline, de la théophylline et du dibutyryl 3′,5′-AMP. Pour découvrir une relation possible entre le tolbutamide et les structures adrénoceptives de la cellule adipeuse, on a fait un blocage sélectif avec des agents bloquant les récepteurs alpha et bêta (phentolamine et Kö 592). - 1. Le tolbutamide a un effet antilipolytique, qui agit dans deux zones différentes de concentration, sur la lipolyse stimulée par la noradrénaline et la théophylline. - 2. En utilisant le dibutyryl 3′,5′-AMP ce modèle biphasique n'existe pas. - 3. Dans le tissu prétraité avec le bêta bloquant, Kö592, le tolbutamide a un effet antilipolytique supplémentaire; dans le tissu prétraité avec l'alpha bloquant, phentolamine, cet effet ne se produit pas. - Ces résultats mènent à la conclusion que le tolbutamide, au moins dans une zone de concentration de12,5 - 50 μg/ml, agit sur une réaction après la formation de 3′,5′-AMP cyclique.
    Abstract: Zusammenfassung Der antilipolytische Effekt von Tolbutamid wurde unter verschiedenen Bedingungen am isolierten Rattenfettgewebe untersucht. Als Stimulatoren der Lipolyse wurden Nordrenalin, Theophyllin und Dibutyryl 3′,5AMP verwendet. Um eine mögliche Verbindung von Tolbutamid mit den adrenoceptiven Strukturen der Fettzelle herauszufinden, wurde eine selektive Blockade mit alpha- und beta-blockierenden Substanzen (Phentolamin und Kö 592) durchgeführt. - 1. Tolbutamid wirkt in zwei verschiedenen Konzentrationsbereichen auf die Noradrenalin- und Theophyllin-stimulierte Lipolyse antilipolytisch. - 2. Bei Verwendung von Dibutyryl 3′,5AMP geht dieses biphasische Muster verloren. -3. In Fettgewebe, welches mit dem beta-Blocker Kö 592 vorbehandelt wurde, wirkt Tolbutamid zusätzlich antilipolytisch; in Fettgewebe, welches mit dem alpha-Blocker Phentolamin vorbehandelt wurde, tritt dieser Effekt nicht auf. - Diese Ergebnisse führen zu dem Schluß, daß Tolbutamid wie Phentolamin zumindest im Konzentrationsbereich von12,5 - 50 μg/ml auf eine Reaktion nach der Bildung von cyclischem 3′,5AMP wirkt.
    Notes: Summary The antilipolytic effect of tolbutamide was studied under different conditions in isolated rat adipose tissue, using norepinephrine, theophylline and dibutyryl 3′,5′-AMP as lipolysis-stimulating agents. A selective blockade was performed with alpha and beta-blocking agents (phentolamine and Kö 592) to investigate a possible relation of tolbutamide to the adrenoceptive structures of the fat cell. - 1. Tolbutamide exerts an antilipolytic effect on norepinephrine and theophylline-stimulated lipolysis in two different concentration ranges. - 2. When using dibutyryl 3′,5′-AMP, this biphasic pattern disappears. - 3. Tolbutamide shows an additional antilipolytic activity in adipose tissue pretreated with the beta blocker Kö592, whereas this effect could not be obtained after pretreatment with the alpha blocker phentolamine.- From the results obtained the conclusion is drawn that tolbutamide, like phentolamine, at least in concentrations ranging from 12.5 to 50 μg/ml, influences a reaction subsequent to the formation of cyclic 3′,5′-AMP.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-0509
    Keywords: Pancreatic apudomas and insulinomas ; localization
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract A total of 42 islet-cell tumors were examined between 1972 and 1984. Problems of localization were only encountered in 31 tumors less than 2 cm in diameter. Of 31 small tumors, 27 were correctly localized using a combined diagnostic approach: ultrasound was successful in 12/20 tumors, CT in 9/21, angiography in 20/31, intraarterial digital subtraction angiography in 1/2, and pancreatic venous sampling in 13/16. The smallest tumor found by ultrasound and CT was 7 mm in diameter. Intraoperative ultrasound demonstrated all 9 insulinomas examined. Currently, the most useful techniques for localizing small islet-cell tumors are ultrasound, CT, and angiography. CT is particularly useful for tumor staging. Improvement of non-invasive diagnostic techniques will obviate the need for transhepatic blood sampling.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Sulfonylurea derivatives ; i.v. and oral dose response relations ; dynamics of insulin secretion ; extrapancreatic properties ; Sulfonylharnstoffderivate ; intravenöse und orale Dosiswirkungsäquivalenzen ; Insulinsekretionsdynamik ; extrapankreatische Wirkung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Vergleichende klinisch-experimentelle Untersuchungen wurden mit Tolbutamid, Glibenclamid, Glibornurid (Ro 6-4563) und Glisoxepid (BS 4231) an stoffwechselgesunden Probanden und Erwachsenendiabetikern durchgeführt. Die Untersuchungen an den Stoffwechselgesunden umfaßten die Bestimmung exakter Dosiswirkungsäquivalenzen nach oraler und intravenöser Gabe aller vier Substanzen. Äquipotente Dosen auf der Basis einer maximalen 30% igen Blutzuckersenkung (ED 30) wurden ermittelt. Nach intravenöser und oraler Anwendung der Sulfonylharnstoffe ergaben sich trotz gleichstarker blutzuckersenkender Dosen erhebliche Unterschiede in der Insulinsekretion. Während es nach intravenöser Applikation zu deutlichen Insulinanstiegen kam, fanden sich nach oraler Gabe nur geringe Veränderungen des Seruminsulins. Im Anschluß daran bekamen Erwachsenendiabetiker die vier Sulfonylharnstoffderivate in der Dosierung der an Normalpersonen ermittelten ED 30 zweimal in 3stündigem Abstand intravenös appliziert. Unter den gleichen Versuchsbedingungen wurden die Patienten mit 0,33 g/kg Glucose und schließlich mit den Sulfonylharnstoffen und Glucose kombiniert belastet. Alle vier Substanzen reagierten gegenüber der ersten Gabe nach der zweiten Stimulation mit deutlich niedrigeren Insulinspiegeln. Die kombinierte Sulfonylharnstoff-Glucosegabe hebt jedoch diesen Mechanismus auf und führt zu gleichhohen Insulinspiegeln nach beiden Stimulationen. Die maximalen Insulinkonzentrationen nach Sulfonylharnstoffen werden durch eine zusätzliche Glucoseapplikation nicht verstärkt, jedoch wird der übliche schnelle Abfall des Seruminsulins verhindert und wirksame Konzentrationen über eine längere Zeit aufrechterhalten. Aufgrund dieser Resultate wird auf eine unterschiedliche betacytotrope Wirkung von Sulfonylharnstoffen und Glucose geschlossen. Die Verstärkung des insulinotropen Effekts der Sulfonylharnstoffderivate durch Glucose liegt bei allen vier Substanzen im additiven Bereich.
    Notes: Summary Comparative studies were performed with tolbutamide, glibenclamide, glibornuride (Ro 6-4563) and glisoxepide (BS 4231). Normal healthy subjects and maturity-onset diabetics with a mild metabolic disorder were examined. In the experiments with healthy volunteers, the dose-response relations of the four compounds were determined after intravenous and oral application, calculating equipotent doses on the basis of a maximal 30% blood glucose lowering activity (ED 30). In spite of equally high blood glucose lowering doses, differences were observed following oral and intravenous application of the drugs. Strong betacytotrophic activities could be seen after intravenous injection. In contrast, only weak responses of serum insulin were found after oral application. Subsequently, the maturity-onset diabetics were given the ED 30 of the four substances twice at three-hourly intervals. Under the same experimental conditions, the diabetics received 0.33 g glucose/kg body weight, followed by each of the sulphonylurea drugs combined with the glucose load. In contrast to the findings reported in the literature, an uniform and obviously weaker degree of insulin secretion was seen after each of the different compounds when administered repeatedly. This mechanism was now compensated by the addition of glucose leading to equal insulin peaks after the first and second stimulation. Furthermore, the initial peaks following sulphonylurea injection are almost identical, if administered with or without glucose; they are only prolonged when combined with glucose. These findings provide evidence for a differentiation of the betacytotrophic effects of sulphonylureas and glucose. Thus, the combined administration of both substances led to an almost additive increase of serum insulin levels. In contrast to the findings of other authors, even glibenclamide acted just alike the other substances as long as equipotent doses are compared.
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  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Saralasin ; Angiotensin antagonist ; Hypertension ; Salt depletion ; Renin ; Aldosterone ; Saralasin ; Angiotensinantagonist ; Hochdruckdiagnostik ; Kochsalzverarmung ; Renin ; Aldosteron
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur Differenzierung zwischen essentieller und renininduzierter Hypertonie wurde bei 34 Patienten nach unterschiedlicher Kochsalzverarmung Saralasin infundiert. Nach kurzdauernder Kochsalzverarmung kam es bei 9 von 25 Patienten mit essentieller und bei 7 von 9 Patienten mit renininduzierter Hypertonie zu einem Abfall des arteriellen Mitteldruckes von mehr als 10 mm Hg. Nach langdauernder Kochsalzverarmung fiel der arterielle Mitteldruck unter Saralsin bei 11 von 16 Patienten mit essentieller und bei 8 von 9 Patienten mit renininduzierter Hypertonie um mehr als 10 mm Hg. Der Saralasin-Test erlaubte somit keine sichere Differenzierung zwischen beiden Hochdruckformen. Ebenso war durch die Plasma-Renin-Werte vor und nach Saralsin diese Differenzierung nicht möglich. Die Reninwerte unter Saralasin waren zur Blutdruckänderung negativ korreliert. Der Quotient der Reninkonzentration im Nierenvenenblut bei Patienten mit einseitiger Nierenarterienstenose wurde durch Saralasin nicht verändert. Plasmarenin und Plasmaaldosteron wurden durch Saralasin gegensinnig beeinflußt.
    Notes: Summary In 34 patients saralasin was infused after variable degrees of sodium depletion in order to differentiate between essential and renin-induced hypertension. After sodium-depletion of short duration mean arterial pressure dropped more than 10 mm Hg in 9 of 25 patients with essential and in 7 of 9 patients with renin-induced hypertension. After long-lasting sodium depletion the fall of mean arterial pressure exceeded 10 mm Hg in 11 of 16 patients with essential and in 8 of 9 patients with renin-induced hypertension. Thus saralasin did not discriminate essential and renin-induced hypertension. Also, plasma renin concentration before and after saralasin did not allow to differentiate between the two forms of hypertension. The change of renin during infusion of saralasin was negatively correlated to the change of blood pressure. Renal vein renin ratio in patients with renovascular hypertension was not modified by saralasin. Renin and aldosterone changed inversely during saralasin infusion.
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