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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Psychopathologie ; Migration ; Schizophrenie ; Sprache ; Keywords Psychopathology ; Migration ; Schizophrenia ; Language
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The elevated rate of schizophrenia among migrants has been explained, among others, with misdiagnosis due to symptoms' being misinterpreted as psychotic. Previous studies have shown both higher and lower rates of psychotic symptoms of these patients when interviewed in their mother tongues, compared to being interviewed in the second language. In this study, 91 patients of Turkish origin and 50 of German origin with a paranoid-hallucinatory syndrome at admission were examined by an one interviewer each of Turkish and German origins using a standardized psychopathological instrument. In spite of comparative samples, correlation of psychopathological evaluation as well as diagnostic agreement between the two interviewers was significantly higher in the German patient group. Within the Turkish patient group, correlation was higher for those with good German language knowledge than for those with poor knowledge, yet only on a few items and without an effect on diagnostic agreement. The greatest difficulties lie in the evaluation of delusions. In spite of higher disagreement on psychopathology, the potential misdiagnoses cannot sufficiently explain the higher rate of schizophrenia among migrants.
    Notes: Zusammenfassung Die erhöhte Schizophrenierate bei Migranten wurde u. a. durch Fehldiagnosen aufgrund von fälschlich als psychotisch gedeuteten Symptomen erklärt. Einige Studien zeigten, dass bei diagnostischen Gesprächen in der Muttersprache des Patienten psychotische Symptome verstärkt dokumentiert werden, andere Studien führten zu entgegengesetzten Ergebnissen. In der vorliegenden Untersuchung wurden 91 Patienten türkischer und 50 deutscher Herkunft mit einem paranoid-halluzinatorischem Syndrom von einem Interviewer türkischer und einem deutscher Herkunft mit einem standardisierten psychopathologischen Instrument untersucht. Trotz vergleichbarer Stichproben war die Korrelation der psychopathologischen Evaluation und die diagnostische Konkordanz zwischen den beiden Interviewern bei den Patienten deutscher Herkunft signifikant höher als bei denen türkischer Herkunft. Zwar war bezüglich vereinzelter psychopathologischer Symptome die Korrelation zwischen beiden Interviewern bei türkischen Patienten mit guten Deutschkenntnissen signifikant höher als bei denen mit schlechten, dies blieb jedoch ohne Auswirkung auf die diagnostische Konkordanz. Als am schwierigsten erwies die Evaluation inhaltlicher Denkstörungen. Trotz erhöhter psychopathologischer Diskordanz können die daraus resultierenden Fehldiagnosen nicht ausreichend die erhöhte Schizophrenierate bei Migranten erklären.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Schizophrenie ; Selbstwahrnehmung ; Diagnostische Spezifität ; Frühwarnzeichen ; Eppendorfer Schizophrenie-Inventar ; Keywords Schizophrenia ; Self-assessment ; Diagnostic specificity ; Early signs and symptoms ; Eppendorf Schizophrenia Inventory
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract This study explored characteristic subjective experiences of schizophrenia. A questionnaire for self-assessment of disturbances in several cognitive and perceptual areas (the Eppendorf Schizophrenia Inventory, or ESI) was constructed and administered to first-episode schizophrenics (SCHe, n=45), negative syndrome schizophrenics (SCHn, n=45), remitted schizophrenics (SCHr, n=24), depressives (DEP, n=43), alcoholics (ALK, n=48), obsessive-compulsive patients (ZWA, n=46), and healthy controls (KON, n=57). Comparisons between the SCHe, SCHn, DEP, ALK, and ZWA groups and a subsequent factor analysis revealed four schizophrenia-specific dimensions: attention and speech impairment (AS), ideas of reference (IR), auditory uncertainty (AU), and deviant perception (DP). Further analyses suggested that the AS syndrome may represent a mediating vulnerability factor while IR, AU, and DP probably are reversible episode indicators. The results may contribute to refinements in the measurement of specific prepsychotic signs, thus facilitating the development of early intervention approaches.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Studie war die Identifikation subjektiver Dysfunktionen, die charakteristisch für die Schizophrenie sind. Ein Fragebogen zur Selbstbeurteilung von Beeinträchtigungen in verschiedenen kognitiv-perzeptuellen Bereichen (das Eppendorfer Schizophrenie-Inventar, ESI) wurde konstruiert und folgenden Gruppen vorgelegt: ersterkrankte Schizophrene (SCHe, n=45), Schizophrene mit vorherrschendem Negativsyndrom (SCHn, n=45), remittierte Schizophrene (SCHr, n=24), Depressive (DEP, n=43), Alkoholkranke (ALK, n=48), Zwangskranke (ZWA, n=46) und Gesunde (KON, n=57). Vergleiche zwischen den Gruppen SCHe, SCHn, DEP, ALK und ZWA sowie eine anschließende Faktorenanalyse ergaben 4 schizophreniecharakteristische Syndrome: “Aufmerksamkeits- und Sprachbeeinträchtigung” (AS), “Beziehungsideen” (IR), “akustische Unsicherheit” (AU) und “Wahrnehmungsabweichung” (DP). Weitere Analysen legten nahe, dass das AS-Syndrom einen vermittelnden Vulnerabilitätsfaktor repräsentiert, während IR, AU und DP eher reversible Episodenmarker darstellen. Diese Ergebnisse leisten einen Beitrag zur Verbesserung der Erfassung charakteristischer präpsychotischer Zeichen und verbessern die Möglichkeiten zur Entwicklung neuer Ansätze zur frühen Intervention bei Schizophrenie.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Schizophrenie ; Typische Antipsychotika ; Atypische Antipsychotika ; Umstellung ; Keywords Schizophrenia ; Conventional antipsychotics ; Atypical antipsychotics ; Conversion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The introduction of atypical antipsychotics has presented new options for the pharmacological treatment of schizophrenic patients. It is assumed that in the near future, neuroleptic medication will shift from conventional to atypical antipsychotics for an increasing number of patients. The present article addresses guidelines for the conversion from conventional to atypical neuroleptics in inpatient and outpatient settings.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Einführung der atypischen Antipsychotika haben sich neue Möglichkeiten in der pharmakotherapeutischen Behandlung schizophrener Patienten ergeben. Es ist anzunehmen, dass in den folgenden Jahren viele weitere Patienten von typischen auf atypische Präparate umgestellt werden. Der vorliegende Artikel befasst sich mit stationären und ambulanten Richtlinien zur Umstellung von typischen Neuroleptika auf atypische Antipsychotika. Diskutiert werden Möglichkeiten der Identifizierung geeigneter Kandidaten, Empfehlungen bei der Auswahl des atypischen Antipsychotikums und praktische Vorgehensweisen bei der Umstellung. Ergänzend werden Dosierungsrichtlinien der einzelnen atypischen Antipsychotika, mögliche Entzugssyndrome und andere Komplikationen des Präparatewechsels sowie substanzspezifische Aspekte der Umstellung dargestellt. Ein letztes Kapitel befasst sich mit den notwendigen psychotherapeutischen Interventionen, die im Rahmen einer Umstellung der antipsychotischen Medikation beachtet werden sollten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 250 (2000), S. 24-30 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Key words Schizophrenia ; Continuous Performance Test ; Decrements of Vigilance ; Sustained Attention ; Neuropsychology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The Continuous Performance Test (CPT) is a widely used procedure for sustained attention/vigilance measurement. However, though the key index of vigilance impairment is the decrement of sensitivity over time during the test period, only few studies have examined whether schizophrenics show a larger drop in CPT performance than do healthy controls. 48 schizophrenic inpatients and 48 controls were investigated with the Munich CPT (480 visual stimuli, 25% target stimuli, one stimulus per second). Stimuli were degraded by randomly inverting 40%, 41%, 42%, or 43% of the pixels. Results were calculated separately for three consecutive trial sections. Additionally, PANSS ratings, medication, and other clinical data were documented. Schizophrenics show a vigilance decrement over time, controls show a vigilance increase. Differential vigilance changes were not related to the level of stimulus degradation. Schizophrenics performed worse than controls only at the lowest degradation level. While overall sensitivity correlated negatively with the dose of atypical neuroleptics and benzodiazepines, vigilance shifts over time correlated negatively with the dose of typical neuroleptics. Furthermore, sensitivity was related to the cognitive PANSS syndrome, number of admissions/duration of illness. Differential sensitivity decrements of schizophrenics and controls can be shown if suited CPT procedures are used. The need for basic research on experimental conditions of the CPT as well as examination of the relationship between sustained attention/vigilance decrements and clinical features of schizophrenia is suggested.
    Type of Medium: Electronic Resource
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