ISSN:
1615-6722
Keywords:
Schlüsselwörter Homocystein
;
Niereninsuffizienz
;
Vitamine
;
Transsulfurierung
;
Remethylierung
;
Key words Homocysteine
;
Chronic renal failure
;
Vitamines
;
Transsulfuration
;
Remethylation
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Background: Hyperhomocysteinemia has been increasingly recognized as an important risk factor for elevated atherosclerotic vascular disease in chronic renal failure. We measured in patients with chronic renal failure homocysteine and metabolites of it s 2 metabolic pathways, transulfuration (cystathionine, cysteine) and remethylation (methionine, methylmalonic acid, 2-methylcitric acid). Patients and Methods: Eleven patients on conservative treatment (creatinine clearance 10 to 30 ml/min) and 50 chronic uremic subjects on regular hemodialysis were included in the study. Twenty-two of the dialysis patients received daily oral multivitamin supplementation containing 10 mg vitamin B6, 6 μg vitamin B12, and 1 mg folic acid during the last year before the study started. Results: In the hemodialysis group homocysteine levels were higher compared with the patients on conservative treatment. Hemodialysis patients with additional vitamin supplementation showed significantly lower homocysteine levels than those without. The pattern of metabolites was different to these results: all metabolites were higher in hemodialysis patients, too (significant for cysteine and methionine), but vitamin supplementation failed to lower all metabolites. Conclusion: Analysis of metabolites additional to homocysteine levels may help to understand different results in evaluation of atherosclerotic risk of hyperhomocysteinemia in chronic renal failure.
Notes:
Zusammenfassung Hintergrund: Ein erhöhtes Homocystein gilt als ein wesentlicher Faktor der erhöhten Arterioskleroseinzidenz bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz. In der vorliegenden Untersuchung wurden bei Patienten mit Niereninsuffizienz neben dem Homocystein auch die Metaboliten seiner beiden Abbauwege Transulfurierung (Bildung von Cystathionin, Cystein) und Remethylierung (Bildung von Methionin, Methylmalonat und 2-Methylcitrat) bestimmt. Patienten und Methoden: Homocystein und dessen Metaboliten wurden bei elf Patienten mit präterminaler Niereninsuffizienz (Kreatininclearance 10 bis 30 ml/min) sowie 50 Dialysepatienten im Serum gemessen. 22 der Dialysepatienten erhielten zusätzlich 10 mg Vitamin B6, 6 μg Vitamin B12 und 1 mg Folat für ein Jahr. Ergebnisse: Es zeigten sich bei den Patienten mit dialysepflichtiger Niereninsuffizienz signifikant höhere Spiegel für Homocystein als bei den Patienten mit präterminaler Niereninsuffizienz, zudem konnte bei den Dialysepatienten mit Vitaminsubstitution ein signifikant niedrigerer Homocysteinspiegel als bei den Dialysepatienten ohne Vitaminsubstitution nachgewiesen werden. Bei Dialysepatienten waren Cystein und Methionin signifikant höher im Vergleich zu den Patienten mit präterminaler Niereninsuffizienz. Bei Dialysepatienten hatte die Vitaminsubstitution im Gegensatz zum günstigen Effekt auf die Homocysteinkonzentrationen keinen Einfluss auf die gesteigerten Konzentrationen der Metaboliten. Schlußfolgerung: Da nicht alle bislang vorliegenden Studien bei niereninsuffizienten Patienten einem erhöhten Homocysteinspiegel eine entscheidende Rolle für die gesteigerte Arteriosklerose zumessen, könnte die zusätzliche Bestimmung der Homocysteinmetaboliten eine exaktere Beurteilung erlauben.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/PL00002136
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