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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 1426-1427 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The fallopian tubes of fifty post-menopausal patients with endometrial carcinoma showed excessive epithelial proliferation in the ampullary portion. The type of proliferation varied from patient to patient but always resembled the type of differentiation exhibited by the carcinoma of that patient. The fallopian tubes of patients of equivalent ages but without carcinoma disclosed, as expected, an atrophic epithelium. Since both the endometrial and the tubular epithelium are target cells for estrogen, the hyperplastic changes are most likely related to the same hormonal stimulus. The estrogen theory of endometrial carcinoma receives further support from these observations.
    Notes: Zusammenfassung Bei 50 Carcinomen des Endometrium fanden sich im ampullären Abschnitt beider Tuben regelmäßig atypische Proliferationen des Schleimhautepithels, die denen des carcinomatösen Endometriumepithels weitgehend glichen. Das Tubenepithel gleichaltriger Patientinnen ohne Endometriumcarcinom war demgegenüber altersatrophisch. Diese Befunde lassen sich zwanglos nur über die Annahme einer gleichzeitigen Beeinflussung der Targetorgane durch Oestrogen erklären und erscheinen im Hinblick auf die Genese des Endometriumcarcinoms von besonderem Interesse.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Key words Tamoxifen ; Endometrium ; Breast cancer ; Endometrial carcinoma ; Sonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  We restudied histologically and immunohistochemically 17 endometrial carcinomas, 2 malignant mixed tumors and 180 endometria with benign changes during or after tamoxifen therapy. The carcinomas were subtyped according to the 1994 WHO-classification. Endometrial biopsies were taken only if the endometrial thickness was 〉 8 mm sonographically, when a polyp was seen, or for postmenopausal bleeding. About half of the endometrial specimens showed simple or cystic atrophy, 55–76% had cystic-atrophic polyps or regressive hyperplasia. Depending upon the dose of tamoxifen, 7–19% (30 mg) to 27– 36% (20 mg) showed moderate glandular proliferation. 20–33% had foci of mucinous, clear cell or serous-papillary metaplasia. 68–70% revealed diffuse extensive fibrosis of the endometrial stroma. None of 11 patients biopsied before starting tamoxifen therapy had advanced endometrial glandular proliferation in the second endometrial biopsy after tamoxifen treatment. None of the 19 endometrial neoplasms after tamoxifen therapy was of the endometrioid type: 11 were mucinous adenocarcinomas, 4 clear cell carcinomas, 2 serous-papillary carcinomas, one carcinosarcoma and one malignant Müllerian mixed tumor. The reasons for discrepancies between suspicious sonograms and endometrial atrophy are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Histopathology 31 (1997), S. 0 
    ISSN: 1365-2559
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Endometriosis ; Adenomyosis ; Endometrial function ; Correlation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Hormontherapie der Adenomyose und Endometriose läßt die Beurteilungsmöglichkeit des Heilungserfolges bzw. der Heilungschancen aus dem Funktionszustand des Corpusendometrium wünschenswert erscheinen. Bei systematischer korrelierender Untersuchung von Endometrium, Adenomyose und/oder Endometriose unter dem Einfluß endogener und exogener hormoneller Stimulation ergaben sich je nach Lokalisation des ektopischen Endometrium und nach Art des hormonellen Stimulus in Zeitpunkt und Ausmaß unterschiedliche Abweichungen vom Funktionszustand des Corpusendometrium. Diese lassen sich jedoch mit genügender Sicherheit jeweils voraussagen. Die hormonelle Stimulierung der Adenomyose war der des Corpusendometrium am ähnlichsten, die Endometriose des Ovars zeigte oft, insbesondere unter Gestagenreizen, eine überschießende Stimulation, während die übrigen extrauterinen Endometriosherde nur sehr schwach auf hormonelle Reize reagierten. Aus den Ergebnissen lassen sich für die Therapie wichtige prognostische Konsequenzen ableiten.
    Notes: Summary This study was undertaken to determine whether the hormonal sensitivity of the endometrium might be a measure of the effectiveness of hormonal therapy for adenomyosis and endometriosis. Accordingly, the effects of endogenous and exogenous hormones on the endometrium, adenomyosis, and endometriosis were correlated. The results revealed that, depending on where the ectopic endometrial tissue was located and on the type (duration and intensity) of hormonal treatment, the functional response of the endometriosis varied from that of the endometrium. The variations, however, can be predicted. The response of adenomyosis to hormonal stimulation was most like that of the endometrium. Endometriosis of the ovary often revealed an excessive response to stimulation, especially after gestagens. The other types of extrauterine foci of endometriosis, however, reacted only weakly to hormonal therapy. Important prognostic consequence for therapy can be drawn from the results.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 368 (1975), S. 289-298 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Endometrial function ; Focal gestagen effect ; Endometrial histology ; Arrested secretion ; Medicated IUD
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Anhand von 6 exstirpierten Uteri und einer Vollabrasio wurden die morphologischen Veränderungen des Endometrium nach ein-bis zwölfmonatiger Einlage eines gestagenhaltigen Intrauterinpessars (UPS) histologisch untersucht. Dabei fand sich nach einmonatiger Einlage angedeutet, nach 3 Monaten ausgeprägt, eine auf die oberen Endometriumschichten begrenzte perifokale starre Sekretion mit dezidualer Stromaumwandlung und Drüsenatrophie. Diese war nach 12 Monaten teilweise wieder einer fibrösen Atrophie der oberen Schicht gewichen. Unter der starren Sekretion fand sich eine je nach Cyclusphase annähernd normal proliferierende oder sezernierende untere Funktionalis, eine allgemeine Drüsenatrophie nur dann, wenn vor der UPS-Einlage Ovulationshemmer eingenommen worden waren. Die perifokale starre Sekretion unterscheidet sich somit einerseits von der generalisierten starren Sekretion des Endometrium nach peroraler oder humoraler Applikation von Gestagenen, andererseits von der mechanischen Dezidualisierung des Endometrium nach Einlage rein mechanisch wirkender Pessare. Die Sicherheit der Kontrazeption wird gegenüber den einfachen Pessaren durch die Drüsenatrophie in der starren Sekretion erhöht, die Gefahren der generalisierten Gestagenwirkungen durch Begrenzung der Veränderung auf die oberen, für die Implantation entscheidenden Endometriumschichten vermieden.
    Notes: Summary To study the histologic changes produced by a new type of progesterone-medicated intrauterine device we examined the endometria of six hysterectomy specimens and one complete curettage. After being in place for 1 month the device induced a mild perifocal “arrested secretion” of the upper layers of the endometrium; after 3 months the change was pronounced, with decidually transformed stromal cells and atrophic glands. After 12 months these changes had partially progressed to fibrous atrophy. The endometrium underlying the perifocal-arrested secretion showed either proliferative or secretory changes almost like those of the lower functionalis of a normal menstrual cycle. A generalized atrophy of glands developed only when the patient had used oral contraceptive agents before the device was inserted. The perifocal arrested secretion thus differs from the generalized arrested secretion of the endometrium that follows use of oral or injected gestagens and from the decidualization produced mechanically by the local effect of an intrauterine device. The contraceptive effectiveness of the medicated intrauterine device, as compared with that of a simple device, is increased by the glandular atrophy of the arrested secretion. It avoids the dangers of the generalized effects of progestational agents by limiting the changes to the upper layers of the endometrium which are so important for implantation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 5 (1999), S. 388-395 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Das Korpusendometrium ist als hochsensibles hormonelles Erfolgsorgan bei extrem hoher proliferativer Aktivität zu übersteigertem Wachstum mit verkürzten Zellzyklen fähig. Die unter physiologischen Bedingungen ausgewogene und funktionell notwendige Proliferationssteigerung kann bei unphysiologischer einseitiger hormoneller Überstimulation Wegbereiter für karzinogene Substanzen werden. Neben einem direkten Einfluß diverser Steroidhormone auf die Karzinogenese spielen bei der multifaktoriellen Karzinomentstehung verschiedene Onkogene sowie auch genetische Defekte eine Rolle. Dementsprechend vielseitig ist die Histogenese und Histopathologie des Endometriumkarzinoms mit jeweils unterschiedlichen operativen und adjuvanten therapeutischen Erfordernissen. Die vereinfachte Diagnose „Endometriumkarzinom” ist daher für den Kliniker wenig hilfreich. Er kann und muß vom Pathologen eine präzise Aussage erwarten: 1. zur histologischen Klassifizierung des Karzinoms, 2. zum Differenzierungsgrad. Darüber hinaus ist die Stadieneinteilung von Bedeutung; diese läßt sich am genauesten ebenfalls histologisch ermitteln, ist jedoch in der Regel erst postoperativ in der abschließenden Diagnose möglich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 64 (1960), S. 64-77 
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Five hundred uterine carcinomas were statistically classified (Part A): 53.8% were squamous cell carcinomas. They occurred most commonly in women before the menopause. 27% were adenocarcinomas which appeared chiefly after the menopause. 11.6% were mixed glandular-solid carcinomas. 347 carcinomas were localized in the cervix, 145 occurred in the corpus uteri. Thirty-nine mixed glandular-solid types could be subdivided (Part B). 1. The mucoepidermoid carcinomas (Fig. 2), a glandular type, could be differentiated from those forms having few or no glands. Of the six encountered, five were located in the cervix, one in the corpus uteri. 2. Six primarily clear-cell carcinomas (Fig. 3) were localized in the cervix. 3. Six carcinomas, composed chiefly of mucous glands of the cervical type with little solid component (Fig. 4), were grouped with the mucin-secreting adenocarcinomas of the cervix. Five of these carcinomas were situated in the cervix, one in the corpus. 4. Fifteen typical adenoacanthomas (Fig. 5) were localized only in the corpus uteri. 5. Six carcinomas were grouped with the immature adenocarcinomas of the corpus (Fig. 6). On the basis of their component cells, the mucoepidermoid and clear-cell carcinomas should be classified as tumors arising in the cervix, the adenoacanthomas as arising in the corpus uteri. The polymorphism of the various types of uterine carcinomas might be explained chiefly by the preservation of a latent pluripotency of Müllerian duct epithelium.
    Notes: Zusammenfassung 500 Uteruscarcinome wurden statistisch aufgegliedert (Teil A). 53,8% waren Plattenepithelcarcinome, sie bevorzugten Frauen vor der Menopause; 27% waren Adenocarcinome, die vorwiegend nach der Menopause auftraten; der Anteil der drüsig-soliden Carcinome betrug 11,6%. 347 Carcinome waren im Portio-und Cervixbereich lokalisiert, 145 im Corpusbereich. 39 drüsig-solide Mischformen ließen sich zwanglos in Typen einteilen (Teil B): 1. Von 6 mucoepidermoiden Carcinomen (s. Abb. 2), die sich als drüsenhaltige Form von der bisher bekannten drüsenarmen Form abgrenzen ließen, saßen 5 im Portio-Cervix-Bereich, eines im Corpusbereich. 2. Sechs vorwiegend klarzellige Carcinome (s. Abb. 3) waren im Cervixbereich lokalisiert. 3. Sechs vorwiegend aus schleimhaltigen Drüsen vom Cervixtyp aufgebaute Carcinome (s. Abb. 4) mit einem kleinen soliden Anteil wurden zu den verschleimenden Adenocarcinomen der Cervix gerechnet. Fünf dieser Carcinome lagen im Portio-Cervix-Bereich, eines im Corpusbereich. 4. 15 typische Adenocancroide (s. Abb. 5) waren auf das Corpus uteri beschränkt. 5. Sechs Carcinome wurden zu den unreifen Adenocarcinomen des Corpus (s. Abb. 6) gerechnet. Mucoepidermoide (1.) und klarzellige Carcinome (2.) lassen sich auf Grund der in ihnen vorkommenden Zellen auch histogenetisch in den Portio-Cervix-Bereich einordnen, Adenocancroide (4) in den Corpusbereich. Die Vielgestaltigkeit der im Uterus vorkommenden Carcinomtypen ist im wesentlichen durch die latent bewahrte Pluripotenz der aus dem Müllerschen Gangepithel hervorgegangenen Epithelarten erklärbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 208 (1970), S. 224-234 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Cytoplasma der Granulosa-Luteinzellen wurden stark lichtbrechende, isoliert in Vacuolen oder in Gruppen liegende Lipoproteideinschlüsse nachgewiesen, die Aminosäuren mit SH-Gruppen enthalten. Sie waren im CLG von frühen intrauterinen oder extrauterinen Schwangerschaften sehr reichlich, im CLM in geringerer Zahl vorhanden. Gleichzeitig wurden die Einschlüsse enthaltenden Granulosa-Luteinzellen histologisch und histochemisch auf ihren Funktionszustand untersucht, der stets hoch war. Auf Grund dieser Befunde und wegen des frühen Auftretens der Einschlüsse im CLG wird ihr möglicher Zusammenhang mit einer nichtsteroidalen endokrinen Sekretion diskutiert.
    Notes: Summary Intensely refractile inclusions of lipoprotein were demonstrated within the cytoplasm of granulosa-luteal cells. These inclusions lay either isolated within vacuoles or were grouped. They contained amino acids with SH groups. In corpora lutea of pregnancy, either extrauterine or intrauterine, they were most abundant. In corpora lutea of menstruation they were sparse. The granulosa-luteal cells with the inclusions were evaluated histologically and histochemically for their functional activity that always proved high. From these results and from the early appearance of the inclusions in the corpora lutea of pregnancy, their possible connection with a nonsteroid hormonal secretion is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 254 (1993), S. 722-724 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 233 (1983), S. 281-294 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Adenosarcoma ; Adenofibroma ; Uterus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Eleven biphasic uterine tumors with epithelial components and homologous stroma were reevaluated. Originally these were diagnosed as adenofibroma, adenosarcoma, carcinosarcoma, or mixtures thereof, but were now reclassified as adenosarcomas of which seven were “pure” and four mixed with foci of carcinosarcoma. Nine of the tumors arose in the endometrium and two in the endocervix. The mean patient's age was 55 years. The most common complaint was vaginal bleeding. Macroscopically these tumors presented as polypoid masses. The epithelial component consisted mainly of endometrial, endocervical, ciliated, and clear cells. Squamous metaplasia and focal hyperplasia were occasionally observed. Malignant epithelial change was only present in foci of carcinosarcoma. The stroma showed prominent cellular periglandular cuffs, occasionally round solid or perivascular nodules, and areas of focal or diffuse stromal hypercellularity. In all these areas stromal cells were atypical and/or pleomorphic. Stromal foam cells were seen in three cases. Mitotic activity was low ranging from one to three mitoses per 10 high power fields (HPF). Follow-up was negative exept in two cases with recurrence and abdominal metastases. It was concluded that stromal hypercellularity with atypism and pleomorphism in periglandular, perivascular location as well as of focal or diffuse nature, is characteristic of uterine adenosarcoma. Adenofibromas present a fibro-collagenous stroma lacking the crowded cellular areas. Mitotic activity is too variable to serve as a reliable diagnostic criterion. Uterine adenosarcomas are usually tumors of low grade malignancy but the lack of correlation between histologic appearance and biologic behaviour precludes prognostication in the individual patient.
    Type of Medium: Electronic Resource
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