ISSN:
1432-1440
Keywords:
Aldosteron
;
Niereninsuffizienz
;
Orthostase
;
ACTH
;
Angiotensin
;
Plasmareninaktivität
;
Cortisol
;
Aldosterone
;
Renal insufficiency
;
Posture
;
ACTH
;
Angiotensin
;
Plasma renin activity
;
Cortison
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The responsiveness of plasma aldosterone levels to various stimuli was evaluated in 44 normal subjects, 17 patients with mild to moderate renal failure, 30 patients with terminal renal failure, and 13 anephric subjects. Plasma aldosterone, renin activity (PRA), cortisol, sodium, and potassium levels were measured before and after one hour of upright posture (N=191); ACTH infusions (N=76); and angiotensin II infusion (N=36). Plasma aldosterone responses correlated (r≥0.53;p〈0.02) with basal plasma aldosterone levels during upright posture in all four groups, with ACTH infusion in all groups except anephric subjects, and with angiotensin II administration in patients with mild to moderate renal failure or patients and normal subjects combined. These relationships were consistently closer than those between aldosterone responses and changes in PRA or basal PRA. However, postural aldosterone responsiveness at any given basal aldosterone level was significantly lower in patients with renal disease than in normal subjects, and this was associated with a parallel impairment in renin responsiveness. In contrast, when related to basal levels aldosterone responsiveness to ACTH or angiotensin II appeared to be comparable in normal subjects and patients with renal disease. Aldosterone responses to posture, ACTH, or angiotensin II did not correlate with associated changes in plasma cortisol, sodium, or potassium levels. These data suggest that basal adrenal secretory activity is a major factor conditioning aldosterone responsiveness to various stimuli in normal subjects as well as in patients with renal disease.
Notes:
Zusammenfassung Die Ansprechbarkeit der Plasmaaldosteronwerte auf verschiedene Stimuli wurde bei 44 Normalen, 17 Patienten mit leicht bis deutlich eingeschränkter Nierenfunktion 30 Patienten mit terminaler Niereninsuffizienz und bei 13 anephrischen Patienten untersucht. Plasmaaldosteron, Plasmareninaktivität (PRA), Cortisol, Natrium, Kaliumwerte wurden vor und nach Stimulation durch aufrechte Körperhaltung (N=191), ACTH-Infusion (N=76) und Angiotensin II-Infusion (N=36) gemessen. Der Anstieg des Plasmaaldosterons korrelierte signifikant (r≥0,53,p〈0,02) mit dem basalen Plasmaaldosteronspiegel nach Stimulation durch aufrechte Körperhaltung in allen vier Gruppen, nach ACTH-Infusion bei allen Gruppen außer bei den anephrischen Patienten und nach der Angiotensin II-Infusion bei den Pat. mit eingeschränkter Nierenfunktion und im gesamten Patientengut. Die Korrelation zwischen den basalen Aldosteronwerten und dem Anstieg war signifikanter als diejenige zwischen dem Anstieg des Aldosterons und dem der PRA oder der basalen PRA. Die Stimulierbarkeit des Aldosterons durch aufrechte Körperhaltung war signifikant vermindert, wenn korrigiert für die basalen Aldosteronwerte, bei den Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion im Vergleich zu den Normalen. Parallel fand sich ein vermindertes Ansprechen der PRA. Im Gegensatz dazu war die Ansprechbarkeit des Aldosterons auf ACTH oder Angiotensin II, bezogen auf den basalen Aldosteronwert, bei Patienten mit Niereninsuffizienz und Normalen vergleichbar. Die Aldosteronansprechbarkeit auf aufrechte Körperhaltung, ACTH oder Angiotensin II korrelierte nicht mit assoziierten Schwankungen des Plasmacortisols, Natriums oder Kaliums. Diese Daten legen nahe, daß die basale Sekretionsaktivität der Nebennierenrinde einen erheblichen Einfluß auf die Aldosteronansprechbarkeit für verschiedene Stimuli ausübt, sowohl beim Normalen wie auch beim Patienten mit Niereninsuffizienz.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF02429108
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