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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 236 (1986), S. 174-178 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Psychiatric patients ; Follow-up ; Social adjustment ; Outcome prediction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In a prospectively designed follow-up study of 258 first admitted psychiatric patients, 1 year after discharge 224 patients and 175 significant others were asked about the social adjustment of these patients and some predictors for this aspect of outcome could be identified. The sample consisted of five different diagnostic groups: organically caused psychiatric diseases, schizophrenic psychoses, affective psychoses, neurotic or personality disorders and alcohol or drug dependency. The study shows that statements about the social adjustment of psychiatric patients largely depend on the diagnostic group, both with respect to degree of adjustment and the predictors. Schizophrenic patients were found to be less well socially adjusted than the other patients, with the exception of the alcohol- and drug-addicted patients. For schizophrenic patients, post-hospital social adjustment was primarily determined by indicators of mental illness, such as psychopathological symptoms and length of hospitalization. The social adjustment of addicted patients was primary influenced by vocational variables. For the patients with organic psychiatric disorders, affective psychoses or neurotic/personality disorders, prediction by pre-hospital or hospital variables did not prove to be very useful.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 231 (1982), S. 519-526 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Computertomographic findings in schizophrenics ; Neuroradiological findings in schizophrenics ; Brain atrophy in schizophrenics ; Pure defect ; Correlations between psychopathological and CT findings ; Computertomographische Befunde bei schizophrenen Erkrankungen ; Neuroradiologische Befunde bei schizophrenen Erkrankungen ; Hirnatrophie bei schizophrenen Erkrankungen ; Reiner Defekt ; Korrelationen von psychopathologischen und CT-Befunden
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Frühere klinisch-pneumencephalographische Untersuchungen zeigten, daß Schizophrene teilweise konstitutionell kleine und dysplastische Hirnventrikel und eine Untergruppe mit „reinem Defekt“ eine geringgradige innere Hirnatrophie aufweisen („neuroradiologisches Basalgangliensyndrom“). Bei Schizophrenen mit reinen oder gemischten Residualsyndromen konnte im Echoencephalogramm ein signifikant höherer Mittelwert des Transversaldurchmessers des 3. Ventrikels gefunden werden als bei vollremittierten schizophrenen Kranken. Zwischen bestimmten Krankheitsgruppen, z. B. Epilepsie, multiple Sklerose oder Schizophrenie im ganzen, und PEG- und CT-Befunden können keine Korrelationen erwartet werden. Nur bei Schizophrenen mit zumindest seit 3 Jahren persistierenden deutlichen Zeichen der „reinen Defizienz“ ergeben sich Abweichungen von der Norm im CT (und PEG), nicht aber bei Schizophrenen mit irreversiblen Strukturverformungen. Bei einer Kontrollgruppe mit erlebnisreaktiven Entwicklungen und psychopathischen Persönlichkeitsstörungen fand sich bis zum 50. Lebensjahr im CT ein durchschnittlicher Mittelwert des Transversaldurchmessers des 3. Ventrikels von 4,2 mm mit einer Streuung von 2 bis 6 mm. Von 117 schizophrenen Kranken mit einem durchschnittlichen Lebensalter von 35,5 Jahren boten nur 28% pathologische CT-Veränderungen. Von 36 Schizophrenen, deren Psychose vollständig, ohne Hinterlassung eines Residuums remittierte, boten 3%, dagegen von 36 Schizophrenen mit reinen Residualzuständen 69% pathologische CT-Veränderungen, die ausnahmslos den 3. Ventrikel, selten die Seitenventrikel und in keinem Fall die Hirnrinde betrafen. Der durchschnittliche Mittelwert des 3. Ventrikels betrug in der Untergruppe mit leichten reinen Residuen 7,6 mm gegenüber 4,6 mm in der Gruppe mit vollständiger Remission. Eine Altersabhängigkeit dieses Wertes (Ansteigen mit zunehmendem Lebensalter) läßt sich bis zum 50. Lebensjahr in unserem Beobachtungsgut von Schizophrenen und Variationen seelischen Wesens nicht nachweisen.
    Notes: Summary Earlier clinical pneumoencephalographic studies showed a subgroup of schizophrenics that have small and dysplastic cerebral ventricles as well as a subgroup with a “pure defect”, i. e., a slight internal brain atrophy. In echoencephalograms of pure and mixed residual schizophrenic syndrome patients, a significantly higher average transverse diameter of the third ventricle was demonstrated compared to that in patients with complete remissions. Correlations cannot be expected between certain groups of disease, e.g., epilepsy, multiple sclerosis, or schizophrenia on the whole, and pneumoencephalographic (PEG) and CT findings. Only schizophrenics with distinct signs of pure defect that had persisted for at least 3 years revealed deviations from normal by CT and PEG, but those with irreversible fixed deformations of personality structure (“Strukturverformungen“ [9, 10]) did not. In patients who were 50 years of age or less with psychic reactive and psychopathic personality disorders, CT showed an average third ventricle diameter of 4.2 mm (range 2–6 mm). Of 117 schizophrenics (average age 35.5 years), only 28% revealed pathological CT changes. However, of 36 schizophrenics with pure residual syndromes 69% showed pathological CT findings that always concerned the third ventricle, rarely the lateral ventricles, and in no case the cortex. The average transverse diameter of the third ventricle in this subgroup with pure defect was 7.6 mm, as compared to 4.6 mm in the subgroup of schizophrenics with complete remission. There was no increase in size with increasing years until the 50th year in schizophrenics, as well as in the control group of variations of psychic being (neuroses and psychopathic personality disorders).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 213 (1970), S. 370-376 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Echoencephalogram ; Pneumencephalogram ; Third Ventricle ; Correlation ; Echoencephalographie ; Pneumeneephalographie ; 3. Ventrikel ; Korrelation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 49 Patienten erfolgte eine echo- und pneumencephalographische Messung des 3. Ventrikels. Die Meßwerte wurden verglichen. Eine genaue Übereinstimmung der Werte lag in 39% vor, während in 57% die echoencephalographiseh bestimmten Meßwerte kleiner als die pneumencephalographisch bestimmten waren. Bei einer Toleranz von ±3 mm ergab sich eine Übereinstimmung der Werte in 98%. Die Unterschiede zwischen pneumencephalographischen und echoencephalographischen Werten führen wir weniger auf projektionsbedingte Faktoren im Pneumencephalogramm als auf einen inadäquaten Meßpunkt beim Echogramm zurück, von dem aus aufgrund der Anatomie des 3. Ventrikels ein submaximaler Transversaldurchmesser bestimmt wurde.
    Notes: Summary Pneumencephalographic and eehoencephalographic measurements of the 3rd ventricle were compared in 49 cases. There was an accurate agreement in 39%. In 57% the eehoencephalographic findings were smaller than the pneumencephalographic. With use of a tolerance of ± 3 mm an agreement in 98% was shown. The discrepancies between pneumencephalographic and eehoencephalographic findings are caused by inadequate placement of eehoencephalographic measurement points. According to the anatomy of the 3rd ventricle this tends to give smaller transversal diameters.
    Type of Medium: Electronic Resource
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