ISSN:
1435-2451
Keywords:
Traumatic extradural
;
subdural and intracerebral haematomas
;
Computer-tomography
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In einem Bericht über 9000 cranio-cerebrale Traumen mit 1271 traumatischen intrakraniellen Hämatomen [Chirurgie Gießen (n = 291) 1942–1974 und Neurochirurgie Gießen (n = 980) 1953–1974] wird zur Verteilung, Diagnose, Therapie und Prognose der Hämatome Stellung genommen. Unter 26 % Hämatomen lagen 6,4 %. extradural, 17,2 % subdural und 2,4 % intracerebral. Die Mortalität ist von 84 % in den 40er Jahren auf ca. 40% im letzten Jahrzehnt zurückgegangen, am geringsten mit 64 % bei den intracerebralen Hämatomen. Die einzelnen Blutungsformen werden hinsichtlich Lokalisation, Klinik und Behandlung besprochen. Die Computer-Tomographie hat die Diagnose perfektioniert und gewährleistet Indikation, zeitgerechte Operation und Verlaufskontrolle. Ihr Fehlen in den meisten chirurgi-schen und traumatologischen Abteilungen, damit der weiterhin notwendige Einsatz der Angiographie und die mangelnde Ausbildung in der Neurotraumatologie sind die wesentlichen Gründe für die immer noch ungünstige Prognose.
Notes:
Summary Based on 9,000 craniocerebral traumas with 1,271 intracranial haematomas [Gießen General Surgery (n = 291) 1942–1974, Gießen Neurosurgery (n = 980) 1953–1974] distribution, diagnosis, therapy, and prognosis of traumatic haematoma has been discussed. Among 26 % of the haematomas, 6.4% were extradural, 17.2% were subdural, and 2.4% were intracerebral. Mortality has decreased from 84 % in the 1940's to 40 % in the last decades; the least decrease (64 %) being among the intracerebral haematomas. Distribution, site and size, symptomatology, and special diagnostic procedures were reported for the different types and forms of haematomas. Computertomography has proved to be the most decisive progress for the diagnosis, indication, timely and appropriate surgery, and follow up. The most important reasons for the still unfavourable results are lack of sufficient experience, among general surgeons and traumatologists, the lack of computer-tomographs, and the need for separate clinical and angiographic diagnosis.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01262712
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