ISSN:
1433-0474
Keywords:
Schlüsselwörter Akuter Vestibularisausfall
;
Nystagmus
;
Schwindel
;
Hirndruck
;
Key words Vestibular neuronitis
;
Nystagmus
;
Vertigo
;
Elevated of intracerebral pressure
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Two weeks after an upper respiratory infection, a ten year old boy presented with vomiting, vertigo, and spontaneous nystagmus, suggesting an elevation of intracerebral pressure. However, caloric testing revealed unilateral depression of labyrinthine function, while cerebrospinal fluid and a magnetic nuclear imaging scan of the brain were normal. Therefore we made the diagnosis of vestibular neuronitis. The disease was self-limited within several days. Vestibular neuronitis has an incidence of 4:100000 and occurs predominantly at the age of 40–50 years. Only 5% of the affected patients are children. The disease is regarded as the vestibular counterpart of sudden hearing loss. Diagnostic criteria are vertigo, decreased reaction to caloric stimulation of the labyrinth, absent abnormality of cochlear and central nervous system. Causative factors are infectious, cardiovascular, metabolic, and toxic affections. A preceeding upper respiratory infection appears in up to 60% of affected children. The prognosis for complete recovery is excellent in children. Discussion: We report a classical case of vestibular neuronitis in childhood. This uncommon disease in the pediatric age group should be considered when an elevation of intracerebral pressure is suspected.
Notes:
Zusammenfassung Bei einem 10jährigen Jungen bestand nach einer Luftweginfektion wegen Nüchternerbrechens, Schwindels und Spontannystagmus der Verdacht auf erhöhten Hirndruck. Bei kalorischer Unerregbarkeit eines Vestibularorgans und normalem Liquor- und Kernspintomographiebefund des Schädels stellten wir jedoch die Diagnose eines akuten Vestibularisausfalls, der sich rasch spontan zurückbildete. Das Prädilektionsalter dieser Erkrankung liegt bei 40–50 Jahren, nur 5% der Patienten (Inzidenz 4:100000) sind Kinder. Sie gilt als vestibulares Äquivalent des Hörsturzes. Charakteristisch sind akute Schwindelattacken, kalorische Unter- bzw. Unerregbarkeit eines Vestibularorgans ohne kochleäre Symptome, und die Abwesenheit einer zentralnervösen Störung. Ursächlich sind infektiöse und ferner vaskuläre, metabolische und toxische Affektionen, die im Kindesalter keine Rolle spielen. Hier geht der Erkrankung in der Regel eine virale Luftweginfektion voraus. Im Gegensatz zum Erwachsenenalter ist im Kindesalter die Prognose exzellent. Diskussion: Wir beschreiben einen typischen Fall eines akuten Vestibularisausfalls im Kindesalter. Beim Verdacht auf erhöhten Hirndruck sollte diese seltene, in der Pädiatrie wenig bekannte Erkrankung differentialdiagnostisch erwogen werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001120050423
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