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  • 1
    ISSN: 1574-6968
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Biology
    Notes: Protease-deficient mutants of two highly branched (colonial) mutants of the Quorn® mycoprotein fungus, Fusarium graminearum A3/5, were generated by UV mutagenesis. One protease-deficient mutant of each strain was studied in glucose-limited chemostat culture (D= 0.17 h−1, pH=5.8) with 5 g casein l−1 added to the medium and they were found to produce no or very little aspartic protease, which is produced by the parental strains under the same conditions. In chemostat culture the protease-deficient mutants were unstable with respect to lack of proteolytic activity regardless of whether or not casein (500 mg l−1) was included in the medium. At low dilution rate (D= 0.07 h−1) or at increased pH (pH=6.9), the parental strains produced other proteases in addition to the aspartic protease.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    European journal of pediatrics 147 (1988), S. 616-620 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Dopamine ; Preterm infant ; Urinary prostaglandin excretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In pharmacological doses dopamine (DA) will interact with several endocrine systems and both inhibit (prolactin, thyrotropin) and enhance (renin, angiotensin) hormonal release. In this study we have examined whether DA given to preterm neonates will influence prostaglandin (PG) production. The question is of importance since vasodilatator PGs play a role in postnatal adaptation. We determined the effect of low dose DA infusion on the 24 h urinary PGE2 excretion rate (an index of renal PGE2 synthesis) in preterm infants. Six preterm neonates, with a 24-h requirement of 2 μg/kg per min DA treatment for oedema, moderate oliguria, poor peripheral perfusion and/or mild systemic hypotension were studied on days 2 (Day 1), 3 (Day 2, the day of DA infusion), and 4 (Day 3, DA discontinued) of life. Six preterm infants (control group) that did not require DA infusion were also studied to monitor possible spontaneous changes in the renal PGE2 production on days 2, 3 and 4 of life. In the control group urine output (Uv) and PGE2 excretion rate remained unchanged during the study. In the study group DA administration resulted in nearly two-fold increases in both the Uv (194%) and PGE2 excretion (182%). Urinary PGE2 excretion was, however, closely related to urine flow in both the control infants (Day 1–3) and the study group infants (Day 1–2). Since increased diuresis stimulates renal PGE2 production, our data suggest that the increased PGE2 excretion on Day 2 in the study group was not due to a direct effect of DA on PGE2 synthesis. On Day 3, however, urinary PGE2 excretion in the study group decreased out of proportion to that of the Uv (-66% vs-23%), indicating that discontinuation of the drug infusion directly decreases renal PGE2 synthesis. In conclusion, the findings of the present study indicate that low dose DA does not directly trigger renal PGE2 production in the sick preterm infant.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Premature infants ; Dopamine ; Plasma renin activity ; Plasma aldosterone concentration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Nine premature infants with birth weight of 1150 to 2500 g and gestational age of 28 to 35 weeks were given dopamine in a dose of 2–4 μg/kg/min to treat cardiopulmonary distress. In addition to monitoring of blood gases, blood pressure, acid-base balance, urine flow and urinary sodium excretion, plasma renin activity (PRA) and plasma aldosterone concentration (PA) was also determined prior to and during dopamine therapy. The dopamine-induced increase in urine flow and urinary sodium excretion was associated with a significant increase of PRA from 18.2±5.1 ng/ml/h to 33.0±5.6 ng/ml/h (P〈0.025), while PA and blood pressure remained unaltered by dopamine administration. It is suggested that the angiotensin II-stimulated aldosterone production is overridden by the inhibitory effect of dopamine.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Hyalin membrane disease ; Systemic blood pressure ; Renal function ; Dopamine ; Preterm infant
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The effect of low dose (2, 4, and 8 μg/kg per min) dopamine infusion on blood pressure, heart rate and renal function was studied in 18 hypotensive, preterm infants with severe hyaline membrane disease (HMD). Significant dose-related effects found during dopamine infusion were systolic and diastolic blood pressure elevation and diuretic effect, while heart rate increase occurred only with 8 μg/kg per min of the drug. This indicates, that in the preterm neonate, dopamine at low doses has a pronounced effect on the alpha-and dopamine-receptors, while its beta-receptor stimulating activity is minimal. We demonstrated a significantly decreased metabolic clearance rate of dopamine in preterm infants. Thus, beside the differences in the vascular receptors' maturation, the decreased metabolic clearance rate should also be taken into account when explaining the cardiovascular and renal effects of low dose dopamine infusion in these babies. Dopamine was found to be useful in normalizing low arterial blood pressure, in improving impaired peripheral circulation, and in producing a marked diuresis in hypotensive preterm neonates with severe hyaline membrane disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
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    Springer
    Lung 119 (1958), S. 85-92 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Verfasser ist der Meinung, daß die Dynamik der — während der ersten, 3–5 Monate dauernden, kontinuierlichen INH-Behandlung — entstchenden INH-Resistenz, das verzögerte oder rasche Tempo ihrer Entwicklung, bei der Beurteilung der näheren Prognose der Krankheit zu verwenden sei. Wenn sich die INH-Resistenz im Laufe der erstmaligen kontinuierlichen Behandlung verzögert ausbildet, so ist nicht nur der Erfolg der Behandlung selbst günstiger, sondern es ist auch von der darauffolgenden SM-Kur eine gute Wirkung zu erwarten, ferner laufen notwendige Eingriffe meist ohne Kompliktion ab. Hingegen ist eine rasch entstehende INH-Resistenz nicht nur für einen mäßigen Erfolg der INH-Behandlung charakteristisch, sondern sie deutet auch auf mäßige Wirkung anderer Chemotherapeutica sowie auf mögliche Mißerfolge bei aktiver Behandlung hin. Die Beobachtung, daß einerseits ausgedehnte und chronische Prozesse im Einzelfall gut auf tuberkulostatische Therapie reagieren, demgegenüber andererseits die konservative Behandlung manchmal auch bei frischen Erkrankungen erfolglos bleibt, läßt sich mit dem verzögerten und raschen Tempo der Resistenzbildung erklären. Die Beabachtungen des Autors haben für jene Fälle Gültigkeit, bei denen sich die Resistenz proportional zur Dauer der Medikamentanwendung bzw. graduell entwickelt. Der Autor schlägt vor, der Kliniker solle die Angaben der zu Beginn der 1. INH-Kur beobachteten Resistenz nicht zur Medikamentwahl, sondern — zusammen mit den übrigen Kennzeichen —zur Beurteilung der Zukunft seines Kranken verwerten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
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    Springer
    Lung 131 (1965), S. 368-374 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The discussion on the value of treatment of cavernous pulmonary tuberculosis with the combination of two or three drugs is still lasting. Author approached this problem from a new standpoint. The daily excretion of bacteria of 40 patients treated with two-resp. three drug combination was measured monthly. The value of treatment was established by the tempo of decreasing of bacterium quantity. For comparison the quotient between the bacterium quantity of two following monthes was determined. The quotient of bacterium quantity measured in the first and second monthes of treatment was 27 in case of three-drug combination and 14 in case of administration of two drugs. In the last two monthes preseeding negativation of sputum the quotient was 48 for three-drug combination and 16 for two-drug combination. These data show that the elimination of bacteria is faster in case of three drug-combination than with two drugs. In the cases treated with two drugs the absolute number of bacteria found in the last positive daily sputum was hihger than in the patients treated with three drugs. The closed tuberculous cavity of patients treated with three-drug combination contains a lesser quantity of bacteria than that of patients treated with two drugs. That explains also, why after two-drug treatment the number of relapses is higher. The development of resistance before the negativation of sputum was oftener in patients with two-drug treatment than with three drug treatment.
    Notes: Zusammenfassung Verfasser hat die Angaben der Messung der täglich ausgeworfenen Bakterienmenge zur Beurteilung des Wertes der Zweier- und Dreierkombination verwendet. Er konnte feststellen: 1. Das Tempo der Keimzahlverminderung ist bei Anwendung der Dreierkombination signifikant rascher als bei Verwendung der Zweier. 2. Bei Anwendung der Zweierkombination schließt sich die Kaverne mit Einlagerung einer größeren Bakterienmenge als bei Dreierkombination. 3. Während der Behandlung wurde das Auftreten der Resistenz in Kochnegativ gewordenen Fällen meistens bei Zweierkombination beobachtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
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    Springer
    Lung 122 (1960), S. 460-465 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Autor beschäftigt sich mit der Bewertung von Cycloserin, Pyrazinamid und Viomycin. Auf Grund einer bakteriologischen Beurteilungsmethode stellt er fest, daß von jedem der genannten zweitrangigen Mittel ein klinischer Erfolg erwartet werden kann. Da aber die Wirkung dieser Mittel in günstiger Form nur bei einer zusätzlichen tatkräftigen Unterstützung des Organismus zur Geltung kommt, ist keines von ihnen an sich zum Unterdrücken von Exacerbationen geeignet. Ein Erfolg kann von jedem der zweitrangigen Mittel nur dann erhofft werden, wenn 1. die immunbiologischen Gegebenheiten des Organismus günstig sind; fehlt diese Voraussetzung, dann 2. bei einer Kombination mit einem wirksamen klassischen Mittel oder 3. mit zwei anderen zweitrangigen Mitteln zusammen verabreicht. Unter den besprochenen zweitrangigen Antituberkulotica scheint Viomycin am wirkungsvollsten zu sein.
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  • 8
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    Springer
    Lung 113 (1955), S. 234-240 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Intermittierende INH-Behandlung. Die Autoren führten ihre Untersuchungen an Tieren und Menschen durch. Drei aufeinanderfolgenden Behandlungstagen folgte eine 4tägige Pause. In den Mäuseversuchen wurden 15 mg/kg, in der Klinik 10 mg/kg täglich verabreicht. In den klinischen Versuchen bekamen die Kranken außer INH an den Arzneitagen auch noch 10–16 g PAS Während der 4tägigen Arzneipause bekamen die Kranken auch kein PAS. Diese Fälle wurden mit den Ergebnissen bei täglicher Behandlung verglichen. In den Mäuseversuchen wurde der Stamm H 37 Rv verwendet und die Behandlung am ersten Tag nach der Impfung begonnen. Die intermittierende Dosierung schützte die Tiere in demselben Maße vor der Entwicklung der Krankheit, wie das alltäglich verabfolgte Medikament. Verfasser erachten ihre Behandlungsmethode in der Humanpathologie vorteilhafter, als die tägliche Dosierung, da die Heilresultate besser sind, die Resistenz sich langsamer entwickelt, der Kranke eine höhere Dosis PAS nehmen kann. Bei einer mäßigen Resistenz ist die Behandlungsart auch wirksamer, als das alltäglich verabreichte INH. Die Zahl der Nebenwirkungen ist nicht höher als bei der täglichen Dosierung. Deshalb wird die Methode bei den im subakuten Stadium befindlichen und einer prolongierten medikamentösen Behandlung bedürfenden Fällen empfohlen.
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    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
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    Springer
    Lung 119 (1958), S. 93-98 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Das Abnehmen der INH-Resistenz — die sekundäre INH-Empfindlichkeit — ist die Folge einer Vernichtung der resistenten Bakterien oder eines Zurückbleibens in ihrer Vermehrung. Die Eliminierung der resistenten Bakterien erfolgt entweder auf mechanischem Wege (Expectoration, Resektion) oder mit Hilfe der Abwehrkräfte des Organismus. Zu Zeiten einer Besserung des Prozesses vernichtet der Organismus die INH-resistenten Bakterien leichter als die sensiblen. Bei einer Wiederholung der INH-Kur entwickelt sich die Resistenz — je nachdem die resistenten Bakterien nur relativ in die Minderheit gerieten oder vollkommen umkamen — früher oder später. Entsprechend der Dynamik der Resistenzentwicklung (ihrem frühen oder späten Erscheinen) ist von einer neuerlichen INH-Therapie ein Erfolg zu erwarten oder nicht. Bei einem frühen Auftauchen der Resistenz bleibt die wiederholte INH-Behandlung fast ohne Wirkung, während sie bei einer verzögerten Entwicklung erfolgreich ist. Zeigt sich eine progressive Besserung, so kann der Heilungsprozeß durch dauernde INH-Gabe gesteigert werden; kommt die Besserung jedoch zum Still-stand, so hört die Vernichtung der resistenten Bakterien auf, von einer weiteren Verabreichung des INH ist in diesem Falle nur noch eine Erhöhung der Resistenz zu erwarten, jedoch kein Heilerfolg.
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  • 10
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    Springer
    Lung 133 (1966), S. 5-11 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 134 cases of adults with pulmonary tuberculosis the following examinations were performed in order to establish the activity of the tuberculous process: roentgenologic and bacteriologic examinations, sedimentation rate of erythrocytes, reaction to tuberculin, haemagglutination test and therapeutic test. Author completed these usually performed examinations with the culture of sputum on three consecutive days every month during therapy test. Author experienced the excavation of caseous pulmonary foci during antituberculous therapy and many cases, which at the beginning of treatment did not excrete bacilli at thorough cultural examination, did do so during therapy. From 87 cases proved to be active the sputumconversion in positiv direction indicated the activity in 19 cases and confirmed it in 12 cases. During the time of therapy test sputumconversion to the positive occured especially in those cases, where the roentgenologic finding was of questionable activity and did not improve. Author believes that with aid of sputum culture during therapy-test a new factor for establishing the activity of pulmonary tuberculosis is available.
    Notes: Zusammenfassung Zum Nachweis der Aktivität eines Lungenprozesses bei 134 erwachsenen Lungenkranken wurden röntgenologische, bakteriologische Untersuchungen, Blutsenkungsprüfungen, Tuberkulinreaktionen, Hämagglutinationsproben und Therapieteste durchgeführt. Verfasser ergänzte die Reihe der zur Beurteilung der Aktivität im allgemeinen verwendeten Untersuch ungen durch eine während des Therapietestes aus dem Auswurf monatlich an drei aufeinanderfolgenden Tagen angelegte Sputumkultur. Nach seiner Erfahrung zerfallen käsige Lungenherde unter medikamentöser Therapie mit Tuberkulostatica, und viele Fälle, die vor Therapiebeginn auch bei gründlichen Untersuchungen BK-negative gewesen waren, erwiesen sich erst während des Therapietestes als Koch-positiv. Unter 87 sich aktiv erweisenden Fällen ließ eine positive Sputumkultur während des Therapietestes in 19 Fällen und während der Weiterbehandlung in 12 Fällen erkennen bzw. bestätigen. Zur Zeit des Therapietestes werden in erster Linie jene Kranken zu Bakterienausscheidern, deren Prozeß auf Grund der Röntgenuntersuchung von fraglicher Aktivität ist und keine Besserung unter der Behandlung zeigen. Verfasser glaubt, daß mit Hilfe der kulturellen Auswurfuntersuchung während des Therapietestes eine einfache Beurteilungsmöglichkeit für die Aktivität der Lungentuberkulose gegeben ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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