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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 65 (1987), S. 581-581 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Cardiopulmonary bypass ; Granulocyte elastase ; Nifedipine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    World journal of surgery 1 (1977), S. 113-116 
    ISSN: 1432-2323
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'interruption de la veine cave inférieure est reconnue comme étant le traitement le plus efficace pour prévenir les embolies pulmonaires à répétition. Des différentes techniques en usage, l'implantation d'un filtre endoveineux par voie trans-cutanée est la méthode la moins risquée et semble aussi efficace que toutes les autres faÇons d'interrompre le flot cave. L'article rapporte les résultats obtenus chez 62 patients traités par implantation d'un filtre endo-cave entre 1971 et 1975. Le taux de récidive des embolies pulmonaires a été de 1.6%, et chez 10% des patients il est apparu un oedème des membres inferieurs qui n'existait pas avant l'operation. Chez 25 patients on a procédé à une phlébographie de la veine cave inférieure entre 6 et 24 mois après l'opération; chez 9 d'entre eux, la veine cave inférieure était perméable; chez huit il existait une occlusion partielle, tandis que chez huit autres patients la veine cave inférieure était complètement fermée avec apparition d'une circulation collatérale importante.
    Notes: Abstract The most effective methods of preventing recurrent pulmonary embolism involve interruption of the pathway of emboli through the inferior vena cava. Of the several procedures that interrupt vena caval blood flow, percutaneous implantation of a screen filter is associated with the lowest risk and appears to be as effective as any of the other procedures in preventing recurrent emboli. This article describes the experience with 62 cases of screen filter implantation performed between 1971 and 1975. Pulmonary embolism recurred in 1.6% of the patients, and 10% of the patients developed swelling of the lower extremities that did not exist preoperatively. Inferior vena cava phlebography performed 6 to 24 months postoperatively in 25 patients showed a patent inferior vena cava in 9 patients, partial occlusion of the vena cava in 8 patients, and complete occlusion of the vena cava with extensive collateral veins in 8 patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 334 (1973), S. 914-914 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Jede Embolie unklarer Gense bei Patienten unter 60 Jahren sollte Anlaß zur Suche nach der Embolie-Ursache geben. Es wird der Fall einer 30jährigen Patientin berichtet, die wegen einer Bifurkationsembolie embolektomiert wurde. Dabei stellte man bereits makroskopisch die Verdachtsdiagnose eines Vorhofmyxoms, die sich histologisch bestätigte. Transseptal vom rechten Vorhof unter Excision des Foramen ovale wurde der Tumor im extrakorporalen Kreislauf exstirpiert. Die Patientin ist seither beschwerdefrei. Von 400 beschriebenen Herztumoren führen 30% zu peripheren Embolien.
    Notes: Summary Every embolism of unknown origin in patients under 60 years of age should prompt a search for its cause. The case of a 30-year-old female patient who underwent embolectomy because of bifurcation embolism is reported. The suspicion of an atrial myxoma arose even during the operation, and the macroscopic findings were confirmed by histologic diagnosis. The tumor was excised with the foramen ovale by a transseptal approach through the right atrium during extracorporeal circulation. The patient tolerated the procedure well and has since been free of symptoms. 30% of 400 reported tumors of the heart caused peripheral embolism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 345 (1977), S. 618-619 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Necrosis, medial ; Operative ; Problems ; Necrosis, medial ; Operative ; Problems ; Medianekrose der Aorta ; Operationstechnische Probleme
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: ZusammenfaBung Die Medianekrose der Aorta und groBen Arterien tritt in verschiedenen Formen auf und kann ernste operationstechnische Probleme bieten. Es wurde in einer retrospektiven Studie bei 10 Patienten mit Medianekrose nach Einteilung des histologischen Befundes in Schweregrade HV eine Korrelation zum klinischen Verlauf durchgeführt. Bei dem schwersten Grad war es in 2 Fällen (Subclaviaverletzung, Aortenklappenersatz) nicht möglich, die GefäBe durch Naht zu versorgen. 2 Patienten mit AortendiBektion starben vor geplanter Operation; auch hier histologisch Grad IV. Präoperative Biopsien peripherer Arterien auf Zeichen einer Medianekrose waren negativ.
    Notes: Summary Medial necrosis of aorta and large veBels occurs in different forms and may lead to serious operative technical problems. In a retrospective study of ten patients with medial necrosis, we correlated the histologic picture (grades I-IV) with the clinical course. In 2 cases of trauma of subclavian artery and AVR-both histologic grading IV-we lost the patients due to poor vascular wall, unable to hold the sutures. Two further patients with aortic diBections died before operation; microscopic typing also showed grade IV. Preoperative biopsies of peripheral arteries for diagnosis of medial necrosis were negative.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 561-561 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Antibiotic prophylaxis ; Cardiac surgery ; Antibioticaprophylaxe ; Herzchirurgie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 34 Patienten wurde während kardiochirurgischer Eingriffe in EKZ nach Gabe von Cephradin 1 g oder Cefamandol 2 g vor Op.-Beginn Plasma sowie verschiedene Gewebsspiegel zu unterschiedlichen Zeitpunkten bestimmt und in Beziehung zur minimalen Hemmkonzentration gegenüber Staph. aur. und Staph.epid. gesetzt: Die Konzentration im bradytropen Herzklappengewebe lag deutlich höher als im Muskelu. Subcutangewebe. Es waren mindestens über 90 min therapeutisch wirksame Antibiotica-Spiegel nachzuweisen. Diese Antibiotica-Abschirmung sollte lediglich als Kurzzeit-Prophylaxe von 24–48h fortgeführt werden.
    Notes: Summary During cardiac surgery with ECC on 34 patients the plasma and various tissue concentrations were measured after application of Cephradin 1 g or Cephamandol 2 g at the beginning of the operation and at various intervals thereafter. Tissue levels were set in relation to the minimal inhibitory concentration against Staph. aur. and Staph. epid.: The concentrations were higher in the bradytrophic cardiac valve tissue than in muscle or subcutaneous tissue. Therapeutic antibiotic levels were noted for at least 90 min. Antibiotic protection should only be continued for 24–48 h.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Laser – Revaskularisation – KHK – Ischämie – Myokard ; Key words laser – revascularization – coronary disease – ischemia – myocardium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Does transmyocardial laser revascularization (TMLR) as a new surgical technique for treating patients with otherwise intractable angina pectoris improve myocardial perfusion or contractility? Methods: Sixty-seven patients transferred for TMLR were evaluated by clinical evaluation, treadmill stress testing, echocardiography, ventriculography, and hybrid positron emission tomography preoperatively and in patients treated with TMLR at 6 and 12 month follow up. Hemodynamic assessment and clinical evaluation were performed perioperatively. Results: In 28/67 cases (42%) CABG, in 9/67 patients (13%) CABG in combination with TMLR (combined group), and in 30/67 patients (45%) only TMLR (sole group) were performed. Perioperative mortality in the sole group was 13%, in the combined group zero, and in the CABG group 11%. In all groups a significantly improved clinical status (p≤0.01) 1 week postoperatively and in TMLR groups also at 6 and 12 months was observed. In the TMLR groups treadmill tolerance (p〈0.05) improved, although function, perfusion and metabolism did not change significantly at the 6 and 12 month follow up. Conclusion: TMLR significantly improves clinical status and treadmill stress tolerance, but does not change function, perfusion, and metabolism.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Vermag die Transmyokardiale Laserrevaskularisation (TMLR) als eine neue chirurgische Methode zur Behandlung der schweren Angina pectoris die myokardiale Perfusion und Kontraktilität zu verbessern?¶Methoden: Siebenundsechzig Patienten, die zur TMLR überwiesen worden waren, wurden mittels klinischer Untersuchung, Ergometrie, Echokardio-, Ventrikulographie und hybrid PET präoperativ und Patienten, die mit TMLR behandelt wurden, nach 6 und 12 Monaten follow up evaluiert. Hämodynamische Messungen und klinische Untersuchung wurden perioperativ durchgeführt.¶Ergebnisse: In 28 von 67 Patienten (42%) ACVB, in 9 von 67 Patienten (13%) ACVB in Kombination mit TMLR (kombinierte Gruppe) und in 30 von 67 Patienten (45%) nur TMLR (isolierte Gruppe) wurden durchgeführt. Die perioperative Letalität in der isolierten Gruppe lag bei 13%, in der kombinierten Gruppe bei null und in der ACVB Gruppe bei 11%. In jeder Gruppe wurde ein signifikant verbesserter klinischer Status (p≤0,01) 1 Woche postoperativ und in den TMLR-Gruppen auch nach 6 und 12 Monaten beobachtet. In den TMLR-Gruppen verbesserte sich ebenfalls die Belastbarkeit in der Ergometrie (p〈0,05), obgleich Funktion, Perfusion und Metabolismus sich nach 6 und 12 Monaten follow up nicht signifikant veränderten.¶Zusammenfassung: TMLR verbessert signifikant den klinischen Status und die Belastbarkeit in der Ergometrie, aber verändert nicht die Perfusion, Funktion und den Metabolismus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 350 (1979), S. 43-48 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Heart contusion, diagnosis ; CKMB ; Blunt thoracic trauma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Ausagekraft der CKMB zur Erkennung einer Herzkontusion bei gedecktem Thoraxtrauma wird im Experiment am Hund überprüft. Die Ergebnisse zeigen, daß erhöhte CKMB-Spiegel Hinweise auf eine Herzmuskelkontusion geben. Damit ist es möglich, durch Bestimmung dieses Enzyms im Rahmen des gedeckten Thoraxtraumas bedrohliche Herzschädigungen frühzeitig zu erkennen und zu therapieren.
    Notes: Summary The reliability of CKMB for diagnosis of cardial damage in cases of thoracic contusion is tested in dogs. Results show that increased level of CKMB identificates the risk group of heart contusioned patients early and clearly, so that an continuous supervision of these patients can be established.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 369 (1986), S. 501-505 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Vena cava filter ; Pulmonary embolism ; Mobin-Uddin filter ; Kimray-Greenfield filter ; Vena cava Filter ; Lungenembolie ; Mobin-Uddin Schirm ; Kimray-Greenfield Filter
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 180 Vena cava Filter (9 23 mm und 120 28 mm Mobin-Uddin Schirmfilter und 51 Kimray-Greenfield Drahtfilter) wurden 1970 bis Dezember 1985 bei entsprechender Indikation implantiert. In je 5 Fällen war eine Implantation aus technischen Gründen nicht möglich. Mit dem Mobin-Uddin Schirm trat eine Fehlplazierung in 5 Fällen (3,8%) auf; in zwei Patienten mit dem 23 mm Schirm erfolgte eine Filterembolisation in die Pulmonalarterie, einmal mit tödlichem Ausgang. Eine Rezidivlungenembolie trat nach Mobin-Uddin Cava Schirm in 3,8% auf. Die Operationsmortalität betrug nach Mobin-Uddin Schirm 3,1%, nach Greenfield Filter 0%.
    Notes: Summary 180 vena cava filters (9 23 mm and 120 28 mm Mobin-Uddin and 51 Kimray-Greenfield filters) were implanted from 1970 till December 1985. Technical problems prevented insertion in 5 cases with each filter. With the Mobin-Uddin filter misplacement occurred in 5 cases (3.8%); in two patients embolisation of the 23 mm filter into the pulmonary artery, once with lethal outcome, developed. One perforation of the right ventricle during insertion was successfully treated. Recurrent embolism was found in 3.8% with Mobin-Uddin (M-U) filters, none with Greenfield (K-G) filters. Filter-related operative mortality rate was 3.1% and 0% respectively.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Myxom – myxoma syndrome – lentiginosis – echocardiography ; Schlüsselwörter Myxom – Myxoma-Syndrom – Lentiginosis – Echokardiographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We are reporting on a 36 year-old woman who presented with recurrent cardiac myxomas over a period of nine years. Two of the tumors typically originated in the left atrium and one in the right atrium. Tumor embolization was the presenting symptom twice, leading to reversible cerebral ischemia and minor pulmonary embolism, respectively. The third tumor remained asymptomatic and was detected during routine echocardiographic examination. Based on a positive family history of cardiac tumors, a facially pronounced hyperpigmentation of the skin and the presence of a thyroid adenoma, the diagnosis of a “myxoma syndrome” was established. Patients with “myxoma syndrome” are generally younger than their counterparts with “sporadic myxoma” (mean age at diagnosis 25 vs. 56 years) and have a high frequency of unusual skin freckling (68%). Familial clustering of cardiac myxomas is also frequent (25%). The tumors may be located in any of the cardiac chambers (87% in the atrias, 13% in the ventricles, 50% at multiple sites simultaneously) and have relatively high (18%) 5-year recurrence rate after surgical excision. Since the clinical signs of cardiac tumors are non-specific, diagnosis essentially relies on cardiac imaging by echocardiography, computer tomography, or angiography. The superiority of transesophageal echocardiography is emphasized in this report.
    Notes: Zusammenfassung Zwischen 1986 und 1995 erkrankte eine heute 36jährige Frau wiederholt an Vorhofmyxomen, die zweimal typischerweise im linken und einmal im rechten Vorhof lokalisiert waren. 1986 stellte sich die Patientin erstmalig mit den Zeichen einer zerebralen Ischämie in der neurologischen Kinik vor. Nachdem das erste symptomlose Tumorrezidiv bei einer Routinekontrolle diagnostiziert werden konnte, erlitt sie neun Jahre später im Rahmen des dritten Myxomwachstums eine Lungenembolie. Die zusätzlich positive Familienanamnese für Herztumoren, eine auffällige Hautpigmentierung und ein Schilddrüsenadenom vervollständigten das Krankheitsbild eines “Myxoma-Syndroms”. Im Vergleich zu Patienten mit einer “sporadischen Myxomerkrankung” sind die Patienten mit “Myxoma-Syndrom” jünger (mittleres Alter 56 vs 25 Jahre), haben eine Lentiginosis (68%) und haben häufig eine positive Familienanamnese für Herztumoren (25%). Die Myxome weisen atypische Lokalisationen auf (85% Atrium, 15% Ventrikel, je 50% solitär und multilokulär) und haben in den ersten fünf Jabren eine hohe Rezidivrate (18%). Da die klinischen Zeichen kardialer Tumoren häufig sehr unspezifisch sind, bleibt es häufig den bildgebenden Verfahren vorbehalten, die Diagnose eines Herztumors zu stellen. Hierbei spielt die transösophageale Echokardiographie eine besondere Rolle, die in diesem Fallbericht hervorgehoben wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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