ISSN:
1432-1963
Keywords:
Schlüsselwörter Aerogene Infektion
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Schwebefähige Knochenstäube
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Oszillationssäge
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Infektionsprophylaxe
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Obduktion
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Key words Airborne infection
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Suspended saw-dust
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Oscillating saw
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Necessity of prophylaxe against infections
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Autopsy
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Airborne infections are well known in clinical medicine (transport of bacteria by aerosols). During autopsies floating, respirable kinds of bone dust are produced, depending on the type of saw. Experiments were carried out with oscillating saws (without/with exhauster) and manual saws (autopsy of cranial cavity). The intention was to characterize and quantify the sawdust produced by the different saws. Furthermore, we wanted to find out whether bacteria are transported by these aerosols. Bone dust was collected with adhesive microscopic slides. Alizarin red was used for solid histochemistry of bone particles. Quantification was carried out by an eyepiece micrometer. Airborne particles and bacteria were identified macroscopically per unit of time. The oscillating saw without exhauster produced sawdust in large quantities. This dust was respirable and had suspension power for hours. There was a remarkable reduction of sawdust by an integrated exhauster. Spreading of particles carrying bacteria/saccharomycetes was seen over 6–8 m. There is a very low risk of an airborne infection when utilizing a manual saw (production of particles similar to chippings, absence of suspended sawdust). It is necessary to take every precaution against airborne infections by wearing breathing masks and safety goggles when using an oscillating saw.
Notes:
Zusammenfassung Aerogene Infektionen (Keimtransport durch Aerosole) sind seit langem bekannt. Bei Obduktionen entstehen – je nach Sägetechnik – schwebefähige, bronchialgängige und transportgeeignete Knochenstäube. Durch Sägeversuche an Knochenpräparaten (oszillierende Säge ohne/mit Absaugung, Handsäge) wurden Art und Menge solcher Stäube sowie Keimverschleppung (Benetzung mit Keimsuspension) untersucht. Die Asservierung von Stäuben erfolgte mittels adhäsiver Objektträger bzw. Nährbodenplatten (keimtragende Partikeln). Die Knochenpartikeln wurden kalziumspezifisch gefärbt (Alizarinrot) und okularmikrometrisch quantifiziert. Die Identifikation der Keimkolonien erfolgte makroskopisch. Ergänzend wurden Partikel- und Keimmessungen in Luft über der Zeit durchgeführt. – Die offene Oszillationssäge produzierte massenhaft bronchialgängige Stäube, die stundenlang schwebefähig waren. Eine integrierte Absaugung bewirkte eine deutliche Reduktion des Staubaufkommens. Keimbehaftete Partikeln wurden auch über größere Entfernungen (z.B. 6–8 m) verschleppt. Die Absaugung bewirkte nur eine mäßiggradige Reduktion der Luftkeime. Das bei weitem niedrigste Risiko einer aerogenen Infektion durch keimbehaftete Knochenstäube bestand bei der Handsäge (Produktion größerer Späne, Fehlen schwebenden Schleifstaubs). Demgegenüber muß bei Verwendung einer oszillierenden Säge die Infektionsprophylaxe durch Mund- und Nasenmasken sowie Schutzbrillen für die Sekanten ergänzt werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s002920050297
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