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  • 1
    ISSN: 1520-4804
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Development genes and evolution 162 (1969), S. 161-196 
    ISSN: 1432-041X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Hühnerkeime wurden am 3 1/2. Bruttag (Behandlungsgruppe I), am 4. Bruttag (Behandlungsgruppe II) oder am 4 1/2. Bruttag (Behandlungsgruppe III) durch einmalige Injektion ins Ei der Wirkung des Cytostaticums Triäthylenmelamin (TEM) ausgesetzt. Ein Teil der Keime wurde nach Weiterbebrütung bis zum 7. bzw. 9.-11. Bruttag dem Ei entnommen und nach Bouin-Fixation auf äußere Veränderungen untersucht. Die Mehrzahl der Keime wurde nach Entnahme aus dem Ei zwischen 9. und 11. Bruttag für die Untersuchung der Veränderungen am Knorpelskelett zu Methylenblau-Aufhellungspräparaten verarbeitet. Die vorliegende Arbeit enthält die Beschreibung der Versuchstechnik, die Gesamtübersicht des Untersuchungsmaterials und die an den Bouin-fixierten Keimen gewonnenen Untersuchungsergebnisse. Die Befunde am Knorpelskelett folgen in den Teilen II und III dieser Publikationsreihe. 2. Die teratogen wirksame Dosis bei Injektion von 7 μg TEM in die Luftkammer (Standardbehandlung) am 4. Bruttag und Entnahme der Keime zwischen dem 9. und 11. Bruttag entsprach unter den gegebenen Versuchsbedingungen der embryonalen mittleren Letaldosis (LD 50). 3. Innerhalb der von den Behandlungsstadien belegten Entwicklungsspanne nimmt bei Standardbehandlung und Entnahme zwischen dem 9. und 11. Bruttag die Letalität mit steigendem Behandlungsalter ab. 4. Injektion des TEM in den Dottersack führt zu stärkeren Mißbildungen als Injektion gleicher TEM-Dosen in die Luftkammer. 5. Behandlung mit 6–10 μg TEM (bei Injektion in die Luftkammer) bzw. 5–7 μg TEM (bei Injektion in den Dottersack) führte stets zu einer Reduktion sämtlicher Körpermaße, auch bei äußerlich normal erscheinenden Versuchskeimen. Die Körpermaße eines Keimes sind im allgemeinen um so stärker reduziert, je ausgeprägter mißbildet er ist. 6. Bei Standardbehandlung der drei Behandlungsgruppen und Entnahme am 7. Bruttag sind Kopf-, Rumpf- und Hinterbeinlänge um so stärker reduziert, je früher behandelt wurde. 7. Folgende äußere Mißbildungsmerkmale sind charakteristisch für das vorliegende Experimentalmaterial: Flächenhafte oder blasige Abhebung der Epidermis durch subepidermale Flüssigkeitsansammlung, erweiterter und thoracalwärts verschobener Nabelaustritt, Nabelhernie, Verbiegung, Verdrehung und Reduktion der Extremitäten (häufig verbunden mit Oligodactylie), verschiedengradige Reduktionen und Abwärtsbiegungen des Oberschnabels, Nasen-Schnabelrand-Spalten, verschiedengradige Hemmung der Ausbildung des sekundären Gaumens, starke Reduktion des Unterschnabels, Reduktion der Augengröße, Unterdrückung von Skleralpapillen, Reduktion der Augenlider, Entwicklungsverzögerung der embryonalen Pterylose, Unterdrückung von Federanlagen. 8. Außer (unter 6 aufgeführten) metrischen Kriterien erweist sich beim Studium der äußeren Erscheinung das Auftreten von Nasen-Schnabelrand-Spalten als behandlungsphasenspezifisch. Auch bei extremer Mißbildung der Hinterextremitäten deutet sich äußerlich eine Behandlungsphasen-Spezifität an. 9. Die TEM-bedingten Abänderungen beider Körperhälften des Hühnerkeimes sind nach Behandlung zwischen dem 3 1/2. und 4 1/2. Bruttag weitgehend spiegelbildlich ausgebildet.
    Notes: Summary Chick embryos were treated with the cytostatic substance triethylenemelamine (TEM) on the 3 1/2th, 4th or 4 1/2th day of incubation (one injection per egg). One group of embryos was fixed in Bouin's solution on the 7th or between the 9th and 11th day of incubation for the comparative study of alterations of the external morphology. The majority of embryos was investigated for alterations in the cartilaginous skeleton after staining with methylene blue and subsequent clearing. This paper deals with the experimental technique, a general survey of the experimental material and the results obtained from the Bouin-fixed embryos. The analysis of the cartilaginous skeleton will be subject of later publications (parts II and III). The teratogenic dose of 7 μg TEM (administration into the air chamber, = „standard treatment“, fixation between 9th and 11th day) was-under the given experimental conditions — equivalent to the embryonal LD 50 when the treatment occurred on the 4th day. For the various stages of treatment (standard treatment at the 3 1/2th, 4th or 4 1/2th day, then fixation between 9th and 11th day of incubation) lethality decreases with increasing age of treatment. Injection of TEM into the yolk sac results in more marked malformations than does injection of the same dose into the air chamber. Treatment with 6–10 μg TEM (injection into the air chamber) or with 5–7 μg TEM (injection into the yolk sac) led to reduction of all dimensions of the body in all experimental embryos (including those with normal outer appearance). In general, the body dimensions were more markedly reduced, the more malformed an embryo was. After standard treatment of the three experimental stages and fixation on the 7th day of incubation the lengths of the head, of the trunk and of the hind legs respectively were more reduced, the earlier the treatment occurred. The outer malformations characteristic for the present experimental material are the following: oedema in various forms, enlarged and anteriorly transposed umbilicus, umbilical hernia, bending, torsion and reduction of extremities (in most cases combined with oligodactylism), reduction and bending downwards of the upper beak, clefts between nasal opening and border of the beak, cleft palate of various degrees, strong reduction of the lower beak, reduction of size of the eyes, suppression of scleral papillae, reduction of eyelids, retardation in the development of embryonal pterylosis, suppression of feather anlagen. Apart from metric criteria, the development of nasal clefts is treatment-phase dependent. Such a phase specifity is recognizable in the outer appearance of strongly malformed hind legs too. The alterations due to TEM treatment between the 3 1/2the and 4 1/2th day of incubation on both sides of the sagittal plane are mirrorimages of a high degree.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Development genes and evolution 149 (1957), S. 443-503 
    ISSN: 1432-041X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Development genes and evolution 165 (1970), S. 53-86 
    ISSN: 1432-041X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Die Wirkungen des TEM auf die Ausbildung des knorpeligen Primordialskelettes der Extremitäten und des Rumpfes wurden an Methylenblau-Aufhellungspräparaten 9–11tägiger Hühnerkeime untersucht, die während der Organogenese (entweder am 3 1/2, 4. oder4 1/2. Bruttag) einmalig behandelt worden waren (Details über experimentelles Vorgehen, Dosiswirkung, Letalität, Veränderungen der Körpermaße, der äußeren Form und der Oberflächenstrukturen s. Teil I; die Befunde am Knorpelskelett des Kopfes folgen im Teil III dieser Reihe). 2. Die Gesamtheit der skeletalen Musterveränderungen zeigt für jede der drei Behandlungsgruppen einestrenge Behandlungsphasen-Spezifität. 3. Das Fußskelett weist das differenzierteste Schädigungsmuster auf und eignet sich daher am besten für die Anordnung der Einzelfälle jeder Behandlungsgruppe in eine nach Mißbildungsgraden geordnete Abänderungsreihe. Die Mißbildungsgrade der übrigen Skelett-elemente des Keimes entsprechen im allgemeinen (mehr oder weniger streng) denjenigen des Fußskelettes. Die Randstrahlen des Autopodiums reagieren am empfindlichsten auf die TEM-Behandlung. Bei starken Mißbildungsgraden fallen in proximo-distaler Richtung Abschnitte des Fußes aus. Diese Ausfälle liegen um so mehr distal, je später behandelt wurde. Die Zehenstrahlen-Reduktion vollzieht sich mit steigenden Mißbildungsgraden in einer bestimmten Reihenfolge. Auch beim Flügelskelett (das unempfindlicher gegen TEM-Behandlung ist als das Skelett der Hinterextremitäten) verschieben sich die Schädigungszonen mit zunehmendem Behandlungsalter von proximal nach distal. Die Langelemente der Extremitäten zeigen ebenfalls behandlungsphasen-spezifische Abänderungen. Die Fibula spricht nicht nur mit Reduktionen, sondern auch mit relativen Verlängerungen auf die TEM-Behandlung an. 4. Im folgenden sind die wichtigsten Veränderungen im Rumpfskelett aufgeführt.Beckengürtel: teilweiser oder ganzer Ausfall des Os pubis, Reduktionen von Ischium und Ilium.Schultergürtel: Reduktion oder Ausfall von Coracoid und Scapula (die Clavicula wird durch die Färbung nicht dargestellt).Brustkorb: Reduktion des Sternums (eventuell verbunden mit der Nichtvereinigung seiner beiden Anlagen), Reduktion oder Ausfall der sternalen Rippenteile, verschiedengradige terminale Reduktion der vertebralen Rippenteile, starke Reduktion oder Ausfall der Rippen von Cervical 15 und Thoracal 5, Verlust der Processus uncinati.Wirbelsäule: Ausfall einiger Schwanzwirbel, in stärker mißbildeten Keimen regionale Verschmelzungen von Wirbelbögen bzw. -körpern und andere Wirbelanomalien. 5. Wenn man von einer Feinabnormität des Foramen arteriae ophthalmicae absieht (s. Teil III), reagiert zwischen dem 3. und 4. Bruttag das Os pubis, am 41/2. Bruttag das Fuß- und Flügelskelett am empfindlichsten auf die TEM-Behandlung.
    Notes: Summary The effects of TEM on the formation of the cartilaginous skeleton of limbs and trunk were investigated in cleared methylene blue preparations of 9–11 day chick embryos. Embryos were treated at 3 1/2, 4 or 4 1/2 days incubation (treatment groups I, II and III respectively). Details of the techniques, dosage effects, lethality and changes in external features have been given in a previous paper (Part I). Effects on the cartilaginous skeleton of the head will be considered in Part III. The total pattern of skeletal alterations shows a marked correlation with the age at which the embryos were treated (treatment-phase specificity). The most distinct range of effects is seen in the foot skeleton. Within each treatment group, the cases can be arranged in a series according to their degree of malformation. The degree of malformation in other parts of the skeleton usually shows some correspondence whit that in the foot. Skeletal changes within each of the three treatment groups may be characterized as follows: in thehind legs, the marginal rays of the autopodium are most sensitive to TEM treatment. In treatment group I, mainly the proximal part of the metatarsus and the marginal rays of the acropodium are reduced. The most severe case shows distal remainders of metatarsals II and III, with reduced numbers of phalanges, and a malformed remainder of the tarsus. In treatment group II, there is more reduction of the acropodium with heavier loss of the marginal rays; in severely affected cases, the reduction covers the whole metatarsus as well. In the most extreme case, there is only a remainder of the acropodial part of the Illrd ray immediately following the tarsus. In treatment group III, the zone of damage is further distal: with increasing degree of malformation phalanges together with the distal metatarsus tend to disappear, while the tarsus is less affected. Within all three treatment groups, characteristic bendings of the metatarsus occur. Reduction of the digits occurs by proximo-distal fusion of adjacent phalanges, in a certain sequence. In the 1st ray, the basal phalanx fuses with the metatarsal. The IIIrd ray most rarely shows any reduction. The long skeletal elements of the limbs also show alterations which are typical for each treatment group. In the fibula not only reductions occur following TEM-treatment, but also relative increases of its length (most frequently in treatment group III). In thewing skeleton, which is less sensitive than that of the leg to TEM, the zones of damage again shift from proximal to distal with increasing age of treatment. Severely malformed embryos of group I show a bending forward and fusion of humerus and ulna, aplasia of the radius, and only slight alterations in the autopodium. In group II, there is more marked damage to the autopodium. In group III, the wing ends with remainders of metacarpals III and IV. In thepelvic girdle the main alterations are: partial or total loss of the os pubis, and reduction of ischium and ilium. In thepectoral girdle, there is reduction or loss of coracoid and scapula. In thethorax, the sternum is reduced (its two anlagen may not having been fused) and there is loss or reduction of the sternal parts of the ribs, terminal reduction of vertebral parts of the ribs, great reduction or loss of the ribs of cervical 15 and thoracic 5, and loss of the uncinate processes. In thevertebral column, some vertebrae of the tail are missing, and in severely affected cases there are fusions of vertebral arches and other anomalies. Apart from a minor abnormality of the foramen arteriae ophthalmicae (see Part III), the os pubis is the most sensitive cartilaginous skeletal element to TEM treatment between the 3rd and 4th days of incubation. At 4 1/2 days, the skeletons of the foot and wing are the most sensitive parts.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 177 (1960), S. 108-145 
    ISSN: 1434-4726
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Molecular genetics and genomics 91 (1960), S. 114-140 
    ISSN: 1617-4623
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Type of Medium: Electronic Resource
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