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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 8 (1972), S. 185-188 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Tolbutamide ; antilipolytic activity ; lipolytic system ; adipose tissue ; adrenoceptive structures
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'effet antilipolytique du tolbutamide a été examiné dans différentes conditions à l'aide du tissu adipeux isolé du rat. Pour la stimulation de la lipolyse, on a employé de la noradrénaline, de la théophylline et du dibutyryl 3′,5′-AMP. Pour découvrir une relation possible entre le tolbutamide et les structures adrénoceptives de la cellule adipeuse, on a fait un blocage sélectif avec des agents bloquant les récepteurs alpha et bêta (phentolamine et Kö 592). - 1. Le tolbutamide a un effet antilipolytique, qui agit dans deux zones différentes de concentration, sur la lipolyse stimulée par la noradrénaline et la théophylline. - 2. En utilisant le dibutyryl 3′,5′-AMP ce modèle biphasique n'existe pas. - 3. Dans le tissu prétraité avec le bêta bloquant, Kö592, le tolbutamide a un effet antilipolytique supplémentaire; dans le tissu prétraité avec l'alpha bloquant, phentolamine, cet effet ne se produit pas. - Ces résultats mènent à la conclusion que le tolbutamide, au moins dans une zone de concentration de12,5 - 50 μg/ml, agit sur une réaction après la formation de 3′,5′-AMP cyclique.
    Abstract: Zusammenfassung Der antilipolytische Effekt von Tolbutamid wurde unter verschiedenen Bedingungen am isolierten Rattenfettgewebe untersucht. Als Stimulatoren der Lipolyse wurden Nordrenalin, Theophyllin und Dibutyryl 3′,5AMP verwendet. Um eine mögliche Verbindung von Tolbutamid mit den adrenoceptiven Strukturen der Fettzelle herauszufinden, wurde eine selektive Blockade mit alpha- und beta-blockierenden Substanzen (Phentolamin und Kö 592) durchgeführt. - 1. Tolbutamid wirkt in zwei verschiedenen Konzentrationsbereichen auf die Noradrenalin- und Theophyllin-stimulierte Lipolyse antilipolytisch. - 2. Bei Verwendung von Dibutyryl 3′,5AMP geht dieses biphasische Muster verloren. -3. In Fettgewebe, welches mit dem beta-Blocker Kö 592 vorbehandelt wurde, wirkt Tolbutamid zusätzlich antilipolytisch; in Fettgewebe, welches mit dem alpha-Blocker Phentolamin vorbehandelt wurde, tritt dieser Effekt nicht auf. - Diese Ergebnisse führen zu dem Schluß, daß Tolbutamid wie Phentolamin zumindest im Konzentrationsbereich von12,5 - 50 μg/ml auf eine Reaktion nach der Bildung von cyclischem 3′,5AMP wirkt.
    Notes: Summary The antilipolytic effect of tolbutamide was studied under different conditions in isolated rat adipose tissue, using norepinephrine, theophylline and dibutyryl 3′,5′-AMP as lipolysis-stimulating agents. A selective blockade was performed with alpha and beta-blocking agents (phentolamine and Kö 592) to investigate a possible relation of tolbutamide to the adrenoceptive structures of the fat cell. - 1. Tolbutamide exerts an antilipolytic effect on norepinephrine and theophylline-stimulated lipolysis in two different concentration ranges. - 2. When using dibutyryl 3′,5′-AMP, this biphasic pattern disappears. - 3. Tolbutamide shows an additional antilipolytic activity in adipose tissue pretreated with the beta blocker Kö592, whereas this effect could not be obtained after pretreatment with the alpha blocker phentolamine.- From the results obtained the conclusion is drawn that tolbutamide, like phentolamine, at least in concentrations ranging from 12.5 to 50 μg/ml, influences a reaction subsequent to the formation of cyclic 3′,5′-AMP.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 1000-1007 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Various methods for separating the free and the antibodybound (J 131-)hormone in order to perform a sensitive and precise radio-immunochemical assay of serum insulin concentration have been investigated. Human, porcine and bovine insulin were studied. The insulin was labelled in part in the own laboratory by means of Chloramin-T and NaJ131 and in part commercially availableJ 131-insulin preparations were used. Considerable degradation of the insulin following the labelling procedure withJ 131 has been observed, leading to non-specific binding of the degradation products to α2-serum globulins, which interfered with the assay. The removal of those degradation products by Sephadex G 75 filtration has been shown in detail. Separation of the free and the antibody-bound (J 131-)insulin has been achieved by means of agar electrophoresis and of anion-exchange resins (Dowex 1 and Amberlite CG-400 I). The latter technique yielded a sensitivity of 0.5–1µU insulin with a precision index ofλ 0.039. A mean fasting concentration of 22 ± 10µU Insulin per ml. has been determined in the serum of 30 normal subjects which in 8 cases rose to a maximum of 128µU insulin per ml. serum, 1 hour after 100 g glucose orally.
    Notes: Zusammenfassung Es wurden Verfahren zur Trennung des freien und antikörpergebundenen Jod131-Insulins für die radioimmunologische Insulinbestimmung mit Agargelelektrophorese und Anionenaustauschern (Dowex 1 und Amberlite) beschrieben. Verwendet wurde Jod131-Insulin vom Schwein, Rind und Menschen, das zum Teil nachGreenwood undHunter mit Chloramin T und NaJ131 selbst markiert wurde. Durch die Jod131-Markierung entstehen Verunreinigungen, die sich an α2-Globulin binden und durch einen besonderen Reinigungsprozeß mit Hilfe einer Sephadex-Säule abgetrennt werden müssen. Der Einfluß dieser Verunreinigungen sowohl auf das Meßergebnis als auch auf die Genauigkeit des radioimmunologischen Insulinbestimmungsverfahrens wird an typischen Beispielen demonstriert. Mit gereinigtem Jod131-Insulin und der Verwendung von Anionenaustauschern ergibt sich eine hohe Genauigkeit mit einem Index von 0,039. Im Nüchternserum von 30 Stoffwechselgesunden wurde ein mittlerer immunologisch reagierender Insulingehalt von 22 ± 10 µE/ml gemessen. Nach einer oralen Glucosebelastung (100 g p. o.) fand sich bei 8 Stoffwechselgesunden nach 60 min ein maximaler Anstieg bis auf 128 µE/ml.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Immunologically measurable insulin (IMI), serum insulin levels ; normal, obese, obese diabetic subjects ; glucose, tolbutamide, glucagon intravenously
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Nous avons mesuré les taux d'insuline sérique immunoréactive chez des personnes métaboliquement normales, chez des obèses non diabétiques, et chez des obèses diabétiques, après l'administration intraveineuse de glucose (0.33 g/kg), de tolbutamide (1 g) et de glucagon (1 mg). Les taux d'insuline immunoréactive augmentent dès les premières minutes qui suivent l'injection de glucose, de tolbutamide, ou de glucagon chez les sujets normaux. Ils rejoignent les valeurs normales à partir de la 15ème minute. Les taux d'insuline immunoréactive chez les obèses non diabétiques réagissent avec la même rapidité que chez les sujets normaux à ces mêmes stimulations. L'augmentation se produit durant les premières minutes, mais les taux absolus atteints sont significativement plus élevés. Chez les personnes à la fois obèses et diabétiques, par contre, les taux d'insuline immunoréactive se sont avérés considérablement plus bas que chez les personnes normales après stimulation avec glucose ou tolbutamide, mais parfaitement normaux après stimulation par le glucagon. —Nous n'avons pas pu démontrer l'existence d'une corrélation entre le coefficient d'assimilation glucidique K et les taux d'insuline immunoréactive sérique après l'administration de glucose chez les personnes obèses. Il semblerait donc bien que l'hyperinsulinisme caractérise davantage l'obésité que le diabète.
    Abstract: Zusammenfassung Bei Stoffwechselgesunden, Übergewichtigen und übergewichtigen Altersdiabetikern wurde das immunologisch meßbare Insulin (IMI) nach intravenöser Glucose (0.33 g/kg), Tolbutamid (1 g) und Glucagonbelastung (1 mg) bestimmt. —Bei Stoffwechsel-gesunden steigen die IMI-Werte schon in den ersten Minuten nach der Glucose-, Tolbutamid-bzw. Glucagonbelastung an. Von der 15. Minute ab liegen die IMI-Werte wieder im Bereich der Norm. Die Übergewichtigen reagieren auf die Glucose-, Tolbutamid-und Glucagon-Stimulation so prompt wie die Normalgewichtigen; der Anstieg erfolgt in den ersten Minuten, die Werte liegen jedoch signifikant höher. Bei Übergewichtigen mit manifestem Diabetes liegen die IMI-Werte nach Glucose-und Tolbutamidbelastung wesentlich niedriger, nach Glucagon jedoch im Bereich der Stoffwechselgesunden mit normalem Körpergewicht. —Zwischen dem Koeffizienten K der Glucoseassimilation und dem Seruminsulin nach der Glucosebelastung konnte bei Übergewichtigen keine Korrelation gefunden werden. Damit ist der Hyper-insulinismus mehr als Charakteristikum der Fettsucht als des Diabetes mellitus anzusehen.
    Notes: Summary Serum insulin levels (immunologically measurable insulin, IMI) in normal, obese and obese, diabetic subjects were determined following injection of glucose (0.33 g/kg), tolbutamide (1 g) and glucagon (1 mg). —In normal non-obese subjects an immediate (after one minute) increase of serum insulin levels was observed following the injection of glucose, tolbutamide or glucagon. 15 minutes after injection, the IMI-values were within the normal range. Obese subjects also react with an immediate increase of serum insulin levels following injection of glucose, tolbutamide or glucagon; however, the IMI-values were significantly higher than in normal subjects. Furthermore, in obese patients with slight diabetes, the IMI-levels after glucose or tolbutamide were definitely lower than those observed in normal non-obese subjects, although the levels following glucagon were of the same magnitude.-Apparently the increase of endogenous insulin in obese non-diabetic-patients after administration of glucose does not influence the glucose assimilation coefficient, K. Hyperinsulinism appears to be associated with obesity rather than with diabetes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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