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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 95 (1998), S. 734-740 
    ISSN: 1433-0423
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Sobald sichere Mikrokeratome für den lamellierenden Schnitt zur Verfügung stehen, ist der Übergang zum LASIK-Verfahren sinnvoll, da hiermit für den Patienten weniger Unannehmlichkeiten in der frühpostoperativen Phase entstehen
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 94 (1997), S. 902-906 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Collagen • Cornea • Cross-linking • Keratoconus • Proteoglycans ; Schlüsselwörter Hornhaut • Kollagen • Keratokonus • Proteoglykane • Vernetzung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Die biomechanische Festigkeit der Hornhaut soll durch künstliche Quervernetzung der Kollagenfibrillen (Strahlenvernetzung, chemische Vernetzung) erhöht werden, um eine evtl. konservative Therapie des Keratokonus zu prüfen. Methode: Von enukleierten Schweineaugen wurde das Epithel entfernt. Je 10 Augen in 8 Testgruppen wurden mit UV-Strahlung (λ = 254 nm), einer 0,5 %igen Riboflavinlösung und UV-Strahlung (365 nm), blauem Licht (436 nm) und Sonnenlicht sowie mit chemischen Vernetzern – Glutaraldehyd (1 % und 0,1 %, 10 min) und Karnovsky- Lösung (0,1 %, 10 min) – behandelt. Als Standard dienten jeweils Kontrollgruppen mit 10 unbehandelten Hornhäuten. Aus jeder Hornhaut wurde ein zentraler Streifen von 5 mm Breite und 9 mm Länge geschnitten und die Spannungs-Dehnungs-Kurven gemessen. Ergebnisse: Bei UV-Bestrahlung von mit Riboflavin vorbehandelten Hornhäuten nimmt die Dehnbarkeit signifikant ab (p 〈 0,05). Auch die mit Glutaraldehyd oder Karnovsky-Lösung behandelten Hornhäute zeigen eine signifikante Zunahme der Festigkeit (p 〈 0,05). Schlußfolgerung: UV-Strahlen und Riboflavin sowie niedrigkonzentriertes Glutaraldehyd oder Karnovsky-Lösung führen zu einer Verfestigung der Hornhaut wahrscheinlich aufgrund von Vernetzungen der Kollagene oder der Proteoglykane. Weitere Untersuchungen sind jedoch bezüglich der Optimierung der Dosis-Wirkungs-Beziehung und der In-vivo-Bedingungen erforderlich.
    Notes: Purpose: To increase the stability of the cornea by artificial cross-linking (radiation or chemical agents) and to investigate a future therapy for keratoconus. Materials and methods: The epithelium of enucleated porcine eyes was removed. Ten eyes in each of eight test groups were treated with UV light (λ = 254 nm), 0.5 % riboflavin and UV light (365 nm), blue light (436 nm) and sunlight, and the chemical agents glutaraldehyde (1 % and 0.1 %, 10 min) and Karnovsky's solution (0.1 %, 10 min). Strips of 5 mm in width and 9 mm in length were cut from each cornea and the stress-strain behaviour of the strips was measured. For comparison, eight groups of ten untreated corneas each were measured by the same method. Results: Compared to untreated corneas riboflavin and UV irradiation as well as glutaraldehyde and Karnovsky's solution treatment resulted in significantly increased stiffness of the cornea (p 〈 0.05). Conclusions: The biomechanical behaviour of the cornea can be altered by low-concentration glutaraldehyde, Karnovsky's solution, and by riboflavin and UV irradiation, which offers potential conservative treatment of keratoconus. To optimize this effect further investigation is necessary regarding the dose-effect relation and the in-vivo conditions.
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  • 3
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Photorefractive keratectomy • Erbium: YAG laser • Surface melting • Thermal damage • Surface roughness ; Schlüsselwörter Photorefraktive Keratectomie • Erbium: YAG-Laser • Oberflächenschmelze • Thermische Schädigung • Oberflächenrauheit
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Ablationsversuche und präklinische Untersuchungen zur Photorefraktiven Keratektomie (PRK) mit dem Erbium: YAG-Laser (λ = 2,94 μm) zeigten im Vergleich zum Excimerlaser eine thermisch alterierte Zone und rauhe Oberfläche. Material und Methode: In dieser Arbeit wurde die thermische Schädigung an enukleierten Schweinehornhäuten für unterschiedliche Laserpulsdauern (80 ns bis 1 ms) und Energiedichten (0,2 bis 5 J/cm2) untersucht. Die „Scanning-Spot“-Methode und die Fundamentalmode-Photoablation dienten zur Erzeugung von sphärischen Korrekturen. Einen Vergleich zur Morphologie nach Ganzfeld-Photoablation mit dem ArF-Excimerlaser (193 nm) ermöglichten REM-Aufnahmen und Messungen zur Oberflächenrauheit. Ergebnisse: Die thermische Schädigung reduziert sich mit zunehmender Intensität. Ab einer Intensität von ca. 1 MW/cm2 erreicht die thermische Schädigung eine konstante Dicke von 〉 5 μm. Die Oberflächenrauheit liegt etwa eine Größenordnung höher als bei der Photoablation mit dem ArF-Excimerlaser. Die REM-Aufnahmen der behandelten Oberfläche zeigen geschmolzene korneale Strukturen. Schlußfolgerung: Laserinduzierte Schmelzprozesse sind als eine unvermeidbare Hauptursache für die signifikante thermische Schädigung und Oberflächenrauheit nach der Behandlung anzusehen, weswegen der Erbium: YAG-Laser keine reellle Alternative zum ArF-Excimerlaser in der PRK darstellt.
    Notes: Background: Ablation experiments and preclinical studies have shown increased thermal damage and surface roughness after photorefractive keratectomy (PRK) with the erbium: YAG laser. Materials and methods: In this study, the thermal damage was investigated on enucleated pig corneas for various laser pulse durations (80 ns to 1 ms) and radiant exposures (0.2–5 J/cm2). The “scanning-spot” method and the fundamental mode photoablation were used for spherical corrections. SEM pictures and surface roughness measurements enabled comparison with the morphology after ArF-excimer laser treatment. The surface roughness is one order of magnitude higher compared to the ArF-excimer laser ablation. The surface of the tissue after ablation looks melted. Results: The thermal damage reduces with increased intensity, and at high intensities the thermal damage results in a constant thickness of 〉 5 μm. Conclusions: Laser-induced melting processes might be the main reason for the high thermal damage and the increased surface roughness after erbium: YAG laser treatment. This leads to the conclusion that the erbium: YAG laser is not a real alternative to the ArF-excimer laser in PRK.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Graefe's archive for clinical and experimental ophthalmology 237 (1999), S. 725-729 
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract   · Background: This pilot study was carried out to assess the effects of photorefractive keratectomy (PRK) for myopia and myopic astigmatism and cataract surgery on the ocular optical aberrations of higher degrees.  · Methods: The optical aberrations were measured in 12 patients before and after PRK and in 10 patients after cataract surgery with a video aberroscope for clinical use (based on Tscherning’s aberroscope) designed by the authors. To characterize the optical performance of the eye the deviation of the wavefront of a foveal image point from its ideal (spherical) shape (wavefront aberration) was determined. The wavefront aberration is represented mathematically in Zernike polynomials. The first 14 Zernike coefficients Ki were determined and compared with data from normal eyes with full visual acuity. · Results: Most Zernike coefficients were considerably greater after PRK than before surgery. These changes differed significantly from the variability of repeated individual measurements. In particular, coefficients corresponding to astigmatism, spherical aberration or coma were highly significantly increased (P〈0.001). After cataract surgery, the averaged Zernike coefficients exhibited no significant differences from normal values, except the coefficient K5 (astigmatism at 0° or 90°). However, coefficients showed a significant high variability, especially the coefficients for spherical aberration or astigmatism.  · Conclusion: Both PRK and cataract surgery are operations which may considerably increase the ocular optical errors of higher order. These aberrations are not predictable and can affect the visual acuity despite optimal sphero-cylindrical correction, in particular under mesopic conditions.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International ophthalmology 21 (1997), S. 117-120 
    ISSN: 1573-2630
    Keywords: epithelial dystrophy ; Meesmann‘s dystrophy ; stem cell transplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report the first case of a unilateral microcysticMeesmann‘s epithelial dystrophy, observed in the left cornea of a 43-year-old patient. The diagnosis was verified histologically by the unilateral occurrence of a ’peculiar substance‘ within epithelial cysts and within the cytoplasm of the corneal epithelial cells. In an attempt to resolve thepatient‘s frequent corneal erosions, we performed an autologous stem cell transplantation from the non-involved right eye. The results are, so far, satisfactory.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 97 (2000), S. 203-206 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Vernetzung ; Cornea ; Keratokonus ; Riboflavin ; Ultraviolette Strahlung ; Key words Cross-links ; Cornea ; Keratoconus ; Riboflavin ; Ultraviolet radiation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: The mechanical stabilization of the cornea in keratoconus may delay progression of this disease. The cross-linking techniques optimized in corneas of enucleated porcine eyes were investigated under in vivo conditions in rabbits to estimate the biocompatibility and duration of the stiffening effect. Methods: Twenty-eight rabbits were treated monocularly, the fellow eye serving as control. The epithelium was mechanically removed and 19 eyes were treated with riboflavin plus ultraviolet irradiation (365 nm, 2 mW/cm2) for 45 min and 9 eyes with 0.075% glutaraldehyde for 20 min. After treatment, the eyelids were sutured for 3 days. The healing process was controlled by slit-lamp examination and photographically documented. After 1 month, 20 animals and after 3 months 8 animals were sacrificed, the eyes enucleated, and the stress-strain relation of the corneas measured and compared to the fellow eye. Results: The epithelium was closed after 4–5 days. The transparency of the corneas remained clear during follow-up, and there were no signs of inflammatory reaction. Stress for a strain of 6% was higher in the treated corneas by a factor of 1.3±0.66 (P=0.319) in the glutaraldehyde group and by a factor of 1.6±0.75 (P=0.0408) in the riboflavin group at 1 month, and by 1.3±0.48 (P=0.07) at 3 months after treatment. Conclusions: The cross-linking technique using riboflavin plus UV irradiation is suitable for at least temporarily stiffening the cornea in vivo and seems to be a promising method for conservative treatment of keratectasia.
    Notes: Hintergrund: Eine mechanische Stabilisierung der Hornhaut beim Keratokonus könnte das Fortschreiten dieser Erkrankung verzögern. Die an der Hornhaut von enukleierten Schweineaugen optimierten Vernetzungsmethoden zur Erhöhung der Festigkeit wurden im Langzeitversuch am Kaninchenmodell auf Beständigkeit und biologische Verträglichkeit getestet. Methode: Von 28 Kaninchen wurde das rechte Auge behandelt, das linke Auge diente jeweils als Kontrolle. Nach der mechanischen Entfernung des Epithels wurden 19 Augen mit Riboflavin-Dextranlösung getropft und anschließend mit UV-Strahlung (365 nm, Bestrahlungsstärke 2 mW/cm2) für 45 min exponiert. Auf 9 Augen wirkte ein Gemisch aus Methocel und 0,075% Glutaraldehyd für 20 min ein. Die Reaktion der Hornhaut wurde mit der Spaltlampenphotographie dokumentiert. Nach 1 Monat wurden 20 Tiere und nach 3 Monaten 8 Tiere getötet, die Augen enukleiert und von Streifen (Breite 5 mm, Länge 8 mm) der Hornhäute der Spannungs-Dehnungszusammenhang gemessen. Ergebnisse: Vier Wochen nach der Vernetzung konnte eine signifikant höhere Festigkeit in den mit Riboflavin+UV behandelten Hornhäuten nachgewiesen werden. Die vernetzten und unvernetzten Hornhäute unterschieden sich bei einer Dehnung von 6% in der Spannung um den Faktor 1,61±0,75 (p=0,041). Nach 12 Wochen lag diese Festigkeitszunahme noch bei 1,3±0,48 (p=0,07). Es kam zu keiner sichtbaren Entzündungsreaktion oder Beeinträchtigung der Transparenz. Die mit Glutaraldehyd behandelten Hornhäute wiesen zwar auch eine Zunahme der Festigkeit auf (Faktor 1,3±0,66), aber der Effekt war statistisch nicht signifikant (p=0,319), sodass ein Langzeittest dieser Methode nicht gerechtfertigt war. Schlussfolgerungen: Die Kombination von Riboflavin+UV-Strahlung ist geeignet zur Erzeugung von mindestens temporären Vernetzungen in der Hornhaut bei Kaninchen ohne klinische Zeichen für Nebenwirkungen wie Trübung oder Entzündung.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 94 (1997), S. 578-582 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Excimer laser ; Er:YAG laser ; Photoablation ; Shock wave ; Schlüsselwörter Excimerlaser ; Er:YAG-Laser ; Photoablation ; Druckwelle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Die Ausbreitungscharakteristik der Druckwelle nach Photoablation der Hornhaut soll für einen IR- und einen UV-Laser in Abhängigkeit vom Ablationsdurchmesser, vom Abstand hinter der Hornhaut und von der Energiedichte untersucht werden. Diese Druckwellen können schädlich für manche intraokularen Strukturen sein. Material und Methode: An enukleierten Schweineaugen wurde bei der Photoablation mit einem Excimerlaser (193 nm, 23 ns, Ablationsdurchmesser 1,5 – 7,5 mm) und mit einem Er:YAG-Laser (2,94 µm, 200 µs, 1,2 mJ/cm2, Ablationsdurchmesser 4 mm) die Amplitude der Druckwelle mit einem piezoelektrischen Nadelhydrofon gemessen. Ergebnisse: Beim Excimerlaser bildet sich bei einem Ablationsdurchmesser 〉4,5 mm ein Druckfokus im Abstand von 4 – 6 mm hinter der Hornhaut aus. Bei einer Energiedichte von 180 mJ/cm2 liegen die Druckwerte im Mittel alle 〈8 ⋅ 106 Pa. Sie verringern sich stetig in Richtung Netzhaut bis unter 106 Pa. Höhere Energiedichten ergeben höhere Druckwerte, wobei der Zusammenhang im Bereich von 60 – 220 mJ/cm2 linear ist. Die Druckamplituden beim frei laufenden Er:YAG-Laser liegen 〈5 ⋅ 104 Pa. Schlußfolgerungen: Eine mechanische Schädigung an der Netzhaut ist beim Excimerlaser und Er:YAG-Laser unwahrscheinlich. Das Vorhandensein des Druckfokus bei großen Ablationsdurchmessern beim Excimerlaser könnte zur mechanischen Schädigung der Linsenkapsel führen. Beim Einsatz des Er:YAG-Lasers ließen sich mit der vorhandenen Meßempfindlichkeit keine Drucksignale detektieren. Theoretische Abschätzungen ergeben Werte 〈7 ⋅ 104 Pa bei einer Energiedichte von 1,2 J/cm2. Die Wirkung der Druckamplitude auf das Endothel ist unabhängig vom Durchmesser, aber abhängig von der Energiedichte.
    Notes: Background: The characteristics of shock waves during photoablation were investigated for an IR and a UV laser. These stress waves may be harmful to ocular structures. Material and methods: The amplitude of shock waves was measured by a needle-shaped hydrophone in enucleated porcine eyes during excimer laser (193 nm, 23 ns, diameter of ablation 1.5 – 7.5 mm) and Er:YAG laser photoablation (2.94 µm, 200 µs, 1.2 mJ/cm2, diameter of ablation 4 mm). Results: With the excimer laser at ablation zones larger than 4.5 mm, a pressure focus occurs at a distance of 4 – 6 mm behind the cornea. The pressure amplitudes are smaller than 80 bar for a fluence of 180 mJ/cm2 and decrease steadily to values below 10 bar towards the retinal level. Higher fluences produce higher pressure values; in the range of 60 to 220 mJ/cm2 the relation is linear. For the Er:YAG laser, pressure amplitudes are smaller than 0.5 bar. Conclusions: Mechanical damage of the retina is unlikely during excimer- or Er:YAG-laser ablation. The existence of a pressure focus may result in mechanical damages of the posterior lens or anterior vitreous at large ablation diameters. During Er:YAG laser ablation, shock waves could not be detected with our measurements. Theoretical estimations yield values of less than 700 mbar at a fluence of 1.2 J/cm2. The pressure load of the endothelium is independent of diameter but dependent on fluence.
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  • 8
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Myopic astigmatism • PRK • PARK • T-incision • Excimer laser ; Schlüsselwörter Myoper Astigmatismus • PRK • PARK • ; T-Inzisionen • Excimerlaser
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Für die Behandlung des myopen Astigmatismus mit Hilfe des Excimerlasers gibt es bisher kein anerkanntes Verfahren. Zur Auswahl stehen die photoastigmatische refraktive Keratektomie (PARK) und die Kombination von T-Inzisionen mit einer sphärischen PRK (PRK-T). Patienten und Methode: Es wurden 87 Augen von 67 Patienten mit myopem Astigmatismus mittels PARK (68 Augen) oder PRK-T (19 Augen) operiert und über ein Jahr nachkontrolliert. Das sphärische Äquivalent betrug präoperativ in beiden Gruppen − 6,7 dpt und der refraktive Astigmatismus reichte von − 1,0 bis − 6,5 dpt. Bei der PARK wurde eine elliptische Ablation mit dem Keratom I (Schwind) durchgeführt mit einer Ablationszone der Größe 5,8 × 8,1 mm. Die PRK-T erfolgte mittels zweier limbusparalleler Inzisionen (Tiefe 80 % der lokalen Hornhautdicke, freie optische Zone 7 mm) und einer sphärischen PRK mindestens 6 Wochen später. Ergebnisse: Ein Jahr nach der Operation konnten noch 57 der ursprünglichen 87 Augen kontrolliert werden. Der unkorrigierte Visus war besser als 0,5 bei 83 % der PRK-T-Gruppe und bei 80 % der PARK-Gruppe. Der Astigmatismus wurde in der PRK-T-Gruppe um 76 % und in der PARK-Gruppe um 67 % reduziert. Das sphärische Äquivalent war ein Jahr postoperativ − 0,59 ± 1,1 dpt in der PRK-T-Gruppe und − 0,28 ± 1,04 dpt in der PARK-Gruppe. Ein Visusverlust von mehr als einer Snellenlinie trat in der PRK-T-Gruppe nicht auf, jedoch bei 3 Augen (6,7 %) der PARK-Gruppe. Bei zwei dieser Augen betrug die Myopiekorrektur über − 6 dpt. Schlußfolgerung. Beide Verfahren sind dazu geeignet einen myopen Astigmatismus zu reduzieren, jedoch ist die Erfolgsrate nicht so hoch wie bei der rein sphärischen PRK. Die Komplikationsrate der PARK ist mit 2,5 % bei Korrekturen bis zu − 6 dpt (sphärisches Äquivalent) höher als bei der sphärischen Myopiekorrektur.
    Notes: Background: In contrast to the correction of simple myopia there is no widely accepted technique for the correction of myopic astigmatism. Currently two techniques are available: the photoastigmatic refractive keratectomy (PARK) and the combination of arcuate keratotomies with standard PRK (PRK-T). Methods: In two groups, 67 patients underwent a correction of myopic astigmatism in a total of 87 eyes (19 by PRK-T and 68 by PARK), and were followed for 1 year. The spherical equivalent was − 6.7 D in both groups and the refractive astigmatism ranged from − 1.0 to − 6.5 D. The PARK procedure was performed by means of an elliptic ablation (Kertom I, Schwind) with a 5.8 × 8.1 mm zone. The PRK-T technique consisted of two arcuate keratotomies with a free optical zone of 7 mm and a standard myopic PRK at least 6 weeks later. Results: The 1 year follow-up was completed in 57 out of 87 eyes included in the study. At 1 year post-operation, 83 % of the PRK-T group and 80 % of the PARK group had an uncorrected visual acuity of 20/40 or better. The refractive astigmatism was reduced by 76 % in the PRK-T group and by 67 % in the PARK group. The spherical equivalent was − 0.59 ± 1.1 D at 1 year after PRK-T and − 0.28 ± 1.04 D after PARK. In three eyes of the PARK group (6.7 %) a visual loss of more than one Snellen line occured. Two of these eyes had a preoperative myopia of more than − 6 diopters. Conclusion: Both techniques have the potential to reduce myopic astigmatism, however, the success rate is not as high compared to spherical PRK. Also, the complication rate of 2.5 % in corrections to − 6 D is significantly higher than that with spherical myopic PRK.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 96 (1999), S. 240-247 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Laser in situ keratomileusis • LASIK • Complications • Microkeratome • Flap • Interface ; Schlüsselwörter Laser in situ Keratomileusis • LASIK • Komplikationen • Mikrokeratom • Hornhautlamelle • Interface
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Fragestellung: Es sollen Art und Häufigkeit von Komplikationen bei der Anwendung des LASIK-Verfahrens zur Myopiekorrektur untersucht werden. Diese werden nach dem Zeitpunkt ihres Auftretens eingeteilt und hinsichtlich möglicher Auswirkungen auf den Hochkontrastvisus und andere Qualitäten des Sehvermögens beurteilt. Patienten und Methode: An unserer Klinik wurden zwischen 1/95 und 4/97 125 Augen von 88 Patienten mit Kontaktlinsenintoleranz und einer Myopie von mehr als −6,0 dpt mit LASIK operiert. Diese wurden konsekutiv und prospektiv in die Studie aufgenommen und die ersten 4 Tage postoperativ, sowie nach 1, 3 und 6 Monaten kontrolliert. Die Einteilung der Komplikationen erfolgte in 3 Gruppen (intraoperativ, frühpostoperativ und spätpostoperativ). Ergebnisse: Unsere Komplikationsrate lag bei 7,2 % (Verlust von 2 Visusstufen) – ursächlich waren mikrokeratombedingte Schnittfehler, Faltenbildung der Lamelle und Epitheleinwachsung. Schlußfolgerung: Die LASIK ist ein mikrochirurgischer Eingriff, der entsprechende Erfahrung und Kritikfähigkeit beim Anwender voraussetzt. Trotz guter klinischer Ergebnisse bei höherer Myopie ist die Komplikationsrate zu hoch. Das sollte in erster Linie bei den Mikrokeratomen zu weiteren Verbesserungen Anlaß sein.
    Notes: Purpose: To quantify the incidence and type of complications after LASIK for the correction of myopia with special consideration to the time lapse after surgery and the possible consequences regarding high-contrast sensitivity and other modalities of visual acuity. Material and methods: Between January 1995 and April 1997, 125 eyes of 88 patients with myopia greater than −6.0 D who could not wear contact lenses were operated on at our institute. In this prospective study the patients were examined consecutively preoperatively as well as postoperatively at day 4 and months 1, 3 and 6. The complications were divided into three groups (intraoperative, early postoperative and late postoperative). Results: Our complication rate was 7.2 % (loss of 2 lines of visual acuity) – with cutting artifacts related to the microkeratome, wrinkling of the flap and epthelial ingrowth. Conclusions: LASIK is a microsurgical procedure that requires adequate experience and the desire by the surgeon for self-evaluation. In spite of the good clinical results in the correction of high myopia the complication rates seems still to be too high. This should be the objective for further improvement primarily related to the microkeratomes.
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