Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Ketoprofen ; NMDA-Rezeptor ; Präemptiver Effekt ; Design Breivik/Stubhaug ; Key words Ketoprofen ; NMDA receptor ; Preemptive effect ; Breivik/Stubhaug design
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Study objective: The clinical effect of ketoprofen is based not only on the inhibition of prostaglandin synthesis. Ketoprofen also acts through kynurenic acid as a central antagonist on the NMDA receptor. Due to this central analgesic mechanism of ketoprofen, we expected an analgesic preemptive effect. This study was carried out following the Breivik/Stubhaug preemptive effect study design. Methods: In 81 patients scheduled for gynaecological surgery a randomized double-blind study was performed. Three groups were studied: Group I received preoperative ketoprofen 100 mg i.v., 12 mg/h during surgery and for 48 hours afterwards. Group II received 100 mg ketoprofen as a bolus injection before the end of surgery, thereafter 12 mg/h ketoprofen continuously for 48 hours. Group III received a placebo during surgery and for 48 hours after surgery. The effects were measured postoperatively using a visual analog scale (VAS; at rest and on exertion) and the total analgesic consumption (PCA piritramide) within the first 48 hours after surgery. Furthermore, the time to first analgesic request was recorded. The vital signs and side effects were documented. Results: The time to first analgesic request in group I was significantly longer than in groups II and III. In addition, the cumulative postoperative analgesic consumption during the first 24 hours after surgery was significantly lower in group I than in group III. Furthermore, the combination of an opioid with a non-opioid led to a lower pain score (VAS) at rest and on exertion. Conclusions: We showed a preemptive effect with ketoprofen, which was expressed significantly both in terms of the time to first analgesic request and by the lower analgesic consumption in the first 24 hours after surgery.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Aufgrund des zentralen analgetischen Wirkmechanismus von Ketoprofen durch die Kynurensäure erwarteten wir, einen analgetischen präemptiven Effekt nach dem Design von Breivik/Stubhaug zu finden. Methoden: Die Untersuchung erfolgte doppelblind randomisiert bei 81 Patientinnen mit gynäkologischen Operationen in drei Gruppen: Gruppe I erhielt 100 mg Ketoprofen präoperativ intravenös und dann 12 mg/h kontinuierlich während der Operation und über 48 h postoperativ. Gruppe II erhielt vor Operationsende 100 mg Ketoprofen als Bolus und dann kontinuierlich Ketoprofen mit 12 mg/h über 48 h postoperativ. Gruppe III erhielt Plazebo während und nach der Operation über 48 h. Die Wirksamkeit wurde postoperativ anhand einer visuellen Analogskala (Ruhe, Belastung) und anhand des gesamten Analgetikaverbrauchs (PCA-Piritramid) innerhalb der ersten 48 h postoperativ gemessen. Weiters wurde der Zeitpunkt der ersten Analgetikaanforderung aufgezeichnet. Vitalparameter und Nebenwirkungen wurden dokumentiert. Ergebnisse: Der Zeitpunkt der ersten Analgetikanforderung in Gruppe I war signifikant später als in Gruppe II und III. Der postoperative Analgetikaverbrauch kumulativ in den ersten 24 h war signifikant niedriger in Gruppe I als in Gruppe III. Die Kombination eines Opioids mit einem Nichtopioid erzielte einen geringeren Schmerzscore (VAS in Ruhe und Belastung) in Gruppe I und II als in Gruppe III (Plazebo). Schlußfolgerung: Wir konnten mit unserer Studie einen präemptiven Effekt mit Ketoprofen nach dem Design von Breivik/Stubhaug zeigen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Ketoprofen ; zentrale Wirkung ; präemptive Wirkung ; Key words Ketoprofen ; Central effect ; Pre-emptive effect
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Study objective: Ketoprofen exerts its clinical effect by inhibition of prostaglandin synthesis, but also acts as an NMDA-receptor antagonist by means of the kynurenic acid. Based on ketoprofen’s supposed central mechanism of analgesia, we expected a pre-emptive effect, which was assessed by the present study. Methods: In a prospective, randomised, double-blind investigation of 48 patients undergoing gynaecological procedures (laparotomy, pelvioscopy), the first group received ketoprofen 2 mg/kg body weight i.v. 20 min before the beginning of surgery and placebo i.v. at the end of surgery. In the second group, placebo was administered first and ketoprofen at the end of surgery. Premedication and anaesthesia were standardised by protocol. The postoperative analgesic patient-controlled analgesia consumption by was also standardised (piritramide). Efficacy was assessed by visual analogue scale (VAS) and total requirement of analgesics within the first 24 postoperative hours. The time to the first request for postoperative analgesics was also recorded. Safety was assessed by continous monitoring of vital parameters such as respiratory rate, heart rate, blood pressure, and oxygen saturation. The incidence and severity of adverse events was documented. Results: There were no significant differences between the groups in demographic data or type or duration of surgery. The time to the first request for analgesic, VAS pain intensity, and analgesic consumption in the first 24 h post-surgery were not significantly different between the groups (t-test). Conclusion: Ketoprofen is an effective postoperative analgesic in combination with an opioid, but has no pre-emptive effect according to the results of this study.
    Notes: Zusammenfassung Die klinische Wirkung von Ketoprofen beruht nicht nur auf der Hemmung der Prostaglandinsynthese, sondern Ketoprofen wirkt auch durch die Kynurensäure als Antagonist zentral am NMDA-Rezeptor. Aufgrund des zentralen analgetischen Wirkmechanismus von Ketoprofen erwarteten wir auch einen analgetischen Präemptiveffekt. Methoden: Wir führten eine doppelblinde, randomisierte Untersuchung bei 48 Patienten mit gynäkologischen Operationen durch. Die Patienten wurden in zwei Gruppen unterteilt, wobei eine Gruppe Ketoprofen 2 mg/kg Körpergewicht intravenös vor der Operation, die zweite Gruppe Ketoprofen 2 mg/kg Körpergewicht intravenös am Ende der Operation erhielt. Die Wirksamkeit wurde postoperativ anhand einer visuellen Analogskala und des gesamten Analgetikaverbrauchs innerhalb der ersten 24 postoperativen Stunden gemessen. Ergebnisse: Es war zwischen den Gruppen kein signifikanter Unterschied feststellbar, was den Zeitpunkt der ersten Analgetikaanforderung, die Schmerzintensität anhand der visuellen Analogskala und den Gesamtverbrauch an Analgetikum in den ersten 24 postoperativen Stunden betrifft. Schlußfolgerung: Wir konnten mit unserer Studie keinen Präemptiveffekt von Ketoprofen nachweisen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 657 (1992), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 0300-3256
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 0196-9781
    Keywords: Branchiostoma ; Cricket ; Frog ; HPLC ; Hagfish ; Lizard ; Phylogeny ; Substance P ; Toad ; Trout ; Turtle
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Schmerz 12 (1998), S. 336-341 
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Kindlicher Schmerz ; Umfrage aus der Sicht der Eltern ; Key words Pain in childhood ; Survey of parents ; Acute pain
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Introduction: Pain in childhood still seems to be a major problem. In this study we investigated parents’ opinion about the frequency of pain in their children and the efficacy of pain treatment. Method: Parents of 93 children (average age: 11–14 years) answered a questionnaire. The participants were asked to evaluate the frequency of pain and the success of pain treatment in their children. They were also asked about their family structure. Results: The result confirmed that perioperative pain therapy in children was not satisfactory. However, the majority of parents were satisfied with the outpatient pain therapy. Conclusion: In order to achieve adequate and successful pain therapy in childhood, better information of the parents and better medical education of doctors is mandatory.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: In unserer Studie ging es um die Darstellung wesentlicher Aspekte des kindlichen Schmerzes. Zur Untersuchung wurde ein Fragebogen verwendet, den Eltern über die Schmerzproblematik ihrer Kinder ausfüllen sollten. Methode: Anhand eines Fragebogens wurden Eltern von insgesamt 93 Kindern im Durchschnittsalter von 11–14 Jahren Fragen zur Häufigkeit von kindlichen Schmerzen und zur Zufriedenheit bezüglich der Schmerztherapie gestellt. Darüber hinaus sollte die Familienstruktur, in der die Kinder integriert waren, erhoben werden. Ergebnisse: Das Ergebnis der Umfrage bestätigt, daß die Schmerztherapie bei Kindern im Rahmen operativer Eingriffe zu wenig ernst genommen wird. Mit der Schmerztherapie außerhalb des Krankenhauses waren die Eltern überwiegend zufrieden. Schlußfolgerung: Um eine Verbesserung der Schmerztherapie bei Kindern zu erzielen, ist neben einer intensiven Weiterbildung der Ärzte auch eine bessere Aufklärung der Eltern notwendig.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Schmerztherapie ; Ärzte für Allgemeinmedizin ; Vorurteile ; Key words Pain therapy ; General practitioners ; Prejudices
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Introduction: Many causes are given as the main reason for inadequate pain therapy. The objective of our study was to demonstrate the current position of doctors in general practice all over Austria who prescribe prescriptions. Methods: A total of 5,359 questionnaires were sent out to general practitioners in all federal states of Austria. These questionnaires contained 21 main questions on subjects relevant to pain therapy. Results: On average, 16% of all generall practitioners returned the questionnaires; 89.3% of these are acquainted with the WHO graduated scale, 87% have prescribed strong opioids. Old prejudices such as concerns about the side effects are hardly to be found now. Modern therapy strategies are used. Conclusion: Based on the data at hand, pain therapy for patients should be excellent. The reality, however, is somewhat different. The large number of doctors who did not reply makes it enormously difficult to make a statement about the position of pain therapy in Austria.
    Notes: Zusammenfassung Viele Ursachen werden als Hauptprobleme für eine nicht adäquate Schmerztherapie geäußert. Ziel unserer Studie war es, österreichweit den tatsächlich vorhandenen gegenwärtigen Stand der Verschreibungsgewohnheiten niedergelassener Ärzte für Allgemeinmedizin aufzuzeigen. Insgesamt wurden 5359 Fragebögen an niedergelassene Ärzte für Allgemeinmedizin in allen österreichischen Bundesländern verschickt. Inhalt dieser Fragebögen waren 21 Hauptfragen zu relevanten Themen in der Schmerztherapie. Im Durchschnitt haben 16% aller Ärzte für Allgemeinmedizin die Fragebögen retourniert. 89,3% von ihnen kennen das WHO-Stufenschema. 87% haben starke Opioide verschrieben. Alte Vorurteile, wie Ängste vor Nebenwirkungen sind kaum noch zu finden. Moderne Therapiestrategien werden verwendet. Auf Grund der vorliegenden Daten müßte die Schmerztherapie für Patienten ausgezeichnet sein. In der Realität sieht dies allerdings anders aus. Die hohe Anzahl jener Ärzte, die nicht geantwortet haben, erschwert die Aussage über den Stand der Schmerztherapie in Österreich enorm.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...