ISSN:
1432-1440
Keywords:
Cineventriculography
;
left ventricular function
;
coronary heart disease
;
mean velocity of circumferential fiber shortening
;
left ventricular wall thickness
;
Cineventrikulographie
;
linksventriculäre Funktion
;
Coronare Herzerkrankung
;
mean velocity of circumferential fibershortening
;
Wanddicke des linken Ventrikels
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Aus den Cineventrikulogrammen von 12 Herzgesunden und 24 Patienten mit coronarer Herzerkrankung wurde in jeweils drei Ventrikelabschnitten die Geschwindigkeit bestimmt, mit der sich die Circumferenz verkürzt (VCF). Zusätzlich wurde in den gleichen Abschnitten die Wanddicke gemessen. Bei den 12 Herzgesunden beträgt VCF in den einzelnen Abschnitten, bezeichnet B, D und A 1,26±0,5 circ/sec, 1,25±0,07 circ/sec und 1,26±0,07 circ/sec. In den zugeordneten Wandbezirken nahm die Wanddicke um 47,4±14,3%, 42,6±7,5% und 44,2±7,9% zu. Bei den 24 Patienten mit coronarer Herzerkrankung war VCF in allen Abschnitten deutlich vermindert und zudem in den einzelnen Abschnitten untereinander verschieden. Die Ergebnisse zeigen, daß beim normalen linken Ventrikel die Verkürzung in den drei Abschnitten nahezu gleichmäßig und gleichschnell erfolgt und die Wanddicke um annähernd den gleichen Betrag zunimmt. Der Mittelwert der drei Verkürzungsgeschwindigkeiten eines Ventrikels, bezeichnet als VCFmittelBDA, stellt einen guten Index für die ventriculäre Gesamtfunktion dar. Wird die Differenz aus der maximalen und der minimalen Verkürzungsgeschwindigkeit durch die maximale Verkürzungsgeschwindigkeit dividiert, so ergibt sich ein Quotient (Δmax/VCFmax), mit dem sich lokale Funktionsstörungen sicher erkennen lassen. An Hand des Quotienten ist eine ausgezeichnete Trennung zwischen normalen Ventrikeln und solchen mit coronaren Gefäßveränderungen möglich. Bei 95% der Patienten mit coronarer Herzerkrankung ließen sich lokale Störungen der Myokardfunktion nachweisen.
Notes:
Summary The cineventriculograms were examined in 12 healthy subjects and 24 patients with coronary heart disease. In each ventricle the mean velocity of circumferential fiber shortening was determined for three different regions (B, D and A). In addition, the increase in left ventricular wall thickness was measured. In the 12 normal left ventricles the mean velocity of circumferential fiber shortening (VCF) averaged 1.26±0.05 circ/sec in region B, 1.25±0.07 in D and 1.26±0.07 circ/sec in A respectively. There was an average increase in wall thickness of 47.4±14.3% in region B, of 42.6±7.5% in D and of 44.2±7.9% in A, respectively. In the 24 ventricles with coronary artery disease VCF was clearly diminished in all regions and averaged 0.85±0.06 circ/sec in B, 0.68±0.08 in D and 0.66±0.06 circ/sec in A. The results indicate that fibers shortening in the normal left ventricle occurs in the three regions nearly uniformly and at the same speed. In ventricles with coronary artery disease, however, VCF is decreased and shows marked differences between the three regions. By averaging VCF of the 3 regions for each ventricle, total left ventricular function can be determined. Local disturbances in left ventricular function can be recognized by dividing the difference between maximal and minimal VCF by the maximal VCF. The index is called Δmax/VCFmax and allows to separate normal left ventricles from those with coronary artery disease. Local disorders in left ventricular function could be demonstrated using the index in 95% of the patients with coronary heart disease.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01467829
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