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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    European journal of clinical pharmacology 54 (1998), S. 691-696 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Key words Sleep apne ; Hypertension ; Mibefradil
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Abstract Objective: Hypertension is often seen in obstructive sleep apnea (OSA) and is characterized by increased sympathetic activity, depressed baroreflex and accentuated vascular responsiveness. The objective of this study was to investigate the effects of the new T-selective calcium channel blocker mibefradil on invasively measured blood pressure (BP) and heart rate in hypertensive patients with OSA. Methods: The present study was a double-blind, randomized and placebo-controlled before and after trial in two parallel groups. Fifty-three men aged 23–69 years with systemic hypertension and OSA were recruited from the Outpatient Department of the Marburg University Sleep Laboratory and hospitalized for 10 days. Mibefradil (50 mg) or placebo were given orally in the morning for 8 days. The main outcome measure was the mean arterial (radial) BP monitored continuously during nocturnal sleep and during standardized daytime physical and psychological performance testing. Results: Mibefradil lowered mean arterial BP and heart rate with (SD) during the entire measurement period compared with placebo: −7.25 (9.59) vs −2.11 (8.43) mmHg (P = 0.039) and −4.83 (5.94) vs −1.34 (4.13) bpm (P = 0.022), respectively. Both effects were observed during nocturnal sleep and performance testing, including graded exercise. Adverse events did not differ compared with placebo. Conclusion: Mibefradil is an effective but well-tolerated antihypertensive that also lowers heart rate over 24 h in OSA, in conditions known to increase BP.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Sprunggelenksdistorsion ; Beinvenenthrombose ; Lungenembolie ; Vorhofthrombus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Bei dem 35 jährigen Patienten kam es 10 Tage nach eingeschränkter Immobilisierung wegen einer rechtsseitigen Sprunggelenksdistorsion zum Auftreten einer im Verlauf zunehmenden Luftnot unter Belastung. Am 14. Tag erfolgte die Einweisung in die Klinik wegen einer progredienten respiratorischen Insuffizienz unter der Verdachtsdiagnose einer Lungenembolie. Im Perfusionsszintigramm der Lunge konnte eine beidseitige Lungenembolie mit multiplen Perfusionsdefekten, bei der farbkodierten Duplexsonographie der Beinvenen eine rechtsseitige Thrombose von Unterschenkelvenen, v. poplitea und v. femoralis superficialis festgestellt werden. Bei der transthorakalen Echokardiographie waren Zeichen des subakuten cor pulmonale sowie als Zufallsbefund eine frei flottierende Formation im rechten Herzvorhof, morphologisch einem Thrombus entsprechend, zu objektivieren. Im Computertomogramm des Thorax fanden sich ein auf der Gabel der Pulmonalarterie reitender Thrombus und eine subtotale Verlegung beider Hauptstämme. Aufgrund der vitalen Gefährdung des Patienten wurde auf die initial vorgesehene Thrombolysetherapie verzichtet und eine Thrombektomie unter extrakorporaler Zirkulation durchgeführt. Aus dem rechten Vorhof konnten ein 8,5 cm langer und 1 cm dicker Thrombus entfernt werden, aus der Pulmonalarterie mehrere bis 12 cm lange Thromben unterschiedlichen Alters. Eine echokardiographische Diagnostik sollte bei allen Patienten mit Beinvenenthrombose und/oder Lungenembolie vor Thrombolysetherapie durchgeführt werden, um eine – die therapeutische Entscheidung beeinflussende – intrakardiale Thrombusformation nicht zu übersehen. Es stellt sich zudem die Frage nach der Notwendigkeit einer generellen Thromboseprophylaxe bei ambulanten Patienten mit Immobilisation nach Trauma.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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