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  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    Wiesbaden, etc. : Periodicals Archive Online (PAO)
    Zeitschrift für Dialektologie und Linguistik. 35:3/4 (1968:Dez.) 363 
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 94 (1997), S. 736-738 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Lacrimal endoscopy • Lacrimal drainage system ; Schlüsselwörter Tränenwegsendoskopie • Ableitende Tränenwege • Stenose der ableitenden Tränenwege
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Fragestellung: War man bis jetzt in der Diagnostik der ableitenden Tränenwege auf die digitale Dakryozystographie und auf klinische Untersuchungsmethoden wie Fluoresceinprobe und Tränenwegssondierung und -spülung angewiesen, gibt es seit kurzer Zeit eine direkte Begutachtung der Tränenwege und ihrer Schleimhaut: die Endoskopie der Tränenwege. Waren die ersten Endoskope noch starr und bei axialer Beleuchtung durch schlechte Bildqualität limitiert, wurde mit der neuen Generation von Endoskopen ein gewaltiger Fortschritt in Richtung verwertbarer Diagnostik und neuerer Therapieansätze erreicht. Material und Methode: Seit Januar 1996 ist an der Universitäts-Augenklinik Graz ein Tränenwegsendoskopiesystem im Einsatz. Der Außendurchmesser der Endoskope beträgt 0,5 bzw. 0,3 mm, die Optik bietet mit 3000 Bild- bzw. 200 Lichtfasern eine ausgezeichnete Bildqualität. Die Einheit besteht aus einer Xenonlichtquelle, einer Three-chip- Videokamera und einem Monitor. Als Führungssonde für das flexible Endoskop wird eine modifizierte Jünemann-Sonde verwendet. Ergebnisse: An 38 Patienten im Alter von 8 Monaten bis 73 Jahren führten wir eine diagnostische endoskopische Tränenwegssondierung bei angeborenen und erworbenen Tränenwegserkrankungen durch. Diagnostiziert wurden präsaccale Narben und Strikturen, Saccuseingangs- und -ausgangsstenosen sowie intrasaccale und postsaccale Vernarbungen und Stenosen. Schlußfolgerung: Die Tränenwegsendoskopie bietet einen neuen Ansatz in der Tränenwegsdiagnostik. Vernarbungen und relative Stenosen können besser erkannt und vor Ort entweder mittels Laser oder durch Bougierung gezielt eröffnet werden. Die Gefahr von Perforationen und massiven Schleimhautverletzungen wird vermieden. Die Weiterentwicklung von verschiedensten Laserarten könnte eine intrakanalikuläre DCR ermöglichen und Komplikationen vermeiden bzw. die Erfolgsquote von Tränenwegsoperationen noch verbessern.
    Notes: Summary Background: Until recently, we have had to depend on digital dacryocystography and on clinical examinations such as the fluorescein dye test, lacrimal probing and irrigation for diagnosis of disorders of the lacrimal system. Now the lacrimal system and its mucuos membranes can be viewed directly with a lacrimal endoscope. While the first endoscopes were rigid and limited by poor picture quality in axial illuminations, the new generation of endoscopes are a great leap forward for new diagnostic and therapeutic approaches. Materials and Methods: A new lacrimal endoscopic system has been in used at the University Eye Clinic in Graz since January 1996. The outer diameter of the endoscopes are 0.5 and 0.3 mm. The endoscope produces high-quality images with 3000 picture fibers and 200 light fibers. The unit consits of xenon light sources, a three-chip videocamera and a monitor. Results: Diagnostic endoscopic lacrimal probing was performed on 38 patients whose ages ranged from 8 months to 73 years. Canaliculus scars and strictures, obstructions at the entrance and exit of the lacrimal sac, and scars and structures of the lacrimal sac and nasolacrimal duct were diagnosed. Conclusion: Lacrimal endoscopy offers a new approach to the diagnosis of lacrimal disorders. Scars and relative obstructions can be identified more easily and can be directly opened with a laser or through mechanical probing. Perforations and massive mucosal injuries can be avoided. Further development of various types of lasers could allow for intracanalicular dacryocystorhinostomy, help prevent complications and increase the result.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 95 (1998), S. 490-493 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Endoscope • Intracanalicular stenosis • Laser ; Schlüsselwörter Endoskop • Intrakanalikuläre Stenose • Laser
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Mit der Entwicklung von Tränenwegsendoskopen, mit denen die Schleimhaut der Tränenwege und Veränderungen direkt unter Sicht beurteilt werden können, hat sich die Wahl der Operationstechnik entscheidend verändert. Die flexiblen Miniendoskope können mit einem Laser kombiniert werden und so bietet sich erstmals eine exakte Lokalisation der Stenose mit anschließender Therapiemöglichkeit vor Ort und unter Sicht. Patienten und Methode: Im Zeitraum von Januar 1996 bis Februar 1997 wurden 12 Patienten mit einer erworbenen Tränenwegsstenose mit einem Erb:Yag-Laser behandelt. Nach endoskopischer Lokalisation wurde die Stenose oder Vernarbung mittels Laser eröffnet und anschließend eine bikanalikuläre Silikonschlauchintubation in die Nase durchgeführt, die für mindestens 3 Monate belassen wurde. Behandelt wurden 5 Canaliculus inferior-Stenosen und 7 postsakkale Stenosen. Ergebnisse: Die längste Nachbeobachtungszeit beträgt 22 Monate, die kürzeste 9 Monate. Während Stenosen im Bereich des Kanalikulus in 4 Fällen erfolgreich behandelt werden konnten, kam es bei allen postsakkalen Stenosen und bei einer Kanalikuklusstenose zu einem Rezidiv, der anschließend eine Dakryozystorhinostomie (DCR) erforderte. Schlußfolgerung: Mit unserem derzeitigen Wissen sind Veränderungen im Bereich der Canaliculi mittels endoskopischer Lokalisation, Laseranwendung und anschließender Silikonschlauchintubation erfolgreich zu behandeln. Bei postsakkalen Stenosen ist derzeit mit einer hohen Rezidivquote zu rechnen.
    Notes: Background: Since the development of lacrimal endoscopes with which the mucosa and disorders of the lacrimal drainage system can be examined directly, the choice of surgical technique has changed decisively. Flexible miniendoscopes can be combined with a laser for the first time, allowing for exact localization of the stenosis and subsequent therapy. Patients and methods: Between January 1996 and February 1997, 12 patients with acquired lacrimal stenosis were treated with an Hyb:erbium-YAG laser. After endoscopic localization, the stenosis or stricture was opened using the laser. Bicanicular intubation into the nose was performed and was left for at least 3 months. Five patients were treated for stenosis of the lower canaliculus and seven patients for postsaccal stenosis. Results: The longest follow-up period was 22 months and the shortest 9 months. Treatment was successful in 4 cases with a canalicular stenosis, but restenosis occurred in all cases of postsaccal stenosis and in 1 case of canalicular stenosis, and required a DCR. Conclusions: At this time we conclude that disorders of the canaliculi can be successfully treated with endoscopic localization, opening with a laser and subsequent silicone tube intubation. A high rate of restenosis may be expected in cases of postsaccal stenosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract • Background: Diagnosis of chlamydial conjunctivitis is difficult in chronic diseases because chlamydial elementary bodies are mostly undetectable in conjunctival scrapings by cell culture. We therefore compared two nonculture antigen tests and three different serotests for anti-chlamydial antibodies with McCoy cell culture, the “gold standard” of chlamydial diagnosis. Conjunctival scrapings and serum samples of 93 patients attending the outpatient eye clinic in Graz because of chronic follicular conjunctivitis were tested. • Methods: A total of 558 conjunctival scrapings and 93 serum samples were investigated. Chlamydial antigen detection was done by McCoy cell culture, polymerase chain reaction (PCR; Amplicor, Roche), and direct immunofluorescence assay (DFA; Microtrak, Syva). Antichlamydial IgA and IgG antibodies in the sera were detected by an immunoperoxidase assay (IPAzyme, Savyon) and two different enzyme-linked immunosorbent assays (SeroELISA, Savyon and rELISA, medac). • Results: Cell culture and PCR yielded identical results. The positivity rate for chlamydial conjunctivitis was 8.6% (8 of 93 patients). PCR proved most sensitive and most specific. IPAzyme was 75% sensitive for IgA and 100% for IgG; SeroELISA and rELISA were less sensitive. IPAzyme was 81% specific for IgA and 47.3% for IgG. SeroELISA and rELISA were less specific for IgA, but more specific for IgG. Post-test likelihood of disease was greatest in IPAzyme. • Conclusions: PCR proved to be a good alternative to cell culture; DFA is useful for quick diagnosis. Genus-specific serotests cannot compete with chlamydial antigen detection. They differ in sensitivity and specificity because of the antigen type they present. They are still of only supportive value in cases where chlamydial antigen detection is not possible. Recently introduced species-specific antibody tests should be of greater value.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Graefe's archive for clinical and experimental ophthalmology 231 (1993), S. 217-220 
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The development of the orbits in 70 human fetal skulls was investigated by measuring the width and height of the orbital entrance, as well as the volume and depth of the orbital cavity and the interorbital width. For determination of the orbital volume, we used the imprint method; the remaining parameters were estimated. Our measurements showed a linear growth rate for the orbital width, height, and depth. After transformation to the cubic root, the values of the orbital volume also demonstrated a linear increase. The orbital index (height/width × 100) expressed the change in the oval outline of the orbital entrance during fetal development from a flat, wide form to a nearly round form at birth. No statistically significant difference between the right and left orbit was found.
    Type of Medium: Electronic Resource
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