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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 47 (1996), S. 395-395 
    ISSN: 1432-1173
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
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    Unknown
    Berlin : Periodicals Archive Online (PAO)
    Orientalistische Literaturzeitung. 72:6 (1977:Nov./Dez.) 559 
    ISSN: 0030-5383
    Topics: Linguistics and Literary Studies , Ethnic Sciences , History
    Notes: Besprechungen
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  • 3
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter  Bauchaortenaneurysma ; Lebensqualität ; Endovaskuläre Therapie ; Keywords  Aortic aneurysm ; Quality of life ; Endovascular ; Conventional therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract   Patient satisfaction plays an increasing part in the analysis of the outcome of medical treatment. The aim of the study was to compare health-related quality of life in patients with abdominal aortic aneurysm after endovascular or conventional surgery. A total of 40 patients were included (20 treated by endovascular and 20 by conventional surgery). A questionnaire with 28 items similar to the SF-36 was answered during scheduled appointments. On the third postoperative day, the conventionally treated patients were more frequently confined to bed (80% vs. 32%) and complained of intervention-related pain (90% vs. 42%) and incisional pain (26% vs. 15%); 55% of the patients suffered from obstipation (vs. 5% of the endovascular group). Furthermore, the preoperative psychological stress seemed to be intensified. In comparable percentage, both the endovascular and conventionally treated patients were limited in social activities perioperatively. Sexual dysfunction was more frequent in the conventional group (33% vs. 13% three months postoperative). In addition, the conventionally treated patients were more limited in their physical activities (25% vs. 40%) and had more fear of ambulation (35% vs. 6%). The patients treated by an endovascular approach complained about frequent examinations (39% vs. 5%) that were often related to X-ray exposure (67% vs. 20%). All of the conventionally operated patients had a sense of improvement (vs. 89% of the endovascular group); nevertheless only 28% felt completely healthy, compared to 11% of the endovascular treated patients. Advantages of the endovascular treated patients were ”short hospital stay”, ”decreased pain”, ”smaller scars”, and a ”shorter confinement to bed”. After intervention the conventionally treated patients were more limited in almost all quality-of-life aspects. After 3 months, differences between the groups decreased except for sexual dysfunction and limited physical activities. The patients treated by endovascular surgery complained more about frequent X-ray examinations than the conventionally treated group.
    Notes: Zusammenfassung  Zur Bewertung eines Therapieerfolgs gewinnt der subjektive Aspekt der Patientenzufriedenheit zunehmend an Bedeutung. Ziel unserer Untersuchung war es, die medizinischen Aspekte der Lebensqualität vor, während und nach Behandlung eines infrarenalen Bauchaortenaneurysmas durch konventionelle oder endovaskuläre Operation zu vergleichen. Insgesamt 40 Patienten, 20 Patienten nach konventioneller und 20 Patienten nach endovaskulärer Bauchaortenaneurysmaausschaltung, die in unserer Klinik in dem Zeitraum 01.06.1997 bis 31.12.1998 operiert worden waren, erhielten einen in Anlehnung an den SF-36-Survey-Fragebogen entwickelten Fragenkatalog mit 28 Fragen über die perioperative Lebensqualität. Am 3. postoperativen Tag waren deutlich mehr konventionell operierte Patienten bettlägerig (80 vs. 32%), gaben stärkere Schmerzen (90 vs. 42%) sowie Narbenbeschwerden (26 vs. 15%) an und litten unter Verdauungsproblemen (55 vs. 5%). Sie waren außerdem vor der Operation durch den Eingriff psychisch belasteter als die Vergleichsgruppe. Die Patienten beider Gruppen fühlten sich perioperativ in einem vergleichbaren Prozentsatz in der Ausübung gesellschaftlicher Aktivitäten beeinträchtigt. In der konventionell operierten Patientengruppe waren postoperative Sexualfunktionsstörungen signifikant häufiger als bei den endovaskulären Patienten (33 vs. 13% 3 Monate postoperativ). Im postoperativen Intervall von 3 Monaten waren die konventionellen Patienten physisch weniger belastbar (25 vs. 40%) und hatten stärkere Angst, sich frei zu bewegen (35 vs. 6%); 39% der endovaskulären Patienten empfanden die postoperativen Kontrolluntersuchungen als belastend, 67% empfanden die Strahlenbelastung bei den Kontrollen als negativ (konventionell 5 bzw. 20%). Alle konventionell operierten Patienten hatten das Gefühl, dass das Bauchaortenaneurysma ausgeschaltet sei (endovaskulär 89%). Vollkommen gesund fühlten sich 3 Monate postoperativ lediglich 28% der konventionell operierten Patienten bzw. 11% der endovaskulären Patienten. Als größte Vorteile der endovaskulären Methode wurden ”kurzer Krankenhausaufenthalt”, ”wenig Schmerzen”, ”kleine Narbe” und ”kurze Bettlägerigkeit” genannt. Die konventionell therapierten Patienten sind in ihrer Lebensqualität perioperativ deutlich mehr beeinträchtigt als die endovaskulär behandelten. Nach 3 Monaten finden sich jedoch bis auf den Bereich der Sexualfunktionsstörungen, der physischen Belastbarkeit und der Bewegungsfreiheit keine signifikanten Unterschiede in beiden Kollektiven. Durch die regelmäßigen Nachuntersuchungen mit Strahlenexposition fühlen sich die endovaskulär behandelten Patienten stark belastet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of orofacial orthopedics 40 (1979), S. 275-284 
    ISSN: 1615-6714
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary On a group of 114 children the authors evaluated the correlations between the soft tissue and the skeletal profiles by means of an x-ray cephalometric study. In general the association between corresponding structures was fairly good. However certain parts tended to be more independent. The relations constantly increased between incisor location and lip posture. Nevertheless the position of the lower incisor seemed to be influenced by additional factors. In class III cases the changes in the facial profiles and in the correlations between soft tissue and skeletal structures depended on the craniofacial morphology in the vertical dimension. The backward position of the upper lip was a significant sign in the horizontal type. The facial profiles of the vertical group corresponded to the class I. In these individuals the flat configuration of the anterior contour of the mandible was compensated for by the thickness of the soft tissue. Orthodontic therapy in class III cases did not alter the facial profile nor did it influence the underlying basal skeletal structures.
    Abstract: Résumé A l'aide de la téléradiographie de profil, les auteurs analysent les corrélations entre les contours des tissus mous et celles des structures dento-alvéolaires correspondantes. Il est évident que les coefficients de corrélation pour des comparaisons différentes varient considérablement. La dépendance la plus marquée se manifeste pour la relation entre le profil labial et les axes dentaires, alors que la position de la lèvre inférieure semble être déterminée par des facteurs additionels. Quant à la classe III, les altérations révélées du contour du profil et des corrélations entre les tissus mous et osseux dépendent considérablement de la morphologie crânienne dans la dimension verticale. Dans les cas de classe III type horizontal, on trouve une rétroposition caractéristique de la lèvre supérieure, tandis que les relations du type vertical correspondent à celles de classe I. Dans ce groupe de classe III le contour plat du bord antérieur mandibulaire peut être compensé par la configuration des tissus mous. Cette étude montre enfin qu'une thérapie orthodontique chez des cas de classe III ne provoque pas de changements du profil mou.
    Notes: Zusammenfassung In einer röntgenkephalometrischen Untersuchung an 114 Kindern wurde eine starke Korrelation zwischen der Weichgewebekonfiguration und dem Hartgewebeaufbau des sagittalen Gesichtsschädels bestimmt. Diese Abhängigkeiten waren nicht für alle Strukturen gleich groß und manifestierten sich generell deutlicher für die Beziehung zwischen den Inzisivi und der Lippenlage. Jedoch zeichnete sich ab, daß die Unterlippenposition durch zusätzliche Faktoren mitbestimmt wurde. Der Profilverlauf und die Zusammenhänge zwischen Weichteil- und skelettaler Morphologie waren bei Beurteilung der Klasse III vor allem in Relation zum vertikalen Schädelaufbau charakteristisch verändert. Anomaliespezifisch für die horizontalen Progenien war die Rücklage der Oberlippe, während das Weichteilprofil bei der vertikalen Klasse-III-Gruppe nicht wesentlich von dem der Klasse I abwich. Somit kann bei diesen Probanden die flache anteriore Unterkieferkontur durch die Weichteile kompensiert werden. Eine Änderung der Weichteilmorphologie im Laufe der kieferorthopädischen Progenietherapie wurde nicht beobachtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Chichester [u.a.] : Wiley-Blackwell
    International Journal for Numerical Methods in Engineering 14 (1979), S. 1090-1094 
    ISSN: 0029-5981
    Keywords: Engineering ; Engineering General
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Mathematics , Technology
    Notes: For the two-dimensional isoparametric 8-node element an additive condition is formulated, so that the function describing the domain boundary is continually differentiable at the common nodes on the boundary. This condition will be satisfied by moving the mid-side nodes into a special position. The advantage in using this modified element will be shown by an example of the elasto-plastic calculation of a double-edge notched specimen.
    Additional Material: 3 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
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