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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International journal of legal medicine 83 (1979), S. 121-127 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Drowning ; Sudden death, following water immersion ; Immersion syndrome ; Badetod ; plötzlicher Tod im Wasser ; „Immersion syndrome“
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Für die Genese plötzlicher Todesfälle im Wasser werden für das Herz-Kreislaufsystem überwiegend depressorische Reflexe angenommen. Eine erhebliche Kreislaufzentralisation unter Wasser und bei Kälteeinfluß spricht für eine gleichzeitige sympathische Aktivierung. Eigene Messungen zeigten einen Anstieg plasmatischer Katecholaminspiegel bei Bädern in 15° C kaltem Wasser um über 300%. Damit wird folgendes Konzept für die Genese von Rhythmusstörungen angegeben: Kaltes Wasser führt zu einer Sinusbradycardie mit der Möglichkeit brady- und tachycarder Rhythmusstörungen. Eine gleichzeitige sympathische Aktivität mit Hypertonie verstärkt über Barorezeptoren die Bradycardie. Auf der anderen Seite stimuliert sie bei selektiv sympathischer Innervation im Bereich der Ventrikel ektope Reizzentren. Ein peripherer Druckanstieg mit Ischämie des Myocard stellt einen weiteren arrhythmogenen Faktor dar. Es wird gezeigt, wie einige dieser Reaktionen unter Alkoholeinfluß verstärkt ablaufen.
    Notes: Summary In addition to currently known mechanisms of sudden death following water immersion, predominantly vagal cardio-depressive reflexes are discussed. The pronounced circulatory centralization in diving animals as well as following exposure to cold water indicates additional sympathetic activity. In cold water baths of 15°C, our own measurements indicate an increase in plasma catecholamine levels by more than 300%. This may lead to cardiac arrhythmias by the following mechanism: Cold water essentially induces sinus bradycardia. Brady- and tachyarrhythmias may supervene as secondary complications. Sinusbradycardia may be enhanced by sympathetic hypertonus. Furthermore, ectopic dysrhythmias are liable to be induced by the strictly sympathetic innervation of the ventricle. Myocardial ischemia following a rise in peripheral blood pressure constitutes another arrhythmogenic factor. Some of these reactions are enhanced by alcohol intoxication.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 617-623 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hyperthermia ; Beta-receptor blockers ; Cardivascular function ; Hyperventilation ; Stress ; Hyperthermie ; Beta-Rezeptoren-blocker ; Kreislauffunktion ; Hyperventilation ; Stress
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Während einer Hyperthermie in Wasser steigt bei zwölf gesunden, jugendlichen Versuchspersonen die Rektaltemperatur um durchschnittlich 1,16° C. Unter der Medikation eines Placebo steigt die Pulsfrequenz um 40,6 Schläge/min, der systolische Blutdruck um 14,6 mm Hg, der Atemwiderstand nimmt um 0,29 hPa/l/s ab, das Atemminutenvolumen nimmt um 3,62 l/min zu. Unter der Medikation mit einem Beta-Rezeptorenblocker (10 mg Bunitrolol) ändert sich die tachycarde Reaktion nicht, der Blutdruck steigt geringgradig weniger an, der Atemwiderstand nimmt geringgradig weniger ab, das Atemminutenvolumen bleibt erniedrigt (2p〈0,05). Das Verhalten der Kreislaufgrößen und des Atemwiderstandes werden im Zusammenhang mit Umverteilungen von Blutvolumen bei Hyperthermie diskutiert. Die weniger ausgeprägte Hyperventilation wird auf den abschirmenden Effekt einer Beta-Rezeptorenblockade gegenüber äußeren, stressinduzierenden Einflüssen bezogen.
    Notes: Summary During hyperthermia in water, the rectal temperature of 12 healthy young test subjects rose by on average 1.16° C. Under treatment with placebo, the pulse rate increased by 40.6 beats/min, systolic pressure by 14.6 mm Hg, oscillatory respiratory resistance fell by 0.29 hPa/l/s and time-averaged flow ventilation increased by 3.62 l/min. Unter treatment with a beta-receptor blocker (10 mg of bunitrolol) there was no change in the tachycardiac response, there was slightly less of a rise of blood pressure, slightly less of a fall of oscillatory respiratory resistance and time-averaged flow ventilation remained low (2p〈0.05). The response of the cardiovascular parameters and oscillatory respiratory resistance is discussed in connection with redistributions of blood volume during hyperthermia. The less pronounced hyperventilation is considered to be due to the effect of beta-receptor blockade in warding off external stress-induced factors.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of applied physiology 75 (1997), S. 449-454 
    ISSN: 1439-6327
    Keywords: Key words Ultraviolet  ;  Radiation  ;  Pituitary
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract A group of 24 healthy young men were evaluated before and after serial suberythematous ultraviolet (UV) radiation: group I, control (no irradiation); groups II and III, 12 radiations in 4 weeks with two different spectra (both containing UV-B). Before the first and 2 days after the last exposure all the volunteers were given an intravenous injection of thyrotropin releasing hormone (TRH, protirelin 0.2 mg) and luteinizing hormone releasing hormone (LH-RH, gonadorelin 0.1 mg). The serum concentrations of TSH, follicle stimulating hormone, LH and prolactin were measured at 0, 20, 30, 45 and 60 min by radioimmunoassay. Neither basal nor stimulated levels of the pituitary hormones showed significant changes after UV radiation. The results showed that exposure to suberythematous doses of UV did not influence the regulation of pituitary hormones in these healthy individuals.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1434-9949
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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