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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Insulin-dependent diabetes ; Insulin-induced hypoglycemia ; Autonomic diabetic neuropathy ; Glucagon ; Growth hormone ; Cortisol ; Insulinabhängiger Diabetes mellitus ; insulininduzierte Hypoglykämie ; autonome diabetische Neuropathie ; Glukagon- ; STH- ; Cortisolsekretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Insulininduzierte Hypoglykämien bei Diabetes mellitus sind Ausdruck unzureichender Gegenregulation, an der verschiedene kontrainsulinäre Hormone beteiligt sind. Ziel der vorgelegten Studie war es zu untersuchen, ob zwischen insulinabhängigen Diabetikern und Stoffwechselgesunden Unterschiede im Sekretionsverhalten von Glukagon, Cortisol und STH während einer insulininduzierten Hypoglykämie bestehen, und welche Bedeutung insbesondere Glukagon bei der Regulation insulininduzierter Hypoglykämien zukommt. Insulininduzierte Hypoglykämien werden nur bei Stoffwechselgesunden und nicht aber bei insulinabhängigen Diabetikern durch endogenes Glukagon gegenregulatorisch beeinflußt. Während einer insulininduzierten Hypoglykämie bei insulinabhängigen Diabetikern ist die fehlende Glukagonsekretion während einer insulininduzierten Hypoglykämie nicht an das Vorliegen einer autonomen diabetischen Neuropathie gebunden, sondern scheint davon unabhängig zu sein. Bei insulinabhängigen Diabetikern wird ein gegenregulatorischer Glukoseanstieg erst nach Zufuhr relativ hoher Dosen exogenen Glukagons erreicht. Die STH-Sekretion verhält sich während einer insulininduzierten Hypoglykämie bei Stoffwechselgesunden und insulinabhängigen Diabetikern ähnlich und hat offenbar für eine schnelle Hypoglykämiegegenregulation, wenn überhaupt, nur eine untergeordnete Bedeutung. Sie könnte vielmehr Ausdruck einer dienzephal ausgelösten Streßsituation sein. Die Cortisolsekretion verhält sich wie die STH-Sekretion in beiden Kollektiven gleich. Der glukoneogenetische Effekt von Cortisol reicht nicht aus, um eine schnelle Hypoglykämiekompensation zu erzielen. Dies schließt langfristige Effekte nicht aus.
    Notes: Summary Insulin-induced hypoglycemias are a sign of non-sufficient counterregulation, in which different contra-insulinary hormones participate. The aim of the study was to investigate, whether there exists a difference between IDD and non-diabetics regarding secretion of glucagon, cortisol, and growth hormone during an insulin-induced hypoglycemia and further on pointing out, expecially, the importance of glucagon. Insulin-induced hypoglycemias are counterregulated in non-diabetics, not in IDD. The missing glucagon secretion during insulin-induced hypoglycemia in IDD seems to be independent from an autonomic neuropathy. Only after high doses of exogenous glucagon can one see a counterregulating increase of glucose. The STH secretion is similar in non-diabetics and IDD during an insulin-induced hypoglycemia and has evidently only a secondary effect in hypoglycemic counterregulation. The STH secretion may be the expression of a diencephal-triggered stress situation. The cortisol secretion is the same in both groups. The gluconeogenetic effect of cortisol is not sufficient to accomplish a fast compensation of hypoglycemia. This does not exclude long-term effects. When inhibiting the secretion of insulin and different contra-insulinary hormones with somatostatin, one is able to demonstrate that glucagon alone is a sufficiently counterregulatory hormone in insulin-induced hypoglycemias.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Old age ; T4-, T3-, reverse T3-concentrations ; T4/T3-turnover kinetics ; TSH- and TRH-stimulation tests ; Alter ; T4-, T3-, Reverse-T3-Konzentrationen ; T4/T3-kinetische Untersuchungen ; TSH- und TRH-Stimulationsteste
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Anhand der Messung von T4, T3 und Reverse-T3 im Serum von 365 Probanden, älter als 65 Jahre, wurde der Frage nachgegangen, ob die im Alter häufig anzutreffende Erniedrigung des Serum-T3 dem fortgeschrittenen Lebensalter oder den begleitenden Erkrankungen zuzuschreiben ist. Die bei sorgfältig ausgewählten gesunden Alten erhobenen Ergebnisse zeigen, daß 1) das freie und Gesamt-T3 mit dem Alter abfallen, aber noch im Normbereich des jüngeren Vergleichskollektivs bleiben, daß 2) die T3-Konzentrationen bei gesunden alten Männern früher und stärker erniedrigt sind, so daß für Personen jenseits des 75. Lebensjahres die obere Grenze des Normalbereiches um 10% für Frauen und um 20% niedriger für Männer anzusetzen ist, und daß 3) ein low T3-Syndrom, gekennzeichnet durch erniedrigtes T3 und erhöhtes Reverse-T3, bei gesunden älteren Probanden nicht auftritt. Kinetische Untersuchungen zeigten, daß die tägliche T4-Produktionsrate im Alter um 20 µg, die von T3 um 10 µg abnahmen, daß aber eine erhöhte metabolische Clearance von T3 nicht für die Erniedrigung der T3-Serumkonzentration verantwortlich zu machen ist. Kombinierte Stimulationsteste mit TSH und TRH ergaben eine normale funktionelle Reserve der Schilddrüse, T3 zu produzieren. Als erster Schritt in der Sequenz von funktionellen Änderungen, die zu einem Absinken der T3-Konzentrationen im Alter führen, muß eine verminderte TSH-Produktion angenommen werden, die eine Anpassung der verfügbaren Mengen an Schilddrüsenhormonen an eine im Alter verminderte Masse an metabolisch aktivem Gewebe darstellen könnte.
    Notes: Summary T4-, T3- and reverse-T3 concentrations were measured in the sera of 365 subjects beyond the age of 65 in order to evaluate if the decrease of serum T3 frequently observed in old age can be attributed to old age per se or to concomitant non-thyroidal disease. The results obtained from a carefully selected healthy group of elderly people show that 1) total and free T3 levels are lower in senescence but well within the range for euthyroidism in younger healthy controls; 2) the decrease of serum T3 is more pronounced and occurs earlier in healthy old males than in females, so that for subjects over the age of 75, the upper limit for euthyroidism has to be adjusted by 10% in women and by 20% in men; and 3) there is no low T3 syndrome characterized by decreased serum T3 and increased serum reverse T3, solely due to old age. Turnover kinetics have shown the daily production of T4 and T3 in old age to decrease by 20 µg and 10 µg, respectively, and an increased T3 metabolic clearance not to account for the reduction of serum T3 concentrations. Combined stimulation tests with TSH and TRH showed that the functional reserve of the thyroid gland to produce T3 is maintained in old age. The first step in the sequence of events may be seen in an impairment of TSH secretion leading to an adaptation of the amount of thyroid hormones to a reduced mass of metabolically active body tissue in old age.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 37 (1959), S. 717-718 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naunyn-Schmiedeberg's archives of pharmacology 229 (1956), S. 34-40 
    ISSN: 1432-1912
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung 1. Durch subcutane Verabfolgung eines Komplexes von Fermenten des Fettstoffwechsels (Vaselastina) wird die unter Cholinmangel bei Ratten eintretende Leberverfettung bezüglich der Neutralfette fast vollständig verhindert, während der Gehalt der Leber an Phosphatiden und Cholesterinestern unbeeinflußt bleibt; gleichzeitig wird der bei Leberverfettung herabgesetzte Sauerstoffverbrauch der Leber normalisiert. Die Veränderungen der Aktivität der Cholinoxydase, der alkalischen Serumphosphatase und -Cholinesterase werden nicht beeinflußt. 2. Normale Ratten zeigen nach Behandlung mit Vaselastina keine Abweichungen der Leberlipide und der untersuchten Fermentaktivitäten von der Norm.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1154-1156 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In adult male Wistar-rats treatment with potassium perchlorate (1% in drinking fluid) for 24 months led to thyroid tumors to be classified as papillary and/or follicular adenomas without metastasis.
    Notes: Zusammenfassend ergibt sich aus dem Vergleich unserer Befunde mit den Daten der Literatur über andere Formen experimenteller Schilddrüsengeschwülste, daß für die Entstehung bzw. für das histologische Bild von Anpassungstumoren der Schilddrüse ausschließlich die protrahiert verlaufende morphokinetische Wirkung gesteigert sezernierten thyreotropen Hormons wichtig ist, nicht aber das spezifische Agens oder der Mechanismus, mit dem die Grundsituation einer langfristig erhöhten TSH-Ausschüttung herbeigeführt wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 50 (1972), S. 1049-1055 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Metyrapone test ; total corticoids/blood ; 11-deoxycorticoids/blood ; 11-oxycorticoids/blood ; competitive protein binding ; interpretation ; side effects ; normal subjects ; obesity ; liver disease ; hypothyroidism ; thyrcotoxicosis ; acromegaly ; hypopituitarism ; adrenal insufficiency ; Metopirontest ; Gesamtcorticoide/Blut ; 11-Deoxycorticoide/Blut ; 11-Oxycorticoide/Blut ; kompetitive Proteinbindungsmethode ; Interpretation ; Nebeneffekte ; Normalpersonen ; Adipositas ; Hypo- und Hyperthyreose ; Akromegalie ; adrenale und hypophysäre Insuffizienz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einem Metopironkurztest werden 4 g Metopiron (M) innerhalb von 2 1/2 Std oral appliziert. 11-Deoxy-, 11-Oxy- und Gesamtcorticoide in den Plasmaproben (vor Testbeginn sowie 2, 4 und 8 Std nach initialer Metopirongabe) werden mit Tetrachlorkohlenstoff bzw. Dichlormethan extrahiert und mit Hilfe einer kompetitiven Proteinbindungsmethode bestimmt. Zwischen der 11-Oxycorticoidausgangskonzentration (8.00 Uhr;t=0; vor M-Einnahme) und der 11-Deoxycorticoid-maximalkonzentration (16.00 Uhr;t=8 Std) besteht eine signifikante Korrelation (r=0,84), so daß sich mit der Regressionsgeraden ein M-Test eindeutig beurteilen läßt. Als normales Testergebnis werden Werte innerhalb des 1s-Streubereiches betrachtet, während Werte, die unterhalb des 1s- und innerhalb des 2s-Streubereiches liegen, als grenzwertig und solche, die sich unterhalb des 2s-Streubereiches befinden, als pathologisch angesehen werden. Mit Hilfe dieses Auswertungsverfahrens wurden die M-Tests von Patienten nach langjähriger Corticoidtherapie und von solchen mit Myokardinfarkt, Adipositas, Lebercirrhose, Hypothyreose, Hyperthyreose, Akromegalie sowie adrenaler und hypophysärer Insuffizienz beurteilt.
    Notes: Summary In a shortened Metyrapone-test 4 g of Metyrapone (M) are orally administered during 2 1/2 hrs. The concentrations of 11-deoxy-, 11-oxy- and total corticosteroids in plasma samples, taken before and 2, 4 and 8 hrs after starting the application of M, are estimated by means of a competitive protein binding radioassay. Evaluating 25 M-tests of endocrinologically healthy subjects a significant correlation was found (r=0,84) between the initial concentrations of 11-oxycorticosteroids (800 a.m.;t=0) and the maximal concentrations of 11-deoxycorticosteroids (400 p.m.;t=8 hrs). In interpreting the M-tests we consider normal all results near the regression line, as borderline those below the 1s-region and as pathological all those which are below the 2s-level of the regression line. Thus “normal”, “still normal” and “pathological” tests can be well defined. The results of M-tests evaluated from plasma samples of patients suffering from various diseases such as myocardial infarction, obesity, liver cirrhosis, hypothyroidism, thyreotoxicosis, acromegaly, hypopituitarism and adrenal insufficiency are presented and interpreted by this method.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: HGH ; LH ; FSH ; cortisol ; combined insulin-induced hypoglycaemia/LH-RH test ; STH ; LH ; FSH ; Cortisol ; kombinierter Insulinhypoglykämie/LH-RH-Test
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über die kombinierte Durchführung des Insulinhypoglykämie/LH-RH-Tests mit Bestimmung des STH, LH, FSH und Cortisol im Plasma von männlichen Normalpersonen berichtet. Die simultane Anwendung beider Stimulationstests bietet die Möglichkeit, gleichzeitig die somatotrope, gonadotrope und indirekt die adrenocorticotrope Partialfunktion des HVL zu beurteilen.
    Notes: Summary The combined application of the insulinhypoglycaemia and LH-RH test, including determinations of HGH, LH, FSH and cortisol in plasma of normal males is described. The combination of both stimulation tests allows to investigate simultaneously the somatotrophic, gonadotrophic and, indirectly, the adrenocorticotrophic partial functions of the anterior pituitary gland.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 65 (1987), S. 627-633 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Silent adrenal tumors ; Adrenogenital syndrome ; Computer tomography ; Hyperplasia ; Plasma hormone concentrations ; Late onset form ; Simple virilizing form
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Adrenal tumors accidently detected by CT scan are increasingly seen in patients without clinical signs of adrenal diseases. We studied whether enhanced adrenal stimulation is of importance in the development of adrenal tumors. For this purpose 22 patients with adrenogenital syndrome (AGS) were studied by CT scan. One of these patients suffered from C-11β-hydroxylase-, one from C-3β-hydroxy steroid dehydrogenase-, and 20 from C-21-hydroxylase deficiency. The average adrenal size of these patients was 506±79 mm2 as compared to 132±8 mm2 in the controls (P〈0.001). Only two patients with the late onset form revealed adrenal glands of normal size. There was a significant correlation between adrenal size and patients' age (P〈0.01). Females with the simple virilizing form revealed adrenal glands larger than those of the late onset form (640±169 vs 308±56 mm2). Eighteen patients with AGS exhibited one (n=11) or several (n=7) adrenal tumors, the size of which was 5–9 mm in diameter in 9, 10–20 mm in 7, and more than 50 mm in 2 patients. There was a significant correlation between adrenal hyperplasia and tumor diameter (P〈0.001). No correlation was found between tumor size and plasma concentrations of testosterone or 17-hydroxyprogesterone, patients' age at the time of diagnosis, or clinical signs of androgenization. Again, tumors were larger in females suffering from the simple virilizing form of AGS than in those with the late onset form (14.8±5.5 vs 7.7±0.8 mm). Our investigations show that adrenal tumors are found almost regularly (82%) in patients suffering from AGS. Incidence and size of these tumors appear to correlate to the degree as well as the duration of adrenal stimulation. As these tumors are benign, it is suggested that in case of accidental detection of silent adrenal tumors, an adrenogenital syndrome should be excluded by endocrinological tests.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 65 (1987), S. 737-737 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Sarcoidosis ; Hypercalcemia ; Parathyroid Hormone
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 1285-1286 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Application of a modified Sterling-Brenner [14]-procedure using125I-labelled thyroxine as tracer substance, resulted in a normal mean value of 0.026±0.005% resp. 2.22±0.69 mµg-% free thyroxine in human serum. In hyperthyroidism free thyroxine (%) in serum is increased, in pregnancy decreased.
    Notes: Zusammenfassung Mit einer als klinischer Routinemethode brauchbaren Modifikation des vonSterling u.Brenner [14] angegebenen Verfahrens unter Verwendung von125J-markiertem Thyroxin wurden normale Mittelwerte von 0,026±0,005% bzw. 2,22±0,69 mµg-% für das freie Thyroxin im Serum ermittelt. Bei Hyperthyreose ist das freie Thyroxin (%) stark erhöht, bei Gravidität gesenkt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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