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  • 1
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    Springer
    Acta neurochirurgica 7 (1959), S. 274-291 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Serial E. E. G's have been performed in 74 patients who had undergone operation for the removal of an intracranial meningeoma; the period of observation varied from 3 months to 10 years. Twelve of these patients developed a recurrent tumour. Usually for 2–4 weeks following removal of the tumour there was a low voltage state commonly ending in focal return of alpha activation or, less frequently, in a fully normal record. The cases with alpha activation usually showed pronounced abnormalities (clinical or subclinical epilepsy). When there had been operative or post-operative complications the postoperative evolution of the E. E. G. usually occurred more slowly. The pre-operative E. E. G., the site of the tumour, the actual operative manoeuvre (e. g. associated lobectomy, or division of sagittal sinus) all influenced the post-operative E. E. G. findings. Recurrences were associated with changes in the record which showed no fundamental difference from those which signalled the development of the initial tumour. Occasionally, as in some primary tumours, there were no E. E. G. changes to indicate the growth of the recurrence. After excision of the recurrence the E. E. G. followed the usual patterns in its return to normal. As an additional hazard in the recognition of tumour recurrences by means of the E. E. G. there are times when the E. E. G. record deteriorates without apparent cause and subsequently spontaneously reverts to normal. The study of post-operative E. E. G's requires knowledge of the operation findings and the post-operative course. By means of routine serial post-operative E. E. G's there is a very good chance of the early recognition of a recurrence.
    Abstract: Résumé 74 malades opérés de méningiomes ont été suivis par l'E. E. G. pendant une période post-opératoire allant de 3 mois à 10 ans. 12 de ces malades ont présenté une récidive de leur tumeur. La régression des signes E. E. G. préopératoires survint après l'extirpation de la tumeur le plus souvent après un stade de bas voltage de 2 à 4 semaines et se termina le plus souvent par une activationa focale, plus rarement par une normalisation complète. Les cas qui se terminaient par une activitéα présentaient d'une manière nette des signes. Dans les cas de complications per et post-operatoires on assistait à une régression retardée des signes E. E. G. en foyer. L'évolution vers la régression des signes E. E. G. dépendait entre'autres choses du degré de compensation de l'E. E. G. avant l'opération, du siège de la tumeur, de la technique chirurgicale (la résection d'un pôle cérébral, la ligature de sinus) ... Les récidives donnèrent de nouveau des signes en foyer sans différences importantes avec l'aspect des foyers E. E. G. lors de l'installation des tumeurs primitives. De même que, lors du développement primitif des tumeurs, des modifications E. E. G. peuvent occasionnellement manquer, de même elles sont parfois absentes lors des récidives. Après l'exérèse de la récidive, l'E. E. G. peut de nouveau se normaliser suivant les processus habituels. On n'a pas observé dans ces cas de modalités évolutives particulières. Le diagnostic E. E. G. d'une récidive est rendu difficile du fait que parfois peuvent se produire, sans cause évidente, des altérations en foyer qui regressent de nouveau spontanément quelques temps plus tard. L'interprétation de l'E. E. G. post-opératoire exige une connaissance exacte des constatations peropératoires et des suites post-opératoires. Le contrôle régulier de malades opérés est une mesure importante pour le diagnostic précise des récidives.
    Notes: Zusammenfassung Es wurden 74 meningeomoperierte Patienten während postoperativer Beobachtungszeiten von 3 Monaten bis zu 10 Jahren im EEG kontrolliert. 12 dieser Patienten bekamen ein Tumorrezidiv. Die Rückbildung der präoperativen EEG-Erscheinungen erfolgte nach der Tumorexstirpation vorwiegend über ein zwei- bis vierwöchiges Stadium einer Niedervoltage und endete überwiegend in einer fokalen Alphaaktivierung, seltener in einer völligen Normalisierung. Die in Alphaaktivierung ausgehenden Fälle zeigten deutlich vermehrt Anfallsmerkmale (Iktus oder Krampfströme). Fälle mit intra- und postoperativen Komplikationen neigten zu einer verzögerten Rückbildung der elektroencephalographischen Herdzeichen. Die Rückentwicklung des EEG-Befundes war unter anderem abhängig vom Kompensationsgrad des EEG vor der Operation, vom Tumorsitz, von chirurgischen Maßnahmen, wie Hirnpolresektionen, Sinusunterbindungen usw. Rezidive führten zu erneuten Herdbefunden, die keinen prinzipiellen Unterschied zu der Ausbildung von EEG-Foci beim Auftreten von ersten Geschwülsten zeigten. Wie auch bei primärem Tumorwachstum EEG-Veränderungen gelegentlich ausbleiben können, so werden sie auch bei Rezidiven zuweilen vermißt. Nach der Entfernung des Rezidivs kann das EEG sich wieder nach den üblichen Regeln normalisieren. Besondere Verhaltensweisen konnten nicht beobachtet werden. Für die Rezidiverkennung im EEG ist erschwerend, daß gelegentlich ohne sichtbaren Anlaß Herdverschlechterungen auftreten können, die sich einige Zeit später wieder spontan zurückbilden. Die Beurteilung postoperativer EEGs verlangt eine genaue Kenntnis des Operationsbefundes und des postoperativen Verlaufes. Regelmäßige Kontrollen operierter Patienten sind eine wichtige Voraussetzung zur frühzeitigen Erkennung eines Rezidivs.
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  • 2
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    Springer
    Acta neurochirurgica 5 (1957), S. 512-528 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A. In 250 histologically examined tumors of the cerebral hemispheres angio- and encephalographic findings were compared with EEG changes. From the dislocations found with the first two methods and the degree of EEG changes it is possible to draw certain conclusions as to the type of intracerebral neoplasma. B. 4 different combinatory possibilities of findings were established leading to the following consequences: 1. Gross dislocations in the angio- and encephalographic radiographs with minor EEG findings point towards a benign tumor in 93% of the cases. 2. Minor dislocations in the radiographs with minor EEG anomalies indicate a benign tumor in 89% of the cases. 3. Minor dislocations in angiography and encephalography with major EEG changes are combined with malignant tumors in 87% of the cases. 4. Gross dislocations with major EEG pathology allow prognostic conclusions in a very restricted way, only. 72% of the cases examined showing malignant tumors, 28% benignant neoplasmas. Yet, with a view to sanation even the benignant type of tumor in this group appears much less favorable than those cases with minor EEG findings.
    Abstract: Résumé A. Dans une série de 250 tumeurs des deux hémisphères vérifiées on a comparé les déformations ventriculographiques et angiographiques (= v. et a.) avec les altérations électroencéphalographiques. Grâce aux résultats différents l'on peut poser un certain diagnostic du genre des tumeurs. B. 4 combinaisons typiques des altérations ont été discernées. Elles permettent de tirer les conséquences suivantes: 1. Déformations v. et a. importantes coexistant avec altérations EEG minimes décelaient 93% des cas de tumeurs bénignes. 2. Déformations v. et a. minimes et altérations EEG légères: cette combinaison désignait 89% des cas des néoformations bénignes. 3. Déformations légères en combinaison avec altérations EEG très marquées se trouvaient en 87% des cas des tumeurs malignes. 4. La coincidence de déformations v. et a. importantes et d'altérations EEG accentuées ne permette qu'un pronostic très restreint: 72% de ces cas se présentaient comme tumeurs malignes, 28% des cas comme tumeurs bénignes. Les dernières se montraient beaucoup moins favorables vis à vis du pronistic de guérison que les cas démontrant d'altérations bio-électriques discrètes.
    Notes: Zusammenfassung A. Es wurden bei 250 histopathologisch verifizierten Hemisphärentumoren die Befunde der Kontrastmitteldarstellung zu den EEG-Veränderangen in Beziehung gesetzt. Es ist möglich, an Hand der Verdrängungserscheinungen im Kontrastmittelbild und der Schwere der EEG-Veränderungen gewisse Rückschlüsse auf den Artcharakter intracerebraler Neubildungen zu ziehen. B. Vier verschiedene Kombinationsmöglichkeiten der Befunde wurden unterschieden, die nachstehende Folgerungen zulassen: 1. Starke Verdrängung im Kontrastmittelbild und geringfügiger EEG-Befund weisen in 93% der Fälle auf eine gutartige Geschwulst hin. 2. Geringe Verdrängung im Kontrastmittelbild und geringfügiger EEG-Befund sprechen in 89% der Fälle für eine gutartige Neubildung. 3. Geringe Verdrängung im Kontrastmittelbild und schwere EEG-Veränderungen sind in 87% der Fälle mit einer bösen Geschwulst vergesellschaftet. 4. Starke Verdrängung im Kontrastmittelbild und schwere Allgemeinveränderungen im EEG lassen nur sehr bedingt prognostische Schlüsse zu. In 72% der untersuchten Fälle handelte es sich dabei um bösartige Geschwülste, in 28% der Fälle um gutartige Neubildungen. Hinsichtlich der Prognose auf Heilung sind auch gutartige Geschwülste dieser Gruppe wesentlich ungünstiger gestellt als solche, bei denen die EEG-Veränderungen gering sind.
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  • 3
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    Springer
    Acta neurochirurgica 9 (1961), S. 215-233 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This paper reports 13 cases of double intracranial tumours. 4 cases had both lesions in the same hemisphere, 2 cases had one in each hemisphere, one case had both in the basal ganglia, 2 cases had one in the corpus callosum and the other in one hemisphere. In one case a pituitary tumour and a hemisphere tumour occurred together. In 3 cases there was both an infra- and a supratentorial tumour. The recognition of both foci in the EEG is only rarely possible. If it is possible the most important provisions are that the lesions shall not have produced severe general disturbances, and that both lesions do not lie too close together. The most certain sign of two simultaneously occurring tumours is the appearance of separate δ-rhythms over both foci (dissociated δ-rhythms). The occurrence of a second tumour may be identified electroencephalographically if the EEG changes are not compatible with the clinical features. With the combination of a hemispheral tumour with a tumour of the posterior fossa the demonstration of both processes by the EEG is almost impossible. The changes produced by the infratentorial tumour will usually be interpreted as part of the generalised effects of the hemispheral lesion. Occasionally the presence of a second tumour can be responsible for a failure of the EEG to return to normal after excision of the first tumour.
    Abstract: Résumé Cet article rapporte 13 cas de double tumeur intracrânienne. 4 cas avaient 2 lésions dans le même hémisphère, 2 cas avaient une dans chaque hémisphère, un cas avait 2 dans le ganglion basal, 2 cas avaient une dans le corps calleux et l'autre dans un hémisphère. Dans un cas une tumeur pituitaire et une tumeur hémisphérique étaient associées. Dans 3 cas il y avait une tumeur infra et supra tentorielle. La découverte de 2 foyers à l'E. E. G. est rarement possible. Pour que cela soit il faut que les lésions n'aient pas produit de graves dérèglements généraux et que les 2 lésions ne soient pas l'une contre l'autre. Le signe le plus évident de l'existence de 2 tumeurs simultanées est l'apparition de 2 foyers de rythme de delta séparés. L'existence d'une seconde tumeur peut être identifiée par E. E. G. si ces modifications ne sont pas conformes à l'aspect clinique. Lors de l'association d'une tumeur hémisphérique et d'une tumeur de la fosse postérieure la démonstration de l'existence des 2 est presque impossible par l'E. E. G. Les modifications produites par la tumeur infratentorielle sont d'habitude interprétées comme l'effet généralisé d'une lésion hémisphérique. Parfois la présence d'une seconde tumeur est responsable de l'absence de retour à la normale de l'E. E. G. après l'extirpation de la première tumeur.
    Notes: Zusammenfassung Der Arbeit liegen 13 Fälle koinzidenter intracranieller Geschwülste zugrunde. 4 Fälle hatten beide Prozesse in einer Hemisphäre, 2 je einen in jeder Hemisphäre, einer beide in den Stammganglien, 2 je einen im Corpus callosum und den anderen in einer der Hemisphären. Einmal fielen ein Hypophysenadenom und ein Hemisphärentumor zusammen. 3 Fälle zeigten die Verteilung infra- und supratentoriell. Die Erkennung beider Herde im EEG ist nur selten möglich. Wichtigste Voraussetzung ist einerseits, daß noch keine zu starken Allgemeinveränderungen vorhanden sind, anderseits, daß beide Prozesse nicht zu nahe beieinander liegen. Als sicherstes Zeichen zweier gleichzeitig vorhandener Tumoren sind getrennte δ-Rhythmen über beiden Herden anzusehen (dissoziierte δ-Rhythmen). Das Vorliegen eines 2. Tumors läßt sich zuweilen elektroencephalographisch nachweisen, wenn sich die EEG-Veränderungen durch den klinisch erkannten Prozeß nicht erklären lassen. Bei der Kombination eines Großhirntumors mit einer Geschwulst der hinteren Schädelgrube ist die Feststellung beider Prozesse im EEG so gut wie unmöglich. Die durch den infratentoriellen Tumor hervorgerufenen Abweichungen werden meist als durch den Großhirnprozeß bedingte Allgemeinveränderungen gedeutet. Für die mangelnde Rückentwicklung des EEG zur Norm nach Tumorentfernung kann zuweilen auch eine 2. Geschwulst verantwortlich sein.
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  • 4
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    Springer
    Archives of toxicology 20 (1964), S. 197-209 
    ISSN: 1432-0738
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Es werden 2 Fälle von INH-Intoxikationen geschildert. Einmal handelt es sich um ein psychotisches Bild, das bei einem Patienten mit einer kavernösen Lungentuberkulose und einer Lebercirrhose bei einer Dosierung von 5 mg/kg Körpergewicht/die auftrat. Anfälle stellten sich jedoch trotz einer alten traumatischen Epilepsie vom Jacksontyp mit sehr seltenen Iktus nicht ein. Im EEG zeigten sich zum Zeitpunkt der Psychose 1–2/secδ-Wellen, die mehr an Formen beim Leberkoma erinnern. Anfallsmerkmale traten dagegen nicht auf. Im zweiten Fall handelt es sich um ein 15jähriges Mädchen, das mit 10 g INH einen Suicidversuch unternahm und in einen Status epilepticus kam. Zeichen einer erhöhten cerebralen Anfallsbereitschaft fanden sich im EEG noch 26 Tage nach der Intoxikation. Die unterschiedlichen EEG-Bilder wurden mit zweierlei Wirkungsweisen des INH, einmal über den Leberstoffwechsel, das andere Mal direkt auf das Zentralnervensystem, in Zusammenhang gebracht.
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  • 5
    ISSN: 1432-0738
    Keywords: Carbromal Poisoning ; Elimination ; Forced Diuresis ; Peritoneal Dialysis ; Carbromal-Vergiftung ; Elimination ; forcierte Diurese ; Peritonealdialyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine schwere Carbromalvergiftung mit letalem Ausgang wurde in ihrem kimischen Verlauf beschrieben. Aufgrund fortlaufend durchgeführter chemisch-toxikologischer Untersuchungen konnten die Carbromalkonzentration im Serum und die eliminierten Carbromalmengen angegeben werden. Die Effektivität der einzelnen Eliminationsverfahren, insbesondere der forcierten Diurese und Peritonealdialyse, lie\ sich anhand der Aufzeichnungen näher untersuchen. Die Todesursache wurde von pathologisch-anatomischer und von chemischtoxikologischer Sicht besprochen.
    Notes: Summary The course of a lethal carbromal (bromdiethylacetylurea) poisoning is described. Continuous quantitation of carbromal levels in the serum and the amount excreted was performed. The effectiveness of several methods of elimination of the poison, in particular forced diuresis and peritoneal dialysis, could be compared. The cause of death is discussed from a pathological-anatomical and chemical-toxicological point of view.
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Archives of toxicology 27 (1971), S. 193-203 
    ISSN: 1432-0738
    Keywords: Carbamazepin Poisoning ; Elimination ; Forced Diuresis ; Peritoneal Dialysis ; EEG in Carbamazepin Poisoning ; Carbamazepin-Vergiftung ; Elimination ; forcierte Diurese ; Peritonealdialyse ; EEG bei Carbamazepin-Vergiftung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine schwere Carbamazepin-Vergiftung wurde in ihrem klinischen Verlauf beschrieben. Aufgrund fortlaufend durchgeführter chemischtoxikologischer Bestimmungen von Carbamazepin in Blut, Harn, Peritonealdialysat und Magenspülflüssigkeit konnte die Effektivität der einzelnen Eliminationsverfahren näher untersucht werden.
    Notes: Abstract The course of a severe Carbamazepin poisoning is described. By performing continuous quantitation of Carbamazepin in the blood urine, peritoneal dialysate and gastric washings, the effectiveness of the various modes of elimination of the poison could be compared.
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  • 7
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    Springer
    Journal of neurology 174 (1955), S. 42-50 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Die Krankheitsverläufe von 162 Hirntumorkranken wurden verfolgt und eine Gruppierung der Krankheitsfälle nach den Schweregraden der EEG-Veränderungen vorgenommen. Es zeigte sich, daß die Überlebensaussicht mit zunehmender Schädigung des Hirnstrombildes geringer wird. Selbst leichtere diffuse Veränderungen im EEG verschlechtern die Prognose mehr, als ein schwerer Herdschaden. Für die Glioblastome, Astrocytome und Meningeome wurden die Katamnesen gesondert den Hirnstrombildern gegenübergestellt. Bei den Glioblastomen findet sich eine gewisse Parallele zwischen Hirnstrombild und Überlebensdauer. Bei den Meningeomen war die Parallelität sehr überzeugend. Die Schwere der Allgemeinveränderungen im Hirnstrombild gibt einen Hinweis auf den Zustand der cerebralen Kompensation. Bei Zeichen erheblicher Dekompensation im EEG sollte vor einem operativen Eingriff durch dehydrierende Maßnahmen bzw. Blutdrucksenkung eine Besserung der cerebralen Anpassungsfähigkeit unter elektrencephalographischer Kontrolle versucht werden.
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  • 8
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    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 39-49 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Severe carbromal poisoning ; clinical course ; DIC-heparinization ; haemodialysis ; Schwere Carbromal-Intoxikation ; Klink ; DIC-Heparinisierung ; Hämodialyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 27 Fällen schwerer Carbromal-Intoxikation werden die klinischen Befunde, die wichtigsten Komplikationen und Verlaufsvarianten analysiert. Daraus ergeben sich differentialtherapeutische Richtlinien: Allgemeine Intensivtherapie, Detoxikation unter besonderer Berücksichtigung der Hämodialyse, Heparinisierung im Falle einer DIC.
    Notes: Summary This report deals with 27 cases of severe carbromal poisoning. The analysis of the clinical course, its prevalent varieties and complications forms the basis of detailed therapeutic guide-lines: general supportive care, measures of detoxication including haemodialysis, and heparinization in case of DIC.
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  • 9
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Using 101 cases with cerebral concussions or contusions, whose first EEG had been taken within the first four weeks after the accident, the problem was examined, how frequently the trauma gives rise to a transitory voltage depression. A certain depression could be seen in most cases. The EEG of ten persons could not be distinguished from the „low voltage type“, which had been characterized in an earlier paper as a fairly distinct and in many cases dominantly inherited EEG variant. A short time after the trauma, transitory low voltage patterns seem to be especially frequent. They may be, but must not be combined with other — general or focal — abnormalities. The importance of genetic examinations (twin and family data) for the differential diagnosis of these cases is stressed. In this connection, some examples for the use of twin data in EEG diagnosis are given.
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  • 10
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of neurology 185 (1963), S. 502-512 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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