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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renal transplantation ; Electrophoresis ; Silver stain ; Coomassie stain ; Rejection ; Proteinuria ; Cyclosporine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Sodium dodecylsulphate-polyacrylamide gel electrophoresis (SDS-PAGE) of urinary proteins is becoming increasingly significant in monitoring renal allograft recipients. After conventional Coomassie Blue staining, changes in renal proteinuric patterns during acute renal transplant rejection could not be seen in many cases. Discrimination between rejection and nephrotoxic side effects of cyclosporine overdosage was also not possible. We therefore examined the possible advantages of a highly sensitive silver staining technique in this study. A total of 734 urine samples obtained from 38 patients after allogenic kidney transplantation were examined by SDS-PAGE with consecutive Coomassie Blue and silver staining. Twenty-two histologically proven rejections and 20 cyclosporine overdosage episodes were diagnosed in these patients within a time period of up to 524 days after transplantation. No changes in proteinuric patterns were seen in 9 of 22 patients after Coomassie stain during rejection, and only 12 cases showed a rise of glomerular protein bands, whereas silver stain revealed an increase in 19 of 22 cases. Discrimination between cyclosporine overdosage and rejection was possible with a probability ofp〈0.001 after silver stain when using the changes in the number of glomerular protein bands as a criterion. These findings suggest that application of a highly sensitive silver stain instead of the conventional Coomassie stain after SDS-PAGE reflects considerable progress in monitoring renal allograft recipients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 1208-1217 
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Die Purpura Schönlein-Henoch (PSH) ist die häufigste systemische Vaskulitis im Kindesalter, die vorwiegend kleine, nicht muskelhaltige Blutgefäße (Kapillaren, Arteriolen) in Haut, Gastrointestinaltrakt und Nieren sowie die Gelenke betrifft. Die Assoziation von Purpura mit Arthralgien wurde im deutschsprachigen Raum erstmals von Schönlein 1837 als “peliosis rheumatica”beschrieben [1]. Siebenunddreißig Jahre später berichtete sein Schüler Henoch unter dem Titel “Über eine eigenthumliche Form von Purpura”über 4 Kindern mit Purpura, Abdominalkoliken, Melaena und Gelenkschmerzen [2]. Eine Nierenbeteiligung in Form einer Nephritis wird erstmalig von ihm in der 8. Auflage seiner “Vorlesung über Kinderkrankheiten” 1895 erwähnt [3]. Die früheste Beschreibung eines Jungen mit Symptomen sämtlicher beteiligter Organsysteme wie Purpura, Bauchschmerzen, Melaena, Gelenkschmerzen und einer Hämaturie stammt bereits aus dem Jahr 1801 von dem Briten Heberden [4], die aber nicht nach Kontinentaleuropa gelangte. Warum im englischsprachigen Raum die Erkrankung mit umgekehrter Namensgebung “Henoch-Schoenlein Purpura” benutzt wird, ist unklar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 467-470 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Rezidivierende Parotitis ; Mumps ; Parotisschwellung ; Sialographie ; Key words Recurrent parotitis ; Mumps ; Parotid swelling ; Sialogram
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Apart from mumps, recurrent parotitis is the most common inflammatory salivary gland disease in childhood. The cause is still unknown. Case report: We present a ten-year-old boy with a recurrent swelling of the left parotid gland, who had difficulties in chewing and a sensation of tension on the left face. Since one year the child wore orthodontic appliances. There were no serological signs of viral infection or an autoimmune process. Ultrasound demonstrated an enlarged left parotid gland with multiple hypoechoic areas. The sialogramm revealed the typical image of multiple cystic ectasies and stenoses of the duct. Treatment of choice were saliva liberating measures. Four months later parotitis relapsed and orthodontic applicances were removed. Since then the patient was free of relapses. Discussion: Recurrent parotitis shoud be treated symptomatically, because of its favourable prognosis. An inflammation of the parotid gland secondary to trauma to Stensen’s duct caused by orthodontic applicances is suggested.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die rezidivierende Parotitis stellt nach der Parotitis epidemica die häufigste entzündliche Speicheldrüsenerkrankung im Kindesalter dar, deren Pathogenese ungeklärt ist. Fallbericht: Wir stellen einen 10 Jahre alten, seit 1 Jahr orthodontisch versorgten Jungen mit einer rezidivierenden einseitigen Schwellung der Glandula parotis vor, dessen Hauptbeschwerden durch Kauschmerzen sowie ein uncharakteristisches Spannungsgefühl der betroffenen Gesichtsseite gekennzeichnet waren. Serologisch fanden sich keine Hinweise auf eine Virusinfektion oder Autoimmunerkrankung. In der Sonographie zeigte sich eine vergrößerte Parotis mit multiplen echoarmen Arealen. Die durchgeführte Sialographie erbrachte das typische Bild von multiplen zystischen Gangektasien und -stenosen. Therapeutisch verordneten wir speicheltreibende Maßnahmen. Nachdem es 4 Monate später zu einem Rezidiv gekommen war, wurde die orthodontische Versorgung entfernt. Seitdem ist der Patient rezidivfrei. Diskussion: Aufgrund ihrer guten Prognose sollte die rezidivierende Parotitis mit möglichst konservativen Maßnahmen behandelt werden. Ursächlich könnte die Parotitis durch Mikrotraumen am Ausführungsgangsystem infolge Manipulation durch die orthodontische Versorgung ausgelöst worden sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 605-610 
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Die routinemäßig bei jeder Schwangeren durchgeführten Ultraschalluntersuchungen haben zu einer deutlichen Steigerung der Zahl von pränatal diagnostizierten Harnwegsobstruktionen geführt. Kinderärzte werden immer häufiger von Geburtshelfern konsiliarisch zur gemeinsamen Beratung der Eltern über die sich aus einem pathologischen Ultraschallbefund zu ziehenden Konsequenzen hinzugezogen. Die wichtigste Konsequenz eines pathologischen pränatalen Ultraschallbefundes ist die optimale Vorbereitung für eine adäquate postnatale Diagnostik und Therapie, um Folgeerkrankungen zu verhindern. Schwangerschaftsabbruch sowie intrauterine Therapie stellen für eine Minderheit der Fälle weitere mögliche Konsequenzen dar. Die vorgeburtliche Diagnose von schweren Harnwegsfehlbildungen erfordert für eine optimale Beratung der Eltern eine enge Zusammenarbeit zwischen Geburtshelfer und Kinderarzt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 59-64 
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 52-53 
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract · Background: This study aimed to characterise the composition of the pre-ocular fluid after transplantation of the autologous submandibular gland (SMG) for patients with severe dry eye. · Methods: Stimulated and unstimulated pre-ocular fluid from 15 patients (17 eyes) with a viable SMG graft (“SMG-salivary tears”), as well as normal tears and SMG saliva (20 normal subjects/ 20 eyes), was sampled. As global tear parameters, fern pattern analysis and SDS gel electrophoresis were performed. As specific quality parameters, total protein content, secretory immunoglobulin A (SIgA), lysozyme, amylase, sodium, potassium and osmolality were measured using routine laboratory methods. The flow rate of SMG-salivary tears was determined in 5 patients by means of sequential scintillography. · Results: The fern pattern of SMG-salivary tears was coarse and thus more similar to normal SMG saliva than tears. SDS gel electrophoresis of the SMG-salivary tears showed albumin and two unidentified proteins in addition to the normal tear pattern. Osmolality and total protein content of SMG-salivary tears were higher than in normal SMG saliva, but still lower than in normal tears. High activities of normal tear antibacterial proteins (SIgA, lysozyme and amylase) were detected in the salivary tears. Stimulation of the secretion did not alter the composition of SMG-salivary tears. The flow rate of SMG-salivary tears was closer to that of normal tears than normal SMG saliva. · Conclusion: Salivary tears resulting from SMG-transplantation represent condensed SMG saliva. Thus their quality is intermediate between normal tears and normal SMG saliva. High levels of secretory proteins demonstrate that the gland maintains an active function. Surgical denervation and residual tear components from the ocular surface are the most likely factors to cause the complex differences between normal SMG saliva and SMG-salivary tears. The effects of this secretion on the ocular surface are currently being evaluated in a clinical and laboratory study.
    Type of Medium: Electronic Resource
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