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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Endovasculäre Brachytherapie ; Rezidivstenosen ; PTA ; Vaskuläre Stents ; Key words Endoluminal irradiation ; Recurrent stenosis ; PTA ; Stent
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Recurrent stenosis after PTA is caused by intimal hyperplasia and constrictive arterial remodeling. In experimental and first clinical studies, ionizing radiation has demonstrated its potential to control excessive intimal proliferation. We wanted to evaluate the safety, feasibility and efficacy of endoluminal irradiation after PTA and/or stent implantation. Material and methods: From September 1996, 24 patients (24 lesions) who had a stenosis or occlusion measuring more than 5 cm in length in the superficial femoral artery or a restenosis after PTA underwent endoluminal irradiation. An isodose of 14 Gy was applied to the vessel wall using an Ir-192-HDR afterloading unit. The radiation was tolerated well; the additional time needed for the procedure was 30–45 min. Results: In a mean follow-up time of 15 months we found a cumulative patency rate of 60%. No side effects were observed. Conclusion: Endovascular brachytherapy is a safe and brief procedure. In our selection of patients, a patency rate of approx. 40% after 1 year has to be expected. Thus, these first results are promising, although first published studies of endoluminal irradiation in peripheral vessels with stent implantation showed higher patency rates. No randomized data are currently available. We conclude that endovascular irradiation should be performed together with stent implantation in long lesions or recurrent stenosis after PTA, in order to control not only excessive intimal proliferation but also constrictive arterial remodeling.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Die Häufigkeit von Rezidivstenosen nach PTA stellen die wesentlichste Limitierung der Methode dar. Sie sind überwiegend durch überschießende Bildung einer Neointima und kontriktives Remodeling bedingt. In zahlreichen tierexperimentellen Studien konnte gezeigt werden, daß die überschießende Intimaproliferation durch ionisierende Strahlung kontrolliert werden kann. Das Ziel der vorliegenden Studie ist die Prüfung der Durchführbarkeit, Sicherheit und potentiellen Senkung des Rezidivrisikos durch endovaskuläre Brachytherapie. Methodik: Seit September 1996 wurden 24 Patienten mit längerstreckigen Stenosen oder Verschlüssen (〉5 cm) der A. fem. superf. oder Rezidivstenosen nach perkutaner transluminaler Angioplastie einer endovaskulären Bestrahlung (Iridium-192-HDR-Brachytherapie) zugeführt. Die Patienten wurden mittels Dopplerindexkontrolle, i.v.DSA., Duplexsonographie und Magnetresonanzangiographie nachkontrolliert. Ergebnisse: Nach einem mittleren Kontrollzeitraum von 15 Monaten fand sich eine kumulative Offenheitsrate von 60%. Unsere Ergebnisse zeigen höhere Offenheitsraten als die in der Literatur angegebenen Daten für diese Patientenselektion, eine Restenoserate von ca. 60% ist bei einem vergleichbarem Kollektiv zu erwarten. Dennoch haben wir niedrigere Offenheitsraten im Vergleich zu Forschungsgruppen gefunden, die die endoluminale Brachytherapie an Patienten nach Stentimplantation untersucht haben [2, 21]. Schlußfolgerung: Die endoluminale HDR Brachytherapie ist sicher, kaum belastend, zeitlich und finanziell wenig aufwendig. Die ersten Ergebnisse scheinen die Bedeutung vaskulärer Stents zur Kontrolle des konstriktiven Remodeling zu unterstreichen. In weiteren prospektiv randomisierten Studien wird die Wertigkeit der Methode festzulegen sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter PTA ; Endovaskuläre Brachytherapie ; A. femoralis superficialis ; Rezidivstenosen ; Key words PTA ; Endovascular brachytherapy ; Arteria femoralis superficialis ; Restenosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Purpose: In September 1996 we started a pilot study to evaluate the safety and feasibility of endoluminal irradiation after PTA and/or stent implantation. Irradiation was performed to prevent restenosis due to neointimal hyperplasia. Materials and methods: A total of 14 patients who had a stenosis or occlusion measuring more than 5 cm in length in the superficial femoral artery or a restenosis after PTA underwent endoluminal irradiation. By individual calculation, an isodose of 14 Gy was applied to the vessel wall using a Ir192 afterloading unit. The mean radiation time was 249 s. The radiation was well tolerated; a control angiogram performed after the treatment showed no alterations. Results: Since kink-resistant sheaths were used, the radiation procedure posed no problems. No side effects were observed. In a mean follow-up of 5.3 months, one reocclusion and 2 restenoses were encountered. The restenoses were dilated and irradiated again; the patient with a reocclusion received a femoro-popliteal bypass. Conclusion: Endovascular brachytherapy is a safe and brief procedure. Our results with regard to preventing restenosis secondary to neointimal hyperplasia are promising.
    Notes: Zusammenfassung Einleitung: Eine überschießende Imtimaproliferation, als Folge des durch PTA gesetzten Traumas, stellt eine wesentliche Ursache für Rezidivstenosen oder -verschlüsse dar. Es ist seit langem bekannt, daßähnlich überschießende proliferative Reaktionen nach Gewebetraumen, wie z.B. Keloide oder ektope Ossifikationen nach Hüftgelenkersatz durch eine niedrig dosierte, unmittelbar prä- oder posttraumatisch durchgeführte Strahlenbehandlung mit hoher Wahrscheinlichkeit unterdrückbar sind [1–2]. In experimentellen und klinischen Untersuchungen konnte gezeigt werden, daß dies auch für die überschießende Intimaproliferation nach PTA gilt [3–7]. Das Ziel der vorliegenden Studie ist die Prüfung der Durchführbarkeit, Sicherheit und potentiellen Senkung des Rezidivrisikos durch endovaskuläre Brachytherapie bei Risikopatienten im Femoralis- und Popliteastromgebiet an einem Routinespital zu prüfen. Material und Methode: Seit September 1996 wurden 14 Patienten mit längerstreckigen Stenosen oder Verschlüssen (〉5 cm) oder Rezidivstenosen nach Dilatation nach PTA einer endovasculären Bestrahlung mittels eines kommerziellen Iridium-192-HDR-Bestrahlungssystems zugeführt. Als Zielvolumen wurde die gesamte dilatierte Gefäßstrecke zuzüglich 1 cm proximal und distal angenommen. Alle Patienten wurden in 3monatigen Intervallen mittels Dopplersonographie nachuntersucht, nach 6 Monaten erfolgte eine i.v.-DSA-Kontrolle. Ergebnisse: Nach einem minimalen Beobachtungszeitraum von 5,3 Monaten fand sich 1 Verschluß, sowie 2 Rezidivstenosen. Der Verschluß wurde chirurgisch versorgt, die Restenosen erneut dilatiert und bestrahlt. Es fand sich eine primäre Offenheitsrate von 79%. Bei Verschluß oder Stenoselängen 〉5 cm bzw. Rezidiven nach PTA finden sich in der Literatur Offenheitsraten von etwa 40% nach 1 Jahr, wir erachten somit unsere ersten Ergebnisse als vielversprechend. Im bestrahlten Patientenkollektiv wurden keinerlei Komplikationen beobachtet. Schlußfolgerung: Die endovaskulär HDR-Brachytherapie nach PTA ist eine sichere, kaum belastende, zeitlich und finanziell wenig aufwendige, vielversprechende Methode zur Rezidivprophylaxe nach PTA. Sie ist an jeder Krankenanstalt, welche über eine interventionell tätige Radiologie, sowie HDR-Brachythera-pie verfügt, problemlos implementierbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 362 (1984), S. 245-252 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Computed tomography ; Abdominal aortic aneurysm ; Anastomotic aneurysm ; Dilation of Dacron prostheses
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Dynamische Computertomographien wurden an 35 Patienten mit Beckenarterienrekonstruktion (27 Bifurkationsprothesen und 8 anderen Gefäßrekonstruktionen im aortoiliacalen Bereich) vorgenommen. Zusätzliche semiquantitative Messungen der Hämodynamik waren durch Berechnung von Zeit-Dichte-Kurven möglich. Normalbefunde fanden sich bei 63 % der Untersuchungen. 37% der Patienten wiesen computertomographisch faßbare Veränderungen der Gefäßrekonstruktionen auf: überschießende Neointimabildung (n = 7), Prothesenschenkelverschluß (n = 3), Periprothetische Flüssigkeitsansammlung mit Verdacht auf tiefe Infektion (n = 1). Die CT-Befunde entsprachen dem klinischen Befund.
    Notes: Summary Thirty-five aorto-fiac reconstructions (27 aorto-bifemoral Y-grafts, two aortic tube grafts, one aortic endarterectomy, 5 ileo-femoral bypass operations) were studied by CT-scans one week to seven years postoperatively. A General Electric CT/T 8800 with Dynapak software was used. Coronary, sagittal and oblique reconstructions as well as time-density diagrams were performed. There were normal CT-findings in 22 patients (63 %), excessive Neointima formation in seven, graft occlusion (one limb of Y-graft) in three, prosthetic dilatation in two and suspicious graft infection in one patient. Patent bypasses showed enhancement of contrast medium. CT-scans corresponded with clinical findings in all instances. Because of its non-invasiveness, assessment of perivascular alterations and semiquantitative measurements dynamic CT is applicable in the follow-up of aorto-iliac arterial reconstructions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 364 (1984), S. 478-478 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Computed tomography ; Arterial reconstructions ; Angio-CT ; Computertomographie ; Arterielle Rekonstruktion ; Angio-CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 31 Patienten wurden dynamische CT-Kontrollen (CT T 8800, General Electric, Dynapak ® software; 100 ml Kontrastmittel als Bolusinjektion) nach Arterienrekonstruktion (27 Bifurkationsprothesen, 2 ileo-femorale und 2 femoro-popliteale Bypasses) durchgeführt.Ergebnisse: Normalbefunde fanden sich in 19 Fällen, Neointimabildung bei 6, Prothesenschenkelverschlüsse bei 3 und Anastomosendilatation bei 2 Patienten. 3 Bypasses (ileo-femoral, fem-pop) waren verschlossen.Schlußfolgerung: Die Vorteile des Angio-CT bestehen in seiner Nichtinvasivität, der Reproduzierbarkeit, Darstellung perivasculärer Veränderungen (Nahtaneurysma) und semiquantitativen hämodynamischen Messungen.
    Notes: Summary Following arterial bypass (27 y-grafts, 2 ileofemoral, 2 femoropopliteal grafts), 31 patients were examined by dynamic CT (CT T 8800, General Electric with Dynapak® a software; 100 ml of contrast medium as bolus injection).Results: Normal findings in 19 cases, neointima formation in 6, occlusion of one iliac limb of a bifurcation graft in 3, dilation of the anastomosis in 2 and occlusion of an ileofemoral (fem-pop) graft in 3.Conclusion: Advantages of CT controls were noninvasiveness, perivascular findings (aneurysm, calcification, hematoma) and hemiquantitative hemodynamic measurements.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    World journal of urology 3 (1985), S. 27-32 
    ISSN: 1433-8726
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary It has been suggested that ultrasonic lithotripsy causes soft tissue damage by cavitation processes, by DNA alterations at subcavitational ultrasound levels, by thermic and mechanical trauma from the probe and from metal fragments splintered off the sonotrode. These issues were investigated in vitro and in vivo in the leporine bladder. Ultrasound intensity levels measured at the tips of sonotrodes never exceeded the cavitation threshold, so that cavitation processes are not involved in ultrasonic lithotripsy. The incidence of sister chromatid exchange in growing human lymphocytes was not altered, so that mutagenic effects appear unlikely. Thermic damage by the sonotrode is reliably prevented by irrigation cooling with 20 ml/min saline (20°C); higher flow rates are necessary for adequate vision in clinical practice. In spite of vibration amplitudes of up to 50 μ, the sonotrode causes only mucosal abrasion and submucosal hemorrhage; lesions of deeper layers of the bladder wall were never observed. Metal fragments are splintered off the sonotrode and nephroscope by contact, and this can largely be prevented by teflon coating of the wands. The fragments were washed out of leporine bladders within 24 h when instilled into the bladder cavity, and within 7 days when rubbed into the mucosa. In conclusion, significant soft tissue damage by ultrasonic lithotripsy was not observed. This corresponds to clinical experience with technique in 518 kidneys.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    World journal of urology 7 (1989), S. 122-128 
    ISSN: 1433-8726
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Endoscopic removal of gallbladder stones via a percutaneous transperitoneal approach appears to be an attractive alternative to surgical cholecystectomy, provided that the gallbladder is normal. Compared with ESWL and adjunctive chemolysis, this procedure offers the advantage of immediate removal of all stone material, regardless of its composition. In 20 patients subjected to this method in a 10-month period, it was successful in 14 patients, with minimal morbidity and an average hospitalisation of 4 days. The procedure failed and cholecystectomy had to be carried out because the tract could not be established in two patients, because of problems with disintegrating large stones in three and because of late biliary leakage in one patient. The experience suggests that the results should be improved considerably by limiting the method to stones 〈3cm in diameter and by excluding very mobile gallbladders or designing a technique to hold them in place during percutaneous manipulation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1437-9813
    Keywords: Key words Diffuse␣hemangiomatosis of the liver  ;  High-cardiac-output heart failure  ;  Compression sutures
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract A new surgical technique for the management of shunting liver hemangiomas that otherwise would rapidly lead to intractable cardiac failure is presented. Rapid, significant reduction of shunt volume was achieved surgically by transhepatic compression sutures using PTFE pledgets and selective ligation of a large feeding vessel from the right hepatic artery.
    Type of Medium: Electronic Resource
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