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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 114 (1912), S. 185-190 
    ISSN: 1432-069X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 119 (1923), S. 163-167 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Heart-transplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The first successful heart-transplantation carried out in the Department for Cardiovascular Surgery of the University of Munich, Klinikum Großhadern is reported. The recipient, 32 years old at the time of operation, had sustained a large antero-lateral-septal myocardial infarction in June 1980; thereafter the left ventricular ejection fraction was severely impaired (e.f.=19%). Yet, the operation was definitely planned some year later, after the patient had survived an embolus to the right lung, an acute left heart failure and a small ulcer of the stomach. The operation was performed on 8-19-1981. The donor was a 23 year old young man, who had met a fatal motorcycle accident 10 days ago. The man was pronouned dead in the afternoon of the preoperative day according to the criterions of the German Society for Surgery by means of a carotid angiogram. Donor and recipient were well matched in regard to blood group, HLA-A2-System and finally crossmatch-test. Transplantation was carried out according to the technique of Lower and Shumway. Immediately p.o., immunosuppressive therapy was started using azathioprine, cortisone and antihuman thymocyte globulin. Two acute rejections were noted, the first from p.o. day 6 to 15, the second from p.o. day 22 to 34. The second acute rejection was complicated by a pneumatosis cystoides intestinii, which caused a change of the immunosuppressive therapy to Cyclosporin A. No further complications were registered in the following p.o. course, the patient is discharged since Christmas 1981.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 61 (1983), S. 1095-1100 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Mitral insufficiency ; Coronary heart disease ; Papillary muscle dysfunction ; Quantitative cineangiography ; Mitral valve prolapse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary On 121 consecutive patients with coronary heart disease coronary angiography and quantitative left ventricular angiography was done with the view to aortocoronary bypass surgery. 24 (20%) had mitral regurgitation (MR) by angiographic criteria, 20 of them had MR grade I/IV, four had MR II/IV. In 23 out of 24 patients with MR quantitative left ventriculography revealed localized contraction disorders. MR was clinically diagnosed in 15 out of 24 patients. In eleven patients (48%) contraction abnormalities were localized in the inferior wall, in five cases (22%) in the anterior wall and in seven cases (30%) both in the anterior and posterior wall. Of the latter group patients with MR showed a significantly lower ejection fraction than patients without MR (p〈0,05). Furthermore the MR-group showed larger akinetic areas, preferentially located in the inferior segments 0°–240° and in the anterolateral segments 60°–90°. Three vessel disease was more frequent in this group (43%) than in the group without MR (23%). Patients with inferior wall asynergy frequently showed combined stenosis or occlusion of the right and circumflex coronary artery. In conclusion, MR in coronary heart disease is most often associated with localized contraction disorders of the left ventricle; posterior wall infarctions, multiple vessel disease and large akinetic areas are more frequent. However, the hemodynamic significance of MR in patients with chronic myocardial infarction is usually insignificant.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 2 (1923), S. 291-293 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 463-469 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Experimental infarction ; Catecholamines ; High-energy phosphates ; Contractile function ; Isolated heart muscle ; Experimenteller Infarkt ; Katecholamine ; Energiereiche Phosphate ; Kontraktile Funktion ; Isolierter Herzmuskel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Als Folge eines akuten Infarktes kommt es zu einer erheblichen Mehrbelastung des überlebenden Herzmuskels, die zu einer vermehrten Freisetzung adrenerger Transmittersubstanzen und damit zum Absinken der endogenen Katecholaminvorräte führt. Innerhalb der ersten 24 h nach dem Infarkt wird auch im überlebenden Gewebe ein temporäres Absinken der energiereichen Phosphate beobachtet; weiterhin kommt es zu einer Reduktion der Laktat-Extraktion. Im intakten Organismus wird als Folge der veränderten Ventrikelgeometrie und der vermehrten Katecholaminfreisetzung eine verstärkte Verkürzung des überlebenden Herzmuskels beobachtet. Nach Ausschaltung dieser Einflüsse durch Isolierung und Analyse in vitro wird im überlebenden Myokard in der frühen Phase nach dem Infarkt ein Verlust an kontraktiler Funktion beobachtet; das Ansprechen auf positiv inotrope Interventionen ist verringert. Diese Veränderungen sind reversibel; sechs Wochen nach dem Infarkt wird ein normales kontraktiles Verhalten beobachtet.
    Notes: Summary Following acute myocardial infarction the functional load of the surviving heart muscle does increase considerably, leading to an increased release of adrenergic neurotransmitters with a consequent decrease in endogenous catecholamine stores. Within the first 24 h following infarction, a temporary decline in the high-energy phosphate content is observed in the surviving heart muscle; furthermore, a reduction in lactate extraction is noted. In the intact organism an increased shortening of the surviving heart muscle is noted as a consequence of the altered ventricular geometry and the increased release of catecholamines. If these effects are excluded by means of isolation and analysis in vitro, a decrease in contractile function could be demonstrated in the surviving heart muscle in the early phase following infarction; the response to positive inotropic interventions was depressed as well. These changes are reversible; six weeks following infarction a normal contractile behaviour is observed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 334-340 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Ventricular compliance ; ventricular function ; coronary heart disease ; Ventrikuläre Dehnbarkeit ; Compliance ; Ventrikelfunktion ; Coronarerkrankung ; Herzinsuffizienz ; Kontraktilität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Bestimmung der Dehnbarkeit der Wand der linken Herzkammer aus der diastolischen Druck-Volumenbeziehung ist durch ihr nicht-lineares Verhalten, sowie durch ihre Abhängigkeit von Änderungen der Kammergrößen und Geometrie erschwert. Die Bestimmung des Differentialquotienten der Druck-Volumen-Kurve zeigt jedoch eine weitgehend lineare Beziehung zum momentanen diastolischen Druck. Die Übertragung dieser Beziehung auf die Verhältnisse in vivo wird durch die Verwendung der Differenzenquotienten ΔP/ΔV der Druck-Volumen-Kurve in der diastolischen Füllungsphase ermöglicht. Mit diesem Verfahren wurden bei 20 Coronarkranken und bei 8 Herzgesunden die diastolische Volumenänderung in Abhängigkeit vom diastolischen Druckanstieg bestimmt. Die gewonnenen Meßwerte für die Wandelastizität wurden mit den geschwindigkeitscbezogenen Kontraktilitätsparametern der isovolumetrischen Phase, quantitativen angiokardiographischen Größen und aus enddiastolischem Druck, enddiastolischem Volumen und Schlagvolumen konstruierten Ventrikelfunktionskurven in Beziehung gesetzt. So fand sich eine deutlich reduzierte Wandelastizität bei coronarkranken Herzen. Die Beziehung dieser Veränderungen zur Kontraktions- und Förderleistung der linken Kammer wird im Hinblick auf die Funktionsstörungen bei Herzinsuffizienz diskutiert. Bei herabgesetzter Wandelastizität sind Einstrom-und Austreibungsgeschwindigkeit ebenso wie die Ejektionsfraktion reduziert. Hingegen fand sich keine Beziehung zwischen den Veränderungen der Wandelastizität und den geschwindigkeitsbezogenen Kontraktilitätsparametern der isovolumetrischen Phase. Die Depression der Kammerleistung wird besonders deutlich am Verhalten der Ventrikelfunktionskurven, die bei höherer Wandelastizität deutlich nach unten verschobon waren, d.h. Herzen mit größerer Steifigkeit der Kammerwand förderten bei gleichen oder höheren enddiastolischen Drücken kleinere Schlagvolumina.
    Notes: Summary The evaluation of ventricular compliance by means of the diastolic pressure—volume relationship encounters difficulties because of its curvilinear nature and dependency on alterations in ventricular size and geometry. The slope of the functiondp/dV:P, wheredp/dV is the first derivative of the pressure—volume curve is largely linear. The extrapolation of this finding to in vivo conditions is made possible utilizing the ratio of the diastolic pressure-volume differenceDP/DV. This relationship was determined in 20 subjects with coronary heart disease and in 6 subjects judged to be without heart disease, utilizing catheter-tip manometry and determination of diastolic volume change.DV was taken as stroke volume in the absence of intracardiac shunts and valvular regurgitation as demonstrated by angiocardiography. The results demonstrate a significant decrease in ventricular compliance in patients with coronary heart disease. The relationship of this finding to ventricular function is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 77 (1905), S. 357-452 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 79 (1906), S. 272-275 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Basic research in cardiology 71 (1976), S. 76-86 
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Chronischer K-Mangel verursacht eine Verminderung der myokardialen Kontraktilität am ganzen Herzen wie auch bei Messungen am isolierten Papillarmuskel der Katze. Die45Ca-Bindung an das sarkoplasmatische Retikulum der perfundierten Herzen war signifikant vermindert und korrelierte mit der herabgesetzten Kontraktilität. Die in vitro gemessene45Ca-Akkumulation im sarkoplasmatischen Retikulum des kaliumverarmten Myokards war ebenfalls signifikant vermindert. Die mitochondriale45Ca-Aufnahme und endogene Kalziumkonzentration waren dagegen erhöht, und es bestand eine positive Korrelation zwischen diesen beiden Werten. Diese Ergebnisse lassen den Schluß zu, daß die verminderte45Ca-Aufnahme in das sarkoplasmatische Retikulum ein möglicher Mechanismus für die herabgesetzte Myokardkontraktilität in chronischem K-Mangel ist. Weiterhin deuten unsere Resultate darauf hin, daß die Mitochondrien bei verminderter45Ca-Aufnahme in das sarkoplasmatische Retikulum als zusätzlicher Ca++-Pool im Herzmuskel betrachtet werden können.
    Notes: Summary Mechanical Parameters of the whole,Langendorff-perfused cat heart and of isolated right ventricular papillary muscles are depressed in chronic potassium deficiency.45Ca binding of sarcoplasmic reticulum (SR) was found to be diminished and correlated with a reduced contractility of the perfused hearts.45Ca uptake of sarcoplasmic reticulum isolated from potassium deficient hearts was also reduced. The mitrochondrial45Ca binding and endogenous Ca concentration were increased and there was a positive correlation between these two parameters. The data suggest that a reduced SR Ca binding plays a role in the depression of myocardial contractility in chronic potassium deficiency. Increased mitochondrial45Ca binding in the presence of reduced45Ca binding and uptake of sarcoplasmic reticulum suggests the possibility that mitochondria are an additional myocardial calcium pool in chronic potassium deficiency.
    Type of Medium: Electronic Resource
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