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  • 1
    ISSN: 1432-0428
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Obesity ; glucose tolerance ; weight reduction ; long-term prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary 4 years after controlled clinical treatment with a 1000 calorie mixed diet, 24 patients were reinvestigated to assess (1) whether the improved metabolism, as observed during therapy, is merely the result of starvation and (2) to what extent this improvement continues beyond the time of dietary treatment. — The following tests were carried out: Oral G.T.T. (100 g), immunoreactive insulin, free fatty acids, free glycerol, triglycerides, cholesterol, acetoacetate and beta-hydroxybutyrate. — 12 patients had been able to maintain their weight or reduce further. They showed a slightly improved glucose tolerance and a more normal secretion kinetic for insulin release. However, 12 individuals who were found to have a 35% weight gain (Broca), returning almost to their initial weight, showed a decreased glucose tolerance compared with previous examination, while insulin levels were slightly elevated, with a typically delayed secretion. Both groups showed a weight-independent elevation of cholesterol and triglyceride levels and a marked decline of plasma FFA, free glycerol and ketone bodies. The parameters of lipid metabolism may possibly be influenced by the composition of the diet, while a change of weight after reduction primarily affects blood sugar levels and, to a lesser extent, insulin levels.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Diabetes in old age ; anaesthesia ; Tolbuta-mide ; insulin ; hypoglycaemia ; insulin resistance ; insulin allergy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Substitution of insulin for a dietary regime with or without oral hypoglycaemic agents prior to operation is, despite its general use, often not satisfactory because of lack of time and leads frequently to hypoglycaemia and sometimes to excessive insulin-antibody production. We therefore administered 1.0 g of Tolbutamidei.v. together with at least 100 g of carbohydrates per day to 36 non-insulin dependent diabetic patients, and compared the results with those of 28 similiar cases switched to insulin preoperatively in the usual way (I), and those of 27 patients receiving insulin before, during and after the operation (II). Interventions in the group on Tolbutamide i.v. (III) were more severe and lasted longer than those in the control groups. Blood-sugar levels on the operation day rose to 209 ± 76 mg% in the Tolbutamide group, (Control group I 203 ± 57, II 186 ± 52). Hypoglycaemia was observed in the control groups only. The method proposed avoids unnecessary insulin treatment and its consequences, and can be recommended, with correct selection of patients, for further evaluation during minor and more extensive operations.
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  • 4
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Weight reduction ; low-calorie-diet ; FFA ; esterified fatty acids ; glycerol ; glucose tolerance ; immunoreactive Insulin (IRI) ; insulinlike activity as measured on adipose tissue (FILA) ; on muscle tissue (MILA)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Pour voir jusqu'à quel degré les déviations métaboliques qu' on observe dans l'obésité sont réversibles par un régime de réduction, nous avons examiné 37 personnes obèses avec un excès de poids moyen de 71% d'aprèsBroca. D'abord nous avons exclu la présence d'un diabète sucré et d'une maladie endocrinienne. 20 personnes montraient des anomalies de la glycorégulation tandis que chez 17 les tests de l'hyperglycémie provoquée par voie intraveineuse et orale donnaient des résultats normaux. Un régime de 1000 cal. par jour a été institué pour les deux groupes et nous avons enregistré une perte de poids moyenne de 21.2kg pour la première et de 17.5kg pour la seconde, soit de 34 ou de 28% d'aprèsBroca, c'est à dire moins que la moitié de l'excès de poids. — Le groupe avec glycorégulation anormale montrait les changements suivants: — 1. Amélioration significative de la tolérance glucidique avec normalisation partielle du taux de glucose sanguin à jeun et 120 min après glucose par voie orale, ainsi que des coefficientsk pour les tests d'hyperglycémie provoquée par voie intraveineuse et orale. — 2. Une chute prononcée et significative des taux très élevés du glycérol libre dans le sang à jeun avec normalisation du quotient: acides gras libres/glycérol à jeun. — 3. Réduction significative des taux élevés de l'activité insulinosemblable et de l'insuline immunoréactive dans le sang. — Dans les mêmes conditions nous avons trouvé dans le groupe avec glycorégulation intacte seulement une augmentation légère des acides gras libres sanguins 90 et 120 min après glucose. Le groupe total des obèses montrait une réduction significative des acides gras estérifiés dans le sang à jeun. — Les résultats caractérisés sous 1–3 sont plus prononcés avec ce régime de réduction qu'après des cures de carence alimentaire totale et se trouvent surtout dans le groupe avec glycorégulation anormale. Ils indiquent que l'hyperinsulinisme accusé jusqu'ici comme pathogénique pour l'obésité est plutôt de nature adaptive.
    Abstract: Zusammenfassung Um Anhaltspunkte dafür zu gewinnen, welche der bei der Fettsucht beobachteten Stoffwechselanomalien durch eine Reduktionsdiät rückbildungsfähig sind, untersuchten wir unter ambulanten Bedingungen 37 adipöse Patienten mit einem mittleren Übergewicht von 71% nachBroca. Ein klinisch-manifester Diabetes und endokrine Erkrankungen wurden ausgeschlossen. 20 der Probanden zeigten Störungen der Kohlenhydrattoleranz. Bei 17 lagen der i.v. und der orale Glucosetoleranz-Test im Normbereich. Beide Teilkollektive behandelten wir mit einer 1000 Cal.-Mischkost und sahen darunter eine Gewichtsabnahme von 21.2 bzw. 17.5 kg, entsprechend 34 bzw. 28% nachBroca, d.h. im Durchschnitt etwas weniger als die Hälfte des bestehenden Übergewichtes. — Beim Teilkollektiv mit gestörter Kohlenhydrattoleranz traten dabei folgende Veränderungen ein: — 1. Signifikante Besserung der Glucosetoleranz mit weitgehender Normalisierung des Nüchternblutzuckers und des 120 Minuten-Wertes nach oraler Glucosegabe, sowie derk-Werte für die i.v. und oralen Glucosetoleranz-Teste. — 2. Ein hochsignifikanter Abfall der stark erhöhten Nüchternwerte für das freie Serumglycerin mit Normalisierung des Quotienten: Freie Fettsäuren/ Glycerin im Nüchternblut. — 3. Signifikanter Rückgang der überhöhten Werte für die insulinähnliche Aktivität und für das immunologisch reagierende Insulin. — Unter den gleichen Bedingungen fanden wir im Teilkollektiv mit normaler Kohlenhydrattoleranz lediglich einen mäßigen Anstieg der freien Fettsäuren 90′ und 120′ nach Glucose. — Im Gesamtkollektiv der Fettsüchtigen war unter der Reduktionsdiät ein signifikanter Rückgang der Esterfettsäuren festzustellen. — Die unter 1–3 geschilderten Veränderungen traten unter dieser Diätbehandlung deutlicher hervor als bei den bisher beschriebenen Fastenkuren und betreffen vorwiegend das Teilkollektiv mit gestörter Kohlenhydrattoleranz. Die Befunde deuten daraufhin, daß der Hyperinsulinismus, der von einigen Autoren als ursächlich für die Fettsucht angesehen wird, eher adaptiver Natur ist.
    Notes: Summary To find out which of the metabolic changes observed in obesity are reversible by a reducing diet, we examined 37 obese out-patients with a mean overweight of 71%Broca. A manifest diabetes mellitus and endocrine diseases were excluded by clinical means. 20 subjects showed disturbances of carbohydrate-tolerance. Oral and i.v. glucose-tolerance tests gave normal results in 17. Both subgroups were put on a 1000 cal. mixed diet and had mean weight-losses of 21.2, vs. 17.5 kg, corresponding to 34% vs. 28%Broca, i.e. less than half of their overweight. — The following changes were observed in the subgroup with impaired carbohydrate-tolerance: — 1. Significant improvement of glucose-tolerance with beginning normalization of fasting blood sugar, 120′ value after oral glucose and of thek-values for i.v. and oral glucose-tolerance tests. — 2. Highly significant reduction of the elevated fasting values for free serum glycerol with normalization of the quotient: free fatty acids/glycerol in fasting serum. — 3. Significant fall of the high levels for insulin-like activity and for immunologically reacting insulin. — Under identical conditions the subgroup with normal carbohydrate-tolerance showed only a moderate increase of free fatty acids 90′ and 120′ after glucose. In the obese group as a whole, we found a reduction of serum esterified fatty acids under low calorie diet. — The changes described under 1–3 were more pronounced with this dietary treatment than in fasting periods generally described until now, and occurred predominantly in the subgroup with impaired carbohydrate-tolerance. Our findings indicate that hyperinsulinism held responsible for obesity up to now by some authors is probably adaptive.
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  • 5
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Prediabetes ; genetically determined prediabetes ; carbohydrate metabolism in genetically determined prediabetes ; fat metabolism in genetically determined prediabetes ; serum insulin in genetically determined prediabetes ; insuline reserve in genetically determined prediabetes ; twins of diabetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les altérations du métabolisme lipidique et les taux élevés d'insuline chez les obèses étant bien connus, il convient de n'étudier les caractéristiques du prédiabète par transmission génétique que chez les prédiabétiques de poids normal. Chez 66 sujets avec deux parents diabétiques, nous avons étudié l'activité insulinosemblable (ILA) et l'insuline immunoréactive (IRI) sérique après surcharge glucidique par voie orale (o. GTT), les acides gras libres (FFA) après surcharge glucidique par voie intraveineuse (i.v. GTT) et dans quelques cas, le cholestérol, les triglycérides et les acides gras estérifiés (EFA) sériques. Ces mesures ont été comparées à celles obtenues chez un groupe normal de contrôle. Les personnes avec un o.GTT et/ou un i.v. GTT pathologiques et celles avec un poids dépassant la norme de plus de 10% ont été évaluées séparément. — Alors que les prédiabétiques obèses présentaient une élévation des taux de l'ILA à jeun, ce n'était pas le cas pour les prédiabétiques de poids normal. Les taux de l'IRI à jeun étaient plutôt bas dans les deux groupes. Pour les prédiabétiques de poids normal l'élévation de l'IRI et de l'ILA pendant l'o.GTT était moindre et retardée, indiquant une réserve insulinique dimimiée, et la dépression des FFA pendant l'i.v. GTT était moins accusée. Nous n'avons pas constaté d'autre déviation du métabolisme lipidique. — Nous sommes arrivés aux conclusions suivantes: — 1. Des taux élevés d'ILA ne sont pas fréquents chez les prédiabétiques de poids normal. Les taux élevés sont en général à attribuer à une obésité concomitante. Ils ne sont pas caractéristiques du prédiabète par transmission génétique. — 2. Les taux d'IRI n'étant pas élevés, il n'y a pas de raison d'admettre la présence d'un antagoniste à l'insuline pendant la phase prédiabétique. — 3. L'élévation moindre et retardée de l'insuline après glucose que nous avons notée en bonne concordance avec les deux méthodes de mesure d'insuline, aussi bien que la réserve insulinique diminuée et la dépression retardée des FFA après glucose suggèrent une perturbation précoce et primaire de la sécrétion insulinique. — 4. Les études de jumeaux monozygotes non-diabétiques de diabétiques ayant confirmé les résultats décrits ci-dessus, la possibilité de dépister la phase prédiabétique semble désormais donnée.
    Abstract: Zusammenfassung Wegen der bekannten Veränderungen der Metabolite des Fettstoffwechsels und der erhöhten Seruminsulinwerte bei Adipositas können nur Untersuchungen normgewichtiger Prädiabetiker charakteristische Befunde für den genetisch determinierten Prädiabetes erbringen. Bei 66 Nachkommen zweier manifest diabetischer Elternteile wurden die insulinähnliche Aktivität im Serum (ILA) und das immunologisch erfaßbare Seruminsulin (IRI) im oralen GTT, die freien Fettsäuren (FFS) im i.v. GTT und bei einem Teil Cholesterin, Triglycéride und Esterfettsäuren untersucht und mit einem Normalkollektiv verglichen. — Probanden mit pathologischen oralen und/oder i.v. GTT und mehr als 10% Übergewichtige wurden ausgesondert und getrennt bewertet. — Signifikant erhöhte ILA-Nüehternwerte ließen sich nur bei der Gruppe der übergewichtigen, nicht der normgewichtigen Prädiabetiker nachweisen, die Nüchternwerte des IRI lagen in allen Gruppen eher niedrig. Bei normgewichtigen Prädiabetikern war der Anstieg von IRI und ILA im or. GTT geringer und verzögert, die Insulinreserve bei beiden Meßmethoden signifikant vermindert, der Abfall der FFS im i. v. GTT signifikant geringer. Darüberhinaus bestanden keine nachweisbaren Fettstoffwechselstörungen; — Folgende Schlußfolgerungen wurden gezogen: — 1. Erhöhte ILA-Nüchternwerte sind bei normgewichtigen Prädiabetikern nicht die Regel und sind auf eine gleichzeitig bestehende Übergewiehtigkeit bzw. Fettsucht zurückzuführen. Sie können nicht als charakteristisch für den genetisch determinierten Prädiabetes angesehen werden. — 2. Da auch das IRI nicht erhöht ist, besteht keine Veranlassung, insulinantagonistische Mechanismen im Stadium des Prädiabetes anzunehmen. — 3. Der mit beiden Insulinbestimmungsmethoden übereinstimmend gefundene verzögerte und verringerte Anstieg des Insulins nach Glucosegabe, die verringerte Insulinreserve und der verzögerte Abfall der FFS nach Glucosegabe lassen vielmehr eine frühe und primäre Störung der Insulinsekretion vermuten. — 4. Da die Untersuchungen an nichtdiabetischen monozygoten Zwillingen diabetischer Partner die geschilderten Ergebnisse bestätigen, erscheint die biochemische Erfaßbarkeit der prädiabetischen Phase auch im Einzelfall denkbar.
    Notes: Summary Because of the known changes of fat metabolites and elevated serum insulin levels in obesity, only investigations of normal-weight prediabetics can result in findings that are characteristic for genetically determined prediabetes. Serum insulin-like activity (ILA) and immunoreactive serum insulin (IRI) during oral GTT, free fatty acids (FFA) during i.v. GTT, and in some of the subjects cholesterol, triglycerides and esterified fatty acids were examined in 66 persons where both parents were diabetics and compared with a normal control group. — Subjects with pathological oral and/or i.v. GTT and those more than 10% overweight were excluded and evaluated separately. — A significant elevation of fasting ILA-levels was observed only in the overweight group, but not in normal-weight prediabetics; fasting IRI-levels were rather low in all groups. In normal-weight prediabetics the rise in IRI and ILA during oral GTT was less than that in normal subjects and was delayed, a diminished insulin-reserve was found with both methods, and the decrease in FFA levels during i.v. GTT was significantly smaller. No other disturbance of fat metabolism was observed. — The following conclusions were reached: — 1. Elevated fasting ILA levels are not the rule in normal-weight prediabetics and must be attributed to concomitant overweight or obesity. They cannot be considered characteristic of genetically determined prediabetes. — 2. Since IRI is also not increased, there is no reason to assume insulinantagonistic mechanisms in the prediabetic state. — 3. The delayed and diminished rise of insulin after glucose which we found in good accordance with both methods for insulin-determination, as well as the diminished insulin-reserve and the delayed decrease of FFA after glucose, suggests an early and primary impairment of insulin secretion. — 4. Since investigations in nondiabetic and monozygotic twins of diabetics have confirmed the results described above, the possibility of detecting the prediabetic state in individual cases is conceivable.
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  • 6
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Acromegaly ; progressive ; inactive ; treatment ; immunoreactive insulin ; ILA determined on fat pad ; ILA determined on muscle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé La réponse de l'insuline sérique à 100 g de glucose par voie orale a été déterminée chez 23 acromégales simultanément par la méthode radioimmunologique et par deux méthodes biologiques employant le tissu adipeux et le muscle. Les résultats obtenus ont été comparés à ceux d'un groupe normal. 8 malades souffraient d'une acromégalie évolutive tandis que 15 étaient dans une phase non-évolutive de la maladie. La méthode employée par nous pour la détermination de l'activité insulino-semblable en employant le diaphragme de la souris in vivo est décrite. — 1. Les variations de concentration de l'insuline sérique après surcharge orale de glucose déterminées par dosage radioimmunologique et celles des activités insulino-semblables estimées sur les tissus adipeux et musculaire étaient d'un parallélisme remarquable. — 2. Pour tous les prélèvements l'insuline dans le sérum était plus élevée dans le groupe acromégale que dans le groupe normal. — 3. Les malades avec une acromégalie évolutive montraient des taux d'insuline significativement plus élevés à 1 et 2 heures que le groupe avec acromégalie non-évolutive. — 4. Nous n'avons pas trouvé de différence significative des concentrations d'insuline entre les groupes d'acromégales avec ou sans diminution de la tolérance au glucose. — 5. Chez 4 malades examinés avant et après irradiation ou opération de l'hypophyse, nous avons noté une chute significative des taux d'insuline 1 et 2 h après glucose par voie orale. — 6. Comparant les variations des taux d'insuline dans les groupes avec différents degrés d'évolution de l'acromégalie avant et après thérapie, nous avons trouvé un changement parallèle de l' “Index insulinogénique” (Seltzer). — La réponse de l'insuline dans le sérum déterminée par la méthode radioimmunologique correspond de près aux résultats qu'on obtient par la détermination de l'activité insulino-semblable en employant le tissu adipeux et le muscle. — Chacune des trois méthodes employées permet une évaluation du degré d'évolution d'une acromégalie et du succès d'une intervention.
    Abstract: Zusammenfassung Bei 23 Akromegalen wurde radioimmunologisch und am Fettgewebe und Muskel das Verhalten des Seruminsulins unter einer oralen Glucose-belastung untersucht und einem normalen Vergleichskollektiv gegenübergestellt. Es handelte sich um 8 Personen mit progredienter und 15 Personen mit zur Zeit der Untersuchung inaktiver Akromegalie. Das von uns angewandte Insulinbestimmungsverfahren am Muskel wird näher erläutert. Folgende Befunde wurden erhoben: 1. Die Konzentrationsänderungen des radioimmunologisch nachweisbaren Insulins und der am Fettgewebe und Muskel gemessenen insulinähnlichen Aktivitäten unter oraler Glucosegabe verliefen weitgehend parallel. — 2. Die Insulinspiegel lagen für alle Abnahmezeitpunkte bei den Akromegalen deutlich höher als beim Normalkollektiv. — 3. Bei Patienten mit progredienter Akromegalie fanden sich signifikant höhere 1- und 2-Std-Werte als bei dem Teilkollektiv mit inaktiver Akromegalie. — 4. Zwischen den Seruminsulinkonzentrationen bei Akromegalen mit und ohne diabetische Stoffwechselstörungen ergaben sich keine signifikanten Unterschiede. — 5. Bei 4 untersuchten Fällen führte die Hypophysenbestrahlung oder -operation zu einem signifikanten Abfall des Seruminsulins 1 und 2 Std nach Glucosegabe. — 6. Den unterschiedlichen Insulinkonzentrationen in den Teilkollektiven mit verschiedenen Schweregraden der Akromegalie sowie vor und nach Behandlung entsprachen gleichsinnige Veränderungen des „Insulinogenic Index” nach Seltzer. — Das Verhalten der biologisch nachweisbaren insulinähnlichen Aktivität und des radioimmunologisch gemessenen Insulins stimmen bei der Akromegalie überein. Jede der drei angewandten Methoden erlaubt Aussagen über den Aktivitätsgrad einer Akromegalie und über den Erfolg eines Eingriffs.
    Notes: Summary The response of serum insulin to 100 g of glucose by mouth was determined in 23 acromegalics simultaneously by radioïmmunoassay and by assay on adipose tissue and muscle. The values obtained were compared with those of a normal group. 8 patients suffered from active acromegaly, and 15 were in an inactive phase of the disease. The method used by us for the determination of insulin-like activity on mouse-diaphragm in vivo is described. 1. After an oral glucose load, the changes in the concentrations of serum insulin, determined by radioimmunoassay, and of insulin-like activities, estimated by assay on adipose tissue and muscle, were largely parallel. — 2. At all interval serum insulin levels were higher in the acromegalic group than in the normal one. — 3. Patients with active acromegaly showed significantly higher 1 and 2 h values than the group with inactive acromegaly. — 4. No significant differences of insulin concentrations were found between the acromegalic groups with and without impairment of carbohydrate tolerance. — 5. In four patients investigated before and after irradiation or operation of the pituitary, there was a significant drop of serum insulin 1 and 2 h after oral glucose. — 6. Comparing the various insulin levels in the subgroups with different degrees of activity of acromegaly and in the patients seen before and after therapy, we found a parallel change of the “Insulinogenic Index” (Seltzer). — There is good agreement between the response of serum insulin as determined by radioimmunoassay and that of the insulin-like activity measured on fat and muscle tissue, in acromegaly. Each of the three methods used permits the assessment of the degree of activity of an acromegaly and the success of an intervention.
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  • 7
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Diabetes morbidity ; epidemiology ; subclinical diabetes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 11 (1975), S. 77-82 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Blood groups and disease ; blood group association ; selection in diabetes ; diabetes type differentiation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In a sample of 1.033 diabetic patients characteristics of 10 group specific systems (ABO, MNS, Rh, P, K and Fy blood groups and Hp, Gc and Gm serum types) were tested in order to verify any association of hereditary group specific traits and diabetes. The patients were subgrouped for sex, seriousness of diabetes, age of manifestation and body type. The frequencies of the group specific traits were statistically compared with those of an appropriate control group using the χ2 test. Resulting from that investigation an increase of blood group 0 was found in diabetics below average in corpulence (basing upon the Rohrer index), and a confirmation was found for an already suspected association of diabetes and the Gm (a + x +) type.
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  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Several observations in vivo and in vitro suggest that biguanides stimulate glucose uptake in muscle more than in adipose tissue. Our comparative in vivo experiments on the incorporation of14C-glucose administered i. p. into the glycogen of rat diaphragm and adipose tissue under the influence of oral buformin administration show no difference for the biguanide effect on both tissues at least for this parameter.
    Notes: Zusammenfassung Eine Reihe von in vivo- und in vitro-Beobachtungen deuten darauf hin, daß Biguanide die Glucoseaufnahme am Muskel stärker als am Fettgewebe fördern. Unsere vergleichenden in vivo-Untersuchungen über den Einbau intraperitoneal verabreichter14C-Glucose in das Glykogen des Zwerchfells und des epididymalen Fettgewebes der Ratte unter oraler Buforminzufuhr ließen zumindest für diesen Parameter keine Unterschiede der Biguanidwirkung auf beide Gewebe erkennen.
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  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Using the method of glucose-1-14C oxydation to14CO2 on the rat epididymal adipose tissue, the insulin-like activities (ILA) in the serum have been compared before and after oral loading with glucose in two groups of extremely obese patients (91 and 64% overweight) and in normal subjects. The first group of the obese consisted of subjects without known diabetic heredity and with normal response to glucose tolerance tests; the subjects of the second group with known diabetic heredity showed in part impairment of the glucose tolerance. Each ILA-value was calculated from the mean values of 6 individual determinations. The mean fasting values of the ILA of the extremely obese patients were found to be markedly increased. The insulin reserve was unchanged in the first group of the obese subjects and distinctly reduced in the second group. In contrast to normal subjects the mean blood sugar values in both groups reached their maximum values only after 60 minutes. Apparently there is an adaptive hyperinsulinism in obesity without any support for its priority. Possibly an exhaustion of the B-cell-system can lead to the manifestation of diabetes mellitus. According to this conception the passing over from the obesity with impaired glucose tolerance to maturity-onset diabetes with obesity is gradual. The possible causes of the apparently existing insensitivity to insulin are discussed. According to our results in the determination of the ILA in the serum of diabetics one must always pay attention to the patients weight.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Methode der Glucose-1-14C-Oxydation zu14CO2 am epididymalen Fettgewebe der Ratte haben wir die insulinähnliche Aktivität (ILA) im Serum bei zwei Gruppen extrem adipöser Patienten (91 und 64% Übergewicht) und bei Normalpersonen vergleichend vor und nach oraler Glucosebelastung bestimmt. Von den beiden Gruppen der Adipösen umfaßte die erste ausschließlich Personen ohne familiäre Belastung mit Diabetes und ohne nachweisbare Störung der Kohlenhydrattoleranz, die zweite Patienten mit familiärer Belastung mit Diabetes und teilweise pathologischer Glucosetoleranz. Jeder ILA-Wert wurde als Mittelwert aus sechs Einzelbestimmungen errechnet. Bei extremer Adipositas war die ILA im Nüchternserum im Mittel stark erhöht. Die Insulinreserve war bei der ersten Gruppe der Fettsüchtigen unverändert, bei der zweiten Gruppe deutlich vermindert. Die Blutzuckerwerte erreichten im Mittel bei beiden Gruppen im Gegensatz zu Normalen erst nach 60 min den Maximalwert. Der Hyperinsulinismus der Adipositas ist offenbar adaptiv, ein Anhalt für seine Priorität bestcht nicht. Möglicherweise kann es durch Erschöpfung des B-Zell-systems zum relativen Insulinmangel und zum Diabetes mellitus kommen. Der Übergang von der Adipositas mit herabgesetzter Glucosetoleranz zum Altersdiabetes mit Fettsucht ist nach dieser Vorstellung fließend. Die möglichen Ursachen der offenbar bei der Fettsucht bestehenden Insulinunterempfindlichkeit werden diskutiert. Nach unseren Befunden muß bei Untersuchungen der ILA bei Diabetikern das Körpergewicht der Patienten immer berücksïchtigt werden.
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