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  • 1
    ISSN: 1574-6968
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Biologie
    Notizen: Candida dubliniensis is a phylogenetically closely related species to Candida albicans. So far virtually nothing is known about the virulence factors of C. dubliniensis. Cell surface hydrophobicity (CSH) plays a critical role in adhesion of microorganisms to phagocytic cells; hydrophobic cells of C. albicans have been reported to be less sensitive to phagocytic killing than hydrophilic cells. C. dubliniensis displays CSH at 37°C in contrast to C. albicans. To elucidate this issue, we determined levels of phagocytosis, oxidative burst and killing by human neutrophils of C. dubliniensis (n=10) compared to C. albicans (n=10) both cultured at 37°C. Obtained test results revealed no statistically significant differences between these two yeast species for the level of phagocytosis (77.3 vs. 76.2% after 60 min), evoked oxidative burst (64.5 vs. 67.3% after 30 min) and killing (72.7 vs. 73.1% after 240 min). Therefore, human neutrophils can be considered to be equally efficient against these two yeast species.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 801-805 
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: MRSA ; Surgery ; Hygiene management. ; Schlüsselwörter: MRSA ; Chirurgie ; Hygienemanagement.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. Die Isolationsrate von MRSA bei Staphylococcus-aureus-Infektionen ist in deutschen Krankenhäusern im Zeitraum 1990 bis 1995 auf 8,7 % angestiegen. Patienten mit chirurgischen Behandlungen und Physiotherapie wiesen ein dreifach erhöhtes Risiko für MRSA-Kolonisation bzw. -Infektionen auf. Die häufigste durch MRSA verursachte Infektion ist die chirurgische Wundinfektion (28 %). Der Hauptübertragungsweg von MRSA innerhalb eines Krankenhauses ist die Weiterverbreitung des Keims von einem Patienten zum anderen über Kontakt mit den Händen des behandelnden Personals. Daher ist die entscheidende Strategie zur Vermeidung von Übertragungen die Einhaltung einer strikten Händehygiene. Bei gleichzeitig nasaler Besiedlung eines Patienten und Infektion an anderer Körperstelle ist das derzeit verbreitetste Behandlungsregime die lokale Gabe von Mupirocin-Nasensalbe kombiniert mit parenteraler Vancomycin-Therapie. Der nicht indizierte Einsatz von Vancomycin, wie beispielsweise zur perioperativen Prophylaxe oder zur Prävention von Katheterinfektionen, sollte vermieden werden, insbesondere nach den kürzlich erschienenen ersten Berichten über das Auftreten Vancomycin-intermediär empfindlicher S.-aureus-Stämme (VISA) in Japan und den USA.
    Notizen: Summary. The isolation rate of MRSA from Staphylococcus aureus infections rose to 8.7 % in German hospitals between 1990 and 1995. Patients undergoing surgical treatment or physiotherapy showed a threefold increase in the risk of being colonized or infected with MRSA. Surgical wound infection is the most frequent among MRSA-induced infections (28 %). The main transmission path of MRSA inside a hospital is bacterial spread from one patient to another through contact with the hands of nursing staff. Therefore, the crucial strategy in avoiding the spread of bacteria is strict hygiene management through hand disinfection. The most widespread therapeutic regimen for simultaneous eradication of nasal colonization and treatment of infection on other body sites is mupirocin nasal ointment combined with parenteral vancomycin application. The non-indicated use of vancomycin, e. g., for perioperative prophylaxis or prevention of catheter-induced infections, should be avoided, especially after the appearance of vancomycin-intermediately sensitive S. aureus (VISA) strains that have been reported recently from Japan and the USA.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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