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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter AIDS ; Progressive multifokale Leukoenzephalopathie (PML) ; Cidofovir ; Key words AIDS ; Progressive multifocal leukoencephalopathy (PML) ; Cidofovir
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The progressive multifocal leukoencephalopathy (PML), a complication of the acquired immunodeficiency syndrome (AIDS) in 4%–5% of all cases, is an encephalitis caused by the JC papovavirus. The prognosis is very poor with a mean survival time after diagnosis of 3 to 6 months. No effective therapy is known to date. Therapeutic trials in small groups of patients with a-interferon, didanosine, and arabinoside were of minor success. A controlled study with cytarabine did not show any efficacy. Single case reports on a therapy with cidofovir (Vistide®), an approved nucleotide-analogone in the therapy of cytomegalovirus-retinitis in AIDS-patients without renal dysfunction, showed positive results. We describe 2 more cases of a therapy of cidofovir in AIDS-associated PML. Out of 22 cases described in the literature, including these 2 cases, with a therapy of cidofovir in AIDS-associated PML, 16 patients improved under therapy, 2 remained stable, and only 4 patients still worsened fulminantly. These results indicate an additive antiviral effect of cidofovir against JC-virus. This may be used in the therapy of PML in AIDS-patients because no alternative antiviral therapy of PML is available at present. The efficacy of cidofovir for the therapy of PML is suggested by case reports. The exact mechanisms leading to an improvement under a therapy with cidofovir in the 16 cases described so far should be evaluated in a randomised, controlled study with an adequate size of cohorts.
    Notes: Zusammenfassung Die Progressive Multifokale Leukoenzephalopathie (PML), eine durch das JC-Virus hervorgerufene Enzephalitis, tritt bei etwa 4%–5% aller HIV-1-infizierten Personen auf und hat mit einer mittleren postdiagnostischen Überlebenszeit von 3 bis 6 Monaten eine äußerst schlechte Prognose. Bis heute existiert keine effektive Therapie der PML, Therapieversuche an kleineren Kollektiven mit a-Interferon, Didanosin und Arabinosid hatten nur wenig Erfolg. In einer kontrollierten Studie mit Cytarabin konnte keine Wirksamkeit dieses Medikamentes gegen die PML beobachtet werden. Erste Einzelfallbeschreibungen über eine Therapie der PML mit Cidofovir (Vistide®), einem für die Zytomegalie-Retinitis bei AIDS-Patienten ohne renale Dysfunktion zugelassenen Nukleotid-Analogon, zeigten positive Ergebnisse. Wir berichten über zwei weitere Fälle der Behandlung einer AIDS-assoziierten PML mit Cidofovir. Von 22 in der Literatur beschriebenen Fällen einer Behandlung der AIDS-assoziierten PML mit Cidofovir – einschließlich der beiden hier beschriebenen Fälle – haben sich 16 Patienten unter der Therapie gebessert, 2 Patienten zeigten eine stabile Symptomatik und nur 4 Patienten verschlechterten sich weiterhin fulminant. Diese Ergebnisse deuten darauf hin, daß Cidofovir einen antiviralen Effekt auch auf das JC-Virus ausübt, der in der Therapie der PML bei Patienten mit AIDS genutzt werden sollte, da bisher kaum therapeutische Alternativen bestehen. Ob andere Faktoren für die klinische Verbesserung der 16 bisher beschriebenen Fälle unter einer Therapie mit Cidofovir mitverantwortlich sind oder ob die klinische Verbesserung ein alleiniger Effekt der Therapie mit Cidofovir ist, muß letztlich offen bleiben und in einer randomisierten, kontrollierten Studie mit großer Patientenzahl geklärt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 337-344 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter PET ; Kosteneffektivität ; Neurologie ; Kardiologie ; Onkologie ; Key words PET ; Cost effectiveness ; Neurology ; Cardiology ; Oncology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary To date, positron emission tomography (PET) is the most powerful tool for the non-invasive study of biochemical processes. Besides its usefulness for basic research PET has been proven to be superior to conventional diagnostic methods in several clinical indications. However, the introduction of PET into clinical practice has been hindered considerably by its costs. Several American studies lend support to the hypothesis that PET may be more cost-effective than the conventional diagnostic work-up – at least for some of its clinical indications. In Germany, however, this hypothesis has still not been verified.
    Notes: Zusammenfassung Die Positronenemissionstomographie (PET) ist derzeit das leistungsstärkste Verfahren zur In-vivo-Analyse biochemischer Prozesse. Neben der Bedeutung dieser Technologie für die Grundlagenwissenschaften haben sich in den letzten Jahren auch eine Reihe klinischer Indikationen für PET herauskristallisiert. Der Einführung der PET in die klinische Praxis steht ihr hoher Aufwand an Mitteln und Personal entgegen. Durch Verknappung der Ressourcen im Gesundheitssystem ist die Analyse des Verhältnisses zwischen Kosten und Nutzen der PET noch zusätzlich relevant und aktuell geworden. Dieses kontrastiert mit dem Mangel der diesem Thema gewidmeten Publikationen. Die bisher publizierten, auf US-amerikanische Verhältnisse abhebenden Modellanalysen lassen vermuten, daß PET zumindest bei einem Teil ihrer klinischen Indikationen ein besseres Kosten-Nutzen-Verhältnis aufweist als bisher übliche diagnostische Verfahren; eine Prüfung dieser Behauptung für deutsche Verhältnisse steht jedoch noch aus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Key words FDG-PET ; Thyroid carcinoma ; Elevated thyroglobulin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Introduction: In patients with differentiated thyroid carcinoma, elevated serum levels of thyroglobulin (hTg) may occur in spite of otherwise negative diagnostic procedures and in particular in spite of a negative iodine-131 scan. Positron emission tomography with F-18-deoxyglucose (FDG-PET) is a potentially useful method for the detection of metastatic lesions or the recurrence of thyroid cancer. We aimed to investigate whether FDG-PET is capable of detecting metastastic lesions or recurrence in patients with differentiated thyroid carcinoma, elevated serum levels of thyroglobulin, and otherwise negative diagnostic procedures, including the iodine-131 scan. Methods: From a group of 500 patients with differentiated thyroid carcinoma, a subgroup of 32 patients had elevated serum hTg-levels, negative iodine-131 scans, negative cervical and abdominal ultrasound, and negative X-ray of the chest. In 12 of these patients (hTg 77.8±94.3 ng/ml, range 1.5 – 277 ng/ml, median 20 ng/ml), FDG-PET was performed. All but one FDG-PET study was performed in a state of hypothyroidism (TSH 75.8±32.2 µIU/ml, range 31 – 116 µIU/ml, median 74.6 µIU/ml). Results: In 6 of the 12 patients investigated, the FDG-PET was positive. In three of the patients, the diagnosis was confirmed by computed tomography or magnetic resonance imaging. In patients with a positive FDG-PET finding, the hTg level was 146.7±90.1 ng/ml (23 – 277 ng/ml, median 144.5 ng/ml). In contrast, in patients with a negative finding the hTg level was only 9.0±7.6 ng/ml (range 1.5 – 17 ng/ml, median 8.1 ng/ml), P = 0.01. Conclusion: These preliminary results show that in patients with differentiated thyroid carcinoma, elevated hTg levels, and otherwise negative “conventional” diagnostic procedures, FDG-PET is helpful in detecting metastatic lesions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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