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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 987-994 
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Intraoperative Bildgebung ; Intraoperative Magnetresonanztomographie ; Neuronavigation ; Resektionskontrolle ; Keywords Intraoperative imaging ; Intraoperative magnetic resonance imaging ; Neuronavigation ; Resection control
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Intraoperative magnetic resonance imaging using a 0.2 Tesla, open-configured scanner was applied in a total of 243 patients. The aim of this study was to evaluate the feasibility, clinical application, and indications of this method. No adverse effects of the intraoperative imaging could be observed. The extent of tumor resection could be evaluated in the majority of cases. Resection control in glioma, ventricular tumor, pituitary tumor, and epilepsy surgery were the main indications for the intraoperative application. Especially when combined with functional neuronavigation, intraoperative magnetic resonance imaging allowed more radical resectioning with lower morbidity. Second looks to complete tumor removal during the same surgical procedure were possible to determine tumor remnants. Brain shift, which reduces the accuracy of neuronavigational systems, could be compensated for by intraoperative updates.
    Notizen: Zusammenfassung Bei insgesamt 243 Patienten wurde die Magnetresonanztomographie (MR) zur intraoperativen Bildgebung eingesetzt, wobei ein offener 0,2 Tesla MR-Scanner verwendet wurde. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, die technische Machbarkeit, klinische Anwendung und die inzwischen entwickelten Indikationen darzustellen. Es wurden keine negativen Folgen, die durch die intraoperative Bildgebung verursacht wurden, beobachtet. Das Ausmaß der Tumorresektion konnte in der überwiegenden Mehrzahl aller Fälle dargestellt werden. Wesentliche Indikationen für die intraoperative MR sind die Resektionskontrolle bei Gliomen, bei Ventrikel- und Hypophysentumoren, sowie die intraoperative Bildgebung im Rahmen der Epilepsiechirurgie. Die intraoperative MR-Bildgebung erlaubt, insbesondere bei gleichzeitiger Anwendung der funktionellen Neuronavigation, radikalere Resektionen bei geringerer Morbidität. Es besteht die Möglichkeit des “second look”, um eine inkomplette Resektion während des gleichen Eingriffes zu vervollständigen. Auch kann der sog. “brain shift”, d. h. die Verlagerung des Gehirns, die während der Operation zu einer zunehmenden Ungenauigkeit der Neuronavigation führt, ausgeglichen werden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Child's nervous system 16 (2000), S. 829-831 
    ISSN: 1433-0350
    Schlagwort(e): Keywords Intraoperative imaging ; Magnetic resonance imaging ; Anatomical and functional neuronavigation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  The Erlangen-concept of image-guided-surgery is based on the installation of an open magnetic resonance (MR) scanner (Magnetom Open, 0.2 T, Siemens AG) in a twin operating room in combination with two neuronavigation systems (Stealth NeuroStation, Sofamor Danek, MKM Zeiss). Since March 1996 this method has been used for a total of 402 patients, among them 44 children. In 214 patients, mainly with gliomas or pituitary adenomas or who needed surgery for epilepsy, we performed intraoperative MR imaging to monitor the extent of resection, allowing a second look for possible tumor remnants and also compensating for brain shift by an intraoperative update of neuronavigation. Functional neuronavigation, i.e. the combination of anatomical neuronavigation with functional imaging [e.g. magnetoencephalography (MEG) and functional magnetic resonance imaging (fMRI)] was used in patients with lesions in brain areas such as the motor and speech areas. For MEG we used a MAGNES II biomagnetometer (Biomagnetic Technologies, San Diego, Calif.) and for fMRI a 1.5 T Siemens Symphony MR scanner. So far we have treated 89 patients with functional neuronavigation. Our preliminary experience indicates that intraoperative MR imaging, especially in combination with functional neuronavigation, allows more radical resections with lower morbidity.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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