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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 249 (1992), S. 67-73 
    ISSN: 1434-4726
    Keywords: Inner ear ; Hearing loss ; Lectins ; Hair cells
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The presence of cell surface carbohydrates was investigated in intact, non-fixed outer hair cells (OHCs) of guinea pigs using fluorescein isothiocyanate (FITC) and rhodamine (TRITC) lectins. By means of wheat germ agglutinin (WGA) N-acetyl-d-glucosamine was shown in the entire OHC membrane, including the stereocilia. Binding of WGA in OHCs to neuraminic acid was excluded by preincubation with neuraminidase. Moreover, FITC-Limulus polyphemus, a specific lectin for neuraminic acid, showed no fluorescence on OHCs. Neutral saccharides, like α-d-mannose and/or α-d-glucose, were mainly observed at the cuticular plate and at the basal cell pole with FITC-concanavalin A. A weaker fluorescence was seen at the lateral cell wall. Two branched oligosaccharides, composed of β-galactose, N-acetyl-d-glucosamine and mannose, were demonstrated by TRITC-Phaseolus vulgaris (PHA-E/L) in the entire OHC membrane. A spot-like binding of soybean agglutinin to N-acetyl-D-galactosamine could be demonstrated in the region of the cuticular plate. However, using Helix pomatia, the subtype N-acetyl-α-d-galactosamine was not detectable. Moreover, there was no binding of Ulex europaeus or of Arachis hypogea (PNA) to OHCs, suggesting the absence of considerable amounts of L-fucose and of galactose-β-3-N-acetylgalactosamine. The results indicate that N-acetyl-d-glucosamine, α-d-mannose and α-d-glucose can be considered the major components of the OHC glycocalix. We suggest that they have a function as an anchoring structure in interstereociliary links as well as in hair bundle connections to the tectorial membrane. Branched oligosaccharides identified by PHA-E/L could indicate the presence of cell-adhesion molecules in the OHC surface. In addition, a spot-like arrangement of N-acetyl-β-d-galactosamine near the cuticular plate may demonstrate junction-adhesion molecules, e.g. proteins of the zonula adherentes, in this region.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 250 (1993), S. 351-357 
    ISSN: 1434-4726
    Keywords: Cochlea ; Efferent innervation ; Cochlear amplifier ; Olivocochlear bundle ; Hearing loss
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary There is evidence that the inhibitory neurotransmitter γ-aminobutyric acid (GABA) is released from some efferent olivocochlear nerve endings terminating at outer hair cells (OHCs). Using monoclonal antibodies against postsynaptic GABAA receptor from bovine cerebral cortex we confirm the presence of GABA and benzodiazepine bindings sites of α- and β-subunits of GABAA receptors at the basal pole of isolated OHCs. Whole-cell recording with viable OHCs revealed that the application of 10−3–10−8 M GABA to the cell surface was followed by a concentration-dependent hyperpolarization of the outer cell membrane. Hyperpolarization was increased in the presence of 2.5 × 10−5 M chlorazepate, a benzodiazepine derivative. Electrophysiological effects caused by GABA alone or in combination with chlorazepate were specifically inhibited by 10−6 M of the GABA-receptor antagonist picrotoxin. Moreover, 10−5–10−7 M GABA caused reversible slow elongation of the cylindrical hair cell body in OHCs examined. These neurotransmitter-induced motile responses were specifically blocked by 10−4 M picrotoxin. The results suggest that a subpopulation of OHCs express α- and β-subunits of GABAA receptors which both form a GABA/benzodiazepine-receptor complex at the basal pole of isolated OHCs. These receptors are thought to allow GABA which is released from efferent auditory nerve terminals to bind to the cell surface of OHCs, resulting in GABAAreceptor activation. This probably gates a GABAA-receptor-associated chloride channel in the postsynaptic OHC membrane, allowing hyperpolarization and elongation of the cell.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 251 (1994), S. 95-99 
    ISSN: 1434-4726
    Keywords: Hearing loss ; Middle ear ; Outer hair cells ; Otoacoustic emissions ; Tympanometry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Otoacoustic emissions (OAE) are influenced in their amplitude and frequency spectra by the middle ear. The effects of changes in the middle ear transmission mechanisms on transiently evoked OAE (TEOAE) and distortion product emissions (DPOAE) were investigated as a function of static ear canal pressure in 25 normal-hearing test persons aged 18–35 years. The ear canal pressure was varied stepwise between positive and negative values of 200 daPa. TEOAE and DPOAE amplitudes were attenuated significantly with changes of the static ear canal pressure, with greatest changes at low frequencies (〈 2 kHz). The alterations of OAE amplitude were slightly dependent on the polarity of the pressure, with positive pressure producing a greater attenuation (0.6 dB). The results demonstrate that changes in middle ear impedance can cause a misinterpretation of OAE. To avoid this problem, tympanometry should always precede OAE measurements. Alternatively, both methods can be combined using one acoustic probe, so that the emissions can be evoked at the peak of middle ear compliance.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 256 (1999), S. 177-188 
    ISSN: 1434-4726
    Keywords: Key words Otoacoustic emissions ; Distortion product ; emissions ; Hearing loss ; Audiometric configurations
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The aim of this study was to compare transiently evoked otoacoustic emissions (TEOAE) and distortion product otoacoustic emissions (DPOAE) in normal hearing ears (n = 44) and ears with cochlear hearing loss (HL) to obtain defined data on qualitative and quantitative correlations. In addition, we wanted to determine the reliability with which a clinical examiner could predict a typical, idealized audiometric configuration from TEOAE measurements. In the hearing-impaired subjects (n = 149), a 50% reduction of OAE incidence was caused by a mean HL of 10.5 dB for TEOAE compared to 27 dB SPL for DPOAE. A 90% incidence reduction was found at a mean threshold elevation of 33 dB for TEOAE and 51 dB for DPOAE. Correlation between TEOAE amplitudes and HL was in general rather low (r = –0.1 to –0.5), while DPOAE amplitudes showed a slightly better correlation with HL (r = –0.3 to –0.6). In general, efforts to derive an audiogram from evoked OAE have been more promising for DPOAE than for TEOAE. However, our studies showed that approximately 40% of the ears with HL could be categorized correctly into one of five typical audiometric patterns from TEOAE measurements. Additionally, a cochlear HL in or near the medium frequency range was much more likely to cause a reduction in TEOAE than an isolated low- or high-frequency lesion. Accordingly, TEOAE were often preserved in ears with isolated HL in the high or low frequencies.
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  • 5
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Cochlear implant ; Hämosiderose ; Taubheit ; retrokochleär ; Key words Cochlear implant ; Leptomeningeal hemosiderosis ; Neural deafness
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Superficial leptomeningeal hemosiderosis is a rare disease of the central nervous system. Chronic bleeding into the subarachnoid space causes deposition of hemosiderin in glial cells and subsequent damage to adjacent brain tissue. There is a characteristic predilection for the cerebellum and eighth cranial nerve. Accordingly, among a variety of symptoms, cerebellar ataxia and sensorineural hearing loss progressing to total deafness commonly occur. To date, the hearing loss has been believed to be purely neural. We present a case of superficial hemosiderosis in a patient with total deafness who was successfully provided with a cochlear implant. Audiometry demonstrated total bilateral cochlear hearing losses but with preserved function of the eighth cranial nerve. These findings make us conclude that in contrast to current opinion, superficial hemosiderosis can initially damage the cochlea alone. Thus, patients with total deafness due to this disorder may benefit from cochlear implantation. All patients require careful audiometric assessment, including promontory stimulation.
    Notes: Zusammenfassung Die superfizielle leptomeningeale Hämosiderose ist eine seltene Erkrankung des Zentralnervensystems. Durch chronische Einblutungen in den Subarachnoidalraum kommt es zu Hämosiderinablagerungen in Gliazellen mit Schädigung der entsprechenden Hirnareale. Typischerweise sind das Kleinhirn und der VIII. Hirnnerv am schwersten betroffen. Dementsprechend äußert sich die Erkrankung klinisch häufig als zerebelläre Ataxie mit bis zur Ertaubung fortschreitender sensorineuraler Schwerhörigkeit. Die Schwerhörigkeit wurde bisher als ausschließlich neural, d.h. retrokochleär bedingt angesehen. In der vorliegenden Arbeit berichten wir über einen infolge dieser Grunderkrankung vollständig ertaubten Patienten, der erfolgreich mit einem „cochlear implant” versorgt wurde. Die audiometrischen Untersuchungen sprachen für einen beidseits vollständigen Ausfall der Kochlea bei erhaltener Funktion des Hörnerven. Diese Ergebnisse lassen vermuten, daß die superfizielle leptomeningeale Hämosiderose entgegen bisheriger Annahme initial auch zu einer kochleären Schädigung führen kann. Vollständig ertaubte Patienten mit superfizieller leptomeningealer Hämosiderose sind einer Cochlear-implant-Versorgung prinzipiell zugänglich und müssen einer entsprechenden audiologischen Diagnostik inklusive Promontorialtest zugeführt werden.
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  • 6
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Piezoelektrischer Wandler ; Implantierbares Hörgerät ; Innenohrschwerhörigkeit ; Akustisch evozierte Potentiale ; TICA ; Key words Piezoelectrical transducer ; Implantable hearing aid ; Sensorineural hearing loss ; Acoustically evoked potentials ; TICA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Recently, we presented an implantable piezoelectrical hearing aid transducer. Its characteristics make it suitable for implantation in patients with sensorineural hearing loss. The transducer transmits micromechanical vibrations instead of sound into the hearing organ. Efficiency of the transducer implant was investigated in ten cat ears. After determining preoperative (acoustical) BERA threshold, the middle ear was opened and the piezoelectrical transducer coupled to various ossicles or the perilymph. BERA responses were recorded following stimulation of umbo, long incus process, stapes head, stapes foot plate, and vestibulum. By comparing the acoustical and mechanical threshold, a correlation was found between the stimulus level of acoustical and mechanical stimulation. An electrical transducer voltage of 1 Vrms* was equivalent to sound-pressure levels between 100 and 128 dB SPL at the tympanic membrane. To judge hearing impression, stimulus-dependent latencies of the early acoustically and mechanically evoked potentials (waves P1 to P5) and their thresholds were analyzed. After coupling the piezoelectrical transducer to the long incus process, latencies corresponded well to stimulation. They were almost completely similar when the equivalent sound-pressure level of 100 dB SPL was achieved by the transducer voltage level.
    Notes: Zusammenfassung Kürzlich konnte von unserer Arbeitsgruppe ein implantierbarer piezoelektrischer Hörgerätwandler vorgestellt werden, der aufgrund seiner Eigenschaften für die Implantation bei Innenohrschwerhörigen geeignet ist. Dabei überträgt der Wandler keinen Schall, sondern mikromechanische Schwingungen auf das Gehör. Die Wirksamkeit dieses Wandlerimplantats zur direkten Übertragung von Schwingungen im hörbaren Frequenzbereich über die Gehörknöchelchenkette auf das Innenohr oder direkt in das Vestibulum des Innenohrs wurde tierexperimentell an 10 Katzenohren untersucht. Nach präoperativer (akustischer) BERA-Schwellenbestimmung wurde das Mittelohr eröffnet und der piezoelektrische Wandler an Gehörknöchelchen oder die Perilymphe angekoppelt. Dadurch konnten bei Stimulation am Umbo, langem Amboßfortsatz, Steigbügelköpfchen und an der Fußplatte sowie im Vestibulum die BERA-Schwellen an 8 Katzenohren erfolgreich aufgenommen werden. Durch einen Vergleich der akustischen mit der mikromechanischen Hörschwelle konnte eine Korrelation zwischen den Reizpegeln der akustischen und mechanischen Stimulation gefunden werden. Es zeigte sich, daß mit einer elektrischen Ansteuerspannung des angekoppelten Wandlers von 1 VRMSäquivalente Schalldruckpegel vor dem Trommelfell zwischen 100 und 128 dB SPL erreicht wurden. Zur Beurteilung des Höreindrucks wurden neben den Hörschwellen die Latenzen der frühen akustisch und mechanisch evozierten Potentiale (Wellen P1 bis P5) reizpegelabhängig analysiert und einander gegenübergestellt. Die Auswertung erfolgte an 4 normalhörenden Ohren, bei denen der piezoelektrische Wandler am langen Amboßfortsatz angekoppelt war. Die Mittelwerte der Latenzen und deren Streuungen zeigten sehr gute Übereinstimmungen zwischen beiden Stimulationsarten. Sie waren nahezu deckungsgleich bei Zuordnung eines äquivalenten Schalldruckpegels von 100 dB SPL zur maximal verwendeten elektrischen Ansteuerspannung von 1 VRMS. Nach der in vitro-Testung [22, 23] und der hier vorgelegten in vivo-Untersuchung besitzt der Wandler damit fundamentale Eigenschaften, die es sinnvoll erscheinen lassen, den Prototypen zu einem Bauteil eines implantierbaren Hörgeräts für Innenohrschwerhörige weiterzuentwickeln.
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  • 7
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Hörschwelle ; Hörverlust ; Suppression ; Otoakustische Emissionen ; DPOAE ; Key words Hearing level ; Hearing loss ; Tone suppression ; Otoacoustic emissions ; DPOAE
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Distortion product otoacoustic emissions (DPOAE) are generated undoubtedly in the region of overlap between the two travelling waves of primaries f1 and f2 (the ”primary” generator). Since DPOAE lead to a psychoacoustic perception, it is suspected that the cochlear amplifier is additionally activated at place 2f1–f2 (the ”secondary” generator) leading to a stimulus frequency emission (SFOAE). In suppression experiments we demonstrated that a suppressor tone 25 Hz above the frequency of the postulated secondary generator alters DP-amplitude depending (1) on the DP-gram fine structure and (2) the sound pressure level of the suppressor (−20 to 80 dB SPL). At a maximum of the fine structure, low suppressor levels ( 〈50 dB SPL) reduced the DP-amplitude, whereas an increase occurred at a minimum. Intermediate suppressor levels (50–60 dB SPL) always clamped the DP-amplitude and extinguished the DP-gram fine structure. Our results support the hypothesis that conventional DPOAE, which are measured in the external ear canal, are the result of an interference of the primary and secondary generator. Depending on the relative phase between the two emissions, a constructive and a destructive interference of the two signals results in an emission pattern which closely resembles the DP-gram fine structure. When the secondary generator is suppressed by intermediate suppressor levels, DPOAE amplitude depends only on the status of the cochlear amplifier near f2. These emissions we call ”single generator” DPOAE (sgDPOAE).
    Notes: Zusammenfassung Distorsionsprodukte otoakustischer Emissionen (DPOAE) entstehen unzweifelhaft im Überlappungsbereich der Wanderwellen für die beiden Primärtöne f1 und f2 (primärer Entstehungsort). Da DPOAE subjektiv wahrnehmbar sind, ist davon auszugehen, daß auch am Ort 2f1–f2 der kochleäre Verstärker aktiviert wird, wodurch eine Stimulusfrequenzemission (SFOAE) entsteht (sekundäre Emissionsquelle). In Suppressionsexperimenten untersuchten wir den Ort der postulierten 2. Emissionsquelle mit einem zusätzlichen 3. Ton (Suppressor), dessen Frequenz 25 Hz oberhalb von 2f1–f2 lag. Die Distorsionsprodukt(DP-)amplitude veränderte sich mit wachsender Amplitude des Suppressors (−20 bis 80 dB SPL). Dieser Suppressionseffekt erscheint jedoch unterschiedlich in Abhängigkeit von der Position des supprimierten Distorsionsproduktes innerhalb der DP-Feinstruktur. Bei einem Maximum der Feinstruktur reduzierte ein leiser Suppressor ( 〈50 dB SPL) die DP-Amplitude, wohingegen sie bei einem Minimum überraschenderweise vergrößert wurde. Bei Suppressorpegeln von 50–60 dB SPL erscheinen alle Distorsionsprodukte mit einer sich nur gering unterscheidenden Amplitude, wodurch die Feinstruktur des DP-Gramms verschwindet. Unsere Ergebnisse unterstützen die Hypothese, daß die bisher im äußeren Gehörgang gemessenen DPOAE die Überlagerung von zwei Schallemissionen darstellen, die von zwei räumlich getrennten Stellen auf der Basilarmembran ausgehen. Verändert sich die Phasenlage dieser beiden Emissionskomponenten kontinuierlich entlang der Basilarmembran, so entsteht im konventionellen DP-Gramm ein Muster aus alternierend konstruktiver und destruktiver Interferenz, welche die DP-Feinstruktur verursacht. DP-Gramme, die in Anwesenheit eines Suppressionstones mit geeigneter Lautstärke (50–60 dB SPL) aufgenommen werden, zeigen keine Feinstruktur mehr. Da diese DPOAE-Messungen nur noch vom Zustand des Hauptgenerators nahe f2 abhängen, werden sie hier als „single generator” DPOAE, kurz sgDPOAE, bezeichnet.
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  • 8
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Innenohrschwerhörigkeit ; Implantierbare Wandler ; Implantierbares Hörgerät ; TICA ; CAI ; Key words Sensory neural hearing loss ; Implantable hearing aid ; Implantable transducer ; TICA ; Cochlea amplifier implant
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary During routine middle ear surgery prototypes of implantable piezoelectric hearing aid transducers were coupled to the ossicular chain of 28 patients. Pure tone thresholds in a broad frequency range (250 Hz–8 kHz) and perception of music were the basis of psychoacoustic evaluation of the transfer properties of the prototypes in this human study. The piezoelectric transducer reached an equivalent transducer sound-pressure level of up to 145 dB SPL and frequencies of 10 kHz. The dynamics for music reached 32 dB, which was identical with the results of the preoperative investigations using hi-fi headsets (33 dB). The low nonlinear distortions of around 0.1% and the frequency range up to 10 kHz are reflected in the positive evaluation of sound quality by 84% of the patients involved. The study is the basis for realizing a piezoelectric transducer designed for routine clinical implantations. The transducer is thought to be part of a totally implantable future hearing aid for rehabilitation of moderate and severe sensory neural hearing loss predominantly in the middle and high frequency range.
    Notes: Zusammenfassung Prototypen eines implantierbaren, piezoelektrischen Hörgerätewandlers wurden temporär bei 28 Patienten mit und ohne Knochenleitungshörverluste intraoperativ an die Ossikelkette angekoppelt. Dabei wurden Reintonschwellenmessungen in einem weiten Frequenzbereich (250 Hz bis 8 kHz) sowie Qualitätsbeurteilungen bei Musikdarbietung durchgeführt. Unter Annahme eines maximalen elektrischen Wandlerpegels von 0 dBv zeigen sich maximale äquivalente Wandlerschalldruckpegel bis zu 145 dB SPL. Für die erreichbare Dynamik bei Musikdarbietung (Wandlerpegeldifferenz zwischen Unbehaglichkeits- und Wahrnehmungsschwelle) ergab sich intraoperativ ein Mittelwert von 32 dB. Dies entsprach der Dynamik präoperativer Untersuchungen mittels eines HiFi-Kopfhörers (33 dB). Das vorliegende Wandlersystem hat eine Resonanzfrequenz erst ab 10 kHz, wodurch auch Hochtonverluste voraussichtlich versorgt werden können. Dieser Frequenzgang und die sehr geringen nichtlinearen Verzerrungen im Bereich um 0,1% spiegeln sich in der durchwegs positiven Beurteilung der Klangqualität von 84% der beteiligten Patienten wieder. Damit ist die Basis für die Realisierung eines für die klinische Anwendung geeigneten elektromechanischen Wandlerimplantats gegeben. Dies gilt insbesondere für implantierbare Hörgeräte zur Rehabilitation von mittleren und schweren Innenohrschwerhörigkeiten vorzugsweise im Mittel- und Hochtonbereich.
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  • 9
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Perkutane Dilatationstracheotomie ; Endoskopie ; Intensivtherapie ; Komplikationen ; Key words Percutaneous dilatational tracheostomy ; Endoscopy ; Intensive care ; Tracheal stenosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Since the first description by Ciaglia in 1985, percutaneous dilatational tracheostomy (PDT) has emerged worldwide to be a favored and frequently used technique for airway control. Advantages are the rapidity, simplicity and independence of the physician. These characteristics tempt clinicians to perform the procedure uncritically and thus produce complications. Based on our experiences with the technique and on a critical analysis of the literature the indications and optimal operative technique are discussed. Operative steps are illustrated and potential pitfalls (anatomic variations, injury to vital structures and bleeding) are defined. In our experience endoscopic control plays a crucial role in preventing intraoperative complications. ENT colleagues should know the technique because of their experience with tracheotomized patients and should offer their services to other disciplines.
    Notes: Zusammenfassung Die perkutane Dilatationstracheotomie (PDT) nach Ciaglia hat sich seit ihrer Erstbeschreibung 1985 weltweit zu einer beliebten und unter jedoch nicht HNO-Ärzten häufig angewandten Methode entwickelt. Die Vorteile sind in der Schnelligkeit, der einfachen Durchführung und logistischen Unabhängigkeit der behandelten Ärzte zu sehen. Diese Vorteile verführen zur unkritischen Anwendung und damit zur Provokation von Komplikationen. Diese Arbeit gibt aufgrund der eigenen Erfahrung mit der Technik und nach kritischer Analyse der Literatur Hinweise auf die Indikationen und für die optimale operative Handhabung. Durch Bilddokumentation werden die einzelnen operativen Schritte erläutert und die potentiellen Gefahren (Fehllagen, Verletzungen, Blutungsquellen usw.) definiert. Unsere Erfahrung zeigt, daß bei endoskopischer Kontrolle und differenzierter Indikationsstellung eine fast völlige Komplikationsfreiheit zu erzielen ist. Die Kollegen unseren Faches sollten gerade wegen ihrer beträchtlicher Erfahrung mit der Handhabung von tracheotomierten Patienten diese Technik beherrschen und in geeigneten Fällen auch für andere Disziplinen anbieten können.
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  • 10
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Fetale Chirurgie ; Kopf-Hals-Chirurgie ; Fetendo ; Endoskop ; Kongenitale Zwerchfellhernie ; Larynxatresie ; Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte ; Fetale Wundheilung ; Key words Fetal endoscopic surgery ; Head and neck surgery ; Congenital diaphragmatic hernia ; Laryngeal atresia ; Cleft lip and palate ; Fetal wound healing
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Fetal surgery is defined as the intrauterine surgical correction of malformations that endanger the unborn child’s life in prenatal stages of development or lead to death or severe damage of the child postnatally. Such surgery is a clinical reality now. Indications for intrataurine surgical procedures also exist for head and neck abnormalities, especially in the upper respiratory tract. These include exposure and temporary obstruction of the fetal trachea for correction of pulmonary hypoplasia in cases with congenital diaphragmatic hernias, prenatal tracheotomy in cases of laryngeal atresia for the correction of lethal pulmonary overdistension, and resection of embryonic tumors that obstruct the respiratory tract. The relatively high surgical risk resulting in particular from preterm labor occurring postoperatively may be reduced by employing minimally invasive techniques. Endoscopic procedures render opening of the uterus unnecessary and are of particular importance. In part of the procedures, only endoscopic surgery has led to therapeutic success rates justifying its clinical use. Further reduction of the operative risk suggests prenatal interventions, even in cases with non-lethal conditions. More diseases of the head and neck may thus be included in the spectrum of indications. One example is prenatal correction of a cleft lip and palate, which until now has only been performed in animal experiments. The particular characteristics of fetal wound healing allow this to take place without scarring up to a certain stage in pregnancy. This offers the prospect of a surgical correction that is invisible externally and avoids growth-impeding scars. The particular ethical and legal aspects of fetal surgery are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Fetale Chirurgie bedeutet die Durchführung von operativen Eingriffen am Ungeborenen mit dem Ziel der intrauterinen Korrektur von Mißbildungen, die das Leben des Kindes bereits pränatal gefährden oder die postnatal den Tod oder eine schwere Schädigung des Kindes zur Folge haben. Auch im Kopf-Hals-Gebiet, insbesondere im Bereich der oberen Luftwege, gibt es bereits Indikationen für fetale Eingriffe. Diese umfassen die Darstellung und vorübergehende Obstruktion der fetalen Trachea zur Rückführung der pulmonalen Hypoplasie bei kongenitaler Zwerchfellhernie, die pränatale Tracheotomie bei Larynxatresie zur Rückführung einer letalen Lungenüberblähung und die Resektion embryonaler atemwegsobstruierender Tumore. Das relativ hohe Operationsrisiko, daß sich vor allem aus den postoperativ regelmäßig auftretenden vorzeitigen Wehen ergibt, läßt sich durch den Einsatz minimal-invasiver Techniken verringern. Endoskopischen Verfahren, die die langstreckige Eröffnung des Uterus überflüssig machen, kommt dabei eine besondere Rolle zu. Bei einem Teil der Eingriffe führte erst die endoskopische Durchführung zu therapeutischen Erfolgsquoten, die eine klinische Etablierung rechtfertigen. Durch weitere Risikominimierung könnten Nutzen und Risiko eines pränatalen Eingriffs auch bei nicht lebensbedrohlichen Mißbildungen in einem verantwortbaren Verhältnis stehen und damit weitere Erkrankungen aus dem Kopf-Hals-Bereich in das Indikationsspektrum rücken. Ein Beispiel für eine solche, bisher nur im Tierversuch etablierte Option ist die pränatale Korrektur der Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalte. Durch die besonderen Eigenschaften der fetalen Wundheilung, die bis zu einem bestimmten Schwangerschaftsabschnitt narbenfrei abläuft, böte sich die Perspektive einer äußerlich unsichtbaren Korrektur und fehlenden wachstumshemmenden Narbenzügen. Ergänzend wird auf die besonderen ethischen und rechtlichen Aspekte der fetalen Chirurgie eingegangen.
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