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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Levodopa ; Inotropic drugs ; Congestive heart failure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary To evaluate the long-term effects of orally administered levodopa, 11 patients with chronic congestive heart failure (NYHA III–IV) were studied during maintenance therapy (30±1 days) and after withdrawal from levodopa. The daily levodopa dose was 4 g in six patients; because of side effects the levodopa dose was reduced to 2–3 g in the remaining patients. After withdrawal of levodopa, mean pulmonary capillary wedge pressure and mean right atrial pressure increased significantly (from 19±2 to 24±3 and from 7±2 to 9±2 mmHg, respectively). Effective renal plasma flow was 329±57 during levodopa therapy and decreased significantly to 252±27 ml/min after withdrawal of levodopa. The number of ventricular premature contractions and couplets increased during levodopa therapy and decreased again significantly after withdrawal of levodopa. No significant differences between on and off levodopa were observed in resting heart rate, arterial blood pressure, cardiac index, stroke work index, systemic vascular resistance, sodium and water excretion, or creatinine clearance. Seven patients improved on levodopa therapy by one NYHA class; four of these seven patients deteriorated again by one NYHA class after withdrawal of levodopa. Regarding both clinical and hemodynamic changes after withdrawal of levodopa, three patients were classified as responders to long-term levodopa therapy. All three responders received 4 g levodopa per day. Average dopamine plasma level was 5.3±0.8 ng/ml in the responder group and 2.0±0.5 ng/ml in the nonresponder group. Long-term administration of oral levodopa is associated with beneficial clinical and hemodynamic response in only a minority of patients with chronic congestive heart failure.
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  • 2
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Aorto-coronary venous bypass graft – stent implantation – perforation – pericardial effusion – complication-management ; Schlüsselwörter Aortokoronarer Venen-Bypass – Stentimplantation – Perforation – Perikardtamponade – Komplikationsmanagement
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einem 70jährigen Patienten mit koronarer Dreigefäßerkrankung und Zustand nach ACB-Operation 1989 zeigte die diagnostische Kerzkatheteruntersuchung eine filiforme Ostiumstenose des Lambda-Bypasses (R. circumflexus und R. marginalis) sowie eine filiforme Stenose des RIVA-Bypasses unmittelbar vor der peripheren Anastomose. Der ACD-Bypass war verschlossen. Während die Stenose des Lambda-Bypasses problemlos mit gutem Primärresultat mit einem Stent versorgt werden kann, kommt es beim Versuch, die filiforme Stenose des RIVA-ACB zu dilatieren bzw. einen Stent zu implantieren, zu der seltenen vital bedrohlichen Bypass-Perforation mit einer sich rasch entwickelnden Herzbeutel-Tamponade. Wegen sofortigem Blutdruckabfall mit schwerster Schmerzsymptomatik wird sofort ein Autoperfusionskatheter im Bereich der Perforationsstelle positioniert, worauf sich die hämodynamische Situation stabilisiert. Ein Abdichten durch mehrfaches Aufblasen und Ablassen des Perfusionsballons war nicht möglich, so daß dieser entfaltet im Gefäß belassen wird. Dennoch kommt es im weiteren Verlauf zu einer Herzbeuteltamponade. Der abgekapselte Perikarderguß wird an atypischer Stelle (intercostal) erfolgreich punktiert. Über einen Perikard-Pigtail-Katheter werden in der nächsten Stunde ca. sieben Liter Blut entnommen und retransfundiert. Da der kardiologisch interventionelle Weg zwar die Situation stabilisiert, das Problem des Abdichtens der Perforationsstelle jedoch nicht lösen kann, fällt die Entscheidung zur Operation. Mittels linksthorakaler Thoraktomie werden sämtliche Blutkoagel ausgeräumt, trotz sorgfältigster Inspektion kann jedoch keine Blutungsquelle ausfindig gemacht werden. Somit muß von einem Spontanverschluß der Perforationsstelle durch Thrombusbildung ausgegangen werden. Eine Kontrollangiographie eine Woche später zeigte ein gutes Resultat sowohl am Lambda-Bypass als auch am Venen-Bypass auf den RIVA ohne Extravasat oder Nachweis der ehemaligen Perforationsstelle. Der Patient konnte in beschwerdefreiem Zustand nach Hause entlassen werden.
    Notes: Summary We describe a case-report on an perforation of an aorto-coronary venous bypass-graft, a complication induced by a stent implantation. Perforations of coronary arteries are rare, however, for interventional cardiologists well-known complications. This case report is of special interest (1) because the perforation did not occur in a coronary artery but rather in an eight year old venous bypass graft and (2) because the perforation was induced by a stent-implantation. In addition, this case-report describes in great detail the management of vessel perforation: several invasive methods contributed to minimize pericardial effusion and to stabilize the patient until surgical revision could be performed.
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  • 3
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Myocardium ; Hypoxia ; Contracture ; Experimental Tetanus ; Cross-bridges
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We studied the amount and time-course of tension recovery after quick releases (0.25 mm) during experimental tetanus, potassium chloride contracture (KCl), hypoxic contracture (H) as well as joint glucose and oxygen deficiency contracture (HG) in left ventricular papillary muscles of rat and right ventricular papillary muscles of cat myocardium. Both in experimental tetanus and KCl contracture, the tension recovery was finished within 200 ms after the release, and was 77% and 60% of initial tension fall, respectively.. The Q10 value for the time constant of half of recovery tension was 2.5, and the time constants differed by the same factor between rat and cat myocardium. In H or HG contracture, we never could find any significant tension recovery process during the first 200 ms after a release, neither in late nor in very early stages of contracture tension generation. However, when longer observation periods (90s) after a release were monitored, a slow tension recovery was observed which was at least 18% of initial tension fall. This data indicates fast, calcium-mediated cross-bridge cycling in experimental tetanus and KCl contracture. In contrast, the very slow tension recovery in H and HG contracture, which is consistent with recent myothermal data, can be interpreted as rigorlike cross-bridges with a very slow cycling rate, a long time of attachment in force-generating position and low energy turnover.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Basic research in cardiology 76 (1981), S. 690-703 
    ISSN: 1435-1803
    Keywords: Hypoxic contracture ; diastolic tension rigor complexes ; rat cardiac muscle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Am isometrisch schlagenden Rattenmyokardtrabekel wurden Kontrakturen sowohl durch 10minütige Hypoxie (niedrige Kontrakturspannung) als auch durch 30minütigen gleichzeitigen Sauerstoff- und Glucoseentzug (hohe Kontrakturspannung) am Optimum des Längen-Spannungs-Diagramms induziert. Durch schrittweises Entdehnen um jeweils 0,1 mm wurden diastolische Längen-Spannungs-Beziehungen unter Kontrollbedingungen und Kontrakturbedingungen für beide Kontrakturtypen aufgenommen. Sowohl Stress-strain-Beziehungen als auch die lineare Funktion zwischen dem tangentiellen E-Modul $$\frac{{\Delta \sigma }}{{\Delta \varepsilon }}$$ und der Spannung δ wurden erstellt. Die Steigung der $$\frac{{\Delta \sigma }}{{\Delta \varepsilon }} = f (\sigma )$$ Funktion war im Falle der 10minütigen hypoxischen Kontraktur nicht signifikant geändert (n=8; NS), während sich im Falle der 30-min-Sauerstoff-und Substratmangelkontraktur eine Zunahme dieser Steigung um 42% ergab (n=8; p〈0,001). Bei der Durchführung von Reversibilitätsprüfungen zeigte sich zusätzlich, daß die Spannung bei der leichten Kontraktur im Mittel nach 15 min vollständig zurückgebildet war. Dagegen waren 38% der Spannung bei der schweren Kontraktur auch nach 60 min Reperfusion mit Sauerstoff und Glucose nicht mehr reversibel. Zusätzliche morphologische Untersuchungen wiesen gleichmäßige Sarkomerenlängen bei der leichten Kontrakturform auf, bei der schweren wurden zwei Populationen von Sarkomerenlängen gefunden. — Auf der Grundlage dieser und früherer Ergebnisse wird ein Modell für die Genese der Kontrakturspannung unter Mangelbedingungen vorgeschlagen, bei welchem rigorartige Querbrücken zwischen Myosin und Aktin eine sehr niedrige Zyklusgeschwindigkeit aufweisen bei gleichzeitig erheblich verlängerter kraftgenerierender Anheftungszeit.
    Notes: Summary In the isometrically contracting rat trabecular muscle strip preparation, contracture tension was induced either by 10 min of hypoxia (low contracture tension) or by 30 min of joint oxygen and glucose withdrawal (severe contracture tension) at optimum length. Using stepwise 0.1 mm releases, length-tension relationships were recorded under control and contracture conditions in both types of contracture. Stress-strain relationships were evaluated as well as the linear function of the tangent elastic modulus Δδ/Δε versus stress δ. The slope of the Δδ/Δε-f(δ) function was not significantly changed in the low contracture compared to control conditions (n=8, n.s.) but showed a significant 42% increase in the severe contracture (n=8; p〈0.001). When reversibility tests were performed by reoxygenation after 10 min hypoxia and reperfusion with oxygen and glucose after 30 min of glucose and oxygen withdrawal, low contracture tension was completely abolished after 15 min, whereas 38% of severe contracture was maintained even after 60 min of reperfusion. Additional morphological studies revealed uniform sarcomere lengths in low contracture, and two populations of sarcomere lengths in the severe contracture. — On the basis of the present and earlier results, a model of contracture tension generation is proposed in which cross-bridges between actin and myosin cycle at a very low rate and are attached in a force-generating position for a long time.
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  • 5
    ISSN: 1435-1803
    Keywords: myocardial hypertrophy ; pressure overload ; passive elastic properties ; connective tissue ; myocardial fibrosis ; hydroxyproline ; morphometry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Linksventrikuläre Myokardproben von Goldblatt-II-(4 und 8 Wochen post operationem) und spontanhypertensiven Ratten (SHR; Alter 40 und 80 Wochen) wurden histologisch und morphometrisch untersucht. Von denselben Herzen wurden zudem die Dehnbarkeit des linksventrikulären Papillarmuskels mittels Ruhe-Dehnungs-Kurven sowie der Kollagenanteil der gesamten linken Ventrikelwandung mittels Hydroxyprolinkonzentration bestimmt. Neben der zu erwartenden Hypertrophie der Myozyten fanden wir in beiden Hypertrophiemodellen eine Myokardfibrose. Das Ausmaß der Fibrose nahm mit der Dauer des Bestehens der Hypertension zu. In späteren Studien wurden zusätzlich degenerative Veränderungen an Myozyten beobachtet. Morphometrische Bestimmungen und Hydroxyprolinkonzentration weisen einen Anstieg des Kollagengehaltes des druckbelasteten linken Ventrikels nach. Morphometrische und chemische Ergebnisse stehen im Einklang mit der myokardialen Dehnbarkeit—gemessen am isolierten Papillarmuskel derselben Herzen. Diskrepanzen, die im 40-Wochen-Stadium der SHR-Gruppe auftreten, müssen auf Unterschiede im Verteilungsmuster des Kollagens auf Interstitium, perivaskuläre Räume und Wände der Blutgefäße zurückgeführt werden. Der Vergleich histologischer, chemischer und physiologischer Ergebnisse zeigt 1., daß die Herzhypertrophie bei Goldblatt- und SH-Ratten von Myokardfibrose begleitet ist, und 2., daß Veränderungen der passiv-elastischen Eigenschaften des Myokards besser vom morphometrischen als vom chemischen Resultat widergespiegelt werden.
    Notes: Summary We investigated samples of left ventricular myocardium from Goldblatt II (4 and 8 weeks after operation) and spontaneously hypertensive rats (SHR; 40 and 80 weeks old) by histological and morphometric methods. From the same hearts, the distensibility of the left ventricular papillary muscle was analyzed by means of resting tension curves, and the collagen content of the whole left ventricular wall was determined by means of hydroxyproline concentration. In all groups, myocardial fibrosis was observed to accompany myocardial hypertrophy. The severity of fibrotic lesions increased with the duration of hypertension, and, in late stages, degenerative changes of cardiac myocytes were found. Morphometric determinations and chemical analysis of the hydroxyproline concentration revealed a decrease in myocardial muscle content, which was paralleled by an increase in collagen content when compared to the respective controls. In general, morphometric and chemical findings correlate with increased myocardial stiffness observed during mechanical measurements in isolated papillary muscle preparations from the same hearts. Differences were found, however, between chemical analysis and mechanical measurements in the 40-week-old SHR group, which may result from different patterns of collagen distribution between interstitium, perivascular spaces, and the walls of blood vessels. The comparison between histological, morphometric, chemical, and physiological data shows that (1) cardiac hypertrophy of Goldblatt and SH-rats is accompanied by myocardial fibrosis, and (2) changes in passive elastic properties of myocardium is better reflected in morphometric than in chemical analysis.
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  • 6
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ruhe-Dehnungs-Beziehungen wurden an Hand von 8 Rattentrabekeln unter Kontroll- (O2) und Kontrakturbedingungen (N2) ebenso wie von Präparaten von 8 Goldblatt-Herzen der Ratte (8-Wochen-Stadium) ermittelt. Zur Beurteilung der diastolischen elastischen Eigenschaften wurde die diastolische Spannung bei 1max, “stress-strain”-Beziehungen, die Relation zwischen tangentiellem Elastizitätsmodul $$\frac{{\Delta \sigma }}{{\Delta \varepsilon }}$$ und “stress” σ sowie die Funktion ln “stress” σ=f (strain ɛ) errechnet und dargestellt. — Es zeigte sich, daß die hypoxische Kontraktur bezüglich der elastischen Eigenschaften vollständig der Calcium-Coffein-Kontraktur entsprichteinem bereits früher von unserer Arbeitsgruppe untersuchten experimentellen Modell. Demgegenüber konnten auf der Grundlage der Elastizitätsberechnungen die Veränderungen bei der Goldblatt-Hypertrophie dem Fibrosetyp zugeordnet werden; auch dieser Typ der Elastizitätsänderung war in vorausgegangenen Experimenten an Tandempräparaten, bestehend aus Sehne und Myokard, bereits analysiert worden. Zusätzliche Hydroxyprolin-Bestimmungen an demselben Experimentiergut zeigten im Gegensatz zu früheren Befunden, daß der Kollagengehalt bereits im 8-Wochen-Stadium der Goldblatt-Hypertrophie gesteigert sein kann, und waren mit den mechanischen Parametern voll vereinbar.
    Notes: Summary Resting length-tension relationships were measured in rat trabecular muscle strips under control (O2) and contracture (N2) conditions as well as in preparations of Goldblatt II (8-week stage) and control rats. For the evaluation of the diastolic elastic properties, diastolic stress at 1max, stress-strain relationships, the relation between tangent modulus $$\frac{{\Delta \sigma }}{{\Delta \varepsilon }}$$ and stress σ, and the function ln stress σ=f (strain ɛ) were calculated and plotted. It was shown that the hypoxic contracture corresponds to the calcium-caffeine contracture—an experimental contracture model already investigated earlier. In contrast to these contracture-induced alterations, Goldblatt II hypertrophied myocardium corresponded to the fibrosis type. This type was already analyzed in an experimental model of myocardium-tendon tandem preparation. Additional investigations of hydroxyproline concentration of the same biological material showed in contrast to other studies that the collagen content may already be increased in this early stage of hypertrophy. Thus, altered distensibility of Goldblatt myocardium is certainly primarily due to increased connective tissue content.
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  • 7
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zwei wesentliche Parameter der myokardialen Mechanik, die Elastizität des erschlafften Herzmuskels sowie die Maximalgeschwindigkeit der lastfreien Verkürzung, wurden beim druckhypertrophierten Myokard von Goldblatt-Ratten analysiert und mit den Veränderungen bei anderen Hypertrophiemodellen (Ratten mit spontaner Hypertension, Aortenstenose und nach chronischem Schwimmtraining) verglichen. Für die Dehnbarkeitsabnahme des Myokards bei Goldblatt-Ratten ist offensichtlich die Vermehrung des Kollagengehalts entscheidend, vorwiegend als Folge einer hypertensiven Vaskulopathie. In den Frühstadien dieses Hypertrophiemodells kann jedoch ein Einfluß anderer Faktoren noch nicht ausgeschlossen werden, z. B. einer Hypertrophie innerer Membranen oder eine-wenn auch unwahrscheinliche-diastolische Restankopplung des kontraktilen Systems. Bei den anderen Modellen ist die Änderung der Dehnbarkeit in den untersuchten Stadien geringfügig oder nicht signifikant. Die Ergebnisse der Studie lassen vermuten, daß eine wesentliche Dehnbarkeitsabnahme nicht zum Wesen des Hypertrophieprozesses selbst gehört. Die Maximalgeschwindigkeit der lastfreien Verkürzung ist bei allen Modellen der Druckhypertrophie vermindert, im Gegensatz zum Modell der Schwimmratten. Diese Abnahme läßt sich beim nativen Myokard und bei dünnen, nichtfibrosierten glycerinisierten Muskelfasern auch unter optimalen elektromechanischen Kopplungsbedingungen zeigen. Wird eine innere Last berücksichtigt, indem man die Längen-Geschwindigkeits-Beziehungen unter unterschiedlichen Ca++-Konzentrationen extrapoliert, so ergibt sich bei der Ausgangslänge der “quick releases” eine Ca++-unabhängige lastfreie, initiale Verkürzungsgeschwindigkeit. Aufgrund dieses Verfahrens läßt sich eine Ca++-unabhängige Minderung von Vmax beim druckhypertrophierten Myokard nachweisen.
    Notes: Summary Two essential parameters of myocardial mechanics, the diastolic stress-strain relationship and the maximum unloaded shortening velocity have been analysed in the pressure-hypertrophied myocardium of Goldblatt rats and compared with the alterations appearing in other models of hypertrophy (spontaneous hypertension, aortic stenosis, swimming training). An augmentation of collagen content is apparently the decisive reason for a decrease in myocardial distensibility in Goldblatt rats-primarily due to hypertensive vasculopathy. In the early stages of this model, however, the significance of other factors such as a hypertrophy of inner membranes or even (unlikely) diastolic residual activation cannot be definitely excluded. In the other models the alteration in distensibility is slight or nonsignificant in the investigated stages. The study suggests that a substantial decrease in myocardial distensibility is not an inherent feature of the hypertrophy process. The maximum unloaded shortening velocity is reduced in all models of pressure-induced hypertrophy, in contrast to hypertrophy due to swimming training. This reduction can be demonstrated also under optimal electromechanical coupling conditions in native preparations as well as in thin, nonfibrotic, glycerinated myocardial fibres. When an inner load or shortening-induced inactivation is taken into account by extrapolating the length-velocity curves at different Ca++ concentrations, then a Ca++-independent, initial maximum velocity can be demonstrated at the starting length of the respective quick releases. This method also yields a Ca++-independent reduction of Vmax in the pressure-hypertrophied myocardium.
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  • 8
    ISSN: 1435-1803
    Keywords: myothermal economy ; cross-bridge cycling ; hypothyroidism ; pressure-overload hypertrophy ; myosin isocnzymes ; cardiac energetics ; cardiac adaptation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Pressure-overload cardiac hypertrophy and hypothyroidism were shown to be associated with a decreased maximum shortening velocity of the myocardium. To investigate the nature of these intrinsic myocardial changes, we studied the energetic consequences in left ventricular papillary muscles of the rat by using standard HILL planar vacuum-deposited antimony-bismuth thermopiles. To evaluate the economy of isometric force generation and maintenance, we analyzed the ratio of liberated heat and developed tension or developed tension-time integral in twitches and experimentally induced tetanic contractions. Hypothyroidism was induced by treatment with propylthiouracil (PTU), and hypertension by operative narrowing of the left renal artery of rats according to Goldblatt (GOP). In the myocardium of hypothyroid as well as hypertensive rats, initial heat per peak twitch tension and total activity-related heat per tension-time integral were significantly reduced compared to controls. In tetanic contractions, total activity-related heat per tension-time integral was also decreased in PTU and GOP myocardium when compared to controls. Thus, the economy of force generation and maintenance is improved in the myocardium of the experimental animals. The data is interpreted in terms of altered cross-bridge cycling rates which are shown to be associated with changes in the myosin isoenzyme pattern. The intrinsic changes of the myocardium due to pressure-overload hypertrophy and hypothyroidism are considered to be adaptive rather than pathologic reactions of the myocardium.
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  • 9
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch Zufuhr von 10 oder 20 mM Coffein und Steigerung der Ca2+-Konzentration auf 7,5 mM werden Ruhe-Dehnungs-Kurven von 5 Rattentrabekelpräparaten und 5 Katzenpapillarmuskeln zu höheren Spannungen hin verschoben. Bei der Muskellänge lmax steigt die diastolische Spannung im Mittel von 1,18±0,17·10−2N/mm2auf 1,99±0,36·10−2 N/mm2(Ratte) und von 1,34±0,52·10−2N/mm2auf 2,64±0,65·10−2N/mm2(Katze). Dem Vorschlag vonMirsky folgend, werden die Wertepaare der Ruhe-Dehnungs-Kurven durch die Begriffe Spannung (σ=F/A)und relative Muskellänge (ɛ=l−l0/l0) charakterisiert, und der tangentielle E-Modul in der Näherungsform Δσ/Δɛ für alle Meßpunkte der Ruhe-Dehnungs-Kurven ermittelt. Die Funktion E=f(σ)=b(σ−c) wird durch lineare Regression berechnet (0,99〉r2〉0,96). Die mittlere Steigung b in E=b(σ−c) beträgt für Kontrollkurven des Rattentrabekelpräparates 13,89±2,01 und 13,42±1,98 für die Kurven bei 10 mM Coffein und 7,5 mM Ca2+-Ionen-Konzentration. Im Katzenpapillarmuskel beträgt die durchschnittliche Steigung b unter Normalbedingungen 16,63±3,03 und 16,43±3,02 unter Kontrakturbedingungen. Die Ergebnisse demonstrieren, daß die Werte der Steigung b als Funktion der Spannung (σ) einen veränderten Verlauf der Ruhe-Dehnungs-Kurve, bedingt durch Coffein und Ca2+-Ionen, nicht erkennen lassen und somit zu Fehlbeurteilungen der “passiven” Eigenschaften des Myokards führen können. Nur wenn die Werte des E-Moduls als Funktion der relativen Muskellägen (E=f[ɛ]) aufgetragen werden, sind die kontrakturbedingten Änderungen der “passiven” Gewebeeigenschaften erkennbar. Aus der mathematisch-analytischen Betrachtung dieser Ergebnisse resultiert ein neur Ansatz zur Bewertung der diastolischen myokardialen Steifheit auf der Basis des tangentiellen E-Moduls. Die Ergebnisse sind von klinischer Relevanz, weil sie zeigen, daß kontrakturbedingte Änderungen des “elementaren” Ruhe-Dehnungs-Verhaltens des Myokards auf Grund des spannungsbezogenen tangentiellen Elastizitätsmoduls nicht erkennbar sind.
    Notes: Summary Increase of Ca2+ concentration to 7.5 mM in the presence of 10 mM or 20 mM caffeine shifted length-tension relationships of 5 rat trabecular muscles and 5 cat papillary muscles to higher tensions. At lmax diastolic tension was enhanced from 1.18±0.17·10−2N/mm2 to 1.99±0.36·10−2N/mm2(rat) and from 1.34±0.52·10−2N/mm2 to 2.64±0.65·10−2N/mm2(cat). Stress (σ=F/A) and strain (ɛ=l−l0/l0) were calculated according toMirsky; and tangent modulus (E=dσ/dɛ) was approximated by determination of Δσ/Δɛ for all measured points of stress-strain relationships after the increase of diastolic tension by caffeine and Ca2+ as well as under control conditions. The function E=f(σ)=b(σ−c) was computed by linear regression analysis (0.99〉r2〉0.96). The average value of constant b was 13.89±2.01 in control curves of rat trabecular muscles and 13.42±1.98 in curves with 10 mM caffeine and 7.5 mM Ca2+. Likewise, in cat papillary muscles 20 mM caffeine and 7.5 mM Ca2+ did not alter the stiffness constant b in a statistically significant manner (control: 16.63±3.03, caffeine: 16.43±3.02). The results demonstrate that the stiffness constant b cannot indicate acute variations of the length-tension relationship due to caffeine and Ca2+ and may result in overestimating of myocardial distensibility. However, if the tangent modulus (E) is related to strain (ɛ), the alterations of diastolic elasticity are detectable. Mathematical considerations of these experimental results imply a new base for evaluation of diastolic elasticity of the heart by means of the tangent modulus (E). These results are of substantial importance in clinical evaluation of distensibility of myocardial tissue, as the tangent modulus related to wall stress apparently is not appropriate to realize alterations in “passive” myocardial properties due to contracture.
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