ISSN:
1432-1335
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Five hundred uterine carcinomas were statistically classified (Part A): 53.8% were squamous cell carcinomas. They occurred most commonly in women before the menopause. 27% were adenocarcinomas which appeared chiefly after the menopause. 11.6% were mixed glandular-solid carcinomas. 347 carcinomas were localized in the cervix, 145 occurred in the corpus uteri. Thirty-nine mixed glandular-solid types could be subdivided (Part B). 1. The mucoepidermoid carcinomas (Fig. 2), a glandular type, could be differentiated from those forms having few or no glands. Of the six encountered, five were located in the cervix, one in the corpus uteri. 2. Six primarily clear-cell carcinomas (Fig. 3) were localized in the cervix. 3. Six carcinomas, composed chiefly of mucous glands of the cervical type with little solid component (Fig. 4), were grouped with the mucin-secreting adenocarcinomas of the cervix. Five of these carcinomas were situated in the cervix, one in the corpus. 4. Fifteen typical adenoacanthomas (Fig. 5) were localized only in the corpus uteri. 5. Six carcinomas were grouped with the immature adenocarcinomas of the corpus (Fig. 6). On the basis of their component cells, the mucoepidermoid and clear-cell carcinomas should be classified as tumors arising in the cervix, the adenoacanthomas as arising in the corpus uteri. The polymorphism of the various types of uterine carcinomas might be explained chiefly by the preservation of a latent pluripotency of Müllerian duct epithelium.
Notes:
Zusammenfassung 500 Uteruscarcinome wurden statistisch aufgegliedert (Teil A). 53,8% waren Plattenepithelcarcinome, sie bevorzugten Frauen vor der Menopause; 27% waren Adenocarcinome, die vorwiegend nach der Menopause auftraten; der Anteil der drüsig-soliden Carcinome betrug 11,6%. 347 Carcinome waren im Portio-und Cervixbereich lokalisiert, 145 im Corpusbereich. 39 drüsig-solide Mischformen ließen sich zwanglos in Typen einteilen (Teil B): 1. Von 6 mucoepidermoiden Carcinomen (s. Abb. 2), die sich als drüsenhaltige Form von der bisher bekannten drüsenarmen Form abgrenzen ließen, saßen 5 im Portio-Cervix-Bereich, eines im Corpusbereich. 2. Sechs vorwiegend klarzellige Carcinome (s. Abb. 3) waren im Cervixbereich lokalisiert. 3. Sechs vorwiegend aus schleimhaltigen Drüsen vom Cervixtyp aufgebaute Carcinome (s. Abb. 4) mit einem kleinen soliden Anteil wurden zu den verschleimenden Adenocarcinomen der Cervix gerechnet. Fünf dieser Carcinome lagen im Portio-Cervix-Bereich, eines im Corpusbereich. 4. 15 typische Adenocancroide (s. Abb. 5) waren auf das Corpus uteri beschränkt. 5. Sechs Carcinome wurden zu den unreifen Adenocarcinomen des Corpus (s. Abb. 6) gerechnet. Mucoepidermoide (1.) und klarzellige Carcinome (2.) lassen sich auf Grund der in ihnen vorkommenden Zellen auch histogenetisch in den Portio-Cervix-Bereich einordnen, Adenocancroide (4) in den Corpusbereich. Die Vielgestaltigkeit der im Uterus vorkommenden Carcinomtypen ist im wesentlichen durch die latent bewahrte Pluripotenz der aus dem Müllerschen Gangepithel hervorgegangenen Epithelarten erklärbar.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00524277
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