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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Basic research in cardiology 46 (1965), S. 97-114 
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Normal endsystolic volume of left ventricle, as reported by several authors shows considerable differences in respect to both, relative (V r /V d ) and absolute values. Using dye-dilution and thermodilution technics for recording ventricular volumes in anesthetized dogs we found a good correspondence between the two indicator dilution methods. Under the conditions of our experiments methodical source of error seems to be little (heat exchange between blood and vessels as far as thermodilution is concerned, influence of artificial suction of blood from the aorta in using the dye-dilution method). For estimating the endsystolic volume variations of hemodynamic conditions (frequency, systemic pressure and ventricular inflow), caused by the different methodical circumstances have to be respected by all means. Our mean results:V r 47% ofV d at frequencies lower than 100 bpm,V r 49% ofV d at rates higher than 120 bpm show a fairly good correspondence to the results of other authors (Table 1, page 107) and have their place in the middle area between extreme estimations.
    Notes: Zusammenfassung Die in der Literatur für die Größe des Restvolumens des linken Ventrikels beim Hund angegebenen Normalwerte werden unter Berücksichtigung eigener, nach der Indikatorverdünnungsmethode vorgenommener Ventrikelvolumenbestimmung einer kritischen Wertung unterzogen. Die starken Differenzen in den Angaben über die Größe des endsystolischen Volumens können auf methodisch bedingte Fehler, anatomische Varianten und unterschiedliche hämodynamische Bedingungen während der Messung zurückgeführt werden. Eigene simultane Vergleichsuntersuchungen zwischen Farbstoff- und Kälteverdünnungsmethode sprechen allerdings gegen einen nennenswerten Wärmeaustausch zwischen Kammerinhalt und Ventrikelwand sowie gegen einen nennenswerten Einfluß der bei der Farbstoffmethode erforderlichen Absaugung auf die Hämodynamik als mögliche Fehlerquellen. Unterschiede bezüglich Herzfrequenz, zirkulierender Blutmenge und Gefäßtonus der Versuchstiere in Abhängigkeit von Narkose und operativen Eingriffen müssen bei der Angabe der “Normalwerte” berücksichtigt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    European journal of pediatrics 108 (1970), S. 221-230 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Congenital Heart Diseases ; Flow-guided Catheterization ; Micro-heartcatheterization ; Heart-diagnostic
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Es wird die Methode zur Mikrokatheterisierung des rechten Herzens und der Pulmonalarterie ohne Röntgenkontrolle nach Grandjean beschrieben. 2. Voruntersuchungen galten der Feststellung der Fehlerbreite der Methode und der Erkennung von technischen Schwierigkeiten besonders im Kindesalter. 3. Beispiele zeigen die praktische Anwendung der Methode im Kindesalter. 4. Die Grenzen der Methode — vor allem Schwierigkeiten bei der Einführung des Mikrokatheters — sowie Komplikationen und Gefahren der Mikro-HK werden angegeben. Extrasystolen, z. T. salvenförmig, sind regelmäßig zu beobachten, auch gefährlichere Herzrhythmusstörungen können auftreten. Dreimal kam es zu Schlingen-und Knotenbildung des Mikrokatheters. 5. Die bisher erarbeiteten Indikationen und Kontraindikationen der Mikro-HK im Kindesalter werden formuliert. Die Methode eignet sich nicht zur präoperativen Diagnostik von Angiokardiopathien. Sie kann die übliche Herzkatheterisierung ergänzen; sie ist ausgezeichnet geeignet für Verlaufskontrollen und Nachuntersuchungen prä- und postoperativer Fälle. Den größten Vorteil stellt die ambulante Durchführbarkeit der Untersuchung dar.
    Notes: Abstract 1. A description of the technique of the self-guiding catheter (miniature catheter) of the right heart and the pulmonary artery without X-ray visualisation according to Grandjean is presented. 2. Preliminary tests were carried out to estimate the range of error of the method, and to determine technical difficulties, particularly those that arise in infants and children. 3. Examples are given which demonstrate the practical application of the technique in infants and children. 4. The limitations of the method, especially the difficulties that risea in introducing the self-guiding catheter, as well as the complications and dangers of the self-guiding catheterization technique of the heart are mentioned. Extrasystoles which sometimes occur in rapid succestion were regularly encountered, as well as even more dangerous disturbances of the cardiac rate. In three cases a loop and knot formation of the miniature catheter was observed. 5. Indications and contraindications of the self-guiding cardiac catheterization technique are discussed. The method is not suitable for the pretive diagnosis-opera of angiocardiopathies. It can supplement the usual cardiac catheterization; it is excellently suitable for controlling the course, and checking up pre- and post-operative cases. The greatest advantage of the method is that it can be used in out-patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-2013
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 24 Hunden mit geschlossenem Thorax in Morphin-Urethannarkose wurden die enddiastolischen Druck-Volumenbeziehungen des linken Ventrikels bei akuten, mechanisch und reflektorisch ausgelösten Änderungen des arteriellen Drucks untersucht. Die Korrelation der nach der Farbstoffverdünnungsmethode bestimmten enddiastolischen Volumina mit den synchron registrierten enddiastolischen Ventrikeldrucken ergab unter den Bedingungen des arteriovenösen Kurzschlusses, der Aortenokklusion und des akuten Entzügelungshochdruckes bei Vergleich mit den Kontrollwerten im Mittel eine weitgehende Konstanz der diastolischen Dehnungskurve, mit geringer Tendenz zur Rechtsverlagerung, d. h. relativer Volumenzunahme bei erheblicher Steigerung des Systemdrucks. In Einzelfällen waren signifikante Verlagerungen der Dehnungskurve nach beiden Seiten um maximal 14,1% zu verzeichnen, die jedoch in keiner eindeutigen Beziehung zu Richtung und Ausmaß der Systemdruckänderungen standen. Die möglichen Ursachen einer Variabilität der diastolischen Druck-Volumenrelation beim Herzen in situ werden erörtert. Die vorliegenden Befunde sprechen nicht dafür, daß Änderungen der enddiastolischen Druck-Volumenbeziehungen als Grundlage einer Anpassung des Herzens an akute Druckbelastungen zu betrachten sind.
    Notes: Summary For studying end-diastolic distensibility of the left ventricle following acute changes of the systemic pressure experiments in 24 dogs with untouched thorax in morphine-urethane anesthesia were performed. The enddiastolic volume was determined by the dye-dilution method, and correlated to the enddiastolic left ventricular pressure recorded simultaneously. This pressure-volume relation representing the diastolic distensibility of the intact heart was found to be almost constant under normal conditions as well as under the conditions of arterio-venous shunt, temporary occlusions of the central aorta, and acute pressure rise by double carotid occlusion; under elevation of the systemic pressure a tendency of the distensibility curve toward its right was observed more often than not. In four experiments the dislocations of the distensibility curves were significant or probable (maximum 14,1%), but were not clearly related to the direction and the degree of the systemic pressure changes. The possible causes for a variability of the diastolic pressure-volume relations happening to the heart in situ are discussed. The presented findings do not suggest that changes of the enddiastolic ventricular distensibility can be considered as a significant factor contributing to the adaptation of the heart to acute pressure loadings.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-2013
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine Korrelation der nach der Farbstoffverdünnungsmethode bestimmten endsystolischen Volumina des linken Ventrikels bei Hunden mit geschlossenem Thorax mit den gleichzeitig gemessenen endsystolischen zentralen Systemdrucken ergibt Diagramme analog den Kurven der Unterstützungszuckungen des isolierten Organs, welche unterschiedlichen diastolischen Ausgangslagen zugeordnet sind. Der Verlauf der endsystolischen Druck-Volumenkurven wird anhand von Durchschnittswerten aus 10 Versuchen erläutert und unter Berücksichtigung der Befunde und Interpretationen anderer Autoren diskutiert. Die Beurteilung von Kontraktilitätsänderungen im akuten Versuch aufgrund endsystolischer Druck-Volumendiagramme wird anhand von Beispielen demonstriert; positiv inotrope Effekte (Adrenalin, Isoproterenol) bewirken eine Linksverlagerung der Wertpaare bzw. eine Versteilerung der Kurven, während eine Minderung der Kontraktilität (Acetylcholin, Nethalide) eine Abflachung der endsystolischen Druck-Volumenbeziehungen bewirkt. Es wird auf mögliche quantitative Abweichungen gegenüber einer Bewertung der Kontraktilität nach zeitabhängigen Parametern der mechanischen Herzaktion hingewiesen.
    Notes: Summary If the left ventricular endsystolic volumes in closed chest dogs, estimated by the dye dilution method are correlated with the simultaneously measured endsystolic central systemic pressures, curves are obtained comparable to those of afterloaded contractions of the isolated heart. These curves are related to different enddiastolic volumes. The typical course of the endsystolic pressure-volume relations is illustrated by the average values of 10 experiments and is discussed with reference to the findings and interpretations of other authors. It is possible to evaluate the myocardial contractility by endsystolic pressure-volume diagrams as demonstrated by different examples; positive inotropic effects (epinephrine, isoproterenol) result in a steeper course of the curves, while a reduction of the contractility (acetylcholine, Nethalide) leads to the opposite effect. A quantification of the contractility on the basis of time parameters has not necessarily to be in complete accordance with the results obtained from pressure-volume diagrams.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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