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  • 1
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Akute demyelinisierende Enzephalomyelitis ; Multiple Sklerose ; Zerebrale Kernspintomographie ; Neuropathologie ; Key words Acute demyelinating encephalomyelitis ; Multiple sclerosis ; Cerebral MRI ; Neuropathology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Multiple sclerosis is a rare disease in childhood. A 10 1/2 year old girl developed a rapidly ongoing paresis of the right leg accompanied by paresthesia, sphincter incompetence and retrobulbar neuritis. Results: Laboratory tests including examination of the cerebrospinal fluid were normal. Magnetic resonance imaging (MRI) of the brain revealed multiple circular lesions with central hypodensities in both hemispheres. A biopsy of the brain was performed. The histological picture showed changes of acute demyelinating encephalomyelitis also visible in early and subacute stages of multiple sclerosis. Discussion: Unusual findings especially of the MRI made it more difficult in this case to find the correct diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Die Multiple Sklerose ist eine seltene Erkrankung im Kindesalter. Bei einem 10jährigen Mädchen entwickelte sich eine rasch fortschreitende Parese des rechten Beins, begleitet von vegetativen und sensiblen neurologischen Ausfällen sowie einer Retrobulbärneuritis. Befund: Die Laboruntersuchungen einschließlich der Liquordiagnostik ergaben unauffällige Befunde. Mit Hilfe der Kernspintomographie waren mehrere, max. 3×3 cm2 große, zentral hypodense Rundherde in beiden Großhirnhemisphären erkennbar. Aus einer Läsion wurde stereotaktisch Hirngewebe entnommen. Histologisch ließen sich Veränderungen nachweisen, die sowohl in einer Frühform als auch im subakuten Stadium einer multiplen Sklerose beobachtet werden. Die klinisch vermutete Diagnose einer akuten demyelinisierenden Enzephalomyelitis wurde damit auch neuropathologisch bestätigt. Diskussion: Die ungewöhnlichen Befunde insbesondere der Kernspintomographie erschwerten in diesem Fall die Diagnosefindung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 71 (2000), S. 1392-1394 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Metastases – Colorectal cancer – Adenocarcinoma – Skeletal muscle. ; Schlüsselwörter: Metastasierung – Coloncarcinom – Adenocarcinom –Skelettmuskulatur.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die Metastasierung colorectaler Tumoren erfolgt regelhaft lymphatisch entlang der abdominellen Lymphabflußwege oder hämatogen in Leber und Lunge. Neben der Kasuistik erfolgt die Diskussion der bisher beschriebenen 13 Fälle. Im folgenden soll der Fall einer 72 jährigen Patientin mit einem Coloncarcinom und atypischer intramuskulärer Metastasierung beschrieben werden. Es erfolgt zusätzlich eine Zusammenfassung der bisher beschriebenen muskulären Metastasierungen colorectaler Tumoren.
    Notes: Abstract. Metastases from colorectal carcinoma usually spread along abdominal lymph nodes or are hematogenous to the liver or lungs. So far, 13 cases of metastases to skeletal muscle have been described. In the following report, the case of a 72-year-old woman with a colonic carcinoma and metastases of this tumor in the thigh is described. Other reports about muscular metastases of colorectal tumors are discussed.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 15 (1994), S. 129-133 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter: Herztransplantation – Immunsuppression – Malignes Lymphom – Kolonkarzinom ; Key words: Heart transplantation – Immunosuppressive therapy – Malignant lymphoma – Colonic carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. Three years after heart transplantation and immunosuppressive therapy, a 66-year-old man suffered from dyspnea and showed symptoms mainly due to right heart failure. Malignant tumor cells were discovered within extensive pleural effusion. Computed tomography revealed two lesions of the liver suspicious of metastases, and recurrent blood in the stools was evident. The patient deteriorated rapidly and died 3 weeks after admission. Autopsy findings included an adenocarcinoma of the cecum (grade II) with metastases to the liver. High-grade immunoblastic non-Hodgkin's lymphoma of plasmoblastic differentiation was diagnosed, located within the mediastinal soft tissue and infiltrating the peri- and myocardium. Mesenteric lymph nodes were enlarged with histological verification of malignant lymphoma. The lymphatic tumor masses had caused considerable compression of the heart and vessels, leading to the signs of cardiac failure. The development of metastasizing colonic carcinoma and high-grade immunoblastic non-Hodgkin's lymphoma 3 years after heart transplantation and immunosuppressive therapy must be considered an unusual combination. Malignant lymphomas following heart transplantation have been described several times.
    Notes: Zusammenfassung. Bei einem 66jährigen Patienten traten 3 Jahre nach erfolgreicher Herztransplantation und medikamentöser Immunsuppression verstärkt Dyspnoe und Zeichen einer Rechtsherzinsuffizienz auf. In den ausgedehnten Pleuraergüssen fanden sich zytologisch maligne, einzeln liegende Zellen. Im CT wurden in der Leber 2 Rundherde entdeckt, der Test auf okkultes Blut im Stuhl war mehrfach positiv. Der Zustand des Patienten verschlechterte sich rasch, er verstarb 3 Wochen nach stationärer Aufnahme. Bei der Obduktion wurde ein mittelgradig differenziertes Adenokarzinom im Zoekum nachgewiesen mit Metastasierung in die Leber. Im Mediastinum und dem Herzen aufgelagert fand sich ein hochmalignes Non-Hodgkin-Lymphom vom immunoblastischen Typ mit plasmoblastischer Differenzierung, im Mesenterium bestanden zusätzlich Lymphknotenmanifestationen des Lymphoms. Die lymphatischen Tumormassen hatten zu einer ausgeprägten Ummauerung des Herzens mit der Symptomatik einer Herzinsuffizienz geführt. Die Entwicklung eines metastasierenden Kolonkarzinoms und eines hochmalignen Non-Hodgkin-Lymphoms 3 Jahre nach Herztransplantation und langdauernder immunsuppressiver Therapie ist eine ungewöhnliche Kombination. Maligne Lymphome nach Herztransplantation sind wiederholt mitgeteilt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 15 (1994), S. 354-357 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Lymphangioleiomyomatose ; Angiomyolipom ; Tuberöse Sklerose ; Key words Lymphangioleiomyomatosis ; Angiomyolipoma ; Tuberous sclerosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Pulmonary lymphangioleiomyomatosis was diagnosed in a 26-year-old woman with recurrent pneumothorax by histological evaluation of a lung biopsy obtained during video-thoracoscopy. A tumour of the right kidney had been removed 2 years previously; the histological picture was that of an angiomyolipoma. Immunohistochemical staining for anti-smooth mucle actin gave a strongly positive reaction in the tissue of the renal angiomyolipoma and in the pathologic lung tissue. Additional investigations showed an asymptomatic intracerebral tumour 5 cm in diameter in the left frontal lobe (brain scan). This multilocal renal, pulmonary and cerebral manifestation of benign mesenchymal proliferating tumours supports the classification of this case in the tuberous sclerosis complex.
    Notes: Zusammenfassung In Präparaten einer videothorakoskopisch gewonnenen Lungenbiopsie wurde bei einer 26 jährigen Frau eine Lymphangioleiomyomatose diagnostiziert. Die pulmonalen Veränderungen hatten zu rezidivierenden Pneumothoraces geführt. Zwei Jahre zuvor war ein rechtsseitiger Nierentumor entfernt und als Angiomyolipom diagnostiziert worden. Immunhistochemische Untersuchungen mit Aktinantikörpern zeigten stark-positive Reaktionen sowohl im muskulär differenzierten Gewebe des Angiomyolipoms als auch in den glattmuskulären Proliferaten der Lunge. Die gezielte Suche nach weiteren pathologischen Organveränderungen führte zum Nachweis einer bisher asymptomatischen intrazerebralen, bis 5 cm im Durchmesser großen Fehlbildung im linken Frontalhirn. Polytope Organmanifestationen und histomorphologische Befunde benigner mesenchymaler vorwiegend myoproliferativer Neubildungen in Niere, Lunge und wahrscheinlich auch im Gehirn führten letztendlich zur Diagnose einer tuberösen Sklerose.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 20 (1999), S. 130-134 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Synorialsarkom ; Lunge ; Differentialdiagnose ; Key words Synovial sarcoma ; Lung ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the biopsy material of a polypoid intrabronchial lesion of a 54-year-old male patient with radiologically established lung tumor, spindle-cell neoplasia was seen. No clear histogenetic classification of the submucous tumor process was possible. After resection of the right upper lobe of the lung, including the results of additional immunohistochemical analyses, the tumor was classified as biphasic synovial sarcoma. This was suggested mostly by immunohistochemical detection of the epithelial membrane antigene (EMA) and of vimentin. Extensive clinical examinations ruled out the possibility of a primary tumor with extrapulmonary localization. This case report shows the problems faced in correctly classifying the histogenesis or the direction of differentiation in extremely rare cases of primary pulmonary synovial sarcoma. Especially in small biopsy samples showing a submucous spindle-cell tumor of the lung, apart from frequent sarcoma metastases, the presence of primary synovial sarcoma of the lung has to be considered in the differential diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Bei einem 54jährigen Mann mit röntgenologisch auffallendem Lungentumor lag im Biopsiematerial aus einer polypösen intrabronchialen Läsion das Bild einer spindelzelligen Neoplasie vor. Eine klare histogenetische Einordnung des Tumorprozesses war an dem submukös sichtbaren Tumorgewebe nicht möglich. Nach Resektion des rechten Lungenoberlappens konnte unter Berücksichtigung der immunhistochemischen Zusatzuntersuchungen die Einordnung des Tumors als ein biphasisches Synovialsarkom erfolgen. Hierfür war der fokale immunhistochemische Nachweis des epithelialen Membranantigens (EMA) neben einem Vimentinnachweis wegweisend. Ein extrapulmonal gelegener Primärtumor konnte durch umfangreiche klinische Untersuchungen ausgeschlossen werden. Der vorliegende Fall verdeutlicht die Schwierigkeit zur korrekten Einordnung der Histogenese bzw. Differenzierungsrichtung beim Bild des seltenen primären pulmonalen Synovialsarkoms. Insbesondere in einer kleinen Biopsieprobe mit dem Bild eines überwiegend spindelzelligen, submukös entwickelten Tumors der Lunge ist neben der Differentialdiagnose häufigerer Metastasen von Sarkomen auch ein primäres Synovialsarkom der Lunge zu berücksichtigen.
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  • 6
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Endemische Syphilis ; Paläopathologie ; Mittelalter
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Paläopathologische Untersuchungen erlauben Rückschlüsse auf Erkrankungen früherer Populationen. Am Beispiel des westfälischen Ritters und Grafen Gottfried von Cappenberg werden die Möglichkeiten der Paläopathologie aufgezeigt. An knöchernen Skelettresten aus der Stiftskirche Cappenberg konnte insbesondere durch die histomorphometrische Methode nach Kerley eine genaue Lebensaltersbestimmung eines männlichen Skeletts erfolgen, die entscheidend unter Berücksichtigung zusätzlicher auch historischer Vorgaben zur Identifizierung (Rekognoszierung) der Knochen des Grafen Gottfried von Cappenberg (AD 1097–1127) führte. Die Unterschenkelknochen dieses frühadulten Mannes ließen zusätzlich pathologische Befunde erkennen, die insgesamt dem Krankheitsbild der endemischen Syphilis (d. h. einer nichtvenerischen Form der Syphilis) zuzuordnen waren. Die Paläopathologie ist somit in der Lage, neben wichtigen Fragestellungen wie z. B. der Identifizierung knöcherner Funde Krankheitsbilder zu erkennen, die auch noch heutzutage in der Differentialdiagnose knöcherner Läsionen – wenn auch nur selten – berücksichtigt werden sollten.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 18 (1997), S. 238-242 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Herzruptur ; Linksventrikuläre Hinterwand ; Mitralklappenersatz ; Key words Rupture ; Free left ventricular wall ; Mitral valve replacement
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The rupture of the free left ventricular wall is considered a serious complication following mitral valve replacement. We report about 3 cases characterized by similar pathologic-anatomical findings within the region of the left ventricle after mitral valve replacement. Following resection of the original and pathologically altered mitral valve and implantation of a prothesis, rupture of the left ventricular wall occurred in short time intervalls ranging from 1 to 12 h postoperatively. All cases represented a transverse midventricular disruption located between the mitral valve anulus and the resected papillary muscles. The histologic findings included necrotic, damaged myocardial structures with considerable bleeding to the interstitium. Inflammatory infiltration could be detected within the myocardial defects. Abnormal pathologic findings of the coronary arteries or intraoperative lesions could be excluded by thorough autoptic studies. Because of central localization of the ventricular disruption between the mitral valve anulus and the papillary muscles a direct traumatic myocardial injury caused by mitral valve protheses is to be excluded. When taking into account several reports from literature in combination with our described findings in autopsy, a loss of contractile integrity of the left ventricle following resection of mitral valve apparatus, especially the chordae tendinaea, should be considered as primary cause for this type of ventricular rupture. This destabilization will lead to a regionally stressed myocardial „stretching” which finally results in rupture of the left ventricular free wall. The described pathogenetic concept seemingly represents the decisive mechanism of this transverse midventricular disruption in all 3 cases. To prevent such postoperative complications, only very limited resection of the mitral valve apparatus should be performed to maintain parts of the chordae tendineae.
    Notes: Zusammenfassung Die Ruptur der freien linksventrikulären Hinterwand des Herzens ist eine ernstzunehmende und gefürchtete Komplikation nach Mitralklappenersatz (MKE). Wir berichten über 3 derartige Rupturen, bei denen sich sehr ähnliche pathologisch-anatomische Befunde in der Region des linken Ventrikels nach MKE fanden. Nach Resektion der pathologisch veränderten Mitralklappenanteile und Implantation verschiedenartiger Prothesen kam es in Zeitintervallen von 1–12 h zur teils abrupten, teils auch schleichenden Ruptur der Hinterwand. Typischerweise lag die primäre Rupturstelle bei sämtlichen Fällen mit transversaler Verlaufsrichtung in der Zone zwischen Mitralklappenring und den durchtrennten Papillarmuskelansätzen. Es zeigten sich jeweils vorwiegend querverlaufende Rißregionen mit einer Länge von wenigen Zentimetern. Histologisch bestanden im Myokard fetzige, fuchsbauähnliche Nekrosen mit wechselnd ausgeprägten Einblutungen. Im Bereich der myokardialen Defektzonen waren beginnende entzündliche Infiltrationen vorhanden. Abnorme Herzkranzgefäßbefunde wie frische Koronarthrombosen oder operativ verursachte Defekte, z.B. Läsionen von Koronargefäßen, wurden ausgeschlossen. Durch die zentrale Lage der Kammerruptur zwischen Mitralklappenring und Papillarmuskelansätzen ist eine direkte Traumatisierung des Myokards durch Anteile der Klappenprothesen in den hier beschriebenen Fällen weitgehend ausgeschlossen, ebenso konnten histologisch Vorschädigungen der Herzwand als Ursache der spontanen Hinterwandnekrosen nicht belegt werden. Unter den ursächlichen Faktoren für Hinterwandrupturen nach MKE steht nach den Angaben aus der Literatur sowie den hier erhobenen Befunden am ehesten ein Verlust der kontraktilen Integrität des linken Ventrikels nach Entfernung von Mitralklappenanteilen insbesondere mit Entfernung der stabilisierenden Funktion der Chordae tendineae im Vordergrund. Hierdurch muß eine Störung der Kammergeometrie mit regionaler Überlastung von Myokardanteilen angenommen werden. Diese führt über eine Verdünnung und Dehiszenz von Herzmuskelarealen mit sekundärer Einblutung zur Ruptur. Dem beschriebenen pathogenetischen Mechanismus scheint für die in der Literatur als „Typ III” bekannte transversal verlaufende Ruptur der freien Hinterwand in allen hier vorliegenden Fällen die entscheidende Bedeutung zuzukommen. Zur Vermeidung derartiger postoperativer Komplikationen wird eine weitgehende Vermeidung der Resektion des Mitralklappenhalteapparates unter Belassung von Teilen der Sehnenfäden mit restierenden Verbindungen zu den Papillarmuskeln empfohlen.
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  • 8
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Key wordsMDM2 amplification ; Rb LOH ; p53 LOH ; p53 mutation ; Liposarcoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Purpose: The present study aimed to investigate the status of alterations of the MDM2, Rb and p53 genes in a series of 45 liposarcomas. Furthermore, the possible correlation with histological and clinical parameters was studied. Methods: MDM2 amplification was examined by non-radioactive Southern blot hybridization with a human MDM2 cDNA probe. Mutations in the p53 gene were screened by polymerase chain reaction/single-strand conformation polymorphism analysis and direct sequencing. To study loss of heterozygosity (LOH) at the tumor-suppressor genes Rb and p53, we used four polymorphic intragenic Rb markers (introns 1, 17, 20, and 25) and two p53 markers (intron 1 and exon 4). Results: MDM2 amplification was found in 19 of 45 liposarcomas (42.2%). The frequency of LOH in Rb and p53 was nearly identical (22%). In 4 of 9 tumors (44.4%) with LOH, allelic loss was a concurrent event in both genes. Of 45 liposarcomas, 6 (13.3%) showed p53 mutations. Overall, alterations of the p53/MDM2/Rb pathway occurred in 30 of 45 liposarcomas (66.6%). In contrast to myxoid and pleomorphic variants, well-differentiated liposarcomas were characterized by a high frequency of MDM2 amplification, a lack of LOH of Rb and p53, and p53 mutations. Conclusions: Obviously MDM2 amplification and LOH at the Rb and p53 genes do not occur simultaneously in the oncogenesis of liposarcomas, as is the case for MDM2 amplification and p53 gene mutations (with one exception). We suggest that well-differentiated, myxoid and pleomorphic liposarcomas are characterized by a different pattern of molecular alterations.
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  • 9
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Key words c-Met receptor ; Hepatocyte growth factor/scatter factor ; Synovial sarcoma ; Epithelioid sarcoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Overexpression of c-Met receptor/hepatocyte growth factor (scatter factor) system (c-Met/HGF/SF) as a physiologically paracrine cellular signaling system is thought to be involved in the progression of malignant tumours. In 26 synovial sarcomas and epithelioid sarcomas, c-Met and HGF/SF expression was analysed immunohistochemically. There were 10 biphasic synovial sarcomas, 7 of which showed moderate to strong c-Met expression in epithelial areas compared with the fibrous component, with corresponding expression of HGF/SF. Six of 9 monophasic fibrous synovial sarcomas showed only very faint c-Met and corresponding HGF/SF expression. In 7 epithelioid sarcomas strong expression of c-Met and HGF/SF was observed within epithelioid tumour cells. Non-radioactive in situ hybridization demonstrated the synthesis of c-Met receptor in tumor cells by detecting c-met-mRNA. This analysis shows that in synovial sarcomas and epithelioid sarcomas, tumour entities with epithelial and mesenchymal structures, c-Met and HGF/SF overexpression can be detected, indicating a role of this signaling system in these subtypes of sarcoma, and especially in the more epithelioid tumour phenotype. An autocrine interaction between overexpressed c-Met receptor and HGF/SF may be hypothesized.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    New York, NY : Wiley-Blackwell
    International Journal of Quantum Chemistry 32 (1987), S. 99-103 
    ISSN: 0020-7608
    Keywords: Computational Chemistry and Molecular Modeling ; Atomic, Molecular and Optical Physics
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: A particular model for the hydride Pd3FeH is studied. The linear combination of muffin tin orbitals (LMTO) method is used to calculate the electronic structure of the hydride phase of Pd3Fe and shows a drastic reduction of magnetic moments. By comparing the electronic structure of the hydride with the pure Pd3Fe, it is understood why this reduction takes place.
    Additional Material: 2 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
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