Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Liver neoplasms ; Surgery ; Echinococcosis ; Focal nodular hyperplasia ; Hemangioma ; US ; CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The purpose of our work was to provide data on the recurrence of resected benign hepatic lesions and to evaluate the value of follow-up examinations in this group of patients. From August to October 1993, 75 patients who had been admitted for liver surgery for benign tumors between 1975 and 1993 were controlled by physical examinations, serological tests, US, and, in the case of equivocal US findings, by CT. The histological diagnoses of the operative specimen included hydatidosis in 43 patients, focal nodular hyperplasia (FNH) in 12 patients, liver cell adenoma in 8 patients, cavernous hemangioma in 8 patients, and congenital cyst in 4 patients. Hepatic scars were observed in 36 of the 75 patients. Four cases of intrahepatic recurrence and 1 case of intraperitoneal spread were observed in the 42 patients with recent hydatosis. Long-term postoperative controls (specific serological tests, US) are necessary in the management of patients with hydatid disease. Follow-up examinations are not indicated in asymptomatic patients who have been operated on for FNH, hemangioma, or congenital cysts.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 68 (1997), S. 540-542 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Hodgkin's disease ; Stomach ; Surgery. ; Schlüsselwörter: Morbus Hodgkin ; Magen ; Chirurgie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Der Befall des Magens beim Morbus Hodgkin ist sehr selten und die präoperative Diagnose ist häufig falsch. Wir berichten über eine 50jährige Patientin mit einem ulcerierenden Tumor im Magenantrum, der in der endoskopischen Biopsie zunächst als Carcinom imponierte. Es wurde eine Gastrektomie mit systematischer D2-Lymphadenektomie durchgeführt. Im Gastrektomiepräparat fanden sich die typischen binucleären Reed-Sternberg-Zellen, so daß die Diagnose eines Morbus Hodgkin gestellt wurde. Die Patientin lehnte eine additive Chemotherapie ab, verblieb jedoch während der 12monatigen Nachbeobachtungsperiode rezidivfrei.
    Notes: Summary. Gastric involvement of Hodgkin's disease is very rare and preoperative diagnosis is difficult. We report the case of a 50-year-old woman, who had an ulcerating tumor of the antrum, which was revealed as carcinoma by endoscopic biopsy. A gastrectomy with D2-lymph node dissection was performed. In the pathological specimen Hodgkin's disease was diagnosed because of microscopic detection of typical binucleated Reed-Sternberg cells. Although the patient refused additive chemotherapy, she is still disease-free after 12 months of follow-up.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Inguinal hernia ; Plug-and-patch repair ; Results ; Quality of life ; Geriatric ; Elderly. ; Schlüsselwörter: Leistenhernie ; Plug-und-Patch-Reparation ; Ergebnisse ; Lebensqualität ; geriatrisch ; älter.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Im Rahmen einer prospektiven Beobachtungsstudie wurden die perioperativen Ergebnisse der Plug-und-Patch-Reparation bei Patienten ≥ 65 Jahre untersucht und zusätzlich bei 34 konsekutiven Patienten die Lebensqualität vor und 3 Monate postoperativ standardisisiert mit Hilfe der Short Form (SF) 36 – einem validierten Lebensqualitätsbogen – erhoben. Von August 1994 bis Februar 1999 wurden 147 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 73 ± 5 Jahren (65–92 Jahre) in der Plug-und-Patch-Technik zumeist in Lokalanaesthesie (LA: n = 124; 84 %, ITN: n = 23; 16 %) operiert. Die präoperativen Risikofaktoren waren vor allem Alkoholkonsum, Hypertonus, Diabetes mellitus, coronare Herzerkrankung, Nikotinkonsum, cerebrale Erkrankungen, Hyperlipidämie und pulmonale Erkrankungen. Nach anaesthesiologischer Einschätzung bestand in der Mehrzahl ein Stadium ASA II (ASA I: n = 14; 9 %, ASA II: n = 82; 56 %, ASA III: n = 51; 35 %). Die durchschnittliche Operationszeit betrug 41 ± 17 Min. (26–73). Intraoperative Komplikationen traten nicht auf, postoperative Komplikationen bestanden vor allem in oberflächlichen Wundhämatomen (n = 6; 3,7 %), und -infektionen (n = 1; 0,6 %), Seromen (n = 7; 3,8 %), Harnverhalt (n = 3; 1,8 %) sowie ilioinguinalem Schmerzsyndrom (n = 3; 1,8 %). Der postoperative Schmerzmittelbedarf betrug 4,9 ± 1,8 g Novalgin®über durchschnittlich 4 ± 3 Tage. Die Dauer des postoperativen Klinikaufenthaltes lag bei 2 ± 1 Tagen, die Einschränkung alltäglicher Verrichtungen bei 6 ± 3 Tagen. Bei der klinischen Nachuntersuchung ergab sich in allen Fällen ein regelrechter Befund ohne Hinweis auf ein Rezidiv oder Spätkomplikationen. Bei der Lebensqualität zeigte sich 3 Monate postoperativ eine signifikante Verbesserung (p 〈 0,05) in den Dimensionen: physische Funktion, Schmerz, Vitalität und soziale Funktion im Vergleich zu den präoperativen Werten. Tendentiell günstiger aber nicht signifikant waren postoperativ die Dimensionen Rolleneinschränkung sowie psychische und globale Gesundheit.
    Notes: Abstract. In a prospective study the perioperative results of plug-and-patch repair were investigated in patients ≥ 65 years, and quality of life was assessed using the SF36 preoperatively and 3 months after the procedure in 34 consecutive patients. From August 1994 to February 1999 147 patients with a mean age of 73 ± 5 years (65–92 years) were operated on using the plug-and-patch technique, mostly under local anesthesia (LA: n = 124, 84 %, ITN: n = 23, 16 %). Preoperative risk factors were alcohol consumption, hypertonus, diabetes mellitus, ischemic heart disease, smoking, cerebrovascular disease, hyperlipidaemia and pulmonary disease. Most of the patients were ASA II (ASA I: n = 14, 9 %, ASA II: n = 82, 56 %, ASA III: n = 51, 35 %). No intraoperative complications occurred, postoperative complications consisted of superficial wound hematoma (n = 6, 3.7 %) and infection (n = 1, 0.6 %), seroma (n = 7, 3.8 %), urinary retention (n = 3, 1.8 %) and ilioguinal pain syndrome (n = 3, 3.8 %). The total amount of postoperative analgesic consumption was 4.9 ± 1.8 g Novalgin for about 4 ± 3 days. The duration of postoperative hospitalization was 2 ± 1 days and limitation of daily activities 6 ± 3 days. Clinical examinations after 3 months revealed no recurrence or late complications. Investigation of quality of life showed a significant improvement in the SF36 domains of physical activity, pain, vitality, and social functioning after the operation. No significant change was observed for physical, emotional, and global health.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical endoscopy and other interventional techniques 11 (1997), S. 235 -238 
    ISSN: 1432-2218
    Keywords: Key words: Laparoscopy — Peritonitis — Bacteremia — Endotoxemia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: Laparoscopy is increasingly used in patients with intraabdominal bacterial infection although pneumoperitoneum may increase bacteremia by elevated intraabdominal pressure. Methods: The influence of laparotomy and laparoscopy on bacteremia, endotoxemia, and postoperative abscess formation was investigated in a rat model. Rats received intraperitoneally a standardized fecal inoculum and underwent laparotomy (n= 20), or laparoscopy (n= 20), or no further manipulation in the control group (n= 20). Results: Bacteremia and endotoxemia were higher after laparotomy and laparoscopy compared to the control group (p= 0.01) 1 h after intervention. One hour after intervention, aerobic and anaerobic bacterial species were detected in the laparotomy group while only anaerobic bacteria were found in the other two groups. Although bacteremia and endotoxemia did not differ among the three groups after 1 week, the mean number of intraperitoneal abscesses was significantly higher (p 〈 0.05) after laparotomy (n= 10) compared with laparoscopy (n= 6) and control group (n= 5). Conclusion: Laparoscopy does not increase bacteremia and intraperitoneal abscess formation compared to laparotomy in an animal model of peritonitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical endoscopy and other interventional techniques 11 (1997), S. 618 -621 
    ISSN: 1432-2218
    Keywords: Key words: Laparotomy — Laparoscopy — Tumor growth — Air — Carbon dioxide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: The effects of laparotomy and laparoscopy with different gases on subcutaneous and intraperitoneal tumor growth have not been evaluated yet. Methods: Tumor growth of colon adenocarcinoma DHD/K12/TRb was measured in rats after laparotomy, laparoscopy with CO2 or air, and in control group. Cell kinetics were determined after incubation with carbon dioxide or air in vitro and tumor growth was measured subcutaneously and intraperitoneally after surgery in vivo. Results: In vitro, tumor cell growth increased significantly after incubation with air and CO2. In vivo, intraperitoneal tumor weight was increased after laparotomy (1,203 ± 780 mg) and after laparoscopy with air (1,085 ± 891 mg) and with CO2 (718 ± 690 mg) compared to control group (521 ± 221 mg) (p 〈 0.05). Subcutaneous tumor growth was promoted after laparotomy (71 ± 35 mg) and even more after laparoscopy with air (82 ± 45 mg) and CO2 (99 ± 55 mg) compared to control group (36 ± 33 mg). Conclusions: Insufflation of air and CO2 promote tumor growth in vitro. In vivo, intraperitoneal tumor growth seems to be promoted primarily by intraperitoneal air and subcutaneous tumor growth by CO2.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Pancreatic cancer ; Recurrence ; Octreotide ; Quality of life ; Survival time. ; Schlüsselwörter: Pankreascarcinom ; Rezidiv ; Octreotid ; Lebensqualität ; Überlebenszeit.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Ziel: Das Ziel dieser Studie ist die klinische Evaluierung einer Hormontherapie mit Octreotid und Tamoxifen beim Tumorrezidiv des primär R0-resezierten Pankreascarcinoms. Methodik: In einer prospektiven Studie erfolgte beim nicht resektablen Tumorrezidiv eines duktalen Adenocarcinoms nach primärer R0-Resektion, nach Einholung des Patienteneinverständnisses und histologischer Diagnosesicherung die medikamentöse Dauertherapie mit Octreotid (3 × 100 μg/d s. c.) und Tamoxifen (1 × 20 mg/d oral). Zielkriterien waren die mediane Überlebenszeit, die Lebensqualität (EORTC-QLQ-30-Fragebogen) und die Nebenwirkungen der Therapie. Die Ergebnisse wurden mit einer aus 14 Patienten bestehenden Kontrollgruppe der eigenen Klinik verglichen, die bei gleichen Einschlußkriterien in dem vorhergehenden 1-Jahres-Zeitraum (September 1995 bis September 1996) ausschließlich symptomorientiert im Sinne von „best supportive care“ behandelt wurden. Ergebnisse: Zwischen Oktober 1996 und April 1998 wurden 14 Patienten in die Therapiestudie aufgenommen. Die Tumorrezidive wurden durchschnittlich 13 ( ± 6,8) Monate nach einer R0-Resektion diagnostiziert. Die mediane Überlebenszeit der Therapiegruppe (n = 14) war mit 7 (3–12) Monaten signifikant (p 〈 0,05) gegenüber der Kontrollgruppe (n = 14) mit 3,5 (1,5–5) Monaten verlängert. Die Octreotid-Tamoxifen-Gruppe litt weniger unter Appetitlosigkeit, Übelkeit, Fatigue sowie Tumorschmerz und benötigte weniger Analgetica als die Kontrollgruppe. Als Nebenwirkungen der Octreotid-Tamoxifen-Therapie traten lediglich bei 2 Patienten in den ersten 14 Tagen nach Beginn der Behandlung Diarrhoen auf. Schlußfolgerung: Die kombinierte Hormontherapie mit Octreotid und Tamoxifen kann sehr gut ambulant durchgeführt werden und ist relativ nebenwirkungsarm. Es deutet sich ein Fortschritt in der palliativen Therapie des rezidivierten Pankreascarcinoms an.
    Notes: Summary. Background: In a prospective trial (October 1996 – April 1998) the effect of octreotide and tamoxifen on the recurrence of pancreatic carcinoma after R0 resection was evaluated. Methods: Patients with a local recurrence after curative resection of ductal adenocarcinoma of the pancreas were treated with 100 μg of octreotide three times a day and tamoxifen 20 mg once daily. The median survival time, quality of life (EORTC-QLQ-30) and side effects of the octreotide-tamoxifen group were compared with a historic cohort (n = 14) of patients treated in our department (9/95–9/96) according to the “best supportive care” concept. Results: Recurrences were diagnosed after R0 resection in a mean time of 13 ± 6.8 months. Patients treated with octreotide and tamoxifen had a significantly (P 〈 0.05) longer median survival time (7 months; range: 3–12) vs 3.5 months; range: 1.5–5). The octreotide-tamoxifen group suffered less from lack of appetite, nausea, fatigue, and pain and needed fewer analgesies. The only side effect of the octreotide-tamoxifen therapy was moderate diarrhoe in 2 patients at the beginning of the therapy. Conclusion: Since combined therapy with octreotide and tamoxifen can be administered comfortably for outpatient treatment, this seems to represent progress in the palliative therapy of pancreatic cancer.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Whipple operation ; Pylorus-preserving duodenopancreatectomy ; Quality of life ; Gastrointestinal function. ; Schlüsselwörter: Operation nach Whipple ; pyloruserhaltende Duodenopankreatektomie ; Lebensqualität ; gastrointestinale Funktion.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Hintergrund: Die kephale Pancreaticoduodenektomie nach Kausch-Whipple (PD) gilt als Standardverfahren bei der chirurgischen Therapie des Carcinoms des Pankreaskopfes und der periampullären Region, jedoch soll die pyloruserhaltende Resektion (PPPD) hinsichtlich der gastrointestinalen Funktion Vorteile bieten. Methodik: In einer prospektiv-randomisierten Studie (10/94–10/98) wurden beide Operationsverfahren verglichen. Hauptzielkriterium waren die globale und gastrointestinale Lebensqualität (LQ), Nebenzielkriterien waren die Dauer der Operation und des stationären Aufenthaltes, sowie der Verbrauch von Blutkonserven und die perioperative Morbidität. Die Lebensqualität wurde standardisiert mit Hilfe des EORTC-QLQ-30-Bogens präoperativ und in der 2., 6., 12., 24., 36., 48. und 60. postoperativen Woche erhoben. Ergebnisse: Bei 48 Patienten erfolgte wegen eines Carcinoms des Pankreaskopfes (n = 38) und der periampullären Region (n = 10) eine Duodenopankreatektomie (PD n = 24, PPPD n = 24). Beide Gruppen unterschieden sich nicht hinsichtlich Alter, Geschlecht und Tumorstadium. Die Operationsdauer der PPPD-Gruppe war signifikant kürzer (206 ± 48 vs 306 ± 54 min) (p 〈 0,05), die Morbiditätsrate beider Operations-Gruppen unterschied sich nicht signifikant (PPPD 20 % vs PD-Gruppe 30 %). Während die globale LQ beider Patientengruppen nahezu identisch war, zeigten sich signifikante Vorteile für die PPPD-Gruppe hinsichtlich der gastrointestinalen Parameter Appetitlosigkeit, Übelkeit und Erbrechen sowie Diarrhoe. In der PD-Gruppe erreichten nur 14 Patienten (60 %) ihr präoperatives Körpergewicht nach 6 Monaten gegenüber 20 Patienten (85 %) der PPPD-Gruppe (p 〈 0,05). Schlußfolgerung: Diese Ergebnisse deuten auf eine Verbesserung der postoperativen gastrointestinalen Lebensqualität in der PPPD-Gruppe gegenüber der PD-Gruppe hin.
    Notes: Summary. Background: The Whipple operation (PD) is the standard operation in patients with cancer of the head of the pancreas and the periampullary region. However, the pylorus-preserving duodenopancreatectomy (PPPD) is supposed to be superior in gastrointestinal function. Methods: In a prospective randomized trial (October 1994–October 1998) PD and PPPD were compared in terms of global and gastrointestinal quality of life, operation time, duration of hospital stay, transfusions and perioperative morbidity. Quality of life was analyzed under standardized conditions (EORTC-QLQ-30) pre- and postoperatively (weeks 2, 6, 12, 24, 36, 48, and 60). Results: A duodenopancreatectomy was performed in 48 patients because of cancer of the head of the pancreas (n = 38) and the periampullary region (n = 10) (PD, n = 24; PPPD, n = 24). The PD and PPPD groups did not differ according to age, gender or UICC stage. Operation time was shorter in the PPPD group (206 ± 48 vs 306 ± 54 min) (P 〈 0.05). Morbidity did not differ between the two groups (PPPD 20 % vs PD 30 %, P 〉 0.05). While there was no difference in global quality of life, gastrointestinal quality of life was postoperatively increased in the PPPD group regarding appetite, nausea and diarrhea (P 〈 0.05). While the preoperative body weight was reached after 6 months in 85 % of the PPPD group (n = 20), this was true in only 60 % of the PD-group (n = 14) (P 〈 0.05). Conclusion: PPPD seems to be associated with a better postoperative gastrointestinal quality of life than PD.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 374 (1989), S. 131-137 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Pulmonary injuries ; Management ; Surgical therapy ; Results
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Obwohl die Lungen auch isoliert verletzt werden können, entstehen die meisten Lungenverletzungen im Rahmen von Polytraumen. Aufgrund der hieraus resultierenden, vielfältigen pathophysiologischen Abläufe ist die Beurteilung von Ausmaß, Verlauf und Prognose der Lungen-verletzungen schwierig. Je nach untersuchtem Krankengut wird die Mortalität der Thoraxverletzungen in der Literatur zwischen 6 bis 55% angegeben [3, 5, 8, 9]. Bei den von uns untersuchten Thoraxverletzungen handelte es um selektionierte schwere Thoraxtraumen. Dies erklärt die von uns gefundene relativ hohe Thoracotomierate von 17% sowie die hohe Mortalität von 34%. Zur besseren Vergleichbarkeit klinischer Untersuchungen ist wegen der geschilderten Verletzungsvielfalt die Aufschlüsselung nach allgemeiner und speziell thorakaler Verletzungsschwere — wie etwa nach dem Polytraumaschlüssel der Medizinischen Hochschule Hannover — notwendig. Vor allem die Lungenkontusionen werden häufig bei auffälligen Begleitverletzungen in Ausmaß und Folgen primär unterschätzt. Daher kann die Bedeutung subtiler Lungenbefunderhebung sowie lungenbewußter Therapie nur unterstrichen werden.
    Notes: Summary Even though lungs can be injured solitarily, most of pulmonary lesions occur within the scope of multiple trauma. Because of various patho-physiological processes resulting from the multiple trauma, the valuation of extent, course and prognosis of pulmonary injuries is difficult. Depending on examined cases, mortality of thoracic injuries as stated in various references amounts to between 6 and 55% [3, 5, 8, 9]. Concerning thoracic injuries we dealt with severe traumas of the thorax. This explains the relatively high rate of thoracotomy of 17% as well as the high mortality of 34% we confirmed. Because of described variety of injuries, it is necessary for better comparison of clinical investigations to specify the lesions in accordance with general and specific thoracic severity of injury — as described in the multiple trauma score of the Medical University of Hannover —. Especially pulmonary contusions with associated conspicuous injuries are often primarily underestimated concerning their dimensions and consequences. Therefore the importance of subtle inquiry of pulmonary findings must be strictly underlined.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Laparoscopy ; Peritonitis ; Systemic inflammation ; Local abscess formation ; Laparoskopie ; Peritonitis ; Systemische Inflammation ; Abszeßbildung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Hintergrund: Laparoskopische Operationen werden auch in zunehmendem Maß bei Patienten mit einer Peritonitis oder anderen intraabdominalen entzündlichen Prozessen durchgeführt, obwohl der erhöhte intraabdominale Druck eine Sepsis durch eine gesteigerte Bakteriämie und systemische Inflammation begünstigen könnte. Methode: In einer experimentellen Studie wurde deshalb der Einfluß einer Laparotomie und einer Laparoskopie auf die bakterielle Translokation sowie auf die Plasmaspiegel von TNFα und Endotoxin analysiert. Hierzu wurde zunächst bei Ratten eine standardisierte humane Stuhlprobe intraperitoneal appliziert und anschließend eine Laparotomie (n=20), eine Laparoskopie (n=20) oder keine weitere Manipulation in der Kontrollgruppe (n=20) durchgeführt. Ergebnisse: Eine Stunde nach der Intervention kam es in allen Gruppen zu einer Bakteriämie, welche nach Laparotomie und Laparoskopie signifikant gegenüber der Kontrollgruppe gesteigert war (p=0,01). Die Stuhlapplikation verursachte weiterhin in allen Gruppen eine signifikante Erhöhung der TNFα- und Endotoxinplasmaspiegel. Bereits 1 h postoperativ stiegen die TNFα-und Endotoxinplasmaspiegel an, mit signifikant höheren Werten nach Laparotomie (p〈0,05). Die durchschnittliche Zahl der intraperitonealen Abszesse war ebenfalls nach Laparotomie (n=10) signifikant höher (p〈0,05) als nach Laparoskopie (n=8) und in der Kontrollgruppe (n=5). Schlußfolgerung: Die Laparotomie und die Laparoskopie führen im Vergleich zur Kontrollgruppe zu einer transienten Steigerung der Bakteriämie und systemischen Inflammation. Die systemische Inflammation sowie die Entwicklung von intraperitonealen Abszessen war allerdings in diesem Modell nur nach einer Laparatomie signifikant gegenüber einer Laparoskopie und der Kontrollgruppe gesteigert.
    Notes: Abstract Background: Laparoscopic techniques are frequently used in patients with peritonitis or intra-abdominal inflammatory diseases although increased intraperitoneal pressure may cause sepsis by promoting bacteraemia and systemic inflammatory response. Methods: This experimental study investigates the influence of laparotomy and laparoscopy on bacteraemia, tumour necrosis factor (TNF)-α and endotoxin plasma levels. Standardized foecal inoculum was injected intraperitoneally and rats underwent either laparotomy (n=20), laparoscopy (n=20), or no further manipulation in the control group (n=20). Results: One hour after intervention, bacteraemia was significantly higher in both the laparotomy or laparoscopy groups than in the control group (P=0.01). Foecal inoculum caused a significant increase in TNF-α and endotoxin plasma levels 1 h after intervention with the significantly highest levels after laparotomy (P〈0.05). In addition, the mean number of intraperitoneal abscesses were also significantly higher (P〈0.05) after laparatomy (n=10) than after laparoscopy (n=8) or in the control group (n=5). Conclusions: Laparotomy and laparoscopy increased the incidence of bacteraemia and systemic inflammation compared to control group. However, inflammatory response and intraperitoneal abscess formation were significantly higher in the laparotomy group than in the laparoscopy group.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 381 (1996), S. 221-224 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Leiomyoma ; Surgical therapy ; Stomach ; Esophagus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Leiomyom des oberen Gastrointestinaltrakts ist ein seltener benigner Tumor. In der Klinik für Chirurgie der Charité wurden von 1984–1994 24 Leiomyome des oberen Gastrointestinaltrakts (Ösophagusn=4, Magenn=18, Ileumn=2) reseziert. In Abhängigkeit von der Größe des Tumors erfolgten insgesamt 11 lokale Enukleationen bzw. Exzisionen und 13 resezierende Operationen. Bei einer durchschnittlichen Nachbeobachtungszeit von 36–84 Monaten traten weder Rezidive noch tumorbedingte Todesfälle auf. Die Enukleation und, wenn notwendig, die lokale Resektion sind die Therapie der Wahl bei Leiomyomen und führen zu guten Langzeitergebnissen.
    Notes: Abstract Leiomyoma of the upper gastrointestinal tract is a “soft tissue tumor” and is a rare and benign lesion. The incidence of leiomyoma in the upper G-I tract is 4% of all tumors of the esophagus and 1 % of the stomach. However it is difficult to differentiate leiomyoma from leiomyoblastoma and malignant leiomyosarcoma. For this reason some surgeons prefer the resection of the tumor to enucleation. Between 1984 and 1994, 24 patients with leiomyoma were treated at the Department of Surgery of the University Charité (esophagusn=4, stomachn=18, ileumn=2) by local enucleation/excision in 11 cases and by wide resection of the tumor in 13 cases. In the further follow-up (after 36–84 months) there was no lethality or local recurrence.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...