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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Anatomy and embryology 166 (1983), S. 103-120 
    ISSN: 1432-0568
    Keywords: Human fetal membranes (amnion, chorion laeve) ; Intercellular junctions ; Freeze-fracture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Freeze-fracture replicas of the human reflected and placental amnion and chorion laeve at term were studied in order to give a systematic survey of the nature and extension of the intercellular junctions in the fetal membranes. No differences could be detected between the reflected and placental amniotic epithelium. In both the replicas never displayed plasma membrane differentiations typical of occluding junctions, while communicating junctions were occasionally and desmosomes frequently seen. In the chorionic trophoblast maculae occludentes, communicating junctions and desmosomes were regularly encountered. It is assumed that the maculae occludentes are remnants of occluding junctions which early in gestation possibly seal off the chorionic cavity; it appears improbable that they contribute significantly to the permeability properties of the chorionic trophoblast, since it is known from previous ultrastructural studies that large open intercellular channels cross the chorionic trophoblast. Thus the absence of occluding junctions, which could act as effective permeability barriers, in both epithelial components of the fetal membranes suggests that the factors able to influence the amniotic fluid turnover or the paraplacental protein exchange are the geometrical relationships and physico-chemical properties of the intercellular channels in the amniotic epithelium and chorionic trophoblast. In addition, communicating junctions were present between fibroblasts in the chorion laeve but not in the amnion, possibly indicating differences in the functional state of these cells and/or their extracellular microenvironments.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Annals of hematology 22 (1971), S. 216-217 
    ISSN: 1432-0584
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Kindern mit trisomalem Down-Syndrom wurde der ATP-, ADP- und AMP-Spiegel im Blut gemessen. Es wurde eine 19% ige Verminderung der drei Adenin-Nukleotide pro Zellvolumen festgestellt. Die Signifikanz dieser Daten bei Patienten mit Down-Syndrom wird unter Berücksichtigung der Makrozyten diskutiert.
    Notes: Summary The levels of ATP, ADP and AMP were estimated in the blood of children with trisomic Down's syndrome. A 19% decrease of the three adenine nucleotides per unit packed-cell volume was found. The significance of these data with respect to the macrocytosis found in patients with Down's syndrome is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 984-991 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The measurement of the whole body retention of absorbed59Fe within the 4π-geometry of a whole body radioactivity detector with liquid organic scintillator is also for infants the most reliable, sensitive and considerate method for the quantitative estimation of the intestinal iron absorption. From a diagnostic oral 10µMol (≙ 0.558 mg)59Fe++-dose 5–35 $$(\bar m_a \pm s = 21 \pm 8)$$ % were absorbed by 39 fullterm and 8–37 $$(\bar m_a \pm s = 21 \pm 8)$$ % by 28 premature 2–80 days old infants. The depletion of the whole body iron stores causes also in infants an increase of intestinal iron absorption. Fullterm and premature infants with prelatent/latent iron deficiency absorbed 40–81% of the diagnostic iron dose. As long as a dietary iron prophylaxis is ineffective because of the poor absorbability of food iron a well absorbable and tolerated inorganic iron preparation offers the most reliable and cheapest possibility of controlling the states of prelatent, latent and manifest iron depletion which are the most common deficiencies in man.
    Notes: Zusammenfassung Die auch beim Neugeborenen und Säugling zuverlässigste, empfindlichste und schonendste Methode zur exakten Bestimmung der intestinalen59Fe-Resorption ist die Messung der Gesamtkörperretention des resorbierten59Fe in einem 4π-Großraum-Radioaktivitätsdetektor mit organischem Szintillator. Mit dieser Methode bei 42 Reifgeborenen und 35 Frühgeborenen im ersten Trimenon (4.–80. Lebenstag) durchgeführte Messungen ergaben einen bei etwa 5–35% der oralen 10µMol (≙ 0,558mg)59Fe++-Testdosis liegenden Normalbereich der intestinalen Eisenresorption. Ähnlich wie beim Erwachsenen so führt auch beim Säugling die Erschöpfung der utilisierbaren Eisenreserven zu einem starken, diagnostisch verwertbaren Anstieg der intestinalen59Fe-Resorption auf 40–81%. Solange eine diätetische Eisen-Prophylaxe bzw. Therapie der vom 6.–24. Lebensmonat ubiquitären prälatenten, latenten bzw. manifesten Eisenmangelzustände wegen der schlechten Resorbierbarkeit des Nahrungseisens nicht realisiert werden kann, ist die orale Prophylaxe und Therapie mit dem auch beim Säugling sehr gut und beim Vorliegen eines Eisenmangels sogar stark vermehrt resorbierbaren Fe++ die Methode der Wahl.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 547-548 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The oxygen affinity of blood in hyperthyroid patients as well as in euthyroid men and rats after treatment with tri-iodothyronine decreases. The shifting to the right of the oxygen dissociation curve improves considerably the oxygen supply of tissue.
    Notes: Zusammenfassung Die Sauerstoffaffinität des Blutes ist bei Hyperthyreosen sowie euthyreoten Männern und Ratten nach Gabe von L-3,5,3′-Trijodthyronin vermindert. Diese Rechtsverlagerung der Sauerstoffdissoziationskurve verbessert erheblich die Sauerstoffversorgung der Gewebe.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 1001-1002 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Bromide ions can be titrated potentiometrically with 0,1 N AgNO3 in an acid dilution of serum, if a silver electrode, etched with HBr, is used as measuring electrode. This method is fast and precise and allows a frequent control of the bromide concentrations in serum. Above 1 mVal/l one obtains a reproduceability of better than 3%.
    Notes: Zusammenfassung Es wird eine schnelle und präzise Methode zur Bestimmung des Bromids beschrieben, welche eine häufige Kontrolle der Serumkonzentration erlaubt. In einer angesäuerten Serumverdünnung kann die potentiometrische Titration mit 0,1 N AgNO3 direkt durchgeführt werden, wenn ein mit HBr angeäzter Silberstab als Meßelektrode verwendet wird. Oberhalb einer Konzentration von 1 mVal/l läßt sich eine Reproduzierbarkeit von besser als 3% erhalten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Intestinal59Fe-absorption was used as an indicator of prelatent and latent iron deficiency and was measured from the 4th to 9th month of pregnancy in 85 women with the59Fe-absorption-whole body retention test using an oral test dose of 0.558 mg59Fe++ (10µMol=0.05–0.20µC)+17.6 mg (≡100µMol)L-(+) ascorbic acid. Intestinal59Fe-Absorption was measured to be 31.7±8.1% in normal menstruating women and increased permanently during pregnancy to 74.6±17% during the 6th month, 84±13% in the 7th month and 90±4.9% in the last month. A considerably augmented59Fe-absorption, caused by a depletion of the usable iron stores, was observed in 40% of normal menstruating women, and in pregnant women with a frequency of 58% in the 5th month, 92% in the 6th month and with 100% during the 7th to 9th month. Prelatent (14–33%), latent (64–72%) and manifest (9–20%) iron deficiency states are observed during the 3rd trimester of pregnancy without exception in all women.
    Notes: Zusammenfassung Die intestinale59Fe-Resorption wurde als Indikator eines prälatenten oder latenten Eisenmangelzustandes bei insgesamt 85 im 4. bis 9. Schwangerschaftsmonat befindlichen Frauen mit dem59Fe-Resorptions-Gesamtkörperretentions-Test gemessen. Die59Fe-Resorption stieg von 31,7±8,1% bei gesunden menstruierenden Frauen über 74,6±17% im 6. Monat, 84±13% im 7. Monat auf 90±4,9% im 9. Schwangerschaftsmonat an. Eine durch einen Aufbrauch des Reserveeisens verursachte stark erhöhte intestinale59Fe-Resorption wurde bei 40% aller gesunden menstruierenden Frauen und während der Schwangerschaft im 5. Monat bei 58%, im 6. Monat bei 92% und vom 7.–9. Monat bei 100% aller Frauen gefunden. Prälatente (14–33%), latente (64–72%) und manifeste (9–20%) Eisenmangelzustände finden sich im 3. Schwangerschaftstrimester ausnahmslos bei allen Schwangeren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Iron absorption ; diagnostic59Fe2+-absorption ; whole body radioactivity detector ; diffuse storage iron ; prelatent iron deficiency ; gastric mucosa atrophy ; partial and total gastrectomy ; Eisenresorption ; diagnostischer ; 59Fe2+-Resorptionstest ; Gesamtkörper-Radioaktivitätsdetektor ; diffuses Reserveeisen ; prälatenter Eisenmangel ; Magenmucosaatrophie ; Magen-2/3-Resektion ; totale Gastrektomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Patienten mit Magenmucosaatrophie und absolutem Intrinsic Factor-Mangel sowie nach Magen-2/3-Resektion bzw. totaler Gastrektomie wurde die59Fe-Resorption aus der diagnostischen 0,56 mg59Fe2+-Testdosis mit dem Großraum-Radioaktivitätsdetektor gemessen und das im Cytoplasma der Knochenmarksmakrophagen diffus verteilte Hämosiderin-Reserveeisen mit der Berliner-Blau-Reaktion dargestellt. Alle Patienten mitMagenmucosaatrophie enthielten normale Mengen an diffus verteiltem Reserveeisen und resorbierten entsprechend mit 27±3,2% ( $$\bar X$$ a ±S $$\bar x$$ a ) normale59Fe2+-Mengen. Bei denjenigen nach Billroth I oder II operierten Patienten mitMagen-2/3-Resektion, bei denen noch normale Mengen an diffusem Reserveeisen nachgewiesen worden waren, wurde ebenfalls eine mit 5–60% ( $$\bar X$$ a ±S $$\bar x$$ a =32±2,7%) im Normalbereich liegende diagnostische59Fe2+-Resorption festgestellt. Eine stark heraufgesetzte diagnostische59Fe2+-Resorption (Bereich 50–97%; $$\bar X$$ a ±S $$\bar x$$ a =68±4,0 bis 84±3,0) ließ sich bei allen magenresezierten Patienten mit erschöpften Eisenreserven und prälatentem, latentem bzw. manifestem Eisenmangel nachweisen. Es besteht somit nicht nur bei magengesunden Personen, sondern auch bei Patienten mit Magenmucosaatrophie bzw. Magen-2/3-Resektion eine negative Korrelation zwischen den eytochemisch darstellbaren Mengen an diffus verteiltem und utilisierbarem Reserveeisen und der durch Gesamtkörperretentionsmessung bestimmbaren diagnostischen59Fe2+-Resorption. Für die normale Ferroeisen-Resorption ist somit weder die Magensalzsäure noch ein gastrischer „Intrinsic Factor“ erforderlich. Der diagnostische59Fe2+-Resorptions-Gesamtkörperretentions-Test kann auch bei Patienten mit Magenmucosaatrophie bzw. Magen-2/3-Resektion für die Erkennung normaler oder erschöpfter Eisenreserven eingesetzt werden. Totalgastrektomierte Patienten enthielten zwar normale bis vermehrte Mengen an diffusem Reserveeisen, resorbierten aber nur 2,8–12% ( $$\bar X$$ a ±S $$\bar x$$ a =6,5±1,6%) der diagnostischen59Fe2+-Testdosis.
    Notes: Summary The intestinal59Fe-absorption from the diagnostic 0.56 mg59Fe2+-dose was measured with a 4π geometry whole body radioactivity detector with liquid organic scintillator in patients with gastric mucosa atrophy and after partial or total gastrectomy. The diffuse cytoplasmic hemosiderin storage iron of the bone marrow reticuloendothelial cells was stained by Berlin blue reaction and classified into normo-, hypo-, and hypersiderosis. All the patients withgastric mucosa atrophy and absolute intrinsic factor deficiency (vitamin B12 treated pernicious anemia in remission) showed normal amounts of diffuse storage iron in their bone marrow macrophages and absorbed59Fe2+ within the normal range of 7–54% ( $$\bar X$$ a ±S $$\bar x$$ a =27±3.2%). Normal iron stores were observed in about 50% of the patients withpartial gastrectomy (Billroth I or II). All these patients absorbed59Fe2+ within the normal range (5–60%; $$\bar X$$ a ±S $$\bar x$$ a =32±2.7%). The other 50% of partially gastrectomized patients had depleted iron stores. Without any exception, a considerably increased59Fe absorption was measured in the patients with prelatent ( $$\bar X$$ a ±S $$\bar x$$ a =68±4.0%), latent (79±4.8%) or manifest (84±3.0) iron deficiency. The high negative correlation between the diffuse cytoplasmic storage iron of the bone marrow macrophages and the results of the diagnostic 0.56 mg59Fe2+-absorption test which was described earlier for subjects with a normal gastric mucosa does therefore also exist in patients with gastric mucosa atrophy and absolute intrinsic factor deficiency as well as in patients having undergone partial gastrectomy. Normal gastric juice or a gastric intrinsic factor are not required for normal ferrous iron absorption. The 0.56 mg59Fe2+ absorption test can be used for the diagnosis of depleted iron stores also in patients with gastric mucosa atrophy or partial gastrectomy. Total gastrectomy reduced the59Fe-absorption from the 0.56 mg59Fe2+-dose to 2.8–12% ( $$\bar X$$ a ±S $$\bar x$$ a =6.5±1.6%) or one fourth of the normal value although all these patients had normal or even elevated amounts of diffuse storage iron in their bone marrow macrophages.
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  • 8
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 45 (1967), S. 553-558 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer kritischen Übersicht werden die bisher entwickelten und angewandten Methoden zum Nachweis und zur Bestimmung der intestinalen Eisenresorption beim Menschen und die damit erhaltenen Normalbereiche der Eisenresorption dargestellt. Die Bestimmung der Eisenresorption durch Messung der Gesamtkörperretention des resorbierten59Fe in einem 4π-Großraum-Radioaktivitäts-Detektor mit organischem Szintillator ist allen anderen quantitativen Methoden hinsichtlich Präzision, Empfindlichkeit, Störanfälligkeit, Fehlermöglichkeiten, Einfachheit, Kapazität und Strahlenbelastung weit überlegen. Die mit älteren, nur qualitatiben bzw. semiquantitativen Methoden erzielten Ergebnissen haben teilweise zu nicht reproduzierbaren Befunden und Fehlinterpretationen bei der Deutung der unter physiologischen und pathologischen Bedingungen gemessenen Eisenresorption geführt. Der59Fe-Resorptions-Gesamtkörperretentions-Test ist als quantitativer Screening-Test besonders gut geeignet, um den bei klinisch sonst gesunden menstruierenden Frauen und Blutspendern weit verbreiteten sog. „prä-latenten Eisenmangelzustand“ zuverlässig und mit wenig Arbeits- und Zeitaufwand durch die Bestimmung der stark erhöhten intestinalen Eisenresorption zu diagnostizieren.
    Notes: Summary Already for 40 years there is considerable interest in the availability of a quantitative, sensitive, reliable and easy to perform method for the measurement of the intestinal iron absorption in man. Chemical balance studies are to laborious and time-consuming, whereas “postabsorption serum iron concentration curves” never permit quantitative results and conclusions. The measurement of the incorporation of the absorbed radioiron into erythrocyte hemoglobin can under certain precautions give reliable results, requires however to much time and labour and also radioactivity as a quantitative screening test. The faecal excretion measurement of the unabsorbed radioiron depends on the perfect cooperation of the patients and gives therefore mostly unreliable results. A reliable, sensitive and quantitative determination of the intestinal59Fe-absorption in medical research and clinical diagnosis is however possible by the measurement of the whole body retention of the absorbed59Fe. If this59Fe-absorption-whole body-retention test is performed within a large volume radioactivity detector with liquid organic scintillators and a 4π-detector geometry only a minimum counting time (300 seconds) and extremely small amounts of radioactivity (0.05–0.10 µC59Fe) are required. The application of the older, less reliable or only qualitative methods for the assay of iron absorption has resulted in some results and interpretations which are not any longer reproducable and/or acceptable in the light of recent studies of iron absorption and metabolism performed with the59Fe-absorption whole body-retention test. The59Fe-absorption-whole body-retention test has been used as a fast and simple screening test for the diagnosis of the so called “pre-latent” iron deficiency, characterized by still normal serum iron levels but already considerably reduced whole body iron stores which cause an increased intestinal iron absorption. The “pre-latent” iron deficiency is the most frequent deficiency in man and was found in 45% of male blood donors, 34% of unselected menstruating women and even more often during pregnancy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 1164-1174 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Iron deficiency ; storage iron deficiency ; nonhaemoglobin iron ; bone marrow macrophages ; iron absorption ; Eisenmangel ; Speichereisenmangel ; Nichthämoglobineisen ; Knochenmarkmakrophagen ; Eisenresorption
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 14 diagnostische Kriterien des Eisenstoffwechsels wurden bei 425 Personen untersucht. Bei prälatentem Eisenmangel (Speichereisenmangel) (n=119) war die diffuse Berliner-Blau-Reaktion der Knochenmarkmakrophagen negativ oder stark vermindert, die intestinale Eisenresorption im streng nüchtern durchgeführten, diagnostischen59Fe++-Resorptions-Gesamtkörper-Retentionstest bereits beträchtlich erhöht. Serumeisen, Transferrinsättigung, Sideroblasten und die Werte des roten Blutbildes variierten ebenso stark wie bei gesunden Kontrollpersonen mit normalen Eisenreserven und anderen Normalwerten (n=110). Bei latentem Eisenmangel (n=72) waren zusätzlich das Serumeisen und die Transferrinsättigung erniedrigt. Im manifesten Stadium (n=89) war die Anämie nur in 67 Fällen hypochrom. Die totale und die ungesättigte Eisenbindungskapazität, die bei Schwangeren mens IV bis IX (n=35 ohne Eisenreserven) besonders hohe Werte, sonst aber erhebliche Streuungen zeigten, stiegen mit dem Schweregrad des Eisenmangels an. Die untersuchten Kriterien gewannen die ihnen zukommende diagnostische Bedeutung in systematisch zusammengesetzten Befundmustern und in Verbindung mit den pathogenetischen Faktoren des Eisenmangels.
    Notes: Summary 14 diagnostic criteria of iron metabolism have been studied in 425 subjects. In prelatent iron deficiency (storage iron deficiency) (n=119) the diffuse Prussian Blue reaction of bone marrow macrophages was negative or considerably reduced, the intestinal iron absorption as measured by the diagnostic59Fe++-absorption-whole body-retention test in a strictly fasting state showed already a clinically significant increase. Serum iron, transferrin saturation, sideroblasts, haemoglobin, red blood cells, and haematocrit varied in a similar range as the corresponding values of healthy subjects with normal iron stores and otherwise normal laboratory results (n=110). Latent iron deficiency (n=72) was differentiated from the prelatent stage by a lowered serum iron and transferrin saturation. In manifest iron deficiency (n=89) the anaemia was hypochromic in 67 cases. The total and the unsaturated iron binding capacity increased with the aggravation of iron deficiency, but varied considerably in all groups. The highest levels occurred in pregnant women mens IV–IX without iron stores (n=35). Systematic combination of the available data was of higher diagnostic significance than the overemphasis of single criteria.
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