ISSN:
1433-0458
Keywords:
Schlüsselwörter Hereditäre hämorrhagische Teleangiektasie
;
Morbus Rendu-Osler-Weber
;
Nd:YAG-Laser
;
Epistaxis
;
Lasertherapie
;
Key words Hereditary hemorrhagic telangiectasia
;
Rendu-Osler-Weber disease
;
Nd:YAG laser
;
Epistaxis therapy
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Rendu-Osler-Weber disease is an autosomally dominant inherited disease which affects the connective tissue of blood vessels. The major symptom is recurrent epistaxis for which still exists no generally recommended treatment. Treatment modalities discussed in the literature include bilateral closure of the nostrils, brachytherapy, vessel embolization, hormone therapy, dermoplasties, as well as different kinds of laser therapies. Advantages and disadvantages of single treatment modalities are discussed. Dermoplasty and laser therapy seem to be the most suitable treatment procedures currently available for recurrent epistaxis in affected patients. Treatment carried out with the argon, KTP or ND:YAG laser has proven to be suitable as initial therapy. In most cases the additional use of long-term applications of a soft nasal ointment allows a lasting successful treatment. Our experiences show that dermoplasty should be reserved for cases with continued bleeding despite laser treatment but only rarely offers a long-term cure in the sense of a total recovery from epistaxis.
Notes:
Zusammenfassung Der Morbus Rendu-Osler-Weber ist eine autosomal-dominant vererbbare Erkrankung des Gefäßbindegewebes mit rezidivierender Epistaxis als führendem Symptom. Zur Therapie dieser Epistaxis gibt es kein allgemein empfohlenes Behandlungskonzept. Die in der Literatur diskutierten Behandlungsmöglichkeiten reichen von einem beidseitigen Verschluß der Nasenöffnungen über Brachytherapie, Gefäßembolisation, Hormontherapie, Dermoplastik bis hin zu verschiedenen Formen der Lasertherapie. Es werden Vor- und Nachteile der einzelnen Behandlungsverfahren erörtert und bewertet. Demnach erscheinen Dermoplastik und Laserbehandlung als die derzeit geeignetsten Therapieformen der rezidivierenden Epistaxis bei der hereditären hämorrhagischen Teleangiektasie. Die mit dem Argon-, KTP- oder auch Nd:YAG-Laser durchgeführte Behandlung hat sich als initiale Behandlungsmaßnahme bewährt. Eine zusätzliche konsequente, langfristige Anwendung weicher Nasensalbe ermöglicht in den meisten Fällen einen längerfristigen Behandlungserfolg. Die Dermoplastik sollte Patienten vorbehalten bleiben, bei denen die Epistaxisintensität und -frequenz durch eine Lasertherapie nur unzureichend gebessert werden konnte. Eine dauerhafte Heilung im Sinne einer vollständigen Epistaxisfreiheit kann jedoch auch mit der Dermoplastik nur in Ausnahmefällen erzielt werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001060050141
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