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  • 1
    ISSN: 1615-3146
    Keywords: Key words Chondrovolumetry ; Osteoarthritis ; Fracture ; Tibia ; Knee
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Despite developing better treatment for fractures of the tibial head, particularly intraarticular ones, late degenerative arthritis still presents a very serious problem. Difficulties in the diagnosis of early secondary degenerative changes derive from the fact that plain radiographs are limited to the detection of late manifestations and indirect signs of osteoarthritis because articular cartilage is not visible radiographically. To examine the extent of secondary arthrosis after intraarticular fracture and surgical treatment of the tibial head, we reviewed 25 patients for an objective quantitative measurement of the hyaline cartilage volume of the injured knee. Using magnetic resonance imaging and computer-assisted three-dimensional reconstruction, these MRI-based chondrovolumetric measurements were compared with the hyaline cartilage volume of the uninjured knee of the same patient. We discovered a highly significant reduction (p 〈 0.001) of the hyaline cartilage volume at the tibial plateau of the injured side. Additionally, there was not only a significant decrease of the joint cartilage at the tibial plateau but also of the cartilage volume of the patella (p = 0.001) and of the femur (p = 0.007) at the injured knee. None of the reviewed patients showed equal or more cartilage volume at the tibial plateau of the injured knee compared to the uninjured side. Our findings indicate that every intraarticular fracture leads more or less to secondary posttraumatic osteoarthrosis. MRI-based chondrovolumetry provides a promising new method for detecting and monitoring articular cartilage leasions and for evaluating various kinds of chondroprotective treatment, such as osteochondral grafting, drugs, physiotherapy, and correction osteotomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1615-3146
    Keywords: Epiphysenlösung ; Epiphysiolysis capitis femoris ; Hüftkopf ; Kernspintomographie ; Hüfte ; Röntgendiagnostik ; Slipped epiphysis ; Femur head ; Magnetic resonance imaging ; Hip radiography ; Technology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Diagnosis and determination of severity of chronic slipped capital femoral epiphysis (SCFE) is usually made from clinical history, physical examination and radiographic measurement of the degree of slippage. Aim of the present study is to evaluate the diagnostic impact of magnetic resonance imaging in early detection of SCFE. We evaluated magnetic resonance imaging of the hips of 5 healthy children in comparison to the findings in conventional radiographs and magnetic resonance imaging of 9 patients with suspected SCFE. The growth plate of healthy objects shows homogenous low signal intensity, constant width up to 3 mm, and is clearly defined against the surrounding osseous structures. The adjacent surface appears homogenous. Patients with suspected SCFE showed widened growth plate (〉 3 mm) in 6 of 9 cases. Articular effusion was seen in all cases of clinical suspected disease. Incongruence of the ondulate surfaces was seen. Here we found flattening of denticulation of the growth plate in addition. Growth plate showed increase of signal intensity in 2 cases.
    Notes: Zusammenfassung Die Diagnose der im Jugendalter spontan auftretenden Epiphysiolysis capitis femoris wurde bislang anhand der klinischen Beschwerden sowie der Bestimmung des Abrutschwinkels in konventionellen Aufnahmen (Beckenübersicht, Aufnahme nach Rippstein) gestellt. Für die Diagnose der Frühformen der Epiphysiolysis capitis femoris exsistiert kein allseits akzeptierter Goldstandard. Ziel der vorliegenden Arbeit war es herauszuarbeiten, inwieweit die Epiphysiolysis capitis femoris charakteristische Zeichen in der Kernspintomographie bietet und ob die MRT in der Lage ist, früher Veränderungen als die konventionellen Methoden zu erkennen. Die Kernspintomographien (1,5-T-, T1- und T2-SE-Sequenzen koronar, sagittal, paraaxial, fakultativ STIR-, TIRM-, FLASH-2D-Sequenzen) von fünf gesunden Kindern wurden standardisiert analysiert und mit den magnetresonanztomographischen Untersuchungen von neun Patienten mit vermuteter Epiphysiolysis capitis femoris verglichen. Bei den neun Patienten lagen zusätzlich konventionelle Röntgenaufnahmen nach Rippstein vor. Im Normalkollektiv stellte sich die Epiphysenfuge homogen signalarm bzw. signalfrei dar. Sie wies eine konstante Weite bis zu 3 mm auf und war gegenüber den angrenzenden knöchernen Strukturen scharf abgegrenzt. Das Grenzflächensignal erschien homogen und gezähnelt. Patienten mit vermuteter Epiphysiolysis capitis femoris zeigten eine Erweiterung der Epiphysenfuge auf mehr als 3 mm in sechs von neun Fällen. Bei allen klinisch verdächtigen Fällen konnte ein Gelenkerguß abgegrenzt werden. Es fand sich zusätzlich eine Verschiebung oder Abflachung der Verzähnelung. Ein Signalanstieg im Bereich des Knorpels fand sich kernspintomographisch in nur zwei Fällen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1615-3146
    Keywords: MRT ; CT ; Halswirbelsäulenverletzungen ; MRI ; CT ; Cervical spine trauma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Traumatic injuries of the cervical spine are of significant medical and socioeconomic importance. The potential of different imaging modalities have to be known to select the optimal imaging tool. The differentiation between functional handicaps without detectable lesions and traumatic lesions is sometimes difficult. The diagnostic work-up of traumatic cervical spine lesions is based on conventional X-ray in 2 planes. The value of the different imaging modalities for the diagnostic work-up of traumatic cervical spine lesions will be discussed.
    Notes: Zusammenfassung Traumatische Verletzungen der Halswirbelsäule sind von erheblicher medizinischer und sozioökonomischer Bedeutung. Um die heute zur Verfügung stehenden bildgebenden Verfahren optimal einsetzen zu können, ist die Kenntnis der Wertigkeit der einzelnen Verfahren von entscheidender Bedeutung. Eine besondere Schwierigkeit der Diagnose liegt in der Abgrenzung möglicher struktureller Läsionen von rein funktionellen Beeinträchtigungen. Basierend auf konventionellen Röntgenaufnahmen in zwei Ebenen, wird cin Stufenschema zur Diagnostik traumatischer Veränderungen im Halswirbelsäulenbereich vorgestellt und die Wertigkeit der einzelnen bildgebenden Verfahren diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1615-3146
    Keywords: Polytrauma ; CT ; Thoraxtrauma ; Kontusionsblutung ; Pneumothorax ; Gefäßverletzung ; Trauma ; CT ; Thorax trauma ; Contusion ; Pneumothorax ; Vascular injury
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The employment and benefit of conventional chest X-ray examination in traumatic patients have been reported on by several publications. Up to now only a few studies have been published which compare the diagnostic impact of conventional chest X-ray and CT in patients with thoracic trauma. In a retrospective study in 70 patients with multiple trauma sensitivity and specificity of chest X-ray and CT of the thorax are evaluated. Evaluation was performed by 2 independent and experienced radiologists. The readers were blinded to the results and each examination was evaluated separately. The results showed a higher sensitivity of the thoracic CT examination than conventional chest X-ray. The CT of the thorax in patients with multiple trauma is an important adjunct to conventional chest X-ray and is more sensitive in the depiction of lung parenchyma as well as vascular injuries.
    Notes: Zusammenfassung Der Einsatz der konventionellen Röntgenthoraxuntersuchung bei polytraumatisierten Patienten ist in der Literatur bereits vielfach beschrieben worden. Es sind bisher jedoch nur wenige Studien zum Vergleich der diagnostischen Aussagekraft von konventionellen Thoraxaufnahmen und Thorax-CT bei Thoraxtraumen publiziert worden. In einer retrospektiven Auswertung konventioneller Röntgenaufnahmen des Thorax und der Thorax-CT bei 70 polytraumatisierten Patienten wurden die Sensitivität und Spezifität hinsichtlich pathologischer Thoraxbefunde ermittelt. Die Auswertung erfolgte durch zwei erfahrene Radiologen, wobei beide bildgebenden Verfahren getrennt voneinander und in Unkenntnis des Vorbefundes bewertet wurden. Die Auswertung des Kollektivs ergab eine höhere Sensitivität der CT-Untersuchung gegenüber der konventionellen Röntgenthoraxaufnahme bei polytraumatisierten Patienten; sie stellt somit eine wichtige Ergänzung zur konventionellen Röntgenthoraxaufnahme dar und ist sensitiver in der Erfassung von thorakalen Verletzungen, insbesondere im Bereich des Lungenparenchyms und des Mediastinums mit Gefäßen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Medizinische Klinik 95 (2000), S. 697-700 
    ISSN: 1615-6722
    Keywords: Schlüsselwörter Zystische Fibrose ; Leberzirrhose ; Pankreasinsuffizienz ; Bronchiektasie ; Key words Cystic fibrosis ; Liver cirrhosis ; Pancreatic insufficiency ; Bronchiectasis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background: Cystic fibrosis is the most common hereditary disorder among Caucasians. Most of the patients are diagnosed as children. However, some cases are going undiagnosed into adulthood and are then often misdiagnosed because the non-pediatricians do not know cystic fibrosis very well and do not consider this diagnosis in adult patients. Case Report: We present the medical history of a woman, who was diagnosed with cystic fibrosis at the age of 39 years, although she had suffered from bronchiectasis, pancreatic insufficiency and liver cirrhosis since many years. Her medical history was long with some diagnosis, but because of her age nobody considered the final diagnosis. Conclusion: In adult patients with bronchiectasis, liver cirrhosis and pancreatic insufficiency in combination or with only one of these symptoms, cystic fibrosis should be included into the differential diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die zystische Fibrose ist die häufigste autosomal vererbbare Erkrankung in der weißen Bevölkerung, die meistens im Kindesalter diagnostiziert wird. Bei den wenigen Fällen, die erst im höheren Alter auffällig werden, wird die zystische Fibrose aufgrund der Tatsache, dass dieses Krankheitsbild vielen Erwachsenenmedizinern relativ unbekannt ist und die Diagnosestellung einer Mukoviszidose im Erwachsenenalter eine Rarität ist, oft nicht in die Differentialdiagnose mit einbezogen. Eigene Fallbeobachtung: Bei einer 39-jährigen Patientin wurde nach langer Krankheitsgeschichte eine zystische Fibrose diagnostiziert. Obwohl sie die typische klinische Symptomatik mit Bronchiektasie und Pseudomonasnachweis, einer Leberzirrhose und einer exokrinen Pankreasinsuffizienz aufwies, hatte aufgrund des Alters der Patientin niemand diese Erbkrankheit differentialdiagnostisch erwogen. Die Erkrankung der Patientin blieb daher jahrelang unerkannt. Schlußfolgerung: Auch im Erwachsenenalter sollte eine zystische Fibrose bei unklarer Leberzirrhose, Bronchiektasen und Pankreasbeteiligung in Kombination oder auch einzeln in die Differentialdiagnose mit einbezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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