ISSN:
1435-1803
Keywords:
collateral development
;
experimental model
;
fixed coronary constriction
;
subcritical stenosis
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Ein Hundemodell zur standardisierten Induktion von Kollateralen mit Hilfe eines externen Konstriktors wird vorgestellt, bei welchem eine Okklusion der Koronararterie nicht vorgesehen ist und wenigstens über 6 Wochen die Myokardperfusion in Ruhe nicht eingeschränkt wird. Flußmessungen wurden mit einem elektromagnetischen Flowmeter und mit radioaktiven Mikrosphären im akuten Versuch durchgeführt und nach 6 Wochen wiederholt. Die Ergebnisse zeigten eine Zunahme des Kollateralflusses von 21,2±11,8 ml/100g/min−1 auf 42,8±16,2 ml/100 g/min−1 (p〈0.05). Die regionale Durchblutung wies einen transmyokardialen Gradienten auf, welcher die subepikardialen Schichten gegenüber den subendokardialen bevorzugt: 49,3±25 ml/100 g/min−1 gegenüber 33,1±17,3 ml/100 g/min−1 (p〈0,05). Die mit dem Flowmeter gemessene reaktive Hyperämie nahm über 6 Wochen um 21% ab, bedingt durch eine Verengung der Stenosen aufgrund von Intimareaktionen im Konstriktorbereich, während die mit Mikrosphären gemessene Durchblutung aufgrund zusätzlicher Kollateralversorgung um 9% zunahm.
Notes:
Summary A canine model for a standardized induction of collaterals is presented with a fixed external constrictor that is not designed to induce an occlusion of the coronary artery and at least over the timespan of 6 weeks does not impair perfusion under resting conditions in the myocardium-at-risk. The coronary constriction was standardized by a reduction of the postocclusive reactive hyperemia of 50%. Flow measurements were performed by flowmeter and by radioactive microspheres acutely and after an interval of 6 weeks of constriction. The results showed an increase of the collateral flow from 21.2±11.8 ml/100g/min−1 to 42.8±16.2 ml/100g/min−1 (p〈0.05). The regional perfusion exhibited a transmyocardial gradient in favour of the subepicardial layers with 49.3±25 ml/100g/min−1 as compared to 33.1±17.3 ml/100g/min−1 (p〈0.05) of the endocardial layers. Reactive hyperemia, as determined by flowmeter, was decreased by 21% after 6 weeks on account of slow progression of the coronary constriction due to intimal reactions, whereas reactive hyperemia, as determined by the microsphere method, increased by 9% due to additional collateral channels.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01906671
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