ISSN:
1435-2451
Keywords:
Non-small-cell bronchogenic carcinoma
;
Surgery
;
Long-term results
;
Tumour recurrence
;
Follow-up programmes
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Von 190 Patienten mit einem nichtkleinzelligen Bronchialkarzinom, die in der Zeit vom 1. 1. 1977 bis zum 31. 12. 1987 unter kurativer Zielsetzung in der Chirurgischen Universitätsklinik Köln operiert wurden, nahmen 67 (35%) regelmäßig, 64 (34%) unregelmäßig und 69 (31%) nicht an schematisierten Nachsorgeuntersuchungen teil. Bei 33 Patienten (25%) mit schematisierter Nachsorge wurden Tumorrezidive des Bronchialkarzinoms diagnostiziert, von denen 13 (39%) noch asymptomatisch waren. Drei Rezidive (9%) wurden erneut operativ, 7 (21%) strahlen-, 3 (9%) chemotherapeutisch und 20 (61%) ausschließlich symptomatisch behandelt. Die Prognose nach Diagnose des Rezidivs wurde weder durch das Vorliegen von Symptomen noch die Art der durchgeführten Behandlung beeinflußt. Die ermittelten Ergebnisse geben keinen Hinweis darauf, daß die Langzeitergebnisse durch die schematisierten Nachsorgeuntersuchungen verbessert werden können. Angesichts der relativ hohen Rate an behandlungsbedürftigen benignen pulmonalen Erkrankungen (15% der Patienten) und der großen Bedeutung, die die regelmäßige Tumornachsorge für die meisten Patienten (82%) hat, sollte nicht auf eine postoperative Nachsorge verzichtet werden. Außerhalb von klinischen Studien erscheint eine individuelle and symptomorientierte Nachsorge mit gelegentlichen Thoraxröntgenaufnahmen ausreichend.
Notes:
Abstract The outcomes of 190 patients in whom a non-small-cell bronchogenic carcinoma had been resected with curative intent in the Department of Surgery, University of Cologne, between 1. 1. 1977 and 31. 12. 1987 were analysed retrospectively. Sixty-seven (35%) of these patients underwent regular, 64 (34%) irregular, and 59 (31%) no standardized follow-up programmes. During follow-up procedures tumour recurrences were detected in 33 patients (25%). Thirteen (39%) of these recurrences were completely asymptomatic at the time of diagnosis. Three recurrences (9%) were resected with curative intent, but the patients died between 14 and 17 months later due to recurrent disease. Seven recurrences (21%) were treated by radiotherapy, three (9%) by chemotherapy, and 20 patients (61%) received no oncologic therapy. The survival rates after diagnosis of recurrence were not affected by the type of treatment or by the presence of clinical symptoms. There is no evidence that long-term results following resection of non-small-cell bronchogenic carcinoma can be improved by regular and standardized follow-up programmes. The observed incidence of postoperative pulmonary disorders and the patients' self-assessment underline the necessity for postoperative care after resection of bronchogenic carcinoma. Apart from clinical studies, follow-up should primarily focus on individual symptoms and should no longer include standardized investigations in asymptomatic patients except occasional X-ray checks of the thorax.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00186397
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