ISSN:
1433-0385
Keywords:
Key words: Thoracic surgery
;
Costs
;
Fixed reimbursement rates.
;
Schlüsselwörter: Thoraxchirurgie
;
Kosten
;
Sonderentgelte.
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung. Seit 1996 erfolgt in der Thoraxchirurgie eine Rechnungsstellung unter Berücksichtigung von Sonderentgelten (SE). Der Gesetzgeber geht davon aus, daß durch das SE die Operationskosten gedeckt sind und eine Absenkung des Pflegesatzes um 20 % gerechtfertigt ist. Zur Prüfung dieser Annahme führten wir eine Kostenanalyse thoraxchirurgischer Operationen durch. Für 5 verschiedene durch Sonderentgelte erfaßte Eingriffsarten, atypische Lungenresektion mit mehr als 3 entfernten Keilen (AR: n = 8), Lobektomie (LE: n = 8), Pneumonektomie (PE: n = 5), thoracoskopische atypische Resektion (VR: n = 6) und die Resektion eines Mediastinaltumors (MR: n = 3), wurden der Personal- und Sachbedarf sowie die Zeit der Operationssaalbereitstellung bei insgesamt 30 Fällen prospektiv dokumentiert. Anschließend erfolgte anhand vorgegebener Anhaltszahlen eine Kalkulation der Gesamtkosten der jeweiligen Operation. Die Kosten für eine LE lagen bei 9.927 DM um 4.904 DM höher als das entsprechende SE. Die Kosten einer PE betrugen 10.562 DM, einer VR 12.477 DM und einer MR 7.532 DM – sie lagen damit um 5.539 DM, 2.435 DM bzw. 1.907 DM über dem jeweiligen SE. Das SE für eine AR lag um 866 DM über den tatsächlichen Kosten von 6.922 DM. Nur bei einer kleinen Zahl thoraxchirurgischer Operationen kann von einer Kostendeckung durch das SE ausgegangen werden. Auch weiterhin müssen die Operationskosten zumindest anteilig aus dem Pflegesatz gedeckt werden.
Notes:
Summary. Since 1996 thoracic surgery has been invoiced according to fixed reimbursement rates (Sonderentgelte, SE). The legislator argues that fixed reimbursement rates cover operation costs and justify a 20 % reduction in reimbursement for nursing. In order to examine this assumption we performed a cost analysis of thoracic surgery. Taking into account the staff, equipment, and operating theatre supplies, we analyzed 30 cases of five different types of operation prospectivly: wedge resections with more than three wedges (AR: n = 8), lobectomies (LE: n = 8), pneumonectomies (PE: n = 5), thoracoscopic wedge resections (VR: n = 6) and resections of mediastinal tumors (MR: n = 3). Then we calculated the overall costs for each operation. The costs for a LE amounted to DM 9,927, which is DM 4,904 more than the corresponding fixed reimbursement rate. The costs were DM 11,562 for a PE, DM 12,477 for a VR and DM 7,532 for a MR. Thus the costs were DM 5,539, DM 2,435 or DM 1,907 higher than the corresponding fixed reimbursement rates. The fixed reimbursement rate for an AR was DM 866 higher than the actual cost of DM 6,922. Only for a small number of cases do the fixed reimbursement rates cover the actual costs of thoracic surgery. Thus operation costs still need to be at least partly covered by the reimbursement for nursing.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001040050609
Permalink