Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1119-1127 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In former studies several proteins of the human liver have been charakterized by immunochemical methods. This paper deals with the possible importance of these proteins for autoimmunisation in liver diseases. It was suggested that liver proteins which might have contact with the antibody producing cells during liver disease could represent the still unknown autoantigen. That will be true of all liver proteins which penetrate during liver parenchymal damage into the blood circulation. In order to verify this theory we made series of experiments on 114 individuals with and without liver diseases to detect liver proteins in venous blood samples by immunochemical analysis. Liver proteins have been found most frequently in cases with acute necrosis of liver parenchym and in obstructive jaundice with liver damage; less frequently in acute hepatitis, fatty liver and liver cirrhosis. The appearance of liver proteins in the blood seems to be related to the degree of liver parenchymal damage. It has been found that not all of the known liver proteins but only a few of them appear in the blood (liver protein Nr. 5, 8 and the so-called X-protein). One of them is an esterase (Nr. 8), another is a lipoprotein (X-protein). All these findings are compared with other laboratory data such as SGPT, bilirubin, electrophoresis, Takata etc. By several patients with acute hepatitis the progress of the immunochemical data has been recorded throughout the progression of the disease. The experiments verified that liver proteins have contact with antibody producing cells during liver damage due to their penetration into the bloodstream.
    Notes: Zusammenfassung Nachdem in früheren Arbeiten über Art und Eigenschaften menschlicher Leberproteine berichtet wurde, wird jetzt das Auftreten und Verhalten dieser Proteine im Blutserum bei Lebererkrankungen untersucht. Bei immunochemischen Analysen von 114 Seren Leberkranker und lebergesunder Kontrollpersonen konnte mit hoher Spezifität festgestellt werden, daß bei Lebererkrankungen Leberproteine in die Blutbahn ausgeschwemmt und im peripheren Venenblut nachweisbar werden. Diese Befunde werden für verschiedene Lebererkrankungen gesondert dargestellt. Der Nachweis von Leberproteinen im Venenblut gelingt am häufigsten im Leberkoma, weniger häufig bei akuten und seltener bei chronischen Lebererkrankungen und scheint somit an das Ausmaß jeweils vorliegender florider Leberzellschädigungen gebunden zu sein. Die Befunde werden mit einer Reihe anderer Leberparameter verglichen und auch an Verlaufskontrollen bei mehreren Patienten aufgezeigt. Es konnte dabei eine Übereinstimmung unserer Befunde mit dem klinischen Bild festgestellt werden. Abschließend werden die Ergebnisse im Zusammenhang mit den heute vorherrschenden Theorien über die Autoimmungenese chronischer Lebererkrankungen diskutiert und ihre Bedeutung für diese Anschauung erörtert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Serum transferrin ; chronic hemodialysis ; protein malnutrition ; Serumtransferrin ; Dauerdialyse ; Eiweißmangel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Frage, wieweit auch bei Patienten mit Niereninsuffizienz (die regelmäßig dialysiert werden) der Serumtransferrinspiegel als Maß für den Eiweißernährungszustand verwertbar ist. In einem kontrollierten Versuch wurde bei einer ausgesuchten Gruppe von chronisch hämodialysierten Patienten mit erniedrigtem Serumtransferrinspiegel das Nahrungseiweiß unter im übrigen konstant gehaltenen Bedingungen erhöht. Es kam bei allen Probanden zu einem signifikanten Anstieg der Serumtransferrinwerte. Dies spricht dafür, daß der Serumtransferrinspiegel unter bestimmten Einschränkungen (z. B. schwere Leberschädigung) ein empfindlicher biochemischer Indicator zur Erfassung eines auch subklinischen Eiweißmangels ist und bei chronisch hämodialysierten Patienten eine optimale Dosierung der Eiweißzufuhr erlaubt.
    Notes: Summary The subject of this paper is to establish inhowfar the serum transferrin level may be used as an indicator of protein malnutrition in patients with terminal renal insufficiency (regular dialysis patients). In a controlled prospective study such patients, on a low protein diet with low transferrin levels, were placed on a high protein isocaloric diet. A significant increase (normalisation) of the serum transferrin levels was observed except in one patient having a severe hepatic disease. The results suggest that in dialysis patients the serum transferrin level is a sensitive indicator of protein malnutrition.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Aplastic anemia ; Antithymocyte globulin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The pathogenesis of severe aplastic anemia (SAA) is still unclear. Based on clinical and experimental data the hypothesis has been put forward that autoimmune mechanisms may be involved. Encouraging results have been presented with various immunosuppressive drugs including antithymocyte globulin (ATG). We report the successful treatment of SAA with bolus methylprednisolone and ATG in a patient with high-grade renal failure. ATG was tolerated without side effects.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 285-292 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Internal jugular vein ; Shaldon Catheter ; Percutaneous insertion ; Hemodialysis ; Acute renal failure ; Chronic renal failure ; Hemofiltration ; Hemoperfusion ; Plasmapheresis ; V. jug. int. ; Shaldon-Katheter ; perkutane Punktion ; Haemodialyse ; akutes Nierenversagen ; chronische Niereninsuffizienz ; Haemofiltration ; Haemoperfusion ; Plasmafiltration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Seit 2 Jahrzehnten wird die perkutane Punktionstechnik nach Seldinger zur Einlage von großlumigen Kathetern zur Haemodialysebehandlung angewandt. Bisher wurden die Femoral- und Subclaviagefäße benutzt. Wir berichten über eigene Erfahrungen mit der Katheterisierung der V. jugularis interna mittels großlumiger Katheter (Shaldon-Katheter), die wir bei 194 Patienten mit insgesamt 237 Punktionen gewinnen konnten. Erforderlich wurde die perkutane Punktion der V. jugularis zur Durchführung akuter Haemodialysen, Hämofiltrationen, Hämoperfusionen oder bei Dauerdialyse-Patienten zur Überbrückung, bis andere Anschlußmöglichkeiten zur Verfügung standen. Ebenfalls wurde diese Methode auch als Gefäßzugang zur Plasmafiltration (Plasmapherese) verwendet. Wesentliche Komplikationen sind nicht aufgetreten. Ihre Häufigkeit ist aufgrund von Literaturangaben und eigener Erfahrungen gegenüber den anderen Zugangswegen geringer. Die Katheterisierung der V. cava superior über V. jugularis interna erscheint somit als geeignetes Verfahren, um schnell und ohne großen Aufwand eine Anschlußmöglichkeit zur Haemodialyse, Haemofiltration, Haemoperfusion oder Plasmafiltration zu schaffen.
    Notes: Summary For almost 2 decades, the chosen method for hemodialysis has been the transcutaneous Seldinger technique, using large-bore catheters. Traditionally, the femoral or subclavian veins have been used. We report our experience on introducing the catheter (Shaldon Catheter) into the internal jugular vein in 237 cases in 194 patients. The percutaneous insertion was necessary for acute hemodialysis, hemofiltration, hemoperfusion, or for temporary vascular access. This method was using for plasmapheresis, too. Major complications did not occur, which is in agreement with other authors, where by the frequency of complications relating to the catheter itself has been lower using this approach. It thus seems that the cannulation of the superior vena cava through the internal jugular vein is a suitable means of obtaining fast vascular access for the purposes of hemodialysis, hemofiltration, hemoperfusion or plasmapheresis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 337 (1974), S. 183-189 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Acute Renal Failure ; Shock ; Multiple Trauma ; Akutes Nierenversagen ; Schock ; Trauma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Für die Pathophysiologie der akuten Niereninsuffizienz bei Mehrfachverletzungen kommt im Rahmen des Schockgeschehens der Hypovolämie eine entscheidende Bedeutung zu. Ischämie, fokale Hypoxie und Störungen des Gerinnungssystems führen zu strukturellen und funktionellen Schäden, die sich klinisch als Oligo-Anurie ausdrücken. Daraus resultierende Störungen des „Milieu interne” werden aufgezeigt, auf die besondere Bedeutung einer genauen Bilanzierung wird hingewiesen. Insbesondere wird die frühzeitige Erkennung hyperkataboler Zustände und deren konsequente Behandlung herausgestellt.
    Notes: Summary Hypovolemia associated with shock is the most important single factor in the pathophysiology of acute renal failure following multiple trauma. Ischemia, focal hypoxia, and local coagulation abnormalities are responsible for structural and functional alterations of the kidney, leading to oliguria or anuria followed by retention of nitrogenous products and impairment of electrolyte, acid-base, and water balance. Frequent laboratory analysis is of particular importance in the management of the patient. The early recognition and vigorous treatment of hypercatabolic states is stressed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...