ISSN:
1432-1963
Keywords:
Schlüsselwörter Endometrium
;
Molekulare Endokrinologie
;
Vaginale Sonographie
;
Substitutionsbehandlung
;
Tamoxifen
;
Key words Endometrium
;
Molecular endocrinology
;
Vaginal sonography
;
Hormone replacement therapy
;
Tamoxifen
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The ovarian steroid hormones estradiol and progesterone exert their effect by interacting with their intracellular receptors, which, after ligand binding translocate to the nucleus and bind to the promoter regions of target genes. The consequence is a change in the transcription rate of the target genes, followed by a change in production of the corresponding proteins. Target genes of the sexual steroid hormoness include cytokines and growth factors, among them CSF-1, TGF-β and LIF. The rhythm and activity of steroidogenesis, receptor modulation and transcription are reflected by cycle-specific proliferation and differentiation processes in the endometrium. Quantitative and/or qualitative molecular endocrinology is of increasing interest for better definition of morphological changes, although, as yet, the pathological laboratory test is of much less practical consequence than a suspicious vaginal sonography. In spite of the high standard of ultrasound techniques, however, most cases with slightly increased endometrial thickness show histologically benign changes of the endometrium rather than endometrial precancer or cancer. This is especially true for perimenopausal women with no other clinical findings. Yet, the cancer risk is increased in women under tamoxifen therapy. Hence, as a rule, these cases, when endometrial thickness exceeds 5 mm, need a diagnostic biopsy or abrasio.
Notes:
Zusammenfassung Die Sexualhormone Östradiol und Progesteron wirken auf molekularer Ebene über intrazelluläre Rezeptoren, die nach Bindung ihrer Liganden in den Zellkern translozieren und dort an die Promotorregion verschiedener Zielgene binden. Die Folge ist eine veränderte Transkriptionsrate und damit eine veränderte Produktion der entsprechenden Proteine. Zu den Zielgenen der Sexualhormone gehören u.a. Zytokine und Wachstumsfaktoren wie z.B. TGF-β, IL-1, CSF-1 und LIF. Die zeitliche Gangart und Aktivität der Steroidogenese, Rezeptormodulation und Transkription spiegeln sich morphologisch in den bekannten Proliferations- und Differenzierungsvorgängen im Endometrium wider. Umgekehrt gehen diese und deren Störungen mit biochemisch faßbaren, quantitativen und/oder qualitativen Veränderungen einher. Noch ist aber der endokrinologische Laborbefund weit weniger als die Vaginalsonographie Ausgangspunkt der Entscheidung zur Endometriumbiopsie oder Abrasio. Große Bedeutung kommt diesem Zusammenhang in der Perimenopause zu. In ≥90% der Frauen, die wegen des sonographischen Verdachts auf ein Endometriumkarzinom abradiert werden, läßt sich morphologisch nur ein „klimakterisches Übergangsendometrium” feststellen. Eine Ausnahmesituation besteht allerdings bei Frauen unter Behandlung mit Tamoxifen. Wegen des erhöhten Karzinomrisikos sollten diese ab einer sonographischen Endometriumdicke von ≥5 mm grundsätzlich histologisch untersucht werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s002920050319
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