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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Notfall + Rettungsmedizin 3 (2000), S. 72-80 
    ISSN: 1436-0578
    Keywords: Schlüsselwörter Rückmeldesystem ; Qualitätsmanagement ; Rettungsleitstelle ; Dispositionsmanagement ; Rettungsdienst ; Key words Rescue coordination center ; Quality management system ; Medical dispatch feedback system
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Quality management in a rescue coordination center (RCC) not only needs an evaluation of quantitative parameters (such as time intervals), but also an examination of the correlation between suspected and real found emergency situations. For that purpose it is necessary to request feedback informations about kind and severity of the emergency situation from the emergency medical team working at the scene. In the rescue area “Main-Kinzig” (Hessen/Germany) a short data set was created and aquisited by the RCC at every primary action of the emergency medical service (EMS). This 8-digit “emergency medical dispatch feedback code (Rückmeldezahl, RMZ)” consists of a three-digit code of activation indications, 4 scores about vital parameters and one code about the participation of physicians. In the second half of the year 1998 in 90% of 14.273 cases a RMZ was aquisited. The correlation between assessment by the dispatchers and the EMS teams was 81,9% and fluctuated according to the given indication and the way the emergency call reached the RCC. The severity of emergency situations differed both between and within discriminated indication groups, its distribution has shown characteristical profiles. The aquisition of a dispatch feedback code proved to be a supplementary parameter for a quality management system within an emergency medical service area.
    Notes: Zusammenfassung Qualitätsmanagement in der Leitstelle sollte neben quantitativen Parametern wie Zeitintervallen auch inhaltliche Fragestellungen beleuchten. Bezogen auf den Notrufabfrage- und Dispositionsprozess wäre somit die Korrelation zwischen vermuteter und tatsächlicher Notfalllage zu untersuchen. Hierzu ist eine Rückmeldung über Art und “Schwere” des Notfalls erforderlich, die von dem vor Ort agierenden Rettungsdienstpersonal an die Leitstelle übermittelt werden muss. Im hessischen Main-Kinzig-Kreis wurde ein für eine solche Rückmeldung erforderlicher Minimaldatensatz definiert und in einen achtstelligen Code (“Rückmeldezahl”, RMZ) überführt, dieser wird der Leitstelle nach jedem Primäreinsatz mitgeteilt. Von Juli bis Dezember 1998 wurden bei über 90% von 14.273 Primäreinsätzen entsprechende Daten (Indikation, Vitalfunktions-Scores, Arztbeteiligung) erfasst und ausgewertet. Dabei zeigte sich eine indikationsabhängig differierende Korrelation zwischen vermuteter und rückgemeldeter Indikation (im Mittel 81,9%), wobei das Ausmaß dieser Korrelation deutlich vom Meldeweg des Notrufs abhängig war. Erwartungsgemäß zeigten sich bezüglich der Art und des Ausmaßes der Vitalfunktionseinschränkung deutliche Unterschiede zwischen, aber auch innerhalb der Indikationsgruppen, wobei sich charakteristische Verteilungsprofile ergaben.
    Type of Medium: Electronic Resource
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